Gå til innhold

Kunne dere gjort dette mot 2-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen er storesøster til en 9mnd gammel baby som ikke har fått barnehageplass. Jeg kommer derfor til å være hjemme med babyen frem til august 2015, da er vi garantert bhg-plass til henne.

Kan vi ta 2-åringen ut fra barnehagen dette året for å spare penger, eller er det dårlig gjort for en 2-åring?

Hun er en sosial jente som elsker barnehagen sin og vennene der, men 5 av 9 på avdelingen flytter over til storebarn/slutter til høsten, og en av de ansatte går av med pensjon så det blir en del endringer uansett.

Er det dårlig gjort av meg å ta henne ut? Hadde vi hatt bedre råd hadde jeg beholdt plassen og bare hatt henne hjemme når hun hadde lyst, men det er jo snakk om 2500 kr måneden for barnepass vi ikke har behov for egentlig (var nødvendig når babyen var liten, men nå er jo hun også blitt ganske stor)

Jeg vet vi vil kose oss masse hjemme også, og at jentene etterhvert vil leke mer sammen, vi kan gå på turer, bake, besøke bestemor osv. Men kanskje hun trenger utfordringene og vennene sine i barnehagen mer?

Om vi tar henne ut vil hun være 3 år og 4 måneder når hun får begynne igjen, så ganske stor...Og lillesøster 1 år og 11 måneder.

Kunne dere gjort det?

Anonymous poster hash: 3af9b...6f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å la henne ha redusert plass i stedet da?
Jeg tror mitt barn ville kjedet seg i hjel om han kun var hjemme med meg og en baby...

Skrevet

Jeg hadde de samme tankene som deg når mine var på samme alder. Jeg klarte det ikke..! Tenkte at han kom til å savne vennene sine, og rutinene i barnehagen. Tenkte og at vennene hans kom til å glemme han, og at han kanskje ikke kom så lett inn i ting igjen når han var eldre.

Her hadde jeg plassen, og betalte for den, selv om det var kjipt, men hadde han hjemme 1-2dager alt etter hva e gjorde i bhg og våre planer, og korte dager. Angrer ikke på det i dag, nå fikk han det beste fra begge steder.

Anonymous poster hash: 73829...65f
Skrevet

Kunne ikkje tatt toåringen min ut av barnehagen. Sjølv om ho kosar seg heime ville det blitt for ensformig for ho. Sjølv om lillesøster no er over 7 mnd og etterkvart sikkert kan underhalde seg sjølv i korte periodar blir jo dagen lagt opp etter ho. Dessutan er det få moglegheiter til å leike med barn på sitt eige nivå.

Men kva som er rett for dykk er det vanskelig å svare på.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det...ikke fulltid i hvertfall, men det er jo noen penger å spare på gå ned i prosent da...? 

Skrevet

jeg ville ikke tatt ut min to-åring av barnehagen nei - da tror jeg både han og jeg hadde blitt sprø. Hva med redusert plass som foreslått over? 

Anonymous poster hash: cdc5b...f39
Skrevet

Hvis dere har mulighet for enten park eller åpen barnehage, så kunne jeg vurdert det hvis det er sånn at dere har økonomisk mulighet for det. Hvis det er sånn at dere må spise havregrøt hver dag for å klare dere økonomisk med toåringen i barnehage, så ville jeg tatt han ut.

Anonymous poster hash: 12ca9...9ca
Gjest Julia1984
Skrevet

Nei, ville aldri gjort det. Kan bli kjedelig for 2-åringen. De trenger stimuli og hvis hun er glad i barnehagen og venner hadde jeg ikke vært i tvil. Ta heller fri og kortere dager - men ikke ta fra henne rutiner som fungerer

Skrevet

Her hadde det ikke blitt mye kos, men min begynte ikke før han var 2 år, og han var overklar! I ditt tilfelle hadde jeg bare søkt om å få redusere plassen, og spart litt penger, samtidig som at jenta di får vært sammen med vennene sine noen dager i uka :) Det blir jo dumt å ta henne vekk fra de vennene hun har fått, for så å måtte komme inn i gruppa igjen om 1 år :)

Skrevet

Er du sikker på at du får plass til henne igjen?

Anonymous poster hash: 86656...240

Skrevet

Ville også heller gått for redusert plass. For det første ser det ut som din datter trives i bhg (i motsetning til min sønn, som klaget hver dag de årene han gikk) og hun ville nok savnet sin bhg-hverdag. For det andre kan 1-åringer være ganske slitsomme (min var veldig veldig aktiv), og det blir vanskelig for deg å følge opp begge. Og kanskje en tanke urettferdig for dem begge siden ingen av dem vil få din full oppmerksomhet. Vet de gjorde det før, men det var litt andre forventninger til oppfølging og omsorg, er bare å høre på min farmor fortelle at hun bandt yngstemann med tau til spisebordet så han ikke stakk av mens hun lagde middag til de 8 ungene (maks 24 mndr forskjell mellom hver)...

Anonymous poster hash: c811e...42c

Skrevet

Hadde beholdt 60 % plass i hvert fall..

Skrevet

Mener dere virkelig at en 2-3 åring må være i barnehage for å ha aktive og utfordrende hverdager?

For meg er barnehagen i hovedsak et sted å være mens foreldrene jobber(det er jo selvsagt mer enn en oppbevaringsplass, men hovedgrunnen til bhg er jo å ha omsorg for barnet) og jeg kunne nok godt tatt en toåring ut et år hvis tingene låg til rette for det. Det vil kreve mye av mor å aktivisere og sørge for sosialisering, men hvis det er åpen bhg og andre aktiviteter hvor barnet kan få være sammen med jevnaldrende kan jeg ikke se hvorfor det skal være så galt. Så lenge mor er innstilt på travle dager og ikke blir 'sprø' som noen mener at de ville blitt, selvsagt. Barn har ikke godt av å være hjemme med foreldre som helst ville vært et annet sted.

Ev hadde jeg gått for redusert plass, men det skaper kanskje mer forvirring enn å være hjemme på fulltid.

Skrevet

Denne er vrien, men nei, hadde ikke gjort det med mindre jeg absolutt måtte. Ville prøvd å spare inn på andre ting hvis mulig. Hva med å være dagmamma for en til liten en ?

Anonymous poster hash: a2bda...915

Skrevet

Nei, jeg ville ikke gjort det mot verken meg selv eller toåringen... :) Hun trenger stimuli, og jeg trenger ro... :P Haha!!

Skrevet

Takk for svar, redusert plass er desverre ingen mulighet, privat bhg som bare opererer med fulle plasser...ellers hadde vi nok gått for det.

Hun er glad i bhg, men også i å være sammen med meg og søsteren, jeg tenker bare at søsteren vil jo bli eldre men dere har vel rett i at det er stor forskjell på en ettåring og en 2-3 åring..

Det går jo rundt såvidt selv om vi har henne i bhg, men det blir et år som jeg skal leve på kontantstøtta og barnetrygden da, og mannen min tjener ikke akkurat fett han heller.

Dagmamma er et godt tips, kanskje jeg skal sjekke om noen trenger det, da får ettåringen også litt mer stimuli, det vil hun nok trenge etterhvert! :)

Skrevet

Ingen tvil, ville hatt toåringen hjemme!

Skrevet

Mener dere virkelig at en 2-3 åring må være i barnehage for å ha aktive og utfordrende hverdager?

For meg er barnehagen i hovedsak et sted å være mens foreldrene jobber(det er jo selvsagt mer enn en oppbevaringsplass, men hovedgrunnen til bhg er jo å ha omsorg for barnet) og jeg kunne nok godt tatt en toåring ut et år hvis tingene låg til rette for det. Det vil kreve mye av mor å aktivisere og sørge for sosialisering, men hvis det er åpen bhg og andre aktiviteter hvor barnet kan få være sammen med jevnaldrende kan jeg ikke se hvorfor det skal være så galt. Så lenge mor er innstilt på travle dager og ikke blir 'sprø' som noen mener at de ville blitt, selvsagt. Barn har ikke godt av å være hjemme med foreldre som helst ville vært et annet sted.

Ev hadde jeg gått for redusert plass, men det skaper kanskje mer forvirring enn å være hjemme på fulltid.

Problemet er at open barnehage o.l. ikkje eksiaterar mange plassar. Hadde det vore eit slikt tilbod tilgjengelig kunne eg godt hatt toåringen heime. Slik er det ikkje.
Skrevet

Jeg forsto ikke helt den med at hun skal ha sitt eget barn i barnehagen, mens hun skal være dagmamma for et annet barn?? Bare for å betale for barnehageplassen??? Det er da vel mye bedre å ha sitt eget barn hjemme enn å ta seg av noen andre sine barn?!!?!!

Anonymous poster hash: 20fec...b58
Skrevet

Siden hun er såpass liten enda syns jeg du helt fint kan ha henne hjemme et år :) Tiden går så fort og brått er hun skolejente! Sjekk ut om det er åpen bhg i nærheten du kan bruke :)

Skrevet

Jeg ville vært hjemme med begge to dersom jeg var i din situasjon :)

Anonymous poster hash: ad81b...5a5
Skrevet

Selvfølgelig kan 2-3 åringen få det kjekt hjemme, og særlig dersom det er tilbud slik som åpen barnehage i nærheten. Men alle de åpne barnehagene jeg har vært i har bestått av barn under året, eller de som er født på feil dato slik at de ikke får barnehageplass.

Og i et samfunn som er lagt opp til to fullltidsjobbende foreldre, så er det fryktelig få unger i den alderen hjemme på dagtid.

En 2-3 åring vil dermed bli temmelig understimulert på barn i samme alder.

Vi kommer til å havne i samme situasjon om ett år (har termin i oktober i år), bare at vår største er 3.5 år. Vi vil få det trangt økonomisk det ekstra året, men jeg har faktisk ikke tenkt tanken på å ta henne ut av barnehagen. Min datter løper jublende inn hver morgen. Hadde hun mistrivdes hadde valget vært annerledes selvfølgelig.

Vi tenker å studere litt på kveldstid, blir ekstra lån på sikt, men ekstra inntekt en begrenset periode. Og kanskje kjøre med aviser, eller helgejobb på sykehjem el. Har masterutdanning begge to, men umulig å jobbe deltid, utenfor arbeidstid, med våre jobber.

Anonymous poster hash: 5c7cc...d79

Skrevet

Såklart! Er politisk oppspinn at 1-2-3 åringer må i bhg for å ha ett godt liv! Hva i alle dager gjorde man før i tiden da?!? Så små barn har det best med primæromsorgspersonen, ALL forskning sier det... Må le litt av de som er så inni denne propagandaen at de sier at "babyen min på 10 mnd trives såååå godt i bhg, og kjeder seg hjemme"... Herremin mødre, ha litt selvtillit og vit at DERE vet hva som er best for deres barn, ikke de ansatte i en bhg.

Anonymous poster hash: 41f1f...e74

Skrevet

Jeg forsto ikke helt den med at hun skal ha sitt eget barn i barnehagen, mens hun skal være dagmamma for et annet barn?? Bare for å betale for barnehageplassen??? Det er da vel mye bedre å ha sitt eget barn hjemme enn å ta seg av noen andre sine barn?!!?!!

Anonymous poster hash: 20fec...b58

Fordi det eldste barnet er knyttet til bhg sin og vennene sine der, og vil kjede seg hjemme sammen med meg og 1-åringen. Men jeg er sannelig ikke sikker selv.... 

HI

Skrevet

Jeg personlig ville ikke tatt henne ut av barnehagen, hun vil nok savne lekekamerater rundt samme alder, siden hun er bltt vant til det? Finnes det åpen barnehage i nærheten?

Anonymous poster hash: fa627...be9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...