Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Noen her som har positiv erfaringer med leger og norsk helsevesen? Jeg synes skrekkhistorier flommer over i media for tiden, og ikke er alt like nyansert heller. Særlig ser jeg at KK, Bergen, er i hardt vær for tiden. Anonymous poster hash: 56066...acb
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har mange flotte opplevelser med det norske helsevesen. Selvsagt fungerer ikke alt like bra, og de som jobber er jo også mennesker så da skjer det selvfølgelig feil fra tid til annen. At det er negativ fokus på helsevesenet er jo ingen bombe. Det er ingen sak for media å fortelle hvor flott vårt helsevesen fungerer. Etter en del år i utlandet, priser jeg meg i alle fall lykkelig over at jeg bor i Norge hvor vi har et fantastisk helsevesen som har likt tilbud for alle. Det er nemlig ingen selvfølgelighet... Anonymous poster hash: b65fe...446
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har bare gode erfaringer. Heldig vis er det ikke så ofte jeg er syk, men de gangene jeg har trengt det har jeg fått god hjelp. Anonymous poster hash: 68e36...2b1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #4 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har kun gode erfaringer fra sykehus. Både gjennom 1 fødsel og ett keisersnitt, der både jordmødre, barneleger, barnepleiere, anestesileger og alle andre var helt fantastiske. Da sønnen min knakk foten var vi innom akuttmottaket, ble utrolig godt tatt i mor der og det samme på vidre kontroller ved Kor.pol. Da mannen min knakk ryggen ble han liggende på sykehuset lenge. Først på intensiv, så på en kirurgisk avdeling, alle ansatte, både asistenter, hjelpepleiere, sykepleiere, leger, turnusleger og fysio mm. Var veldig dyktig i jobben de gjorde og viste god faglig kunnskap og god omsorg. All ære til det Norske helsevesenet! Glad jeg betaler skatt! Anonymous poster hash: f756b...ee7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #5 Skrevet 25. juni 2014 Problemet de fleste opplever med KK er på barsel; mangelfull oppfølging, flermannsrom og negativt samspill med de som jobber der. Fødselen min på KK var fantastisk, men flink jordmor og en lege som beroliget meg da min baby måtte forløses med tang. Synd skuffelsen kom på barsel da jeg som førstegangsfødene ble kjeftet på da jeg ikke fikk til ammingen på første forsøk.. Anonymous poster hash: 5184e...feb
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har noen gode opplevelser, men det er så maaaaange av de andre at de overskygger. Blir også helt matt av dårlige rutiner som gjør at jeg vedder på at liv går tapt på grunn av dem. Jeg har og har hatt flere ulike helseproblemer. Har vært innlagt på sykehus i over 4 uker og har vært flere måneder på rehabilitering til sammen. Anonymous poster hash: d41df...a31
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har mye negativ erfaring med Ahus! Møkkasykehus, virkelig... De kan ingenting på de avdelingene jeg var på! Sykepleierne er sure også. Og legene er amatører som later som de kan noe. Har erfaring med Aker sykehus også, ikke noe særlig bedre, det eneste som var bedre var to av sykepleierne. Ellers var det dritt det også. De feildiagnosisterer, feilmedisinerer, lar utslitte pasienter sove på gangen, kan ikke svare på spørsmål, vet ikke hvordan de skal bruke ulike apparater. GRØSS... Anonymous poster hash: 97cd4...c90
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Før jeg går til legen har jeg ofte googlet problemene mine, og da merker jeg ofte at jeg vet mer en legen. LEgen har ved flere anledninger spurt meg om jeg var heleutdannet. Så egentlig stoler jeg ikke så mye på leger, men ofte er det nødvendige for å komme videre i systemet eller for å skrive ut medisiner. Anonymous poster hash: bb1c0...55b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har masse gode erfaringer med leger i Oslo ihvertfall. Både fastlege og på sykehus. Eneste negative har vært barsel. De fleste der var også flotte, men en jordmor regelrett kjeftet på meg fordi jeg ikke fikk igang melken. Det er en dame jeg nok aldri kommer til å glemme. Men ellers veldig glad jeg bor her og har fått god hjelp uten å bli ruinert. Anonymous poster hash: d5bf9...437
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #10 Skrevet 26. juni 2014 Før jeg går til legen har jeg ofte googlet problemene mine, og da merker jeg ofte at jeg vet mer en legen. LEgen har ved flere anledninger spurt meg om jeg var heleutdannet. Så egentlig stoler jeg ikke så mye på leger, men ofte er det nødvendige for å komme videre i systemet eller for å skrive ut medisiner. Anonymous poster hash: bb1c0...55b Det er kanskje greit å huske at du da har lest deg opp masse på en konkret lidelse eller problem, og at du da kan mye om lite, mens den legen du er inne hos skal vite litt om veldig masse for å kunne hjelpe alle pasientene som kommer inn døra med helt ulike problemer. Så det er godt mulig at du vet mer enn legen om den ene tingen, men det betyr ikke at legen ikke er god. Anonymous poster hash: 3c6c9...74d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #11 Skrevet 26. juni 2014 Fordi det ikke er NYhet om ting går bra. Stort sett så gjør det det, men hvis man skal skrive om alle positive opplevelser folk har med norsk helsevesen, hadde man ikke hatt plass eller tid til annet. Det samme med alt det bra politiet gjør, men de gangene ting går galt, så er det noe spesielt og unikt og blir derfor en nyhetssak. Hadde vært skumlere om fornøyde pasienter var nyhetsstoff Anonymous poster hash: c8763...038
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #12 Skrevet 26. juni 2014 Anbefaler å se "på liv og død " på tv Norge.. Dere som er negative skulle bare visst. Husk at i mediasaker kommer så og si alltid bare en side av saken. Sykehusene, legene osv har ikke lov å uttale seg pga taushetsplikten Anonymous poster hash: 63578...b00
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #13 Skrevet 26. juni 2014 Har stort sett ok opplevelse av norsk helsevesen. Jeg hadde ikke den beste fødselsopplevelsen, men jeg følte meg stort sett trygg. Jeg hadde ikke den beste oppfølgingen under og etter graviditeten, men det gikk greit. Jeg synes ofte ventetiden er lang og informasjonen dårlig, men det går seg som regel til, selv om vi nok aldri kommer til å vite om svigerfar dødde fordi det gikk 1 år fra han snakket med legen sin om sine mageproblemer til man foretok en gastroskopkåi og fant kreft med spredning. Men en ting jeg opplever jevnt og trutt i utlandet (erfaring fra bl. Frankrike, Singapore og Sveits, offentlig såvel som privat) er at leger bruker mer tid på sine pasienter, de hører på hva jeg har å si, de foretar grundige undersøkelser og tilgang til spesialist er mye enklere. Det er slettes ikke sikkert jeg er i tryggere hender i Paris enn i Stavanger. Men for meg som har hudkreft i familien, lys hud og ørten føflekker, føltes det mye tryggere å ha en hudlege som sjekket dem og pekte på hvilke som jeg skulle følge opp nøye, enn hos min norsk fastlege som så bare på ryggen min og uttalte at jeg skulle bare følge med eventuelle endringe med å se meg i speilet. Også synes jeg at å stille diagnose på småbarn/babyer uten å faktisk undersøke de er litt sløvt. Fastlegen klarte flere ganger å stille diagnose på sønnen som satt i trillen med full yttertøy mens hun satt bak pulten sin. Kan ikke si jeg følte oss ivaretatt, og nå har jeg utviklet skyhøy terskel for å gå til legen (altfor høy, bommet på skarlagensfeber i fjor). Anonymous poster hash: 9f539...e20
Honningmelon Skrevet 26. juni 2014 #14 Skrevet 26. juni 2014 Har både og erfaringer. Da minste nektet å ta til seg føde som baby og ble innlagt på sykehus fikk jeg en veldig negativ erfaring. Det sitter i meg fortsatt enda det er tre år siden. Har også opplevd og ikke bli trodd hos lege da jeg selv mente jeg visste hva som feilte meg. Legen blånektet på at det var det som var. Fikk tvingt i gjennom en nødvendig undersøkelse og jeg hadde rett. Hadde gått med sterke smerter om jeg ikke hadde fått undersøkelsen. Har opplevd mye rart hos leger, så stoler dessverre ikke alt for mye på dem.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #15 Skrevet 26. juni 2014 Har dårlige erfaringer med barsel/føde ved sykehuset i Ålesund i verfall. Leger som ikke var enige med hverandre, gav meg motstridende beskjeder hele tiden, altså i løpet av noen timer. Eks: "Nei, du har helt klart ikke svangerskapsforgiftning med de symptomene du har"/jo, selvsagt har du svangerskapsforgiftning, hvem har sagt at du ikke har det?", "Nei, vi setter absolutt ikke i gang fødsel eller går i gang med keisersnitt, for selv om du er elendig, for barnet har det bra"/"Når du er så dårlig så må barnet ut fort, for har mor det dårlig har barnet det dårlig, så det blir keisersnitt i morgen tidlig". Sånn holdt de på. Det toppet seg da jeg lå på obs-posten (noen dager før keisersnittet), var på gråten av redsel (med det som da va svangerskapsforgiftning og lungebetennelse) og en jordmor kommer innom..hun bemerker at jeg er overvektig, og gir meg ganske klar beskjed om at med en gang barnet er ute, så må jeg begynne å slanke meg. Var ikke akkurat det jeg trengte å høre da gitt... Anonymous poster hash: 80a90...1e4
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #16 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har vært mye på sykehus og hos diverse leger de siste årene, og sitter igjen med flere positive erfaringer enn negative. Som i flere andre yrker er det selvfølgelig enkeltindivider som burde hatt litt mer selvinnsikt og valgt en annen jobb, men jeg har lært at det ikke er vanskelig å bytte lege om man er misfornøyd, så lenge de har en an lege tilgjengelig. Det er nærmest en selvfølge at det kommer mange skrekkhistorier i media. Man tar det gjerne for gitt at legene man møter skal gjøre en god jobb, og skriker ut med en gang det skjer noe feil. Med unntak av ett og annet leserinnlegg er det ikke mange som tenker på å ringe media for hvert positive møte med helsevesenet. Og det gjelder ikke bare i helse-Norge. Selv på den lokale butikken får sjefen stort sett kun beskjed om en av de ansatte gjør en dårlig jobb, og aldri ellers. Tenk hvor mange pasienter som behandles daglig her i Norge? Majoriteten gjør en bra jobb. Det meste jeg har hørt om helsevesenet er lange ventetider og rot i systemet. DET kan gjøres noe med, men skyld ikke alt på legene. Anonymous poster hash: 61a1b...259
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #17 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har bare positive ting å si om KK i Bergen. Da mitt barn ble veldig syk i min mage fikk vi kjempegod hjelp. Kan ikke få rost barneklinikken nok heller. Kompetente mennesker som reddet livet til min sønn. Anonymous poster hash: a55df...e66
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #18 Skrevet 26. juni 2014 Nå vet ikke jeg hvor mange mennesker som er i kontakt med det norske helsevesenet hver dag, men det er veldig, veldig mange mennesker. Jeg jobber selv på et stort sykehus, og tar jeg med sengeavd. og dagkirurgen så er ca 150 pasienter innom vår avdeling hver eneste dag. Vi får daglig skryt, folk roser oss og føler seg både godt ivaretatt og informert. Av og til skjer det dessverre feil og det er sterkt beklagelig, men jeg tørr faktisk påstå at de aller fleste som er i kontakt med helsevesenet i Norge får god, riktig og trygg behandling. Media er ikke interesserte i å skrive om de som får god behandling, det er skandalene som selger. Heldigvis er skandalene i det norske helsevesenet i STERKT mindretall dersom man ser det totale antallet av alle som får behandling. Det jeg imidlertid er enig i er at leger og annet helsepersonell må bli flinkere til å innrømme feil når dette blir gjort, men det er en annen del av diskusjonen. Uansett: jeg hadde følt meg trygg uansett hvor og når jeg skulle vært i behov av hjelp her hjemme i Norge. Anonymous poster hash: d3583...584
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #19 Skrevet 26. juni 2014 Anbefaler å se "på liv og død " på tv Norge.. Dere som er negative skulle bare visst. Husk at i mediasaker kommer så og si alltid bare en side av saken. Sykehusene, legene osv har ikke lov å uttale seg pga taushetspliktenAnonymous poster hash: 63578...b00 Og du skulle bare VISST hvor mange feil de gjorde den måneden jeg var innlagt på sykehus, alle lidelsene jeg gikk fjennom, all deilmedisineringen jeg gikk gjennom, du skulle visst hvor ødelagt kroppen er fysisk og hvor ødelagt psyken er etter møte med inkompetente leger. Og overleger. Og sykepleiere. Og legestudenter. Og spesialister. Jeg møtte alle overegene på avdelingen, og kan si at alle var like dumme. Jeg møtte kun 4 av legene på akutten, men alle var like inkompetente. Og alle spesialistene var dessverre LIKE inkompetente. Ja - de redder mange liv, men de ødelegger søren meg også MANGE liv!!! Og det er viktig at folk VET. Anonymous poster hash: 97cd4...c90
sug lut Skrevet 26. juni 2014 #20 Skrevet 26. juni 2014 Anbefaler å se "på liv og død " på tv Norge.. Dere som er negative skulle bare visst. Husk at i mediasaker kommer så og si alltid bare en side av saken. Sykehusene, legene osv har ikke lov å uttale seg pga taushetspliktenAnonymous poster hash: 63578...b00 Og du skulle bare VISST hvor mange feil de gjorde den måneden jeg var innlagt på sykehus, alle lidelsene jeg gikk fjennom, all deilmedisineringen jeg gikk gjennom, du skulle visst hvor ødelagt kroppen er fysisk og hvor ødelagt psyken er etter møte med inkompetente leger. Og overleger. Og sykepleiere. Og legestudenter. Og spesialister. Jeg møtte alle overegene på avdelingen, og kan si at alle var like dumme. Jeg møtte kun 4 av legene på akutten, men alle var like inkompetente. Og alle spesialistene var dessverre LIKE inkompetente. Ja - de redder mange liv, men de ødelegger søren meg også MANGE liv!!! Og det er viktig at folk VET. Anonymous poster hash: 97cd4...c90 Synd for deg. Men det er vanskelig å få særlig sympati med deg, gitt.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #21 Skrevet 26. juni 2014 Anbefaler å se "på liv og død " på tv Norge.. Dere som er negative skulle bare visst. Husk at i mediasaker kommer så og si alltid bare en side av saken. Sykehusene, legene osv har ikke lov å uttale seg pga taushetspliktenAnonymous poster hash: 63578...b00 Og du skulle bare VISST hvor mange feil de gjorde den måneden jeg var innlagt på sykehus, alle lidelsene jeg gikk fjennom, all deilmedisineringen jeg gikk gjennom, du skulle visst hvor ødelagt kroppen er fysisk og hvor ødelagt psyken er etter møte med inkompetente leger. Og overleger. Og sykepleiere. Og legestudenter. Og spesialister. Jeg møtte alle overegene på avdelingen, og kan si at alle var like dumme. Jeg møtte kun 4 av legene på akutten, men alle var like inkompetente. Og alle spesialistene var dessverre LIKE inkompetente. Ja - de redder mange liv, men de ødelegger søren meg også MANGE liv!!! Og det er viktig at folk VET. Anonymous poster hash: 97cd4...c90 Synd for deg. Men det er vanskelig å få særlig sympati med deg, gitt. Jøss. Alle du traff var inkompetente. Imponerende. Kjenner jeg ikke har allverdens sympati jeg heller. Hvis du visste så himla mye bedre, kunne du jo bare fortalt dem hva som feilet deg og hva de gjorde galt? Anonymous poster hash: d6a6c...3d3
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #22 Skrevet 26. juni 2014 Har ikke erfaring med KK. Men har født ved to store sykehus i Norge, og ble begge gangene overveldet av kvaliteten og servicen når det gjaldt selve fødselen og barselshotell. De to siste fastlegene jeg har hatt (byttet grunnet flytting til annen by), har vært helt supre! Så jeg har kun gode erfaringer med det norske helsevesenet! Anonymous poster hash: 6023a...7b9
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #23 Skrevet 26. juni 2014 Anbefaler å se "på liv og død " på tv Norge.. Dere som er negative skulle bare visst. Husk at i mediasaker kommer så og si alltid bare en side av saken. Sykehusene, legene osv har ikke lov å uttale seg pga taushetspliktenAnonymous poster hash: 63578...b00 Og du skulle bare VISST hvor mange feil de gjorde den måneden jeg var innlagt på sykehus, alle lidelsene jeg gikk fjennom, all deilmedisineringen jeg gikk gjennom, du skulle visst hvor ødelagt kroppen er fysisk og hvor ødelagt psyken er etter møte med inkompetente leger. Og overleger. Og sykepleiere. Og legestudenter. Og spesialister.Jeg møtte alle overegene på avdelingen, og kan si at alle var like dumme. Jeg møtte kun 4 av legene på akutten, men alle var like inkompetente. Og alle spesialistene var dessverre LIKE inkompetente. Ja - de redder mange liv, men de ødelegger søren meg også MANGE liv!!! Og det er viktig at folk VET.Anonymous poster hash: 97cd4...c90 Synd for deg. Men det er vanskelig å få særlig sympati med deg, gitt.Her lukta det psykiatri... Jøss. Alle du traff var inkompetente. Imponerende. Kjenner jeg ikke har allverdens sympati jeg heller. Hvis du visste så himla mye bedre, kunne du jo bare fortalt dem hva som feilet deg og hva de gjorde galt?Anonymous poster hash: d6a6c...3d3 Anonymous poster hash: a53f7...c17
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #24 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har vært mye på div sykehus og fått veldig bra behandling og oppfølging og jeg har bare positivt å si om kk unntatt at de har flermannsrom. Men de som jobber der var suverene. Anonymous poster hash: 02fd4...f66
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #25 Skrevet 26. juni 2014 Jeg har vært mye på div sykehus og fått veldig bra behandling og oppfølging og jeg har bare positivt å si om kk unntatt at de har flermannsrom. Men de som jobber der var suverene. Anonymous poster hash: 02fd4...f66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå