Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #26 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har jobbet både på sykehus og i kommunens helsetjeneste. Har sett masse bra fra de fleste jeg har jobbet sammen med, men også noe som har vært mindre heldig. Jeg har også sett at en av de beste legene på sitt felt har hatt en dårlig dag på jobb, noe som vil ha livslange følger for den aktuelle pasienten. Likevel, denne legen er suveren på sitt felt. Når ingen andre får til noe, da fikser han det. Men ingen kan være ufeilbarlig. Selv har jeg noen positive opplevelser med helsevesenet, men dessverre flest negative. Inkompetente fastleger, mange av dem. Undersøkelser på sykehus som ikke har tatt fatt i underliggende problem. Feil journalføring, noe grovt som jeg måtte klage inn for å få rettelse i journal. Feildiagnostisering. Feilmedisinering. Hypokonderstempel har jeg fått to-tre ganger - når det har vist seg at jeg har hatt helt konkret og alvorlig sykdom. Nå er jeg henvist til et av landets største sykehus, og må der gjennom en utredning som ikke går på det helt konkrete problemet jeg har. Ingen kan svare meg på hvorfor jeg må gjennom det i steden for en utredning på det som faktisk feiler meg. Heldigvis har jeg en fastlege nå som er fantastisk dyktig og som jeg er trygg på. I mitt arbeide med pasienter ser jeg mye forskjellig. Stort sett får sykehusene gode tilbakemeldinger. Fastlegene er det verre med, der er det mye dårlige erfaringer hos folk. Noe av problemet synes å være at legene ikke har nok tid pr pasient. Når pasient kommer med to problem som har samme årsak, men får beskjed om at de ikke får lov å ta opp mer enn ett problem pr konsultasjon, da har legen ikke lenger oversikt over pasientens sykdom. De virkelig gode fastlegene tviholder folk på. Men, det er mye bra med norsk helsevesen og det er utrolig mange dedikerte og dyktige personer som jobber i helsevesenet, alt fra spesialister til de som sørger for renhold og vedlikehold. Dessverre er enkeltpersoner i stand til å ødelegge mye for en hel avdelings eller et helt sykehus' rykte. Det betyr ikke at alt er galt der. Men det betyr at av og til er det tilfeldigheter som avgjør kvaliteten på den behandlingen man får, avhengig av hvem som er på vakt. Men i det store og hele er kompetansen god! Man skal også huske at når det kommer til personer og helse, så vil det alltid kunne gjøres feil. Man ønsker ikke å tenke på det og forholde seg til det, men det er et faktum likevel. Symptomer kan villede og skjule egentlige problemer. Man kan ha atypiske symptomer som villeder både pasient og helsepersonell. Man kan ha individuelle reaksjoner på behandling og medisinering som man ikke kunne forutsett på forhånd. Det er en mengde "feilkilder" hvor ting kan gå galt. Både fordi hver enkelt av oss er forskjellige og også fordi leger og annet helsepersonell er ulike. Uansett hvor mye man ønsker det så kan man aldri sikre seg 100 %. "Alt" kan gjøres riktig og likevel kan noe elementært gå helt galt, fordi uforutsigbare ting kan skje. Men i det store og hele har vi et godt helsevesen her i landet. Det er mye som kunne vært bedre. Og mye av dette jobber leger og annet helsepersonell med for å gjøre politikere oppmerksom på. De blir dessverre ikke alltid hørt, men overstyres av økonomer som ikke har medisinsk kompetanse til å se langtidseffekter av de grepene og innstrammingene som tas. I slike situasjoner gjør helsepersonell det beste de kan ut fra de forutsetningene de får. Som flere har påpekt - for media sin del vil ikke solskinnshistorier selge. Feilbehandling og skandaler, derimot, bringer penger i kassa for media. Så bildet vi får er ikke hele sannheten, langt derifra. Men media har likevel en viktig rolle, for de feilene som blir gjort i helsevesenet og de manglene som er er viktige å få belyst slik at man kan hindre feilgrep i fremtiden og også bedre standarden. Anonymous poster hash: c6c74...f1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå