Gå til innhold

Dere som kommenterer skrivefeil på forumet:

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var alltid god i norsk på skolen, og det var det faget jeg likte best. Jeg legger godt merke til særskrivningsfeil, gramatiske feil og andre skrivefeil. Noen ganger kommenterer jeg det (muntlig), uten å egentlig tenke over det, og uten at jeg mener å heve meg over noen...

her inne kommenterer jeg aldri skrivefeil.

Og ja, jeg kan ha skrivefeil selv iblant. Tør å innrømme det. Det er stort sett når jeg skriver på tlf, fordi tastene er for små for fingra mine så jeg treffer bokstaven ved siden av eller under/over istede, og at det i tillegg skal gå fort. Da ser jeg ofte ikke skrivefeilene før det er for seint.

Hender jeg har noen slurvefeil også, som bærer preg av at jeg har hatt litt dårlig tid.

Har venner som til stadighet skriver feil på facebook, men orker ikke bruke energi på å kommentere det, noen av de har dysleksi, andre veit jeg ikke.... Men er så mye annet å bryke energien sin på enn å kommentere skrivefeil til en hver tid.

Jeg ser de, de irriterer meg og så lar jeg det være med det.

Endret av Fiskebollerihvitsaus..
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utdannet norsklærer og har tidligere jobbet som journalist, og har aldri rettet på noen her inne. Jeg har alltid vært god i norsk rettskriving på grunn av evne og interesse. I mine år som yrkesaktiv har jeg lært at det er tusenvis av årsaker til "dårlig" rettskriving. Det kan blant annet være slurv, mangel på interesse eller mangel på evne av grunner som blant annet dysleksi, mangel på opplæring, nedsatt mental funksjon eller annet morsmål som utgangspunkt.

Jeg har også lært meg forskjellen på formell og uformell tekst, og på skriftlig og muntlig tekst. Vi har på grunn av tidens raske digitale utviklingen fått flere ulike arenaer for kommunikasjon, og på et kommunikasjonsforum som dette er det uformell muntlig tekst som gjelder. Det er derfor ikke påkrevd fra noe hold at noen skal måtte knebles eller latterliggjøres fordi de ikke er gode "nok" i norsk rettskriving. På dette anonyme forumet spesielt bør takhøyden være høy, og interessen være stor for at folk uansett bakgrunn får uttrykke seg fritt, uten unødvendig korrekturkommentarer. 

Og årsaker (som nevnt over) eller utdanning, eller mangel på sådan, bør ha liten betydning, og det er de som kommenterer og irriterer seg over skrivefeilene som bør sette seg på skolebenken igjen og lære seg litt om ulike krav til kommunikasjonsformer på ulike arenaer, og de bør virkelig forte seg å lære seg et og annet om toleranse.

Anonymous poster hash: e50b2...4a1
Skrevet

Jeg er utdannet norsklærer og har tidligere jobbet som journalist, og har aldri rettet på noen her inne. Jeg har alltid vært god i norsk rettskriving på grunn av evne og interesse. I mine år som yrkesaktiv har jeg lært at det er tusenvis av årsaker til "dårlig" rettskriving. Det kan blant annet være slurv, mangel på interesse eller mangel på evne av grunner som blant annet dysleksi, mangel på opplæring, nedsatt mental funksjon eller annet morsmål som utgangspunkt.

Jeg har også lært meg forskjellen på formell og uformell tekst, og på skriftlig og muntlig tekst. Vi har på grunn av tidens raske digitale utviklingen fått flere ulike arenaer for kommunikasjon, og på et kommunikasjonsforum som dette er det uformell muntlig tekst som gjelder. Det er derfor ikke påkrevd fra noe hold at noen skal måtte knebles eller latterliggjøres fordi de ikke er gode "nok" i norsk rettskriving. På dette anonyme forumet spesielt bør takhøyden være høy, og interessen være stor for at folk uansett bakgrunn får uttrykke seg fritt, uten unødvendig korrekturkommentarer. 

Og årsaker (som nevnt over) eller utdanning, eller mangel på sådan, bør ha liten betydning, og det er de som kommenterer og irriterer seg over skrivefeilene som bør sette seg på skolebenken igjen og lære seg litt om ulike krav til kommunikasjonsformer på ulike arenaer, og de bør virkelig forte seg å lære seg et og annet om toleranse.

Anonymous poster hash: e50b2...4a1

Liker. :)

Anonymous poster hash: 0561d...917

Skrevet

Jeg tror ikke noe på at de som kommenterer skrivefeil er leger, jurister osv, når de ikke har initiativ til å finne på noe annet enn å rette på skrivefeil, tror jeg ikke de har initiativ nok til å bli det. Jeg håper og tror også at leger og jurister har mer empati med dyslektikere enn som så..

Anonymous poster hash: 79d7b...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...