Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Dette er satt litt på spissen, MEN. Jeg er så mettet på pasienter som driter fullstendig i egen helse. Som ikke bryr seg om beskjeder de får og som ikke respekterer sykepleierene. Jeg jobber på ett stort sykehus, og har mye pasienter som trenger komplisert behandling. Men jeg er så LEI alt. Jeg er ikke ute etter at pasienter skal stå med lua i hånden og be pent om behandling. Men det er så gjennomgående mangel på respekt for sykepleiere og så utrolig mangel på forståelse for at veien tilbake til helse innebærer mye egeninnsats. Alle vil ha, men ingen vil gi. Har så mange som oppfører seg som de er innlagt på hotell, som klager over at de må bo på 2 manns rom, klager over maten, klager over at vi sier de må holde seg på avdelingen til gitte tider så de kan få medisiner osv. Mange av pasientene på avdelingen får en behandling som koster utrolig mye penger. Men det er fler som ikke forstår at for at behandlingen skal være vellykket så må man ha litt egeninnsats. Og når det går skeis, så er det vår skyld. Jeg viser alltid respekt, er alltid tålmodig, tilpasser dagsplanen så godt det lar seg gjøre for pasienten. Men oftere og oftere så får man bare dritt tilbake. Kjeft fra pasienter, kjeft fra pårørende. Legger inn så mye av mitt hjerte og sjel for at ting skal få positivt utfall, men det er ikke verdt det lengre. Jeg merker at jeg må slutte som sykepleier. Anonymous poster hash: 43e9b...2d7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Dette er dessverre en del av yrket vårt som sykepleier, og jeg forstår absolutt hva du mener! På en annen side så må du huske på de pasienten som er takknemlig for at du er der for dem i den tøffe tiden. Må huske på at mange av pasientene og pårørende er i en sårbar situasjon, og ofte går dette ut over oss sykepleiere, men det er ikke deg som person de er oppgitt over, det er nok hele situasjonen! Fortsett med den gode jobben du gjør, og vær stolt :-) Fra en en sykepleier til en annen ;-) Anonymous poster hash: 156db...902
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Ja, ser dessverre mye av det samme. Pasienter som tror de er på hotell. Tror de er de eneste på hele sykehuset som venter undersøkelser. Har ikke tid til å være innlagt. Hvorfor la seg legge inn dersom de ikke har tenkt å være på sykehuset. Det er ikke bare å ringe å purre hele tiden. Det er mange koselige pasienter med flotte pårørende. Det skal sies! Men å bli spist opp av egoistiske mennesker som kun har øyne for seg selv og sitt tærer på. Våre pasienter har fra til dels smertefulle, men dog ufarlige tilstander de blir helt friske av til de som dør innen 1 år etter stilt diagnose. Jada, jeg har søkt skole fra høsten. Anonymous poster hash: 1c864...94e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #4 Skrevet 4. juli 2014 Velferdsmerte kalles det. Anonymous poster hash: 14c57...ebf
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #5 Skrevet 4. juli 2014 Slik er det, dessverre, noen ganger når man jobber med mennesker. Husk på de gode stundene hvor pasientene ikke mister manerer og folkeskikk Jeg skulle gjerne ha skrevet et liknende innlegg ang. jobbsituasjonen min, men jeg jobber i asylmottak og hadde nok ikke fått mye forståelse.. Anonymous poster hash: f4346...37c
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #6 Skrevet 4. juli 2014 Ja, ser dessverre mye av det samme. Pasienter som tror de er på hotell. Tror de er de eneste på hele sykehuset som venter undersøkelser. Har ikke tid til å være innlagt. Hvorfor la seg legge inn dersom de ikke har tenkt å være på sykehuset. Det er ikke bare å ringe å purre hele tiden. Det er mange koselige pasienter med flotte pårørende. Det skal sies! Men å bli spist opp av egoistiske mennesker som kun har øyne for seg selv og sitt tærer på. Våre pasienter har fra til dels smertefulle, men dog ufarlige tilstander de blir helt friske av til de som dør innen 1 år etter stilt diagnose. Jada, jeg har søkt skole fra høsten. Anonymous poster hash: 1c864...94e Ja, spist opp. Det er sånn jeg føler meg..... Pasienter som krever taxi, selv om de fint kan komme seg hit på egenhånd. Når de får nei, truer de med å ikke dukke opp. Vel vitende om at vi er helt avhengige at de dukker opp til avtalt tid fordi ellers blir alle timeplanene forskjøvet. Og man kan ikke nekte dem behandling/ ny time. Alle rettigheter skal ivaretas, men ingenting skal ytes. Og det er lyspunkt. Fantastisk søte pasienter og hyggelige pårørende. Men det begynner å sluke meg, det svarte stygge hullet av oppgitthet. Hvorfor kan ikke folk forstå at vi kan ikke gjøre alt? Pasienten som er dritt forbannet fordi benet må amputeres, men det er etter uendelig forsøk på å få pasienten til å forstå at diabetes kan ikke ignoreres. Man kan ikke spise hva man vil, man må passe på blodsukkeret og man må ivareta basic hygiene.... Men det er vår skyld.... jadda. Jeg er fortsatt hyggelig og grei mot pasientene, men før så var det ektefølt. Jeg brydde meg om mennesker. Jeg brukte all min fagkunnskap for å gi pasienten best mulig utgangspunkt. Nå, etter så mange år, er det helt tomt. Og alle tror at sykepleiere er søte engler som steller og trøster. Ingen annerkjennelse for all den kunnskap vi har. Anonymous poster hash: 43e9b...2d7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #7 Skrevet 4. juli 2014 Vel - alt man hører fra dere er syting og klaging over alt mulig. Respekten for dere har vel naturlig nok blitt borte i dragsuget. Selvvalgt problemstilling! Anonymous poster hash: a5a51...f6f
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #8 Skrevet 4. juli 2014 Velvel, får håpe du ikke kommer til å ha behov for oss i fremtiden. At vi syter, ja, mulig vi gjør det. Men utføra de rammer vi har så skal vi kunne alt, trylle frem timer vi ikke har, tid vi ikke har, hender vi ikke har. Vi smiler og er profesjonelle, høflige og hjelpsomme. Og får dritt igjen. Hadde du orka å gå sånn på akkord med deg selv uten å si fra. Jeg har faktisk vært steng og satt på plass pasienter. Jeg finner meg ikke i å bli slått og spytta på. Anonymous poster hash: 1c864...94e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #9 Skrevet 4. juli 2014 Vel - alt man hører fra dere er syting og klaging over alt mulig. Respekten for dere har vel naturlig nok blitt borte i dragsuget. Selvvalgt problemstilling! Anonymous poster hash: a5a51...f6f Heh? Du høres ut som den senile sure gamle bestemora mi... Sjarmtrollet på avdelingen sin, det se. Men til deg som jobber som sykepleier: Om du lar dette gå inn på deg, trenger du en pause, eller å bytte jobb. Slik er det å jobbe med mennesker, nesten uansett hvor man gjør det, og det er en stor påkjenning. Eneste stedet jeg selv ikke har møtt egoistiske, aggressive, voldelige, høylytte og misfornøyde surpomper er som billettselger på kino. Der var alle menneskene jeg møtte blide. Men når jeg begynte som resepsjonist, og deretter som lærer, så har jeg møtt mange sytete utakknemlige mennesker. Du får tenke litt over hva du ønsker å gjøre med det, enten ignorere det eller akseptere forholdene, eller ta opp kampen generelt eller på individnivå. Det siste er ikke å foretrekke... Anonymous poster hash: 49a0d...eef
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #10 Skrevet 4. juli 2014 Du virker mettet. Dette skjedde med meg også. Det hjalp å bytte avdeling, til et sted som ikke var helt likt, selv om jeg fremdeles jobber i samme yrke. Anonymous poster hash: be6dc...2d0
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #11 Skrevet 4. juli 2014 Du virker mettet. Dette skjedde med meg også. Det hjalp å bytte avdeling, til et sted som ikke var helt likt, selv om jeg fremdeles jobber i samme yrke. Anonymous poster hash: be6dc...2d0 ja, er veldig mettet. Er i prosessen i å bytte jobb. Men gruer meg til å bytte. Har så utrolig hyggelige kolleger. Men på tide å gjøre noe annet før jeg gir helt opp. Hadde aldri trodd att etter bare 10 år så skulle jeg miste helt troen på yrket mitt. Eller har fortsatt troen på yrket mitt, men det ikke settes strengere krav til pasienter og at det ikke er "lov" å smelle i bordet oftere. Har hatt møter, tverrfaglige møter, skrevet avvik osv. Men det er til ingen nytte. Anonymous poster hash: 43e9b...2d7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #12 Skrevet 4. juli 2014 Byttet til barneavdeling jeg. Nøter flere takknemlige der ble mettet av eldre pasienter som trodde de bodde på hotell og behandlet med som en tjenestepike. Anonymous poster hash: 2d3ea...054
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #13 Skrevet 4. juli 2014 Som pårørende til en person med alvorlig sykdom ( potensielt dødelig), har jeg det siste året møtt mange, mange sykepleiere, ( og leger og annet personell som jobber ved et sykehus). Synes alle de jeg har møtt har vært fantastisk dyktige, både som fagpersoner og omsorgspersoner. Dere gjør en utrolig jobb!!!! Vit at det er mange pårørende og pasienter som " takker høyere makter" for at dere er der... Anonymous poster hash: c2c25...d6e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #14 Skrevet 5. juli 2014 Vel - alt man hører fra dere er syting og klaging over alt mulig. Respekten for dere har vel naturlig nok blitt borte i dragsuget. Selvvalgt problemstilling!Anonymous poster hash: a5a51...f6f Bombe sikker på at hadde du blitt plassert i en sykepleiers sko en dag hvor alt står på hodet, så hadde du stukket av med halen mellom bena! Ikke uttal deg om noe du tydeligvis ikke har noe peiling på! Anonymous poster hash: 156db...902
Helene Harepus Skrevet 5. juli 2014 #15 Skrevet 5. juli 2014 Vel - alt man hører fra dere er syting og klaging over alt mulig. Respekten for dere har vel naturlig nok blitt borte i dragsuget. Selvvalgt problemstilling! Anonymous poster hash: a5a51...f6f Hvis det er folk med dine holdninger HI må hanskes med i hverdagen, kan jeg faktisk forstå at hun er gått lei.. Høflighet koster tross alt INGENTING.
Himmel og hav Skrevet 5. juli 2014 #16 Skrevet 5. juli 2014 Jeg tror ikke den adferden og den kravmentaliteten er spesielt for pasienter i helsevesenet. Dessverre. Det er et samfunnsproblem. Vi kan lese om det her inne også, at folk mener seg berettiget til å få ting tilpasset egne behov og egen timeplan, og om de ikke har et legitimt krav, så er det bare å lyve seg framover i køen. Hvem man lyver seg forbi er uten betydning. "Jeg betaler tross alt for det", og "mine skattepenger" har blitt en fane en del blant oss marsjerer under, og mener at det gir dem rettigheter langt ut over det de faktisk har, og fører til at mange i trøste- og bæreyrker, offentlig ansatte og i servicebransjen møter til tider horrible krav og ubehøvlet oppførsel. Jeg synes allikevel ikke at man skal finne seg i alt, og det er greit å si fra at "dette trenger ikke jeg å høre på", spesielt når folk ikke klarer å skille mellom system og person.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #17 Skrevet 5. juli 2014 Så utrolig synd å høre at det finnes så mange egoistiske og utakknemlige mennesker. Jeg har selv vært innlagt på sykehus noen ganger, og bare møtt på flotte fantastiske sykepleiere som har gjort det de kan for at jeg skulle ha det bra. Og håper virkelig jeg har vært flink nok til å vise min takknemlighet. Jeg har i hvert fall aldri klaget. Og dere gjør en helt utrolig fantastisk viktig jobb. Skulle ønske lønnen deres var mye høyere og arbeidsforholdene bedre. Anonymous poster hash: 9ae16...6f1
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #18 Skrevet 5. juli 2014 Kjenner på det samme selv. Vi lever nesten dessverre i et land som har det altfor godt, vi klager og syter over ting som folk i andre land hadde blitt overlykkelige for. Vi krever usannsynlig mye og er så bortskjemte at halvparten skulle vært nok. Pasienter krever gratis taxi frem og tilbake, helst gratis mat og jammen klager de over at legetimen må betales for også. Mange gidder ikke sette seg inn i sin egen helsesituasjon, og skylder på udugelige og uvitende leger når det går galt. Også alle de som gir blanke i å møte til timene sine og som gir oss huden full når de får regning i posten sin etterpå. Hadde alle møtt til timene sine så hadde feks avdelingen jeg jobber på nesten ikke hatt ventelister. Men det har vi altså, fordi ca ti stk i snitt blåser i å komme til oppsatte timer HVER dag! Også har vi alle de som bruker en umenskelig kjeft når legen er forsinket: skjønner dere ikke at legen er opptatt med å hjelpe andre mennesker? Kanskje mennesker som er i akutt behov for hjelp? Neida, vi ser bare vår egen nese og våre egne behov. At det kommer inn syke folk på båre som trilles av ambulansepersonell forbi venteværelset og inn til legen viser vi ingen forståelse for. Vi er rett og slett for bortskjemte her vi sitter påstår tue! Anonymous poster hash: 951eb...185
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #19 Skrevet 5. juli 2014 Jeg er ikke sykepleier, eller annen helsepersonell, men jeg har vært en del innlagt på forskjellige avdelinger. Til og med jeg er lei! Møtes stadig misfornøyde pasienter, som klager på selv den miste ting. Dessverre har jeg erfart at det er flest eldre pasienter, og særlig menn. Jeg blir flau når jeg hører en i nabosengen skjelle ut sykepleiere, eller klage på enten venting eller dårlig seng. En gang fikk til og med JEG kjeft, enda jeg fortsatt bare var pasient. Jeg hadde en sykepleier som fastvakt, og mannen i sengen på andre siden av rommet kjeftet på MEG fordi han ikke hadde sykepleier, mens jeg faktisk hadde "egen" sykepleier. Han skjønte ikke hvorfor han måtte vente på ett og annet, når jeg kunne få alt ville der og da. Han tenke vel aldri på at fastvakten min var der for en grunn, og jeg var skamdårlig. Jeg måtte bæres de få meterne det var inn til toalettet, klarte ikke å holde balansen, pustet dårlig og hjertet var kaos. HAN derimot "løp" rundt på avdelingen, hentet seg den maten han ville ha (som ikke var bra nok. Han krevde eggerøre - fordi det hadde han alltid til lunsj i helgene!), snakket i telefonen (mest for å klage til andre, som sikkert trodde han ble behandlet som dritt!) og var bare helt usmakelig. Synes oppriktig synd på helsearbeidere som møter på slike drittsekker på jobben. Det er en kjent sak at helsevesenet stadig er travelt, og folk bør respektere at andre trenger mer hjelp enn dem selv! Anonymous poster hash: b7c25...65f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #20 Skrevet 5. juli 2014 Jeg tror ikke den adferden og den kravmentaliteten er spesielt for pasienter i helsevesenet. Dessverre. Det er et samfunnsproblem. Vi kan lese om det her inne også, at folk mener seg berettiget til å få ting tilpasset egne behov og egen timeplan, og om de ikke har et legitimt krav, så er det bare å lyve seg framover i køen. Hvem man lyver seg forbi er uten betydning. "Jeg betaler tross alt for det", og "mine skattepenger" har blitt en fane en del blant oss marsjerer under, og mener at det gir dem rettigheter langt ut over det de faktisk har, og fører til at mange i trøste- og bæreyrker, offentlig ansatte og i servicebransjen møter til tider horrible krav og ubehøvlet oppførsel. Jeg synes allikevel ikke at man skal finne seg i alt, og det er greit å si fra at "dette trenger ikke jeg å høre på", spesielt når folk ikke klarer å skille mellom system og person. Jeg er veldig enig i dette. Alle som jobber med mennesker møter disse utakknemlige folkene som bare ser seg selv og sine behov. De står og hisser seg opp, krever helt urimelige ting både hos nav, på butikken, hos legen og på sykehuset... Vet ikke hva det kommer av, men jeg tror vi har det altfor godt i dette landet jeg altså. Fra barnsben av læres man opp til at alle skal ta hensyn til deg og dine behov, barnehage, skole, arbeidsplass og familie, alle skal tilpasse seg deg og dine behov så du får det best mulig med "dine forutsetninger". Det har gått hakket for langt. Folk skal ha og ha og ha uten å yte noe tilbake. Det er flere og flere som kunne trenge en skikkelig oppvekker. Send de et par uker til et virkelig fattig og vanskeligstilt land, så kanskje de hadde satt pris på velferdstaten Norge når de kom tilbake. Anonymous poster hash: 1f7b0...2a9
Hjertefru Skrevet 21. september 2014 #21 Skrevet 21. september 2014 Jeg har jobbet som sykepleier i mange år, spesielt med eldre. I løpet av de tyve årene har denne gruppen skiftet helt karakter. Tydelig at folk er blitt ekstremt godt vant. Kan ikke spise normalt pålegg osv. Spesialbehandling hele veien. Snakker her om eldre som er ved sine fulle fem. Desverre er ressurssituasjonen slik at det er de som roper høyest som blir hørt på bekostning av de mer lavmælte. Pårørende et kapittel for seg. Har nå under 20 år igjen i yrket. Regner med at jeg førtidspensjonerer meg idet 68- ganerasjonen kommer for fullt som pasienter
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #22 Skrevet 21. september 2014 Glad jeg jobber kun med barn jobbet med eldre noen år og hadde aldri orket å Være serveringsdame for alltid. Anonymous poster hash: 2d3ea...054
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #23 Skrevet 21. september 2014 Du som sykepleier, bør jo vite at pasienter og pårørende gjerne viser seg fra sin verste side under sykdom. Man oppfører seg ikke alltid like bra når man er engstelig, usikker og sliten. Ja, det finnes både hyggelige og utrivelige pasienter/pårørende, men det gjør det jaggu av helsepersonal også. Anonymous poster hash: 1aa26...880
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #24 Skrevet 21. september 2014 Enig med deg! Du burde publisere dette i de største avisene, viktig poeng! Anonymous poster hash: 2fb1e...b19
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #25 Skrevet 21. september 2014 Tenker det er flere sider av en sak. Jeg forstår godt du er lei, slik du beskriver hverdagen din. Utakknemlige og respektløse folk møter man desverre på flere arenaer. Det er drenerende! Tror du gjør lurt i å finne på noe annet, for du virker mettet nå. Synd at du har det slik, at det er flere idioter enn hyggelige pasienter der du jobber. Men, ikke alle som klager er utakknemlige, mange er frustrerte. Ting tar ofte tid, kan være rotete og uforståelig prosess. Dårlig kommunikasjon kan få en veloppdratt og sympatisk person virkelig frustrert! Har opplevd helsevesenet fra sitt beste , og også vært borti inneffektivitet, og feilbehandling! At man blir irritert og lei trenger ikke å være det samme som at man er utakknemlig! Anonymous poster hash: 9a788...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå