Gå til innhold

Ferie med barn er jo aldri "ferie"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg fikk barn var ferie:sove lenge,sitte lenge oppe,drikke vin,gå fjelltur midt på natta,ligge i telt ved fjellvann,daffe på ei Strand,sole seg i hagen,bade i ferskvann. Osv osv.. Og sex!

Med barn: stå opp enda tidligere enn man pleier,sove fastklemt inntil en vegg på en sovesofa i et rom uten gardiner (camping) vaske opp kopper 2-3 ganger pr dag (også camping) Re opp senger og ta av senger (fucings camping) Kjøre bil når solen skinner,stoppe når det atter regner (også camping) Køståing,elendig pølsemat og barnemenyer til blodpris uten grønnsaker,overtrøtte unger som hyler,spyr i bilen,eser opp av myggstikk, maser om is selv om de nettopp har fått,må tiiiiiiisse. Bading i iskalde basseng der plaster og snørr flyter rundt, brannsår i hekken etter utallige turer i vannsklie man egentlig ikke tørr ta.. Sure,slitne,overstimulerte,solbrendte unger som lengter hjem til slutt!

Jeg gruer meg til ferien i år også! Men prøver å minne meg selv på at ferie ikke er for meg! Men for ungene!

Anonymous poster hash: 2eedb...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man MÅ jo ikke reise på camping!

Anonymous poster hash: 2f9b4...c0d
Skrevet

Kanskje på tide å prøve noe annet enn camping ;)?

Skrevet

Neimen, var ikke du en solstråle da..

Jeg har 3 barn, og ferie er følgende:

Lange kvelder, late morninger, frokost på terassen, 14 late dager på stranden i Spania, så mye is vi bare orker, sol og brunfarge, vin på terassen i solnedgangen, ingen matlaging, klesvask, husvask eller oppvask på 14 dager, plaskebasseng i hagen, sene kvelder på trampolinen, grilling med naboene, deilig mat på restaurant, masse kvalitetstid med barna.

Og så, innimellom all kosen og nytelsen, så kommer det nok en dag med grått vær, eller en dag der barna er sliten og gjerne litt i tottene på hverandre, men de dagene tar vi med og gjør det beste ut av.

Se lyst på livet, så blir livet så mye mye lysere!

Når du velger å se på alt med negative øyne, ja så er det EN ting du kan være helt sikker på, du får en kjip sommerferie!

Anonymous poster hash: 4eea4...771
Skrevet

Kjenner til det! Sommer er ikke det samme lengre.. Nå er det faktisk litt skummelt å dra til for eksempel danamrk når man selv må ordne billetter, sted å bo osv.. Mye mer ansvar enn når man er liten.

Kan heller ikke ligge å sløve i solen og lese ett etterlengtet blad (som faktisk er fra sommermåneden, og ikke påska 13. ) Man blir avbrutt konstant av kranglende hylende unger som ikke er fornøyd før man sparker ball med den ene av dem sånn at den andre kan få fred til å leke ifred...

Anonymous poster hash: d51a1...2a8
Skrevet

Takk for at du ga meg enda flere grunner til å ikke få barn.

Det høres utrolig slitsomt ut å ha med unger på ferie.

Jeg elsker å reise på ferie sammen med mannen min, vi nyter late dager på stranda mens vi ser de slitene foreldrene som krangler om hvem sin tur det er til å se etter ungene mens den andre vil sole seg å nyte ferien. Vi Koser oss med god mat og drikke på kvelden, det å sove ut dagen etter er bare så herlig å hører med til ferien. Sex når vi ønsker uten forstyrrelser er bare fantastisk, det hører med i et godt forhold.

Så mitt råd er: IKKE få barn folkens, nyt heller det gode livet uten de bekymringene og arbeide det medfører med å få barn.

Anonymous poster hash: 454fa...6f3

Skrevet

Neimen, var ikke du en solstråle da..

Jeg har 3 barn, og ferie er følgende:

Lange kvelder, late morninger, frokost på terassen, 14 late dager på stranden i Spania, så mye is vi bare orker, sol og brunfarge, vin på terassen i solnedgangen, ingen matlaging, klesvask, husvask eller oppvask på 14 dager, plaskebasseng i hagen, sene kvelder på trampolinen, grilling med naboene, deilig mat på restaurant, masse kvalitetstid med barna.

Og så, innimellom all kosen og nytelsen, så kommer det nok en dag med grått vær, eller en dag der barna er sliten og gjerne litt i tottene på hverandre, men de dagene tar vi med og gjør det beste ut av.

Se lyst på livet, så blir livet så mye mye lysere!

Når du velger å se på alt med negative øyne, ja så er det EN ting du kan være helt sikker på, du får en kjip sommerferie!

Anonymous poster hash: 4eea4...771

Helt enig! Her nyter vi late dager. I år blir vi i Norge, men orker ikke reise på langturer med små barn. Korte turer med mye kos. Sene kvelder og ungene sover jammen lenger for hvert år :) Elsker sommeren!

Anonymous poster hash: 60eff...0eb

Skrevet

Takk for at du ga meg enda flere grunner til å ikke få barn.

Det høres utrolig slitsomt ut å ha med unger på ferie.

Jeg elsker å reise på ferie sammen med mannen min, vi nyter late dager på stranda mens vi ser de slitene foreldrene som krangler om hvem sin tur det er til å se etter ungene mens den andre vil sole seg å nyte ferien. Vi Koser oss med god mat og drikke på kvelden, det å sove ut dagen etter er bare så herlig å hører med til ferien. Sex når vi ønsker uten forstyrrelser er bare fantastisk, det hører med i et godt forhold.

Så mitt råd er: IKKE få barn folkens, nyt heller det gode livet uten de bekymringene og arbeide det medfører med å få barn.

Hvorfor henger du her inne når du ikke har barn? 5 barn og elsker sommer og sol. Ingen krangling her. Barn er en berikelse.

Anonymous poster hash: 60eff...0eb

Skrevet

Før jeg fikk barn var ferie:sove lenge,sitte lenge oppe,drikke vin,gå fjelltur midt på natta,ligge i telt ved fjellvann,daffe på ei Strand,sole seg i hagen,bade i ferskvann. Osv osv.. Og sex!

Med barn: stå opp enda tidligere enn man pleier,sove fastklemt inntil en vegg på en sovesofa i et rom uten gardiner (camping) vaske opp kopper 2-3 ganger pr dag (også camping) Re opp senger og ta av senger (fucings camping) Kjøre bil når solen skinner,stoppe når det atter regner (også camping) Køståing,elendig pølsemat og barnemenyer til blodpris uten grønnsaker,overtrøtte unger som hyler,spyr i bilen,eser opp av myggstikk, maser om is selv om de nettopp har fått,må tiiiiiiisse. Bading i iskalde basseng der plaster og snørr flyter rundt, brannsår i hekken etter utallige turer i vannsklie man egentlig ikke tørr ta.. Sure,slitne,overstimulerte,solbrendte unger som lengter hjem til slutt!

Jeg gruer meg til ferien i år også! Men prøver å minne meg selv på at ferie ikke er for meg! Men for ungene!Anonymous poster hash: 2eedb...06b

Jeg klarer ikke bestemme meg for om du er ironisk eller seriøs.

Ferie er den beste tiden for oss som familie.

Anonymous poster hash: 4de71...2c9

Skrevet

Ja, ferie er for UNGENE!!

Har man satt unger til verden blir ikke ferie på samme måte som da man var fri og frank. Men den kan bli bedre!:-) Bestem deg for å slappe av, ta det i barnas tempo, ikke vær så streng, la de frese litt fra seg og prøv og KOS DEG. Du får masse kvalitetstid med barna dine, og ikke minst, de med deg!

Jeg synes den første uka pleier å være litt slitsom, men og det er alltid krangling, men deg er så deilig å tenke mindre på klokka, glade barn i vannsprederen med is rundt munnen uten én eneste bekymring i livet:-) :-) TENK OG DE KOSER SEG!

Senk skuldrene, og..... kanskje vurdere noe annet enn camping hvis det er helt pyton.

Anonymous poster hash: ab89d...66a

Skrevet

Neimen, var ikke du en solstråle da.. Jeg har 3 barn, og ferie er følgende: Lange kvelder, late morninger, frokost på terassen, 14 late dager på stranden i Spania, så mye is vi bare orker, sol og brunfarge, vin på terassen i solnedgangen, ingen matlaging, klesvask, husvask eller oppvask på 14 dager, plaskebasseng i hagen, sene kvelder på trampolinen, grilling med naboene, deilig mat på restaurant, masse kvalitetstid med barna. Og så, innimellom all kosen og nytelsen, så kommer det nok en dag med grått vær, eller en dag der barna er sliten og gjerne litt i tottene på hverandre, men de dagene tar vi med og gjør det beste ut av. Se lyst på livet, så blir livet så mye mye lysere!Når du velger å se på alt med negative øyne, ja så er det EN ting du kan være helt sikker på, du får en kjip sommerferie! Anonymous poster hash: 4eea4...771

Slik ferie skal være. Så enig, så enig...

Anonymous poster hash: 4de71...2c9

Skrevet

Det er da ikke bare barn det handler om på dette forumet. Har fått mange gode tips om mat, trening å hvordan man håndterer dårlige naboer/ venner osv.

Planen var å få barn men etter alle negative innleggene her inne om det å ha barn, at det er et slit å at man aldri har fritid mer, gjorde meg skremt. Er glad for det valget jeg har tatt, jeg elsker det livet jeg lever nå å kunne ikke tenke meg noe annet. Nyter frihet å mannen min:D All creds til dere som holder ut med det å ha barn spesielt dere med 4 og 5 barn, blir helt imponert av å høre det.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI.  Ferie er ikke ferie, jul er ikke jul, 17.mai er ikke 17.mai og sånn kan man holde på.  Heldigvis går det seg til etterhvert og man finner gjerne en ny variant av ferien.  Så får vi når ungene flytter ut eller ikke vil være med på ferie og helligdagsfeiringer på samme måten lenger om vi da også kanskje kommer til å skrive et lignende innlegg om at ferie ikke er ferie lenger, det er altfor stille og kjedelig og ingen som maser.  Ellers kanskje blir det nydelig å få "ferien" tilbake.

Og du som ser etter flere grunner til å ikke få barn, så er de faktisk mange grunner til å ikke få det.  Men heldigvis er det mange grunner til å få barn også, om man er så heldig at man kan få, så et liv med barn er et godt liv det også, bare annerledes enn et liv uten barn.

Skrevet

Nei, ferien er anderledes med barn. Nå er jeg alene med en på 9 og må legge opp ferien etter hva han ønsker også.

Feks i syden så kan jeg ikke ligge i timevis med en bok i solen. Ferien blir hva man gjør det til, har med innstillingen din å gjøre.

Anonymous poster hash: 1bc86...01c

Skrevet

Da har du bare valgt feil ferie.

Finn fram barnet i deg og planlegg en ferie som passer for alle.

Jeg gleder meg vilt til ferie neste uke for vi har planlagt enkle ting som alle liker.

Skrevet

Ferie er mye bedre nå etter at jeg fikk barn. Før var det selvsagt også kos, men det ble litt for mye alkohol og døgnet ble snudd på hodet. I ferien nå, så sover vi voksne litt lenger, det blir sein frokost hvor alle samles (noe som sjelden skjer utenom ferie) og vi tar ting som det kommer. Det er annerledes med ferie med barn, men hvorfor skal ferie med barn være verre? Det er herlig å kunne tilbringe dager sammen og en fryd å se ungene koser seg. 

Anonymous poster hash: c6b34...ee6
Skrevet

Jeg synes ferie med barn har vært et sjokk, og tatt tid å venne seg til.

Vil anbefale HI å satse på noe annet enn camping.

Tar du et barnevennlig charter reisemål, er det mulig å få en ferie på barnas premisser som og gjør det mulig for mor og far å slappe av litt.

Anonymous poster hash: ccd0f...c2a

Skrevet

Ferie er fri fra hverdagens stress og mas.

Fri fra travle morgentimer med jaget for å komme tidsnok ut døra.

Fri fra stresset for å rekke barnehagen før den strenger.

Fri fra kavet om å få handlet de tingene man trenger til middag i lunsjpausen fordi man ikke rakk det i går kveld.

Fri fra stresset for å rekke å hive i seg litt mat mellom henting på sfo og fritidsaktivitetene.

Fri fra lekser, kjøring, henting, fritidsaktiviteter og alla andre hverdagsaktiviteter som skal skvises inn i døgnets altfor få timer...

Ferie er å ikke trenge se på klokken, legge seg når man er trøtt og stå opp når man våkner. Spise når man er sulten og ikke ha noen spesielle planer eller ting å rekke. Late dager på verandaen eller på stranda. Sykkelturer til byen for å kjøpe en softis og kose seg. Rusleturer i skogen med hjemmebakte boller og saft i ryggsekken. Å kunne la ungene styre på med det de vil uten å måtte si nei fordi vi skal rekke noe, vil de male et maleri før frokost så hvorfor ikke, vil de bade i vannsprederen, leke med naboen, tegne med kritt, sykle til bestemor eller hva det måtte være så har vi tid til det.

Vi bruker ikke 3 uker om sommeren på å stresse rundt på bilferie/camping altså. Vi koser oss for det meste hjemme, vi har kort vei til både sjøen og skogen, mange muligheter til å ha late sommerdager sammen.

En langhelg eller liten uke på ferie er greit, da gjerne i et feriehus i Danmark. Det koser både voksne og barn seg med.

Penger på ferie bruker vi helst i vinterferien, da reiser vi en uke på hotell.

Anonymous poster hash: 7e929...7b5
Skrevet

Jøss! Vi har tydeligvis forskjellig oppfatning av ferie og det høres ut som om du kanskje skulle festet fra deg før du fikk barn....

Ferie er at familien opplever ting sammen! Det er helt herlig å kunne ha god tid til å observere verden gjennom barneøyne igjen!

- så får det være at vi ikke kan ekstremsporte, ha lange kvelder oppe, lese bok en hel dag osv...

Anonymous poster hash: bc377...edd
Skrevet

vi var nettopp på camping å det var ikke sånn som du beskrev det.

Togturen gikk overraskende bra uten noen særlig skriking.

Vi lå i telt å sønnen min på 2.5 år elsket det!

Han sov til ni om morgenen å det er jeg veldig fornøyd med :)

Vi var i Lilleputthammer parken å jeg storkoste meg med sønnen min!

Timene gikk overraskende fort å før jeg visste ordet av det så hadde vi vært der i 6 timer faktisk!

Syns det var en veldig fin campingferie vi hadde jeg :)

Skrevet

Vel, alle undersøkelser viser at man faktisk er mer lykkelig i tiden før man får barn. Dette gjelder også for de som i utgangspunktet ønsket seg barn. Og faktisk de som velger å ikke få barn. Den siste undersøkelsen jeg hørte om (på nyhetene) var at de fleste beskriver lykke som å kunne dra på shopping, være sosial med venner og (ikke minst) frihet. Det å være sammen med barna gir ikke så mye tilfredsstillelse å lykkefølelse som man tror, og mange likestiller samvær med barna sine med å ta bussen etc.

Dette er ikke mine ord, bare så det er sagt.

Jeg forstår følelsen din. Hverken hverdagen eller ferie er det det en gang var. Synes likevel ikke det kan settes opp mot hverandre. Angrer ikke på at jeg fikk de nydelige barna mine, men Gud, som jeg noen ganger savner tiden før de kom.

Tips: ferier uten barn også! Vi har gjort det før, og kommer til å gjøre det igjen.

Skrevet

Anbefaler deg p droppe campingen og spandere på deg noen uker på et barnevennlig all inclusive hotel i varmere strøk. Da får du ferie, selv med barn :)

Anonymous poster hash: 4c8ca...03b

Skrevet

Det er da ikke bare barn det handler om på dette forumet. Har fått mange gode tips om mat, trening å hvordan man håndterer dårlige naboer/ venner osv.

Planen var å få barn men etter alle negative innleggene her inne om det å ha barn, at det er et slit å at man aldri har fritid mer, gjorde meg skremt. Er glad for det valget jeg har tatt, jeg elsker det livet jeg lever nå å kunne ikke tenke meg noe annet. Nyter frihet å mannen min:D All creds til dere som holder ut med det å ha barn spesielt dere med 4 og 5 barn, blir helt imponert av å høre det.

Var du virkelig så naiv at du ikke trodde det var slitsomt med barn?😂 Selvfølgelig er det slitsomt! Noen ganger helt forferdelig! Men ingenting kan måle seg med en klissete hånd i min, og et møkkete barnekinn mot mitt. Samtidig som en liten stemme forteller deg at du er den fineste mammaen i hele verden💕

Anonymous poster hash: 1fa3e...7bc

Skrevet

Ferie uten unger er piss kjedelig. 

Skrevet

Derfor drar jeg aldri på camping. Aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...