Gå til innhold

Dere som kommenterer skrivefeil på forumet:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags utdannelse har dere?

Anonymous poster hash: 3c657...36b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To mastergrader i farmasi.

Anonymous poster hash: 9d896...c8b

Skrevet

Utdannelse av selvgodhet ;-)

Anonymous poster hash: 670dc...1f4

Skrevet

Helsefagarbeider.

Anonymous poster hash: 5ce9c...c78

Skrevet

Jobber på Rimi.

Anonymous poster hash: fd1da...ccb

Skrevet

Lærere, og pedanter som helt har misforstått gjør sånt. Jeg gjør aldri det :-)

Jeg er jurist, og greier meg fint i jobben, men det er ikke godt nok for småskolelærerene og pedantene på www.dinbaby.com

På pc'n har jeg et sånt program, det heter Word! Det kommer røde streker under skrive feil, og det komme grønne streker under grammatiske feil. Og om jeg ønsker å skrive det feil, så kan jeg trykke "ignorer".

På dinbaby.com skriver jeg gjerne på en iPad, eller en mobil, som ikke hjelper til, men i tillegg av og til, gjør det den kan for å skape helvete, med auto complete!!!!

Av og til skriver jeg på dialekt, der jeg ønsker et muntlig språk. Det er helt OK!

Når jeg like før ferien skrev en rapport til Tingrettenn, gjorde jeg meg nok mer flid, enn hva jeg vanligvis gjør når jeg dibber :-)

Anonymous poster hash: 86c47...2c5

Skrevet

Lege

Anonymous poster hash: fbee9...a40

Skrevet

Jeg har mastergrad i lingvistikk og jeg retter aldri på folks skrivefeil. Jeg tror ikke det har så mye med utdanningsnivå å gjøre, men heller personlighetstrekk. Min erfaring er at de som har behov for å påpeke og korrigere andres språkfeil er usikre og har behov for å hevde seg, og/eller har litt OCD/kontrollfreak-tendenser.

Jeg er for pragmatisk til å bry meg om slikt, dessuten vet jeg at norsk rettskriving ikke gjenspeiler fonologien på en god måte. Det er ikke så rart at mange staver feil innimellom. Dessuten sliter flere med dysleksi. Vi bør heller fokusere på innhold enn form, mener jeg.

Anonymous poster hash: e369b...08c

Skrevet

Jeg er jurist. Irriterer meg grønn over enkeltes særskrivingsfeil i særdeleshet. VI DELER IKKE ORD I NORGE! Har likevel ikke kommentert dette når jeg ser feilene. Jeg synes det er gørrkjedelig med avsporing i hver bidige tråd zzzzzz

Anonymous poster hash: 2cb5a...d80

Skrevet

Jeg er jurist. Irriterer meg grønn over enkeltes særskrivingsfeil i særdeleshet. VI DELER IKKE ORD I NORGE! Har likevel ikke kommentert dette når jeg ser feilene. Jeg synes det er gørrkjedelig med avsporing i hver bidige tråd zzzzzzAnonymous poster hash: 2cb5a...d80

Av sporing mener du ;)

Neida, skal ikke irritere, jeg :D

Anonymous poster hash: e369b...08c

Skrevet

Jeg er jurist, og greier meg fint i jobben, men det er ikke godt nok for småskolelærerene og pedantene på www.dinbaby.com

På pc'n har jeg et sånt program, det heter Word! Det kommer røde streker under skrive feil, og det komme grønne streker under grammatiske feil. Og om jeg ønsker å skrive det feil, så kan jeg trykke "ignorer".

På dinbaby.com skriver jeg gjerne på en iPad, eller en mobil, som ikke hjelper til, men i tillegg av og til, gjør det den kan for å skape helvete, med auto complete!!!!

Av og til skriver jeg på dialekt, der jeg ønsker et muntlig språk. Det er helt OK!

Når jeg like før ferien skrev en rapport til Tingrettenn, gjorde jeg meg nok mer flid, enn hva jeg vanligvis gjør når jeg dibber :-)

En av de tingene staveprogrammet i Word ikke plukker opp er særskrivingsfeil...

Anonymous poster hash: 2857d...31b

Skrevet

Det er ikke OK å skrive på dialekt på DiB, forbudt ifølge forumsreglene. Og at du som jurist skriver "Tingrettenn" med to n'er og stor bokstav, samt "lærerEne" tyder på at du kanskje var rundt 30 da du begynte å studere, siden det for unge studenter kreves at de har gode karakterer i norsk.

Anonymous poster hash: 7911c...a7c

Skrevet

Jeg retter forresten på grove særskrivingsfeil og og/å-feil fordi det stadig dukker opp innlegg på DiB a la "hvorfor ble jeg ikke innkalt på intervju siden jeg var sååå godt kvalifisert" og "hvorfor får jeg ingen jobber når jeg søker på alt som er ledig i kommunen". Antageligvis de samme folkene som starter tråder om "hvem bil er det best å kjøpe" og "var hos venninna mi og henne sa til meg..."

Skrevet

Jeg er riktignok ikke en som kommenterer skrivefeil, men jeg hisser meg opp i det stille her jeg sitter - både titt og ofte. Har kommentert én eneste feil, da en dibber plutselig hadde skrevet "psykriatiker". Da jeg så det gjorde det fysisk vondt inni meg. Andre skrivefeil ser jeg på en gang eller to ekstra, og lar det passere. Jeg skulle ønske folk kunne skrive bedre norsk, men irriterer meg litt over folk som a) kommenterer skrivefeil her inne, samtidig som de ignorerer trådens tema, og B) påstår at innlegget er uleselig, fordi det er én eller to grove skrivefeil. De må være minst like ille. 

Jeg er forresten journalist. En yrkesgruppe som kanskje ikke burde uttalt seg om dette temaet? "Alle" klager jo på hvor mange skrivefeil en nettjournalist kommer med, men tenk på hvor fort en sak skal skrives før den skal publiseres? Det er lynkjapt, og feil forekommer mye. Redigeringsknappen blir derfor flittig brukt. Jeg ser for meg at det kanskje er sånn for enkelte dibbere også. Mellom matlaging, grinete unger, masete samboere og alt for mange bekymringer, så går det fort i svingene ;) 
Sånn er det hos meg nå, hvert fall. Maten i ovnen skal snart ut, jeg må rekke en tur på do først, samtidig so jeg følger med på TV. 

Jeg har også Word lagt inn i Google Crome her på PC'en, så jeg får røde streker om jeg feilstaver et ord. Hadde jeg visst hvordan jeg gjør det, skulle jeg jammen forklart det til alle som vil høre. 
Anbefaler ALLE å søke opp "Bilder i kampen mot særskrivingsfeil" på Facebook ;) 

Anonymous poster hash: 50984...f50
Skrevet

Jeg er riktignok ikke en som kommenterer skrivefeil, men jeg hisser meg opp i det stille her jeg sitter - både titt og ofte. Har kommentert én eneste feil, da en dibber plutselig hadde skrevet "psykriatiker". Da jeg så det gjorde det fysisk vondt inni meg. Andre skrivefeil ser jeg på en gang eller to ekstra, og lar det passere. Jeg skulle ønske folk kunne skrive bedre norsk, men irriterer meg litt over folk som a) kommenterer skrivefeil her inne, samtidig som de ignorerer trådens tema, og B) påstår at innlegget er uleselig, fordi det er én eller to grove skrivefeil. De må være minst like ille. 

Jeg er forresten journalist. En yrkesgruppe som kanskje ikke burde uttalt seg om dette temaet? "Alle" klager jo på hvor mange skrivefeil en nettjournalist kommer med, men tenk på hvor fort en sak skal skrives før den skal publiseres? Det er lynkjapt, og feil forekommer mye. Redigeringsknappen blir derfor flittig brukt. Jeg ser for meg at det kanskje er sånn for enkelte dibbere også. Mellom matlaging, grinete unger, masete samboere og alt for mange bekymringer, så går det fort i svingene ;) 

Sånn er det hos meg nå, hvert fall. Maten i ovnen skal snart ut, jeg må rekke en tur på do først, samtidig so jeg følger med på TV. 

Jeg har også Word lagt inn i Google Crome her på PC'en, så jeg får røde streker om jeg feilstaver et ord. Hadde jeg visst hvordan jeg gjør det, skulle jeg jammen forklart det til alle som vil høre. 

En annen irriterende feil er når TV-vertinner på NRK sier "resisjør" i stedet for "regissør". Grøss! Det skjærer rett og slett i øret. Det samme med prevAnsjon og intrisert, som er gjengangere her på DiB.

Skrevet

Lege

Anonymous poster hash: b18e2...a1e

Skrevet

Ikke utdannet, og jobber på Rema1000.

Jeg leser utrolig mye, der har jeg nok rettskriving fra.

Anonymous poster hash: fe5d9...2ee

Skrevet

En annen irriterende feil er når TV-vertinner på NRK sier "resisjør" i stedet for "regissør". Grøss! Det skjærer rett og slett i øret. Det samme med prevAnsjon og intrisert, som er gjengangere her på DiB.

Oh, yes! Fullstendig enig. Jeg får også fnatt om folk enten skriver abonnemang, aksang etc, eller sier abonnement, aksent etc. Baah!

Minner på at jeg ikke er perfekt selv, men enkelte ting er rimelig elementære. Noen ord hører eller leser folk flest hver eneste dag, men likevel synker det ikke inn at de sier eller skriver feil.

Skrevet

Ser man det, ja! Som jeg antok har ikke utdanning noe med rettskrivning å gjøre ;) 

Jeg er selv opptatt av at det jeg leser skal være lett forståelig, noe det ikke blir med massevis av skrivefeil og/eller orddeling. Det kan hende jeg er litt kontrollfreak, men jeg mister fokus dersom et innlegg er fullt av skrivefeil. Noen feil ser jeg bort ifra, som f. eks "værre", da jeg kan skjønne at noen tror det skrives slik. Det blir noe helt annet om man leser; "Når jeg mødte hun, sa henne at henne ville vere med meg hjem". Ok, skrivefeilene var kanskje ekstreme, men man leser mye rart her inne!

Selv er jeg sykepleier, altså har jeg ikke en veldig lang utdanning. Jeg har alltid vært veldig glad i å lese bøker/aviser og antar at lesing er det som generelt gjør folk flinkere til å skrive riktig (og ikke utdannelse). Hva tror dere?

HI

Skrevet

Ser man det, ja! Som jeg antok har ikke utdanning noe med rettskrivning å gjøre ;)

Jeg er selv opptatt av at det jeg leser skal være lett forståelig, noe det ikke blir med massevis av skrivefeil og/eller orddeling. Det kan hende jeg er litt kontrollfreak, men jeg mister fokus dersom et innlegg er fullt av skrivefeil. Noen feil ser jeg bort ifra, som f. eks "værre", da jeg kan skjønne at noen tror det skrives slik. Det blir noe helt annet om man leser; "Når jeg mødte hun, sa henne at henne ville vere med meg hjem". Ok, skrivefeilene var kanskje ekstreme, men man leser mye rart her inne!

Selv er jeg sykepleier, altså har jeg ikke en veldig lang utdanning. Jeg har alltid vært veldig glad i å lese bøker/aviser og antar at lesing er det som generelt gjør folk flinkere til å skrive riktig (og ikke utdannelse). Hva tror dere?

HI

Jeg tror du har rett ;) 

Øvelse gjør mester, det er jo en kjent sak. 

Min mor har dysleksi, men hun leser en eller to bøker i uken, og selv om det er vanskelig for henne å huske hvordan ord skrives, har hun gått fra å skrive kun halvveis forståelig, til å kun ha en og annen skrivefeil. DET er kudos! Vet flere her inne har rådet andre dyslektikere til å både lese og skrive mer, men de fleste setter seg på bakbena, og driter i at andre ikke forstår dem. Øvelse!

Skrevet

They are tiny people with BIG problems!

Hilsen psykiater

Anonymous poster hash: ddbd0...7bc

Skrevet

They are tiny people with BIG problems!

Hilsen psykiater

Anonymous poster hash: ddbd0...7bc

Hæ? Mener du virkelig at man har store problemer dersom man uttrykker frustrasjon over skrivefeil på et anonymforum? Det var psykiateren sin det, tenker jeg  :fnise:

Skrevet

Jeg kommenterer aldri skrivefeil, selv om lysta til det er der. Er nok ikke plettfri jeg heller dessverre. Irriterer meg ikke over feil som åpenbart kommer av at man trykker galt på mobil/tastatur, eller at autokorrekturen slår inn. Det som overrasker meg er alle feil med og/å, et/ett, da/når og ikke minst særskriving. Kommenterer det som sagt ikke, men kan oppleve ubehag ved å lese visse innlegg, klikker meg raskt ut😉

Anonymous poster hash: bd0b2...3d7

Skrevet

Jeg kommenterer aldri skrivefeil, selv om lysta til det er der. Er nok ikke plettfri jeg heller dessverre. Irriterer meg ikke over feil som åpenbart kommer av at man trykker galt på mobil/tastatur, eller at autokorrekturen slår inn. Det som overrasker meg er alle feil med og/å, et/ett, da/når og ikke minst særskriving. Kommenterer det som sagt ikke, men kan oppleve ubehag ved å lese visse innlegg, klikker meg raskt ut😉

Er forresten utdannet sykepleier. :)

Skrevet

Ser du drar mange under samme kam. Jeg har aldri kommenter en eneste skrivefeil her inne. Jeg er lærer og gremmes noen ganger over det som blir skrevet, til og med dine feil, men jeg retter ikke på dem av den grunn.

Takk skal du ha.

Anonymous poster hash: 5e1e9...a4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...