Korush Skrevet 21. september 2014 #26 Skrevet 21. september 2014 Dette er dessverre en del av yrket vårt som sykepleier, og jeg forstår absolutt hva du mener! På en annen side så må du huske på de pasienten som er takknemlig for at du er der for dem i den tøffe tiden. Må huske på at mange av pasientene og pårørende er i en sårbar situasjon, og ofte går dette ut over oss sykepleiere, men det er ikke deg som person de er oppgitt over, det er nok hele situasjonen! Fortsett med den gode jobben du gjør, og vær stolt :-) Fra en en sykepleier til en annen ;-) Anonymous poster hash: 156db...902 En del av yrket vårt?!!! Å bli forbanna? en del av jobben?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #27 Skrevet 21. september 2014 Dette er dessverre en del av yrket vårt som sykepleier, og jeg forstår absolutt hva du mener! På en annen side så må du huske på de pasienten som er takknemlig for at du er der for dem i den tøffe tiden. Må huske på at mange av pasientene og pårørende er i en sårbar situasjon, og ofte går dette ut over oss sykepleiere, men det er ikke deg som person de er oppgitt over, det er nok hele situasjonen! Fortsett med den gode jobben du gjør, og vær stolt :-) Fra en en sykepleier til en annen ;-) Anonymous poster hash: 156db...902 En del av yrket vårt?!!! Å bli forbanna? en del av jobben? Les en gang til, du, så ser du sikkert hva annie... 902 egentlig sier... Anonymous poster hash: 78a3a...fc6
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #28 Skrevet 21. september 2014 Hvilken landsdel jobber du? Og er der by eller land? Min oppfatning (på landet Akershus Nord) er at den generasjonen eldre vi har nå er koselige, takknemlige og hyggelige fine mennesker å jobbe med. Jeg stortrives med de gamle jeg jobber med. De er herlige. Anonymous poster hash: 621cc...eb2
Korush Skrevet 21. september 2014 #29 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #30 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner? Som regel bytter man bare pleier om slikt oppstår. Det er umulig å anmelde en sterkt dement person. JA, de er rasister kanskje men kan ikke holdes ansvarlig for ting de sier. Jeg har opplevd en pasient som trakasserte en pleier. Det ble ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: 621cc...eb2
Korush Skrevet 21. september 2014 #31 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner? Som regel bytter man bare pleier om slikt oppstår. Det er umulig å anmelde en sterkt dement person. JA, de er rasister kanskje men kan ikke holdes ansvarlig for ting de sier. Jeg har opplevd en pasient som trakasserte en pleier. Det ble ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: 621cc...eb2 Hva om en pasient som ikke er sterkt dement? Kan man klage? Hvis " ja" , hvordan kan man klage?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #32 Skrevet 21. september 2014 Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i det Hi skriver. Klart vi sykepleiere kommer utfor endel `gruff`, men slik er det i alle yrker. Kassadamen møter drittfolka i butikken, og der klager de over prisene og fargen på broccolien. Kokken møter på dem i restauranten sin når de må ut fra kjøkkenet og snakke med dem om en vissen salat. Man møter disse folka som kolleger der de krangler med sjef og fagforening om lønn og andre `urettferdigheter`. Det er ikke vanskelig å skjønne at en krisesituasjon som en sykehusinnleggelse jo er, viser disse folka seg fra sin aller verste side. Jeg har jobber som sykepleier på sykehus(10 år) og på sykehjem (5 år) og jeg synes folk stort sett er hyggelige faktisk. Det vanligste er at pasientene er takknemlige og helt ok å samarbeide med. Og så må jeg nevne det at det å bli møtt av hyggelige mennesker og med et smil kan smelte selv den mest idiotiske drittsekk. Ikke sjelden har jeg hørt om pårørende og pasienter som har blitt karakterisert som `vanskelige` i rapporten, men som jeg har lagt ned litt energi for å vinne deres tillit, og har hatt veldig lite problemer med dem faktisk. Noen krever bare litt mer. Til Hi; jeg foreslår at du forsøker å finne en annen jobb som irriterer deg litt mindre. Det virker som du er utbrent og trenger en forandring i jobbsituasjon. Anonymous poster hash: 592c5...381
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #33 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner? Som regel bytter man bare pleier om slikt oppstår. Det er umulig å anmelde en sterkt dement person. JA, de er rasister kanskje men kan ikke holdes ansvarlig for ting de sier.Jeg har opplevd en pasient som trakasserte en pleier. Det ble ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: 621cc...eb2 Hva om en pasient som ikke er sterkt dement? Kan man klage? Hvis " ja" , hvordan kan man klage? Da må man klage men igjen, tviler på at pasienten snur. Som sagt har jeg bare opplevd dette men en som var dement. Uansett, en sykepleier skal jo ikke oppleve og finne seg i slikt. Anonymous poster hash: 621cc...eb2
Hjertefru Skrevet 21. september 2014 #34 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner? Som regel bytter man bare pleier om slikt oppstår. Det er umulig å anmelde en sterkt dement person. JA, de er rasister kanskje men kan ikke holdes ansvarlig for ting de sier.Jeg har opplevd en pasient som trakasserte en pleier. Det ble ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: 621cc...eb2 Hva om en pasient som ikke er sterkt dement? Kan man klage? Hvis " ja" , hvordan kan man klage? Rasisme er aldri greit, selv om det kommer fra en sykehjemspasient. Ikke alle er demente fordi om de er på sykehjem. Hvis du blir utsatt for noe sånt vil jeg råde deg til å bruke avdelingens system for å melde avvik. Da må ledelsen ta tak i det. Be også om en samtale med avdelingens leder. Husk at du også kan spørre tillitsvalgte om råd.
Korush Skrevet 21. september 2014 #35 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner? Som regel bytter man bare pleier om slikt oppstår. Det er umulig å anmelde en sterkt dement person. JA, de er rasister kanskje men kan ikke holdes ansvarlig for ting de sier.Jeg har opplevd en pasient som trakasserte en pleier. Det ble ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: 621cc...eb2 Hva om en pasient som ikke er sterkt dement? Kan man klage? Hvis " ja" , hvordan kan man klage?Rasisme er aldri greit, selv om det kommer fra en sykehjemspasient. Ikke alle er demente fordi om de er på sykehjem.Hvis du blir utsatt for noe sånt vil jeg råde deg til å bruke avdelingens system for å melde avvik. Da må ledelsen ta tak i det. Be også om en samtale med avdelingens leder. Husk at du også kan spørre tillitsvalgte om råd. Takk for svar. Jeg lurer på om hva jeg skal gjøre hvis en kollega også gjør sånne ting (diskriminering, rasistiske hendelser osv.) og virksomhetsleder eller avdelingslede, viser ingen reaksjoner? Skal jeg snakke med sykepleierforbundet?
Hjertefru Skrevet 21. september 2014 #36 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner? Som regel bytter man bare pleier om slikt oppstår. Det er umulig å anmelde en sterkt dement person. JA, de er rasister kanskje men kan ikke holdes ansvarlig for ting de sier.Jeg har opplevd en pasient som trakasserte en pleier. Det ble ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: 621cc...eb2 Hva om en pasient som ikke er sterkt dement? Kan man klage? Hvis " ja" , hvordan kan man klage?Rasisme er aldri greit, selv om det kommer fra en sykehjemspasient. Ikke alle er demente fordi om de er på sykehjem.Hvis du blir utsatt for noe sånt vil jeg råde deg til å bruke avdelingens system for å melde avvik. Da må ledelsen ta tak i det. Be også om en samtale med avdelingens leder. Husk at du også kan spørre tillitsvalgte om råd. Takk for svar. Jeg lurer på om hva jeg skal gjøre hvis en kollega også gjør sånne ting (diskriminering, rasistiske hendelser osv.) og virksomhetsleder eller avdelingslede, viser ingen reaksjoner? Skal jeg snakke med sykepleierforbundet?Ja, det bør du. Hvis hverken avd leder eller virksomhetsleder gjør noe med saken, kan du også melde fra til virksomhetsleders sjef. I de fleste kommuner vil det være rådmannen. Men da bør du kunne dokumentere at du har meldt avvik uten resultat. Litt alvorlig å gå utenom tjenestevei.
Korush Skrevet 21. september 2014 #37 Skrevet 21. september 2014 Jeg kjenner ikke hvordan en pasient (for eks.95 år) spesielt på et sykehjem oppfører seg så frekk mens han/hun vet ikke at han lever neste dag!!!Finnes dumme pasienter. Jeg lurer på om en sykepleier kan klage på en pasient på grunn av diskriminering, eller rasisme? For eksempel en pasient kan nekte en sykepleier for å få stelle eller medisiner? Som regel bytter man bare pleier om slikt oppstår. Det er umulig å anmelde en sterkt dement person. JA, de er rasister kanskje men kan ikke holdes ansvarlig for ting de sier.Jeg har opplevd en pasient som trakasserte en pleier. Det ble ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: 621cc...eb2 Hva om en pasient som ikke er sterkt dement? Kan man klage? Hvis " ja" , hvordan kan man klage?Rasisme er aldri greit, selv om det kommer fra en sykehjemspasient. Ikke alle er demente fordi om de er på sykehjem.Hvis du blir utsatt for noe sånt vil jeg råde deg til å bruke avdelingens system for å melde avvik. Da må ledelsen ta tak i det. Be også om en samtale med avdelingens leder. Husk at du også kan spørre tillitsvalgte om råd. Takk for svar. Jeg lurer på om hva jeg skal gjøre hvis en kollega også gjør sånne ting (diskriminering, rasistiske hendelser osv.) og virksomhetsleder eller avdelingslede, viser ingen reaksjoner? Skal jeg snakke med sykepleierforbundet?Ja, det bør du. Hvis hverken avd leder eller virksomhetsleder gjør noe med saken, kan du også melde fra til virksomhetsleders sjef. I de fleste kommuner vil det være rådmannen. Men da bør du kunne dokumentere at du har meldt avvik uten resultat. Litt alvorlig å gå utenom tjenestevei. Tusen takk. Jeg ble sykmeldt, ca 3 uker siden på grunn av dårlig behandling av en hjelpepleier på jobben som plager meg på forskjellige måter. Derfor fikk jeg psykiske problem som førte til en forferdelig belastning i kroppen min slik at hele musklene mine fikk ekstremt smerte og jeg bruker mange smertestillende nå. Dette var bare på grunn av hennes oppførsel mot meg som skjedde flere ganger. Jeg har et møte med virksomhetslederen i morgen (vi har ikke en avdelingsleder nå !) og skal snakke med henne om hele saken.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #38 Skrevet 21. september 2014 Vil bare sende en klem til deg, HI, og til alle andre sykepleiere! Fantastisk at noen vil ta en slik jobb, kan virkelig forestille meg at det er mye utakknemlighet og "håpløse" pasienter. I tillegg til fæle arbeidstider for mange. Takk for den viktige jobben dere gjør! :) Anonymous poster hash: f1124...42f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #39 Skrevet 21. september 2014 Jeg jobber også i eldreomsorg, og deler ikke dine opplevelser i det hele tatt. Ja visst har jeg møtt pasienter som har vært vanskelig å gjøre til lags. Stort sett har det ikke vært mer enn noen hyggelige ord og relasjonsbygging som skal til før kommunikasjonen bedres. De opplever i løpet av en periode hvor de er avhengig av hjelp mange utfordringer - både som pasienter og pårørende. De møter mange forskjellige pleiere, må spørre de samme spørsmålene om og om igjen, får kanskje ikke de ressursene innvilget som de trenger fordi det rett og slett ikke er noe å hente, må vente lenge på å få fattet vedtak som vil gjøre hverdagen enklere... Så det er ikke sikkert at det er pålegget det er noe galt med, kanskje er de slitne etter langt større utfordringer. Prøv å se bak de store kravene om små ting, og se hva følelsene egentlig springer ut fra. Alle mennesker er forskjellige, og det ville være rart om man ikke møtte neon pasienter som var personer som man ville irritert seg over i det daglige liv. Men som sykepleier må man rett og slett bare takle det. Og om det er noen som forlanger mye, så er det jo bare en gjenspeiling av det samfunnet vi lever i. Nordmenn forventer at de skal få topp kvalitet på alt, og i møtet med virkeligheten krasjlander av og til forventningene. Jeg ville råde deg til å enten lete langt inne i deg selv etter en forståelse av dine pasienter, eller vurdere å omskolere deg. Anonymous poster hash: d2903...060
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #40 Skrevet 21. september 2014 Det er sånn i alle yrker der du jobber med mennesker. Selv dem somfaktisk jobber på et hotell, skulle ikke behøve å bli utsatt for uberettiget kritikk. Dere sykepleiere er ekstra utsatt fordi dere treffer folk i veldig vanskelige livssituasjoner. Folk i smerter, sorg, og som kanskje "trenger" en syndebukk fordi de ikke klarer å håndtere følelsene sine. Pengebevilgninger til norsk helsevesen er jo skylden i alt for mange pasienter per pleier, dårlig standard på sykehus, lange ventelister osv... Men det er dere det går utover. Når det er sagt så tror jeg også at mange innen helsevesenet må vri litt på innstillingen sin. Tenke at også dette er et serviceyrke. Altså ikke at dere skal brukes tid på ting som ikke er deres oppgaver, men forstå at folk er frustrert over å ha måttet vente i 3 timer på legen (for å bruke et eksempel som ike er direkte rettet mot akkurat ditt yrke- pasientene har også et viktig liv og viktige oppgaver i sin jobb. Ikke bare legen. Men legene vet de kan holde på folk, pasientene stikker jo ikke akkurat av. Ofte kan forsinkelser skyldes akuttilfeller osv, men det kan også være en ekstra lang kaffepause, fordi det er akseptert å være forsinket). Selv om helsevesenet i Norge er så og si gratis så må man kunne ha forventninger om en god behandling innenfor rimelighetens grenser. Man skal ikke leve på en takknemmelighetsfølelwe heller, det blir også feil. Uforståelige mennesker men null innsikt er det over alt. Ikke lett å håndtere det. Kanskje du har godt av å gjøre noe annet. En stund. Har selv valgt meg ut av et liknende yrke av litt samme grunner som deg. Anonymous poster hash: cca39...990
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #41 Skrevet 21. september 2014 Hvis det er holdningen som du utstråler på jobb også, så skjønner jeg at noen blir vanskelige.. Finn frem ydmykheten, humoren og prøv å sett deg inn i det de opplever, så blir kanskje en del av hverdagen bedre.. Og hvis ikke, så er du veldig uheldig med dine pasienter. Hilsen sykepleier som elsker yrket, har god tone med de fleste, og som av og til trenger en ørliten utblåsning selv også... Anonymous poster hash: 78ade...99a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå