Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Jeg gjør alt for å "hjelpe" han. Vi har siden fødsel alltid snakket med han alle mann, jeg, min mann og hans to søsken. Skal vi noe, eks skifte bleie, så sier jeg: Nå skal vi skifte bleier. Så snakker vi hele tiden egentlig. Jeg synger for han. Han elsker lese i bøker... Han skjønner alt jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. osv osv... han hører godt. Det er jeg sikkert på. Ord han kan: Søskene sien navn, mamma, pappa, hadde, nei, ball, håh (hoppe på trampolina)... og ikke flere Anonymous poster hash: be41e...018
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Tantebarnet mitt måtte bli to år før vi skjønte hva hun sa. Selvsagt hadde uun noen ord men setninger ble det ikke før etter 2 års alderen. Barn er forskjellige:-) Anonymous poster hash: 95f43...f3d
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Jeg gjør alt for å "hjelpe" han. Vi har siden fødsel alltid snakket med han alle mann, jeg, min mann og hans to søsken. Skal vi noe, eks skifte bleie, så sier jeg: Nå skal vi skifte bleier. Så snakker vi hele tiden egentlig. Jeg synger for han. Han elsker lese i bøker... Han skjønner alt jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. osv osv... han hører godt. Det er jeg sikkert på. Ord han kan: Søskene sien navn, mamma, pappa, hadde, nei, ball, håh (hoppe på trampolina)... og ikke flere Anonymous poster hash: be41e...018 Går han i bhg? Hvis ja, synes jeg det er rart at det ikke har blitt stilt spm ved. Min eldste snakket lite og veldig sent, og vi hadde PPT inne i bildet fra han var 2 år - utredning og assistent på plass ved 3 år. Ta det opp med ped.leder. Min gutt er nå 8 år og har fortsatt oppfølging pga språkvansker. VIktig at det blir tatt tak i tidlig dersom det skulle vise seg å være språkvansker. Lykke til! Husk at noen er bare sene, og det er flott at han forstår alt som blir sagt. Anonymous poster hash: 05d80...f53
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #4 Skrevet 3. juli 2014 Jeg gjør alt for å "hjelpe" han. Vi har siden fødsel alltid snakket med han alle mann, jeg, min mann og hans to søsken. Skal vi noe, eks skifte bleie, så sier jeg: Nå skal vi skifte bleier. Så snakker vi hele tiden egentlig. Jeg synger for han. Han elsker lese i bøker... Han skjønner alt jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. osv osv... han hører godt. Det er jeg sikkert på. Ord han kan: Søskene sien navn, mamma, pappa, hadde, nei, ball, håh (hoppe på trampolina)... og ikke flere Anonymous poster hash: be41e...018 Går han i bhg? Hvis ja, synes jeg det er rart at det ikke har blitt stilt spm ved. Min eldste snakket lite og veldig sent, og vi hadde PPT inne i bildet fra han var 2 år - utredning og assistent på plass ved 3 år. Ta det opp med ped.leder. Min gutt er nå 8 år og har fortsatt oppfølging pga språkvansker. VIktig at det blir tatt tak i tidlig dersom det skulle vise seg å være språkvansker. Lykke til! Husk at noen er bare sene, og det er flott at han forstår alt som blir sagt. Anonymous poster hash: 05d80...f53 Han går i barnehage 2 dager i uken. Ped.leder sier bare "Det kommer" og "han sier noe av og til". Han babler helt uforståelige ord... bare tull, likner ikke på noe. Tror jeg må ringe helsestasjonen i morgen. Kjenner jeg begynner bli beldig bekymret Anonymous poster hash: be41e...018
Kanutten83 Skrevet 3. juli 2014 #5 Skrevet 3. juli 2014 Min mellomste kunne si 2 ord på 2 årskontrollen, "bil" og "hei". Han sa ikke mamma eller pappa. Var bare bablelyder... 4 mnd senere løsnet det, og da han var 2,5 år snakket han i setninger På pappans side er det flere av guttene som ikke snakket før nærmere 3 årsalderen. Helsesøster var ikke veldig bekymret for sønnen vår, men satte opp en ekstra kontroll ved 2,5 år som vi bare kunne avlyse
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #6 Skrevet 3. juli 2014 Min på 22 mnd snakker også veldig lite. Tror han kan færre ord enn din, men skjønner også alt som blir sagt og kommuniserer med lyder og fakter. Jeg slapper helt av. Året fra 1 til 2 kalles ordsamlere og de lagrer ordene helt til de er klar til å snakke. Anonymous poster hash: 175ab...42b
LME1001 Skrevet 3. juli 2014 #7 Skrevet 3. juli 2014 Min gutt på 23 mnd sier også få ord. Ingen setninger. Har kanskje 50 ord totalt han kan (ja, mange fler enn din gutt, men fortsatt ikke mange). Hans far begynte også å prate seint, og når han først begynte å prate kom alle ordene så fort at han stammet. Jeg er ikke på noen måte bekymret for min gutt, det kommer når det kommer. Han forstår det meste, og gjør seg forstått med kropp og noen få ord. Forøvrig synes jeg at de andre guttene i bhg som er like gamle som min sønn snakker veldig lite de også. Ikke stress!
MammantilNurket Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 Når det gjelder barn og språkutvikling er det et stort spenn innenfor normalen, MEN dersom du, som mor, er bekymret er det tilstrekkelig. Snakk med helsestasjonen og få dem i første omgang til å sjekke ørene/hørselen hans Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Når det gjelder barn og språkutvikling er det et stort spenn innenfor normalen, MEN dersom du, som mor, er bekymret er det tilstrekkelig. Snakk med helsestasjonen og få dem i første omgang til å sjekke ørene/hørselen hans Lykke til! Skal kontakte dem i morgen. Men, som sagt, han gjør alt som jeg sier, spør om, eller forteller han. Tror han hører godt... Anonymous poster hash: be41e...018
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Når det gjelder barn og språkutvikling er det et stort spenn innenfor normalen, MEN dersom du, som mor, er bekymret er det tilstrekkelig. Snakk med helsestasjonen og få dem i første omgang til å sjekke ørene/hørselen hans Lykke til! Skal kontakte dem i morgen. Men, som sagt, han gjør alt som jeg sier, spør om, eller forteller han. Tror han hører godt... Anonymous poster hash: be41e...018 Har du lagt merke til om han gjør som du sier når du/han står med ryggen til? Det behøver overhodet ikke være noe, men min bror var så tett i ørene da han var liten at han var praktisk talt døv, men lenge før 3 års alder hadde han lært seg å lese lepper, eller ihvertfall forstå hva som ble ment. Det tok lang tid før min mor oppdaga at noe var galt. En venninde av meg hadde også en to-åring med veldig lite språk, stort sett bare lyder og baby-babbel. Men hun også påstod at han gjorde alt hun ba han om, han var også tett i ørene og etter at han fikk operert inn dren kom språket raskt Ofte så kan de høre en del, selv med ganske tette ører, men lydene blir utydelige og de har derfor vanskelig for å skille forskjellige lyder og å uttale dem. Anonymous poster hash: 41daf...4a7
.Lillemy. Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Har en gutt som er 23 mnd og han har også veldig lite språk. Han sier mamma, hadet, hei, nei, bil, der, nam nam.. thats it. Men han forstår mye og bruker lyder og kroppspråk. Vi er ikke bekymret og vet han hører godt. Men han er kjempe flink motorisk og er en reser på klatring. Først nå siste mnd har han hatt tid til å sette seg ned å lese i bøker så tenker at språket kommer etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Når det gjelder barn og språkutvikling er det et stort spenn innenfor normalen, MEN dersom du, som mor, er bekymret er det tilstrekkelig. Snakk med helsestasjonen og få dem i første omgang til å sjekke ørene/hørselen hans Lykke til! Skal kontakte dem i morgen. Men, som sagt, han gjør alt som jeg sier, spør om, eller forteller han. Tror han hører godt... Anonymous poster hash: be41e...018 Har du lagt merke til om han gjør som du sier når du/han står med ryggen til? Det behøver overhodet ikke være noe, men min bror var så tett i ørene da han var liten at han var praktisk talt døv, men lenge før 3 års alder hadde han lært seg å lese lepper, eller ihvertfall forstå hva som ble ment. Det tok lang tid før min mor oppdaga at noe var galt. En venninde av meg hadde også en to-åring med veldig lite språk, stort sett bare lyder og baby-babbel. Men hun også påstod at han gjorde alt hun ba han om, han var også tett i ørene og etter at han fikk operert inn dren kom språket raskt Ofte så kan de høre en del, selv med ganske tette ører, men lydene blir utydelige og de har derfor vanskelig for å skille forskjellige lyder og å uttale dem. Anonymous poster hash: 41daf...4a7 oi, det ha jeg ikke lagt merke til. Må teste det ut i morgen! Takk HI Anonymous poster hash: be41e...018
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 Det er helt normalt. Plutselig løsner det, og da strømmer nye ord og setninger ut av han.
MammantilNurket Skrevet 3. juli 2014 #14 Skrevet 3. juli 2014 Når det gjelder barn og språkutvikling er det et stort spenn innenfor normalen, MEN dersom du, som mor, er bekymret er det tilstrekkelig. Snakk med helsestasjonen og få dem i første omgang til å sjekke ørene/hørselen hans Lykke til! Skal kontakte dem i morgen. Men, som sagt, han gjør alt som jeg sier, spør om, eller forteller han. Tror han hører godt... Anonymous poster hash: be41e...018 Har du lagt merke til om han gjør som du sier når du/han står med ryggen til? Det behøver overhodet ikke være noe, men min bror var så tett i ørene da han var liten at han var praktisk talt døv, men lenge før 3 års alder hadde han lært seg å lese lepper, eller ihvertfall forstå hva som ble ment. Det tok lang tid før min mor oppdaga at noe var galt. En venninde av meg hadde også en to-åring med veldig lite språk, stort sett bare lyder og baby-babbel. Men hun også påstod at han gjorde alt hun ba han om, han var også tett i ørene og etter at han fikk operert inn dren kom språket raskt Ofte så kan de høre en del, selv med ganske tette ører, men lydene blir utydelige og de har derfor vanskelig for å skille forskjellige lyder og å uttale dem. Anonymous poster hash: 41daf...4a7 oi, det ha jeg ikke lagt merke til. Må teste det ut i morgen! Takk HI Anonymous poster hash: be41e...018 Barn er veldig "løsningsorienterte" og finner ofte snedige strategier for å klare seg i hverdagen dersom de har utfordringer. Mye av kommunikasjonen vår skjer jo også gjennom kroppsspråket vårt og dersom har skulle høre litt dårlig vil han kunne få mye informasjon derfra. Når det er sagt er det jo som regel slik at alt er helt normalt, men jeg tenker at dersom foresatte er bekymret er det god nok grunn til å oppsøke fagfolk
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #15 Skrevet 3. juli 2014 Sånn var vår gutt også. Men plutselig da han var nesten to og et halvt løsnet det. Tydelig at han hadde lagret masse! Nå har han akkurat fylt tre år og prater så si helt rent med et enormt ordforråd. Anonymous poster hash: 40a05...2d0
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #16 Skrevet 3. juli 2014 Datteren vår sa nesten ikke et eneste ord frem til hun var 26 mnd. Plutselig en dag løsnet det og fra den dagen snakket hun som en foss. Hun er ganske sjenert, så jeg tror hun ventet til hun var helt sikker på at hun fikk det til. Anonymous poster hash: 549e8...a6c
Nyttårs barn Skrevet 3. juli 2014 #17 Skrevet 3. juli 2014 Min datter på snart 23 med sier og svært få forståelige ord, hun prater veldig mye babling da. Jeg er ikke bekymret, regner med at det løsner plutselig.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #18 Skrevet 3. juli 2014 Hei, jeg er spesialpedagog og jobbr med språkvansker. Du bør ikke bekymre deg. Det er faktisk ganske vanlig at praten ikke kommer særlig i gang før rundt 2,5 års alder. Så lenge du føler barnet følger med og forstår det du sier, har noen ord her og der, og har en aldersadekvat utvikling ellers, så skal du ikke tenke noe særlig over dette. Du gjør alt det rette. Gutter kan være tregere enn jenter, og ofte (min erfaring hvertfall, vet ikke hvor dokumentert det er) så er sistemann i flokken litt tregere enn resten.Jeg har vært borte i barn som ikke snakker mer enn i enstavelsesord helt til 4 års alder, men som det da løsner for - og så kommer alt språket nærmest på en gang. For det ligger "lagret", det bare kommer ikke ut. Ofte kan man høre at barnet kan synge i setninger, men ikke kan snakke dem. Jeg synes du helt klart kan vente 6 mnd år til før du går til "verks". Skal du på toårs-kontroll, så kan du jo nevne det for helsesøster. Ved to års alder skal man vanliggivs kunne sette sammen to og to ord. "bilen kjører", "mamma kommer", "sitte her" osv. Men det er overhodet ikke slik at barnet blir utredet om det ikke gjør det (hvis alt ellers er ok). Barnet ditt har jo flere ord inne, og jeg er helt sikker på at det kommer flere. Anonymous poster hash: 907da...59b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #19 Skrevet 4. juli 2014 Nyt stillheten, sier jeg bare. Tro du meg, han begynner å snakke, og da blir det ikke stille de neste 8-10 årene... Har du i tillegg litt flaks, så venter han med prating til ordforrådet er ganske stort, og kanskje han til og med snakker rent nesten med en gang. Anonymous poster hash: 28a71...42c
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #20 Skrevet 4. juli 2014 Mitt eldste barn snakket ikke før hun var tre år. Hun skjønte alt vi sa, og ettersom jeg var 3,5 før jeg snakket så tok jeg det ikke så tungt. Jeg snakket vist rent når jeg begynte, og startet ikke bare med noen ord men mange. Hun kunne vel fem ord før hun ble tre år. Helsesøster sa at det ikke var noe å bekjymre seg over og at det kom, noe det gjorde. Nå er hun 11år og erveldig flink. Alltid vært veldig flink i norsk og matte på skolen, så det er ikke noe som har hemmet henne med å være sen med å prate. Anonymous poster hash: 0142b...f2e
Nodisc Skrevet 4. juli 2014 #21 Skrevet 4. juli 2014 Min er 23 mnd og, og seier ikkje så masse. Noken få fleire ord og ingen setninger, går i bhg nesten kvar dag. Men eg er sikker på at når det kjem, så kjem det fort så er ikkje bekymra bhg er heller ikkje bekymra fordi han tydelig forstår og gjer seg forstått Min onkel sa ingen ord før han var litt over to sa ei heil setning ut av det blå
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #22 Skrevet 4. juli 2014 Dette er ikke unormalt. Men om du er bekymret så vær mer bevisst på hørselen hans. Har du inntrykk av at han hører dårlig? Om ikke ville jeg ventet noen måneder til før jeg tok det videre. Anonymous poster hash: d1ace...5c2
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #23 Skrevet 4. juli 2014 Tror du faktisk skal sjekke hørselen! Selv om du er sikker, så kan det være at han ikke fanger opp visse frekvenser/ nivåer i lydene. Min sønn har nedsatt hørsel og selv om han forstod mye så var det veldig overraskende å få vite hvor dårlig han faktisk hører! Ring fastlege, få time på et lokalt sykehus hvorhen du bor og sjekk det ut. Anbefaler ikke Rikshospitalet eller Kongsvinger sykehus. Anonymous poster hash: 75e6a...bad
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #24 Skrevet 4. juli 2014 Ja, sjekk hørsel. Ta barnet til privat lege, da får du gjort alt mye fortere. Kan ta kontakt med et sykehus hvis det avdekkes større problemer. Jeg har en gutt på 2,5 år. Han prater ikke, bare lager noen lyder og sier noen ord ganske utydelig. Alle sa til meg at jeg skulle slappe av, men i mai begynte barnehagen å fortelle at vi skulle kontakte PPT. Jeg forstod at de mistenkte at gutten hadde noen symptomer som kunne tydde at han hadde noe innenfor autisme...Jeg dro til ørespesialist først. Der fant legen ut at gutten hadde masse ørevoks og væske i mellomøret. Han hadde ganske redusert hørsel..jeg mistenkte ikke det! Gutten min elsket musikk, danset og klappet i takt og forstod hva jeg sa..Må si jeg ble veldig lettet når jeg fikk vite at problemet var "bare" ører...Dagen etter øreskylling begynte min gutt å synge. Han babler som en foss nå og det kommer flere og flere tydelig ord, noen i setninegr også! Anonymous poster hash: 2be6f...cf9
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #25 Skrevet 4. juli 2014 Har ikke lest alle svar, men her kommer mitt: Har en gutt på 2 år og 2 mnd. Da han var 23mnd sa han så og si bare mamma og pappa og nei. Nå "renner det ord ut av han "! Og det skjedde over natta. Om de ikke produserer mye selv ( aktivt ordforråd) kan de ha et godt og vidt passivt ordforråd ( forstå mye). Har du tenkt over forståelsen til sønnen din? Jeg ville tatt det helt m ro, om jeg var deg. 2 år og få ord er ingen krise. I vår kommune er også 2års-kontrollen ( med sptåktesting) , flyttet til 2,5 år, nettopp fordi mye skjer ila de 6 mnd Anonymous poster hash: 07e49...82b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå