Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre? Anonymous poster hash: ee80f...b5f
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Fra meg får du ikke mye hjelp. Ungen trenger tydeligvis nærhet om natten. Samsov i fem mnd så løser det seg av seg selv. Selv sov jeg ikke natten gjennom før eldste var to, og yngste 18 mnd Anonymous poster hash: 3123a...69b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Og du trenger ikke skrive skrikekur i parantes. Det er det du gjør og det er IKKE godt for babyen din!! Anonymous poster hash: 3123a...69b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 Jeg er fundamentalt i mot skrikekurer. Og har tro på nærhet i stedet. Og synes at når du skriver "hvor lenge kan vi la han skrike", så tyder det på at du er redd noe kan skje dersom han skriker for lenge... Hvorfor skal det da være greit å la han skrike en begrenset tid? (Babyer har absolutt ingen tidsforståelse). Anonymous poster hash: 24e97...622
Lykke~liten Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Er baby 8 mnd? Da hadde jeg gitt det litt mer tid... kan være han vokser det av seg? Mi begynte å sove rundt av seg selv da hun var ca 1 år... før det var jeg også oppe 3-10 gabgwr pr natt... det er ufattelig slitsomt da.. :-/ så jeg føler med deg.. men skrikekur er jeg i mot... da hadde jeg heller brukt en helg (++) evt ferie der en kan sove på dagen.. til å prøve å lære han å sove alene. Slik gjorde vi det: la henne i senga. Sang sang, leste i en bok sa god natt og gikk ut... begynnte hun å grine Gikk vi inn sa nå må du sove mamma elsker deg osv.. gikk ut igjen.... med døra åpen.. går inn med gjevne mellomrom å legger henne rolig ned og sier nå er det natt helt til hun ikke orket mer.... neste natt ble liyt bedre (gikk fortere) de finner etterhvert ut de ikke får komme opp. De taper kampen.. det viktigste er at de føler kjærlighet og trygghet. Det tok ca en uke... nå legger vi henne uten problemer... hun sover bedre.. er tryggere faktisk. Ikke avhengig av andre enn seg selv for å sovne... men, dette var bare en måte vi gjorde det på. Trenger ikke kjennes rett for dere. Et vennepar brukte skrikekur og det funka litt fortere... men jeg er litt for at barnet skal vite at vi er der alltid.. men innse at kampen.. ja den vinner mamma og pappa;-) lykke til!
☆☆☆ Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 (endret) Korleis skal det bli bedre av at ungen i tillegg til å våkne skal bli utrygg? Vi er snart på 8 mnd med 5-10 oppvåkningar vi også, vi skulle gjerne bedra situasjonen. Men vil på ingen måte eskalere problemet. Endret 29. juni 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #7 Skrevet 29. juni 2014 Eh.. Man får ikke barn for å sove godt om natta. Beklager at jeg er så lite forståelsesfulle men jeg er i mot skrikekurer, uansett! Det er vanvittig slitsomt å ikke få sove men sånn er det altså. Min på 15 mnd er fortsatt våken mellom 3 og 10 ganger hver tatt og våkner kl 5 hver morgen. Ja, det er slitsomt. Ja, jeg har grått av utmattelse flere ganger. Likevel kunne det ikke falle meg inn å nekte sønnen min den tryggheten og nærheten han tydeligvis har behov for. Forsøk heller å finne andre måter å løse det på. Hva med samsoving? Det har vært redningen for oss flere ganger! Anonymous poster hash: e25f6...001
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #8 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre? Anonymous poster hash: ee80f...b5f Hat tvillinger på 2 år der begge eller ene våkner minimum 5-7 ganger pr.natt. Ingen sympati herfra, mine unger skal aldri gråte seg i søvn. Jeg er zombi etter 2 år uten søvn, men regner med at ungene mine føler seg trygge på at jeg er der når de trenger meg, og at jeg ved å holde ut nå invisterer i barn som sover trygt og godt når de er klare for det. 8 mnd.. Skam deg, det er egentlig ikke mulig å forlange at noen på den størrelsen skal klare seg alene en hel natt. Anonymous poster hash: a0bcb...56c
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #9 Skrevet 29. juni 2014 Kjære deg! Klaging i noen minutter er ikke skadelig. Hjelpe meg for noen høner som har svart deg her! Du blir ingen god mor av å ha søvnmangel over tid. Les om f.eks hysj-metoden. Vi la ham ned, gikk inn etter ett/to minutter. Så gikk vi inn når han begynte å gråte. Gav smokk, trøstet...Nå kan vi legge ham uten problemer, og han sover så godt. Mye mer tilfreds på dagtid også. Man skal ikke trenge å vente i to år for å kunne sove litt. Anonymous poster hash: cef5c...2d8
MammaStine91 Skrevet 29. juni 2014 #10 Skrevet 29. juni 2014 Prøvd å legge han på eget rom? Hjalp her ihvertfall. Sover så mye bedre alle tre
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #11 Skrevet 29. juni 2014 Kjære deg! Klaging i noen minutter er ikke skadelig. Hjelpe meg for noen høner som har svart deg her! Du blir ingen god mor av å ha søvnmangel over tid. Les om f.eks hysj-metoden. Vi la ham ned, gikk inn etter ett/to minutter. Så gikk vi inn når han begynte å gråte. Gav smokk, trøstet...Nå kan vi legge ham uten problemer, og han sover så godt. Mye mer tilfreds på dagtid også. Man skal ikke trenge å vente i to år for å kunne sove litt. Anonymous poster hash: cef5c...2d8 Takk! Du er visst den eneste oppegående her som faktisk svarte på det jeg spurte om. Til alle dere andre, kanskje det er en grunn til at barna deres våkner så mange ganger til de er såpass gamle? Samsoving og trøst er jo det vi har gjort i 8 måneder nå, og gutten er trygg men det er jo tydelig at ikke DET hjelper! Jeg kan ærlig si at jeg IKKE fungerer som mor med 2-3 timer søvn tilsammen hver natt så her må noe gjøres. Anonymous poster hash: af792...629
☆☆☆ Skrevet 29. juni 2014 #12 Skrevet 29. juni 2014 Kjære deg! Klaging i noen minutter er ikke skadelig. Hjelpe meg for noen høner som har svart deg her! Du blir ingen god mor av å ha søvnmangel over tid. Les om f.eks hysj-metoden. Vi la ham ned, gikk inn etter ett/to minutter. Så gikk vi inn når han begynte å gråte. Gav smokk, trøstet...Nå kan vi legge ham uten problemer, og han sover så godt. Mye mer tilfreds på dagtid også. Man skal ikke trenge å vente i to år for å kunne sove litt. Anonymous poster hash: cef5c...2d8 Takk! Du er visst den eneste oppegående her som faktisk svarte på det jeg spurte om.Til alle dere andre, kanskje det er en grunn til at barna deres våkner så mange ganger til de er såpass gamle? Samsoving og trøst er jo det vi har gjort i 8 måneder nå, og gutten er trygg men det er jo tydelig at ikke DET hjelper! Jeg kan ærlig si at jeg IKKE fungerer som mor med 2-3 timer søvn tilsammen hver natt så her må noe gjøres. Anonymous poster hash: af792...629 Ein må vere einig med deg for å vere oppegåande? Ehh..ok..
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #13 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre?Anonymous poster hash: ee80f...b5f Hat tvillinger på 2 år der begge eller ene våkner minimum 5-7 ganger pr.natt. Ingen sympati herfra, mine unger skal aldri gråte seg i søvn. Jeg er zombi etter 2 år uten søvn, men regner med at ungene mine føler seg trygge på at jeg er der når de trenger meg, og at jeg ved å holde ut nå invisterer i barn som sover trygt og godt når de er klare for det. 8 mnd.. Skam deg, det er egentlig ikke mulig å forlange at noen på den størrelsen skal klare seg alene en hel natt. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Skam meg?! Jeg hadde skammet meg mer om ungene mine på 2 år våknet 5-7 ganger per natt, da er det noe som ikke stemmer. Kanskje det er de som er utrygge pga overstimulering Anonymous poster hash: af792...629
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #14 Skrevet 29. juni 2014 Kjære deg! Klaging i noen minutter er ikke skadelig. Hjelpe meg for noen høner som har svart deg her! Du blir ingen god mor av å ha søvnmangel over tid. Les om f.eks hysj-metoden. Vi la ham ned, gikk inn etter ett/to minutter. Så gikk vi inn når han begynte å gråte. Gav smokk, trøstet...Nå kan vi legge ham uten problemer, og han sover så godt. Mye mer tilfreds på dagtid også. Man skal ikke trenge å vente i to år for å kunne sove litt. Anonymous poster hash: cef5c...2d8 Takk! Du er visst den eneste oppegående her som faktisk svarte på det jeg spurte om. Til alle dere andre, kanskje det er en grunn til at barna deres våkner så mange ganger til de er såpass gamle? Samsoving og trøst er jo det vi har gjort i 8 måneder nå, og gutten er trygg men det er jo tydelig at ikke DET hjelper! Jeg kan ærlig si at jeg IKKE fungerer som mor med 2-3 timer søvn tilsammen hver natt så her må noe gjøres.Anonymous poster hash: af792...629 Hvorfor spørs du her inne om du ikke ønsker tilbakemelding fra andre enn de som er helt enige med deg? Du kan jo ikke forvente noe annet når du ber om råd for å gjennomføre skrikekur, som er så utdatert og ansett som potensielt skadelig for barn. Uansett, lykke til. Håper dere finner en løsning som er god for både foreldre og barn. Anonymous poster hash: e25f6...001
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #15 Skrevet 29. juni 2014 Kjære deg! Klaging i noen minutter er ikke skadelig. Hjelpe meg for noen høner som har svart deg her! Du blir ingen god mor av å ha søvnmangel over tid. Les om f.eks hysj-metoden. Vi la ham ned, gikk inn etter ett/to minutter. Så gikk vi inn når han begynte å gråte. Gav smokk, trøstet...Nå kan vi legge ham uten problemer, og han sover så godt. Mye mer tilfreds på dagtid også. Man skal ikke trenge å vente i to år for å kunne sove litt. Anonymous poster hash: cef5c...2d8 Takk! Du er visst den eneste oppegående her som faktisk svarte på det jeg spurte om.Til alle dere andre, kanskje det er en grunn til at barna deres våkner så mange ganger til de er såpass gamle? Samsoving og trøst er jo det vi har gjort i 8 måneder nå, og gutten er trygg men det er jo tydelig at ikke DET hjelper! Jeg kan ærlig si at jeg IKKE fungerer som mor med 2-3 timer søvn tilsammen hver natt så her må noe gjøres. Anonymous poster hash: af792...629 For min del så sluttet snuppa å våkne om natta da hun var ni måneder. Helt uten skrikekurer. Og helt fri for en hoven mor som tror hun har alle svarene, og som klager til et forum for hjelp uten å like at hun ikke er enig med det overveiende flertallet av svar. Anonymous poster hash: 24e97...622
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #16 Skrevet 29. juni 2014 Hvorfor skrikekur??? Du gjør jo barnet utrygt! Barnet gir signal om at noe er galt, du overser! Kanskje han trenger nærhet, tenna klør, vondt i magen +++ Er en grunn til at han skriker! Og det er helt normalt å få lite søvn når man er småbarnsmor! Og du... Å kalle folk som ikke er enig med deg lite oppegående er bare for dumt... Anonymous poster hash: a1b6e...ecd
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #17 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre?Anonymous poster hash: ee80f...b5f Hat tvillinger på 2 år der begge eller ene våkner minimum 5-7 ganger pr.natt. Ingen sympati herfra, mine unger skal aldri gråte seg i søvn. Jeg er zombi etter 2 år uten søvn, men regner med at ungene mine føler seg trygge på at jeg er der når de trenger meg, og at jeg ved å holde ut nå invisterer i barn som sover trygt og godt når de er klare for det. 8 mnd.. Skam deg, det er egentlig ikke mulig å forlange at noen på den størrelsen skal klare seg alene en hel natt. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Skam meg?! Jeg hadde skammet meg mer om ungene mine på 2 år våknet 5-7 ganger per natt, da er det noe som ikke stemmer. Kanskje det er de som er utrygge pga overstimulering Anonymous poster hash: af792...629 Hahaha, nå lo jeg HØYT i stua. Kjenner noen sånne som deg, som blir hissige når de prøver å lempe sin dårlige samvittighet over på andre, og ikke får den reaksjonen de forventer. Stakkars deg da.. Fått barn også kan du ikke sove hele natta? Uffda, det var ille.. Får du ikke løst "problemet" .....? Vel, det blir ikke det første problemet med barn du ikke får løst. Vil råde deg til ikke å få flere.. Lykke til med skriketur, håper ikke du er min nabo.. Anonymous poster hash: a0bcb...56c
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #18 Skrevet 29. juni 2014 Jeg er helt i mot skrikekurer. Vi fikk ikke lakt jenta vår alene før uken hun var 1 år, men nå våknet hun 1-2 ganger om nattan. Nå er nr 2 snart 3 mnd, og gjør det samme igjen denne gangen og. Så regner med samsoving til denne er ca 1 år og. Alle har vært sitt syn og mening, og er ikke noe galt i det. Håpe det retter seg for deg Anonymous poster hash: 02d3b...727
oslofrk Skrevet 29. juni 2014 #19 Skrevet 29. juni 2014 Akkurat mht søvnmangel får du nok bare sympati fra de som gjør det akkurat som deg... Det er grusomt! Jeg holdt på å bli gal! Hos oss har det hjulpet å sitte ved sengen til hun sovner hver kveld (i 6mnd sovnet hun fint selv, men brått var det tvert slutt!), at vi foreldre sover på skift (så vi ikke er utslitt begge to) og å ha mange smokker i sengen så hun finner den selv når hun våkner om natten og å innse at vi har et barn som ikke sover natten gjennom. Det er no dritt, men jeg trøster meg med at de fleste sover rundt konfirmasjondalder... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #20 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre?Anonymous poster hash: ee80f...b5f Hat tvillinger på 2 år der begge eller ene våkner minimum 5-7 ganger pr.natt. Ingen sympati herfra, mine unger skal aldri gråte seg i søvn. Jeg er zombi etter 2 år uten søvn, men regner med at ungene mine føler seg trygge på at jeg er der når de trenger meg, og at jeg ved å holde ut nå invisterer i barn som sover trygt og godt når de er klare for det. 8 mnd.. Skam deg, det er egentlig ikke mulig å forlange at noen på den størrelsen skal klare seg alene en hel natt. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Skam meg?! Jeg hadde skammet meg mer om ungene mine på 2 år våknet 5-7 ganger per natt, da er det noe som ikke stemmer. Kanskje det er de som er utrygge pga overstimulering Anonymous poster hash: af792...629 Jeg har en toåring som ikke sov før han var 1,5 år og vi har nå en til på 5 mnd som er akkurat lik. At jeg skulle skamme meg over å virkelig ha prøvd alt er bare dumt. For å være hyggelig mot deg så kanskje du kunne prøvd å slutte med smokk:)? Ting ble bedre med storebror da vi sluttet med smokk og andre assosiasjoner. Han våknet av at det ikke var noen smokk i munnen. Du kan jo prøve:) Anonymous poster hash: 4342b...d25
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #21 Skrevet 29. juni 2014 Til informasjon så kan man gå i psykose om man går med under 4 timer søvn pr dag over tid... Så dette er faktisk noe man skal ta tak i om det er så ille og går over tid. Anbefaler deg å lese boka til Tracy Hogg - baby whisperer (tror det var det den het) her kan du få tips som hjelper deg. Pick up, put down hjalp oss mye i en fase. Husk at du må være konsekvent med det du gjør ihvertfall. Har masse sympati og håper det løsner for dere! Anonymous poster hash: ef6ac...892
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #22 Skrevet 29. juni 2014 Ja, nå har jeg ikke sovet på 8 måneder!! Minsten våkner 5-10 ganger om natten. Han er ikke sulten og har ikke vondt. Når han våkner gir vi tutt og så sovner han som regel igjen, men ikke alltid. Hvis vi ikke gir tutt eller overser han i 5 minutt, blir det skrik og skrål. Noen som hadde det likt som kan dele erfaringer? Hvor lenge kan vi la han skrike? Hvor fort ble det bedre?Anonymous poster hash: ee80f...b5f Hat tvillinger på 2 år der begge eller ene våkner minimum 5-7 ganger pr.natt. Ingen sympati herfra, mine unger skal aldri gråte seg i søvn. Jeg er zombi etter 2 år uten søvn, men regner med at ungene mine føler seg trygge på at jeg er der når de trenger meg, og at jeg ved å holde ut nå invisterer i barn som sover trygt og godt når de er klare for det. 8 mnd.. Skam deg, det er egentlig ikke mulig å forlange at noen på den størrelsen skal klare seg alene en hel natt. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Skam meg?! Jeg hadde skammet meg mer om ungene mine på 2 år våknet 5-7 ganger per natt, da er det noe som ikke stemmer. Kanskje det er de som er utrygge pga overstimuleringAnonymous poster hash: af792...629 Hahaha, nå lo jeg HØYT i stua. Kjenner noen sånne som deg, som blir hissige når de prøver å lempe sin dårlige samvittighet over på andre, og ikke får den reaksjonen de forventer. Stakkars deg da.. Fått barn også kan du ikke sove hele natta? Uffda, det var ille.. Får du ikke løst "problemet" .....? Vel, det blir ikke det første problemet med barn du ikke får løst. Vil råde deg til ikke å få flere.. Lykke til med skriketur, håper ikke du er min nabo.. Anonymous poster hash: a0bcb...56c Så bra jeg kunne få deg i godt humør :-) Hissig er jeg ikke, bare svarer med samme visa. Burde skamme meg, det høres jo ut som jeg har tenkt å drepe ungen min. Har flere barn, og kunne tenke meg enda flere. Har verdens blideste baby men jeg har dessverre gitt for fort etter ved den minste lyd om natta. Her er det snakk om å få gode rutiner, jeg tror nemlig det er mulig. Anonymous poster hash: af792...629
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #23 Skrevet 29. juni 2014 Til informasjon så kan man gå i psykose om man går med under 4 timer søvn pr dag over tid... Så dette er faktisk noe man skal ta tak i om det er så ille og går over tid. Anbefaler deg å lese boka til Tracy Hogg - baby whisperer (tror det var det den het) her kan du få tips som hjelper deg. Pick up, put down hjalp oss mye i en fase. Husk at du må være konsekvent med det du gjør ihvertfall. Har masse sympati og håper det løsner for dere!Anonymous poster hash: ef6ac...892 Jeg er klar over dette, og har prøvd alt annet, så har fått forslag om lett skrikekur for å se om det hjelper. Og jeg har tenkt å prøve noen dager, men tydeligvis ikke mange som har prøvd det her ;-) Veldig bra for alle som ikke trenger det. Jeg skal ut i full jobb som pilot og har ikke tenkt å kræsje flyet.. Takk for det :-) Anonymous poster hash: af792...629
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #24 Skrevet 29. juni 2014 Det er jo helt unødvendig med såkalte skrikekurer, selv om det ofte virker. Men at det ikke er bra for barnet er jo ganske vesentlig... Hysj-metoden eller noe liknende kan imidlertid funke bra. Man kan fint lære barna å sovne av seg selv i egen seng uten å la dem skrike. Det har ihvertfall jeg klart. Men man må være tålmodig og utholden selvfølgelig...! Å be noen skamme seg osv fordi noen velger andre metoder som feks samsoving, eller rett og slett bare venter til barnet klarer å sovne selv uansett om det tar årevis, blir for dumt!! Både barn og voksne er forskjellige! For meg hadde aldri samsoving fungert, så det måtte jeg bare utelukke... Men for andre fungerer det fint. Anonymous poster hash: 18968...80d
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #25 Skrevet 29. juni 2014 Skulle likt å sett dere skinnhellige damer i hverdagen. Dere later til å synes dere gjør alt rett, og hakker iherdig på folk som er fortvilte. News flash; ting er ikke sort/hvitt! En baby som er tilfreds har ikke vondt av å lære og finne søvnen selv. Om babyen er fornøyd når man kommer inn har de ikke vondt, de er selskapssyke, rastløse, overtrøtte -ikke i store smerter. Det er ikke snakk om å la de strigråte seg i søvn, men litt klaging er ikke farlig. Det som er farlig er å la babyer ligge og hyle og ikke gå inn/gi respons. Man må kunne se nyanser. Og respektere at ikke alle takler å være nesten uten søvn i lange perioder. Folk er forskkellige. Kjenner du at du vil samsove til babyen er to år, gjør det. Men ikke angrip en sliten mor. Hun elsker barnet sitt garantert like mye som deg! Jeg for min del ble en mye bedre mor med litt mer søvn. Nå er tålmodigheten en helt annen, og jeg nyter hvert våkne minutt. Jeg hadde blitt innlagt på psykiatrisk om den ekstreme søvnmangelen skulle vedvart i to år (min sov ikke bedre sammen med oss). Anonymous poster hash: cef5c...2d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå