MBSS Skrevet 29. juni 2014 #26 Skrevet 29. juni 2014 Tenkte bare å komme med andre tips før 'siste alternativ' Om du bestemmer deg for noe må du holde ut mer enn noen dager, det tar tid å finne søvnen selv og nye rutiner. Du må finne en måte å gjøre det på som du føler er komfortabel nok. Om det vil si å være tilstede på rommet hele tiden, men ikke tilby stimuli, kun snakke eller holde en hånd på barnet- eller om det er å gå ut i 30 sek i gangen, eller 1-2 minutt.. Hvordan får du babyen til å sove nå? Hva har du prøvd? Vi fikk klar beskjed fra søvnterapaut om at vi måtte prøve i 2 uker før vi så om noe fungerte. Beste rådet er ihvertfall å noe som du kan leve med og vær konsekvent!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #27 Skrevet 29. juni 2014 Tenkte bare å komme med andre tips før 'siste alternativ' Om du bestemmer deg for noe må du holde ut mer enn noen dager, det tar tid å finne søvnen selv og nye rutiner. Du må finne en måte å gjøre det på som du føler er komfortabel nok. Om det vil si å være tilstede på rommet hele tiden, men ikke tilby stimuli, kun snakke eller holde en hånd på barnet- eller om det er å gå ut i 30 sek i gangen, eller 1-2 minutt.. Hvordan får du babyen til å sove nå? Hva har du prøvd? Vi fikk klar beskjed fra søvnterapaut om at vi måtte prøve i 2 uker før vi så om noe fungerte. Beste rådet er ihvertfall å noe som du kan leve med og vær konsekvent! Enig i det med å være konsekvent! PS! Hos oss tok det bare to-tre dager før babyen sovnet uten en lyd. Nå nyter han å bli lagt, og sover mye lengre perioder enn før. Anonymous poster hash: cef5c...2d8
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #28 Skrevet 29. juni 2014 Jeg har brukt såkalt skrikekur på mine barn, og ville gjort det igjen. De har ikke fått smokk om natta. Pappaen har da gått inn når de har våkna, og tatt de opp og byssa de om de har blitt veldig urolig og ikke klart å roe seg. Ellers har han stått i rommet og hysjet, slik at baby skal vute at hun ikke er alene. Førstemann sov natten etter 5 dager, andremann etter 3 dager. De sov da mellom 12-14 timer. De ble da mye mer tilfredse på dagtid, mer uthvilte og glad. Jeg mener at mange barn trenger hjelp til å lære seg å sove godt, på samme måte som de trenger hjelp til å spise, gå osv. Og foreldre som gir for mye service og oppmerksomhet på natta fordi de tror barna har det så vondt og vanskelig, de mener jeg tar feil. De tillegger barna noen tanker som de nok ikke er i stand til å tenke. Men jeg syns ikke barna skal ligge alene uten å ha en voksen i rommet, men de skal lære seg å finne roen selv. Dette vil de ha igjen for senere i livet også Lykke til Anonymous poster hash: 4cd3f...7a5
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #29 Skrevet 29. juni 2014 Syns det er helt vanvittig at enkelte lar ungene styre natta igjennom som flere har beskrevet her. Når ungene er over 2 og ikke sover om natta, uten en diagnose, har man feilet som forelder! Det å frata barnet sitt god nattesøvn ved å la dem tulle slik som flere beskriver er faktisk å neglisjere barna. Ungene trenger hjelp til å sove og små barn, trenger masse søvn og god søvn om de skal utvikle seg normalt og de trenger uthvilte foreldre. Det er mange ulike veier man kan gå for å få ungen til å sove natta igjennom, og skrikekur er en av dem ofte siste utvei fordi man rett og slett ikke klarer mer og har prøvd det meste annet. Selvsagt er det perioder hvor barnet er redd, eller får tenner eller er syke, og da skal man selvsagt ikke la dem skrike. Men å gi etter for unger som rett og slett ikke finner søvn og sammenhengende nattesro er hårreisende! Jeg kjørte ferber med knallsuksess 45 min skrik første kveld, var inne hvert 5 min og roet ned. 5 min etter det i 2-3 dager, deretter null skrik og skrål på nattestid. Da var min unge 1 år. Han er nå en kjekk ung mann på 14 og har ingen "skader" eller "traumer" av dette Anonymous poster hash: 51584...6c3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #30 Skrevet 29. juni 2014 Skulle likt å sett dere skinnhellige damer i hverdagen. Dere later til å synes dere gjør alt rett, og hakker iherdig på folk som er fortvilte. News flash; ting er ikke sort/hvitt! En baby som er tilfreds har ikke vondt av å lære og finne søvnen selv. Om babyen er fornøyd når man kommer inn har de ikke vondt, de er selskapssyke, rastløse, overtrøtte -ikke i store smerter. Det er ikke snakk om å la de strigråte seg i søvn, men litt klaging er ikke farlig. Det som er farlig er å la babyer ligge og hyle og ikke gå inn/gi respons. Man må kunne se nyanser. Og respektere at ikke alle takler å være nesten uten søvn i lange perioder. Folk er forskkellige. Kjenner du at du vil samsove til babyen er to år, gjør det. Men ikke angrip en sliten mor. Hun elsker barnet sitt garantert like mye som deg! Jeg for min del ble en mye bedre mor med litt mer søvn. Nå er tålmodigheten en helt annen, og jeg nyter hvert våkne minutt. Jeg hadde blitt innlagt på psykiatrisk om den ekstreme søvnmangelen skulle vedvart i to år (min sov ikke bedre sammen med oss). Anonymous poster hash: cef5c...2d8 Flott skrevet, og tusen takk for litt medfølelse. Jeg har IKKE tenkt å la barnet mitt strigråte, jeg har jo lært på disse månedene hvilken gråt som er hva. Men å la han ligge å sutre-gråte i 5-10 minutter kan ikke være skadelig. Jeg har ikke sagt noe om å la babyen gråte i timevis. Jeg har bare lyst på mer enn et par timers søvn hver natt og det har resten av familien også. Anonymous poster hash: af792...629
monson Skrevet 29. juni 2014 #31 Skrevet 29. juni 2014 Ønsker bare å gi den en link hvor du kan lese litt fakta om skrikekurer. http://www.mothering.com/articles/family-bed-and-nighttime-parenting-resources/
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #32 Skrevet 29. juni 2014 Tenkte bare å komme med andre tips før 'siste alternativ' Om du bestemmer deg for noe må du holde ut mer enn noen dager, det tar tid å finne søvnen selv og nye rutiner. Du må finne en måte å gjøre det på som du føler er komfortabel nok. Om det vil si å være tilstede på rommet hele tiden, men ikke tilby stimuli, kun snakke eller holde en hånd på barnet- eller om det er å gå ut i 30 sek i gangen, eller 1-2 minutt.. Hvordan får du babyen til å sove nå? Hva har du prøvd? Vi fikk klar beskjed fra søvnterapaut om at vi måtte prøve i 2 uker før vi så om noe fungerte. Beste rådet er ihvertfall å noe som du kan leve med og vær konsekvent! Babyen sovner uten problem på kvelden, men begynner med oppvåkningene etter et par timer. Jeg har nok vært for raskt ute når det gjelder å trøste, hoppet ut av senga ved den minste lyd i begynnelsen. Tror ikke alltid han var våken engang. I tillegg har han fått en dårlig uvane ved bruk av smokk da var en av de få tingene som hjalp da han hadde kolikk de første 3 mnd. Så her blir det å kutte ut smokken også, og det gjør ikke akkurat saken enklere. Men samsoving er prøvd, våkner like ofte. Har prøvd å amme om natten, men han er ikke sulten. Stryk og kos fungerer ikke, da vil han opp. Hvis vi tar han opp blir alt 100 ganger verre for han vil jo bare sove starkkars. På eget rom var det likt som nå, mange oppvåkninger. Han må rett og slett lære å finne søvnen selv. Anonymous poster hash: af792...629
monson Skrevet 29. juni 2014 #33 Skrevet 29. juni 2014 Syns det er helt vanvittig at enkelte lar ungene styre natta igjennom som flere har beskrevet her. Når ungene er over 2 og ikke sover om natta, uten en diagnose, har man feilet som forelder! Det å frata barnet sitt god nattesøvn ved å la dem tulle slik som flere beskriver er faktisk å neglisjere barna. Ungene trenger hjelp til å sove og små barn, trenger masse søvn og god søvn om de skal utvikle seg normalt og de trenger uthvilte foreldre. Det er mange ulike veier man kan gå for å få ungen til å sove natta igjennom, og skrikekur er en av dem ofte siste utvei fordi man rett og slett ikke klarer mer og har prøvd det meste annet. Selvsagt er det perioder hvor barnet er redd, eller får tenner eller er syke, og da skal man selvsagt ikke la dem skrike. Men å gi etter for unger som rett og slett ikke finner søvn og sammenhengende nattesro er hårreisende! Jeg kjørte ferber med knallsuksess 45 min skrik første kveld, var inne hvert 5 min og roet ned. 5 min etter det i 2-3 dager, deretter null skrik og skrål på nattestid. Da var min unge 1 år. Han er nå en kjekk ung mann på 14 og har ingen "skader" eller "traumer" av dette Anonymous poster hash: 51584...6c3 For å være helt ærlig så vet du faktisk ingenting om han har tatt noen skade av det eller ikke. Det kan være for tidlig. Eller så kan det henne at om du ikke hadde latt han gått igjennom skrikekurer som liten, så kanskje han hadde vært en enda bedre versjon av seg selv, enn det han er i dag. Men, det kan også henne at dette ikke har hatt noen innvirkning på han overhode. Det får bli opp til en hver enkelt foreldre å velge hva man ønsker å gjøre, men forskning viser til at barn kan ta fysisk skade av skrikekurer. Og det er heller ikke slik at om det gikk bra med ditt barn, at HIs barn vil de gå bra med også. Alle individer er forskjellige, og noen kan tåle mere enn andre av diverse handlinger. Men, forskning viser til at skrikekurer er potensielt skadelig for barns utvikling av hjernen.
MBSS Skrevet 29. juni 2014 #34 Skrevet 29. juni 2014 Ja, da ville jeg droppa smokken med en gang og satt meg på rommet i en stol ved sengen og snakket rolig med jevne mellomrom. Type: mamma er her, det er natta nå, du kan sove nå, mamma passer på deg. Da er han ikke alene i hele verden, men du stimulerer han ikke for å hjelpe han i søvn. Du bare bekrefter at det er trygt med en rolig og kjærlig stemme. (mener ikke at du skal snakke hele tiden altså, men innimellom) Jeg har også hatt baby som sovnet etter 10 sek, da jeg bare gikk ut for å trekke pusten og telle til 10. Erfarte da at vår lille bare ble forstyrret av oss når vi var inne og snakka og byssa.. Hos henne begynte vi etter det å gå ut fra etter vi hadde sunget sangene og sagt natta, det har fungert sort sett siden da ( hun er snart 3,5 år) men om det var ganger hun gråt gikk vi inn ganske raskt igjen. Vår søvnterapaut anbefalte å gi babyer på den alderen maks 30sek-1min, om det ikke bedrer seg da vil så små ha vanskeligheter med å finne roen selv. ( det vil nok variere mer og mer hvor lang tid de takler, dess gamlere de blir, i forhold til personlighet og behov) Tror man skal huske på at disse søte små også har en personlighet midt oppi det hele. Noen trenger kos og nærhet, andre trenger mer ro og fred...
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #35 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre?Anonymous poster hash: ee80f...b5f Hat tvillinger på 2 år der begge eller ene våkner minimum 5-7 ganger pr.natt. Ingen sympati herfra, mine unger skal aldri gråte seg i søvn. Jeg er zombi etter 2 år uten søvn, men regner med at ungene mine føler seg trygge på at jeg er der når de trenger meg, og at jeg ved å holde ut nå invisterer i barn som sover trygt og godt når de er klare for det. 8 mnd.. Skam deg, det er egentlig ikke mulig å forlange at noen på den størrelsen skal klare seg alene en hel natt. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Skam meg?! Jeg hadde skammet meg mer om ungene mine på 2 år våknet 5-7 ganger per natt, da er det noe som ikke stemmer. Kanskje det er de som er utrygge pga overstimulering Anonymous poster hash: af792...629 Hahaha, nå lo jeg HØYT i stua. Kjenner noen sånne som deg, som blir hissige når de prøver å lempe sin dårlige samvittighet over på andre, og ikke får den reaksjonen de forventer. Stakkars deg da.. Fått barn også kan du ikke sove hele natta? Uffda, det var ille.. Får du ikke løst "problemet" .....? Vel, det blir ikke det første problemet med barn du ikke får løst. Vil råde deg til ikke å få flere..Lykke til med skriketur, håper ikke du er min nabo.. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Når en på to våkner 5-7 ganger om natta er det definitivt noe galt. Kniiiis. Ser for meg en unge som pakkes inn i bomull og mamma tygger maten for de. Kan bli spennende når dine skjøre små begynner på skolen. LYKKE TIL! Anonymous poster hash: 0a97e...b3a
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #36 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre?Anonymous poster hash: ee80f...b5f Hat tvillinger på 2 år der begge eller ene våkner minimum 5-7 ganger pr.natt. Ingen sympati herfra, mine unger skal aldri gråte seg i søvn. Jeg er zombi etter 2 år uten søvn, men regner med at ungene mine føler seg trygge på at jeg er der når de trenger meg, og at jeg ved å holde ut nå invisterer i barn som sover trygt og godt når de er klare for det. 8 mnd.. Skam deg, det er egentlig ikke mulig å forlange at noen på den størrelsen skal klare seg alene en hel natt. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Skam meg?! Jeg hadde skammet meg mer om ungene mine på 2 år våknet 5-7 ganger per natt, da er det noe som ikke stemmer. Kanskje det er de som er utrygge pga overstimulering Anonymous poster hash: af792...629 Hahaha, nå lo jeg HØYT i stua. Kjenner noen sånne som deg, som blir hissige når de prøver å lempe sin dårlige samvittighet over på andre, og ikke får den reaksjonen de forventer. Stakkars deg da.. Fått barn også kan du ikke sove hele natta? Uffda, det var ille.. Får du ikke løst "problemet" .....? Vel, det blir ikke det første problemet med barn du ikke får løst. Vil råde deg til ikke å få flere..Lykke til med skriketur, håper ikke du er min nabo.. Anonymous poster hash: a0bcb...56c fy søren.. for eg motbydelig motsvar (uansett hva hun skrev). Virker som om du tror du sitter på all verdens kunnskap vertfall. Nedlatende... håper ikke du lærer denne egenskapen over til di e barn... frekk er du. Anonymous poster hash: 7f4df...6e1
SuperFries Skrevet 29. juni 2014 #37 Skrevet 29. juni 2014 Drit i de som reagerer på ordet skrikekur. Og lær deg at det ordet er ekstremt upopulært ☺ Mine barn har sovet elendig det første året. Ofte våken, ofte gråtende. Med storesøster måtte jeg vurderes av psyk fordi jeg var så sliten etter mnd uten søvn. Med lillebror ble han innlagt på en avlastningsinstitusjon for å lære og sove. Vi har 2 ulike erfaringer. Felles for de begge var at de aldri kunne tas ut av senga. Da forventet de å sovne i armene til mamma. Storesøster sovnet kun ved at vi satt ved senga og holdt en arm over henne slik at hun fikk begrenset mulighet for bevegelse. Vi satt gjerne i over én time hver kveld, og gjerne 2 timer midt på natten. Hun fant smokken sin selv ved hjelp av smokkeholder. Lillebror ble ekstremt urolig hvis vi var i samme rom. Han ville heller ikke ha smokkeholder, så vi pepret senga med smokker ☺Med han gikk vi inn og ut av rommet. Snakket aldri til han, bare ga smokk og strøk over kinnet. Han vræla. Vi gikk ut, og så inn igjen. Jeg holdt sjelden så lenge som 5 min. Som regler var jeg innom hvert 2. eller 3. minutt. I begynnelsen tok det et par timer før han roet seg. Etter noen dager tok det bare én time, og så kortere og kortere tid. Fortsatt var jeg inne hos han hver gang min samvittighet tilsa det, hvilket var ofte. Det tok ikke lange tiden før han sovnet kjapt og effektivt, uten sutring. Nå elsker han senga. Han er straks 2 år, og koser seg både når han sovner og våkner. De må lære seg å finne roen selv. Å prate til mine barn gjorde de bare mer våkne. Vet at andre barn roer seg når de hører rolig prat eller sang. Du må finne den veien som passer deg og ditt barn. Det vil være tøft i starten, men det blir bedre. Legger også til at begge barna hadde lange faser hvor de våkner om natten. Da gjorde vi samme opplegg som på kvelden. Hos begge var de våkne i nesten nøyaktig 2 timer før de sovnet. De timene ble ikke kortet ned på før de plutselig stoppet med å våkne. Lykke til, og lytt til hjertet ditt!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #38 Skrevet 29. juni 2014 Er det virkelig så ille dersom du kun må gi han sutten og at han da sovner igjen. Selvfølgelig er det tungt å måtte opp flere ganger om natten, men sånn er det for mange med barn. Her fikk vi aldri mer en 1, 5 timer søvn av gangen helt til barna var langt over to år. Heldigvis klarer jeg meg ganske bra med lite søvn, så forstår at det kan være verre for noen. Mitt tips er å prøve å ikke tenke så negativt slik at alt blir håpløst. Tenk at dette kun er en fase, for det er det faktisk. Tenk at ditt skjønne lille barn trenger deg også på natten. Du kan faktisk ikke si at barnet ditt ikke har vondt eller at ingenting er galt. Det vet du ikke. Et barn på åtte mnd kan kun gi utrykk for behov ved gråt så det er viktig å ikke overse. Anonymous poster hash: 9542b...57a
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 29. juni 2014 #39 Skrevet 29. juni 2014 Når mange her inne angriper og kritiserer skrikekuren, da lurer jeg på hva dere definerer som skrikekur? At barnet ligger alene og skriker lenge uten tilsyn? Er det at barnet sutrer lenge uten tilsyn? Eller er det at man ikke lar barnet sutre/protestere alene i det hele tatt uten at man er der og tar barnet opp? Forventes det at barnet skal legges i sengen og sovne umiddelbart/rolig uten protester, og om det ikke skjer så må det tas opp og samsoves med osv? Jeg lurer iblant på om man i slike diskusjoner tror at man snakker om det samme, men at man egentlig har helt forskjellige definisjoner.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #40 Skrevet 29. juni 2014 Gutten min er 3 år, hatt egen seng fra dag en, men samsover med oss stadig vekk. Jeg legger han fint i senga og han kan fint sove natten igjennom, men noen ganger får han hetta og kommer til oss. Aldri vurdert skrikekur, kommer heller ikke til å gjøre det. Anonymous poster hash: 6be95...a77
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #41 Skrevet 29. juni 2014 Syns det er helt vanvittig at enkelte lar ungene styre natta igjennom som flere har beskrevet her. Når ungene er over 2 og ikke sover om natta, uten en diagnose, har man feilet som forelder! Det å frata barnet sitt god nattesøvn ved å la dem tulle slik som flere beskriver er faktisk å neglisjere barna. Ungene trenger hjelp til å sove og små barn, trenger masse søvn og god søvn om de skal utvikle seg normalt og de trenger uthvilte foreldre. Det er mange ulike veier man kan gå for å få ungen til å sove natta igjennom, og skrikekur er en av dem ofte siste utvei fordi man rett og slett ikke klarer mer og har prøvd det meste annet. Selvsagt er det perioder hvor barnet er redd, eller får tenner eller er syke, og da skal man selvsagt ikke la dem skrike. Men å gi etter for unger som rett og slett ikke finner søvn og sammenhengende nattesro er hårreisende! Jeg kjørte ferber med knallsuksess 45 min skrik første kveld, var inne hvert 5 min og roet ned. 5 min etter det i 2-3 dager, deretter null skrik og skrål på nattestid. Da var min unge 1 år. Han er nå en kjekk ung mann på 14 og har ingen "skader" eller "traumer" av dette Anonymous poster hash: 51584...6c3 For å være helt ærlig så vet du faktisk ingenting om han har tatt noen skade av det eller ikke. Det kan være for tidlig. Eller så kan det henne at om du ikke hadde latt han gått igjennom skrikekurer som liten, så kanskje han hadde vært en enda bedre versjon av seg selv, enn det han er i dag. Men, det kan også henne at dette ikke har hatt noen innvirkning på han overhode. Det får bli opp til en hver enkelt foreldre å velge hva man ønsker å gjøre, men forskning viser til at barn kan ta fysisk skade av skrikekurer. Og det er heller ikke slik at om det gikk bra med ditt barn, at HIs barn vil de gå bra med også. Alle individer er forskjellige, og noen kan tåle mere enn andre av diverse handlinger. Men, forskning viser til at skrikekurer er potensielt skadelig for barns utvikling av hjernen. For noe VÅS! Klart jeg ikke har latt ungen min ligge å HYLE uten å roe han, men han har ikke fått hverken bevertning eller blitt tatt opp, kun fått bekreftelse på at jeg er tilstede jevnlig. Den linken du la til i ditt innlegg fungerer ikke, men ser du linker til en sisde jeg ikke nødvendigvis ser på som så veldig troverdig....mothering.com eller noe??? Vet du hva mangel på ordentlig søvn gjør med barn? Les litt mer her: http://tidsskriftet.no/article/648062 Jeg plukker ut deler som er særdeles viktige: -Små barn har stort behov for svært dyp søvn. Det er mest av denne søvntypen i første tredel av natten. Mengden av dyp søvn avhenger av hvor lang tid det har gått siden siste søvnperiode. -Søvnmangel hos små barn kan føre til mistrivselssyndromet (failure to thrive), hvor barnet påvirkes fysisk og psykisk. Vanligvis forbindes dette syndromet med barnemishandling og vanskjøtsel. Men veksthormonproduksjonen skjer under dyp søvn. Så for å oppsummere...Du fratar ungen din veksthormoner OG fører dem potensielt inn i mistrivselssyndromet ved å ikke få orden på søvnen, versus ubehaget som forelder ved å ta noen skikkelige sutrekvelder hvor barnet kommer til å være misfornøyd og tidvis sint fordi det ikke får det som det vil.....hmmm ikke så vanskelig valg det der spør du meg! Jeg tror det er UHYRE viktig både for at foreldre skal være uthvilte men spesielt for barnas egen del at de lærer å sove godt tidlig. Det er vår jobb som forelder å hjelpe barna med! Hvlken tilnærming man velger får være opp til hver enkelt, det er jeg enig med deg i, men målet må være det samme...barna MÅ sove på nattestid. Og om HI har prøvd det meste annet uten hell, ja vet du, da tror jeg at en "skrikekur" er helt på sin plass. Lykke til HI, dette klarer du Anonymous poster hash: 51584...6c3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #42 Skrevet 29. juni 2014 Syns det er helt vanvittig at enkelte lar ungene styre natta igjennom som flere har beskrevet her. Når ungene er over 2 og ikke sover om natta, uten en diagnose, har man feilet som forelder! Det å frata barnet sitt god nattesøvn ved å la dem tulle slik som flere beskriver er faktisk å neglisjere barna. Ungene trenger hjelp til å sove og små barn, trenger masse søvn og god søvn om de skal utvikle seg normalt og de trenger uthvilte foreldre. Det er mange ulike veier man kan gå for å få ungen til å sove natta igjennom, og skrikekur er en av dem ofte siste utvei fordi man rett og slett ikke klarer mer og har prøvd det meste annet. Selvsagt er det perioder hvor barnet er redd, eller får tenner eller er syke, og da skal man selvsagt ikke la dem skrike. Men å gi etter for unger som rett og slett ikke finner søvn og sammenhengende nattesro er hårreisende! Jeg kjørte ferber med knallsuksess 45 min skrik første kveld, var inne hvert 5 min og roet ned. 5 min etter det i 2-3 dager, deretter null skrik og skrål på nattestid. Da var min unge 1 år. Han er nå en kjekk ung mann på 14 og har ingen "skader" eller "traumer" av dette Anonymous poster hash: 51584...6c3 For å være helt ærlig så vet du faktisk ingenting om han har tatt noen skade av det eller ikke. Det kan være for tidlig. Eller så kan det henne at om du ikke hadde latt han gått igjennom skrikekurer som liten, så kanskje han hadde vært en enda bedre versjon av seg selv, enn det han er i dag. Men, det kan også henne at dette ikke har hatt noen innvirkning på han overhode. Det får bli opp til en hver enkelt foreldre å velge hva man ønsker å gjøre, men forskning viser til at barn kan ta fysisk skade av skrikekurer. Og det er heller ikke slik at om det gikk bra med ditt barn, at HIs barn vil de gå bra med også. Alle individer er forskjellige, og noen kan tåle mere enn andre av diverse handlinger. Men, forskning viser til at skrikekurer er potensielt skadelig for barns utvikling av hjernen. For noe VÅS!Klart jeg ikke har latt ungen min ligge å HYLE uten å roe han, men han har ikke fått hverken bevertning eller blitt tatt opp, kun fått bekreftelse på at jeg er tilstede jevnlig. Den linken du la til i ditt innlegg fungerer ikke, men ser du linker til en sisde jeg ikke nødvendigvis ser på som så veldig troverdig....mothering.com eller noe??? Vet du hva mangel på ordentlig søvn gjør med barn? Les litt mer her:http://tidsskriftet.no/article/648062 Jeg plukker ut deler som er særdeles viktige: -Små barn har stort behov for svært dyp søvn. Det er mest av denne søvntypen i første tredel av natten. Mengden av dyp søvn avhenger av hvor lang tid det har gått siden siste søvnperiode. -Søvnmangel hos små barn kan føre til mistrivselssyndromet (failure to thrive), hvor barnet påvirkes fysisk og psykisk. Vanligvis forbindes dette syndromet med barnemishandling og vanskjøtsel. Men veksthormonproduksjonen skjer under dyp søvn. Så for å oppsummere...Du fratar ungen din veksthormoner OG fører dem potensielt inn i mistrivselssyndromet ved å ikke få orden på søvnen, versus ubehaget som forelder ved å ta noen skikkelige sutrekvelder hvor barnet kommer til å være misfornøyd og tidvis sint fordi det ikke får det som det vil.....hmmm ikke så vanskelig valg det der spør du meg! Jeg tror det er UHYRE viktig både for at foreldre skal være uthvilte men spesielt for barnas egen del at de lærer å sove godt tidlig. Det er vår jobb som forelder å hjelpe barna med! Hvlken tilnærming man velger får være opp til hver enkelt, det er jeg enig med deg i, men målet må være det samme...barna MÅ sove på nattestid. Og om HI har prøvd det meste annet uten hell, ja vet du, da tror jeg at en "skrikekur" er helt på sin plass. Lykke til HI, dette klarer du Anonymous poster hash: 51584...6c3 Jeg vil bare si at jeg har klart å få barn til å sove gjennom natta uten ferber metoden! Det trenger ikke være så svart hvitt som jeg får inntrykk av at du tenker. Jeg har også sunne, fornuftige og trygge barn i alderem 2 til 16 år. Flinke på skolen er de også de eldste. Jammen fikk de både nærhet, kos og vann hvis de var tørste på natta Anonymous poster hash: 8c8a4...19a
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #43 Skrevet 29. juni 2014 Det er dokumentert at babyer som har grått og grått uten å få oppmerksomhet har problemer med tilknytning senere i livet. De MÅ taes opp om de gråter og ikke roer seg av å se deg/faren og bli stryket på. Er barnemishandling å la babyer skrike med vilje. De kan skrike 2-3 min om mange er alene med de og er på do, men man skynder seg med å bli ferdig på do. Man rekker og å vaske hendene. Så trenger ikke være hysterisk heller, men å la ungen gråte med vilje er råtten gjort! Om ingenting hjelper så sover dere annenhver natt med babyen eller halve natta hver, den andre sover på et annet rom eller sofaen. Siden han ikke spiser så trenger ikke du å være der med han hver natt, faren kan klare seg fint alene. Sånn gjorde vi det, selv om at mannen min jobbet. Sånn er livet med barn for noen! Ikke lest hele tråden, håper du HI bare tuller i hovedinnlegget ditt. Anonymous poster hash: ce5f8...d09
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #44 Skrevet 30. juni 2014 Det er dokumentert at babyer som har grått og grått uten å få oppmerksomhet har problemer med tilknytning senere i livet. De MÅ taes opp om de gråter og ikke roer seg av å se deg/faren og bli stryket på. Er barnemishandling å la babyer skrike med vilje. De kan skrike 2-3 min om mange er alene med de og er på do, men man skynder seg med å bli ferdig på do. Man rekker og å vaske hendene. Så trenger ikke være hysterisk heller, men å la ungen gråte med vilje er råtten gjort! Om ingenting hjelper så sover dere annenhver natt med babyen eller halve natta hver, den andre sover på et annet rom eller sofaen. Siden han ikke spiser så trenger ikke du å være der med han hver natt, faren kan klare seg fint alene. Sånn gjorde vi det, selv om at mannen min jobbet. Sånn er livet med barn for noen! Ikke lest hele tråden, håper du HI bare tuller i hovedinnlegget ditt. Anonymous poster hash: ce5f8...d09 Igjen dette med å misforstå hva andre mener, det er ikke snakk om å la barnet gråt og gråte i timesvis uten intervensjon. Da har du i såfall ikke skjønt hva dette dreier seg om. Anonymous poster hash: c059e...15a
Ladybird2014 Skrevet 30. juni 2014 #45 Skrevet 30. juni 2014 Så saklig diskusjonen blir når folk ikke engang gidder å sette seg inn i hva det dreier seg om...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #46 Skrevet 30. juni 2014 Til informasjon så kan man gå i psykose om man går med under 4 timer søvn pr dag over tid... Så dette er faktisk noe man skal ta tak i om det er så ille og går over tid. Anbefaler deg å lese boka til Tracy Hogg - baby whisperer (tror det var det den het) her kan du få tips som hjelper deg. Pick up, put down hjalp oss mye i en fase. Husk at du må være konsekvent med det du gjør ihvertfall. Har masse sympati og håper det løsner for dere!Anonymous poster hash: ef6ac...892 Signerer, jeg fikk masse hjelp av Tracy Hogg boken The Baby Whisperer. Skrevet på en litt barnslig måte (veldig amerikansk stil), men mange gode tips som har hjulpet oss fra dag 1. Anonymous poster hash: d3f98...fdf
monson Skrevet 30. juni 2014 #47 Skrevet 30. juni 2014 Det er dokumentert at babyer som har grått og grått uten å få oppmerksomhet har problemer med tilknytning senere i livet. De MÅ taes opp om de gråter og ikke roer seg av å se deg/faren og bli stryket på. Er barnemishandling å la babyer skrike med vilje. De kan skrike 2-3 min om mange er alene med de og er på do, men man skynder seg med å bli ferdig på do. Man rekker og å vaske hendene. Så trenger ikke være hysterisk heller, men å la ungen gråte med vilje er råtten gjort! Om ingenting hjelper så sover dere annenhver natt med babyen eller halve natta hver, den andre sover på et annet rom eller sofaen. Siden han ikke spiser så trenger ikke du å være der med han hver natt, faren kan klare seg fint alene. Sånn gjorde vi det, selv om at mannen min jobbet. Sånn er livet med barn for noen! Ikke lest hele tråden, håper du HI bare tuller i hovedinnlegget ditt. Anonymous poster hash: ce5f8...d09 Igjen dette med å misforstå hva andre mener, det er ikke snakk om å la barnet gråt og gråte i timesvis uten intervensjon. Da har du i såfall ikke skjønt hva dette dreier seg om. Anonymous poster hash: c059e...15a Men, om du faktisk leser om hva forskere har funnet ut. Så trenger man ikke å la babyen gråte i timesvis for at den kan ta skade av det!. http://www.educarer.com/brain.htm http://drbenkim.com/articles-attachment-parenting.html
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2014 #48 Skrevet 10. juli 2014 Ville bare komme med en liten oppdatering. Vi har nå gjennomført denne såkalte kuren, og det tok oss 2 dager så var det i boks :-) Jeg følte selv at det ikke var så dramatisk som mange skal ha det til, han gråt 6*5 min første kvelden og 4*5 min andre kvelden, så var det gjort. Det var tydelig at det trengtes for at han skulle finne søvnen selv for nå sover han rundt. Sover også mer på dagtid. Jeg kan ikke si jeg angrer for jeg har fått ny energi og minsten er blidere enn noen gang :-) Anonymous poster hash: af792...629
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2014 #49 Skrevet 10. juli 2014 Min var også slitsom om natta. Jeg rakk nesten ikke å sovne før han begynte å hyle for mat eller smokk igjen, det holdt på gjennom hele natta. Etter 8- 9 mnd orka vi ikke mer og gjorde som en over her sier, flytta han inn på eget rom. Fra første natta på eget rom sov han 6 timer i strekk. Anonymous poster hash: a9a54...a47
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2014 #50 Skrevet 10. juli 2014 Ville bare komme med en liten oppdatering. Vi har nå gjennomført denne såkalte kuren, og det tok oss 2 dager så var det i boks :-) Jeg følte selv at det ikke var så dramatisk som mange skal ha det til, han gråt 6*5 min første kvelden og 4*5 min andre kvelden, så var det gjort. Det var tydelig at det trengtes for at han skulle finne søvnen selv for nå sover han rundt. Sover også mer på dagtid. Jeg kan ikke si jeg angrer for jeg har fått ny energi og minsten er blidere enn noen gang :-) Anonymous poster hash: af792...629 Gratulerer! =g så bra du hjalp barnet ditt med dette. Jeg har hatt samme erfaring med mine to Anonymous poster hash: 4cd3f...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå