Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 I en god stund allerede har hun kunnet telle til 20, kan de fleste farger, prater så ig si flytende, kan navnene på alle i familen ( mamma heter ... pappa heter..mormor.. osv), hunn kan nevne ting mange dager etter jeg har sagt noe en gang... har ikke venner med så store barn.. så vet ikke hva som er normalt... Anonymous poster hash: 80970...1dc
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 Ja ikke no unormalt det nei.unger er så forskjellig. Anonymous poster hash: a4178...bb5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 Det spør hvor mange måneder eldre enn 2 år hun er. Min gutt er 2 år og 10 mndr og har kunnet alt dette i flere mndr, bortsett fra at han kun kan telle til 14. Jeg regner min som gjennomsnittlig. Hvis hun er akkurat 24 mndr vil jeg si at hun er tidlig ute, mens hvis hun er 2,5 år eller eldre vil jeg tro ganske mange kan i alle fall en del av det du ramser opp. Anonymous poster hash: 19d58...142
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #4 Skrevet 25. juni 2014 Høres normalt ut ja Anonymous poster hash: bb27c...252
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #5 Skrevet 25. juni 2014 Hun blir 2 år neste uke.. har kunnet det i kanskje en mnd.. Anonymous poster hash: 80970...1dc
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #6 Skrevet 25. juni 2014 Nei. Barnet er nok et geni. ;-) Anonymous poster hash: ce9f2...790
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #7 Skrevet 25. juni 2014 Hun blir 2 år neste uke.. har kunnet det i kanskje en mnd.. Anonymous poster hash: 80970...1dc Da vil jeg si at hun er tidlig ute :-) Kos deg med jenten din! Det er kjekt når de kan kommunisere såpass bra! Anonymous poster hash: 19d58...142
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #8 Skrevet 25. juni 2014 Høres tidlig ut! Jenter er ofte tidligere ute enn gutter, men jeg er imponert! Anonymous poster hash: 2edf8...d90
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #9 Skrevet 25. juni 2014 Ja, det er helt normalt. Min fylte nettopp to og har kunnet dette i flere måneder allerede. Anonymous poster hash: 0e198...fb9
.Lillemy. Skrevet 25. juni 2014 #10 Skrevet 25. juni 2014 Jenten din er nok tidlig ute, så kjekt :-) Elstegutten min var helt lik på samme alder, kunne telle til 20 når han var 20 mnd, og snakket i lange setninger. Og kunne flere farger. På 2 års kontrollen spurte helsesøster om han ville ha den røde ballen, da sa han " Nei, jeg vil ha den blå ballen" og gikk rett bort til den blå ballen. Helesøsteren holdt på å dette at stolen.. hehe så han var også tidlig ute med språket, gutten min er nå snart 5 år og kan både lese og skrive. Men det er stor forskjell på barn, jeg har en gutt som er 22 mnd nå og han snakker nesten ikke, kun babyspråk og enkle ord. Han er treg med språket, men er utolig flink motorisk.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #11 Skrevet 25. juni 2014 Helt vanlig her i huset i hvert fall. Anonymous poster hash: ea2b5...3e4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #12 Skrevet 25. juni 2014 Kjempeartig å lese de sure svarene du får hehe Du skal ikke tro du er no ass Anonymous poster hash: 363ea...bda
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #13 Skrevet 25. juni 2014 Tidlig ute, men ikke helt uhørt. Som 2-åring kunne ikke vår sønn snakke, dvs han snakket ikke, litt uklart om det var fordi han ikke kunne eller ikke ville. Som 2,5-åring kunne han telle til 20 på 2 språk, identifsere med navn de fleste fiskene som fiskes i Norge (farfar fisket), kunne alfabetet, sin egen adresse og finne veien hjem fra sentrum 1 km unna. Vi hadde heller ikke noen å sammenligne med, så for oss var dette helt normalt. ;-) Anonymous poster hash: cb4d4...3a5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #14 Skrevet 25. juni 2014 Ja hun er tidlig ute. Min første var også sånn, kunne også hele alfabetet, alle bilmerker før han var to år mm. Jeg trodde en stund han var litt ekstra smart. Nå går han på skole, og er flink, men ikke noe spesielt - så desverre betyr det ikke alltid så mye Anonymous poster hash: c6f24...508
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. juni 2014 #15 Skrevet 25. juni 2014 Litt tidlig ute, vil jeg tro, men ikke unormalt tidlig ute, men det er heller ikke unormalt å ikke kunne dette om barnet er 2 1/2 år
*Miss Marple* Skrevet 25. juni 2014 #16 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har en snart toåring og ingen i barselgruppen vår er i nærheten av å kunne det som jenta di kan Så om det ikke er unormalt tidlig (her inne er man ikke tidlig med noe før man jodler alfabetet på føden) så er hun ihvertfall tidlig i forhold til de småttisene jeg kjenner Det er så gøy når de mestrer
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #17 Skrevet 25. juni 2014 Jeg aner ikke, men jeg syns hun er flink :-D Her kan toåringen (2 år og to mnd) telle til ti, og vet hva mamma og pappa heter. Har et bra vokabular. Kan også farger, men blander veldig :-p Anonymous poster hash: b8a46...45c
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #18 Skrevet 25. juni 2014 Hun er nok tidlig ute. Datteren min kunne dette før hun ble 2 år, pratet flytende fra hun var 1,5 år. Da hun var litt over 2 år, kunne hun hele alfabetet og kunne skrive noen ord. I dag er hun 13 år, og langt fra et geni, men en helt normal smart jente. Sønnen min pratet ikke rent før han var 6 år, kunne ikke bokstavene før han var 5 år, telte da han var 2,5 år. Han er 8 år i dag, og den flinkeste i klassen. Så blir spennende å se hvem av de som blir smartest. Anonymous poster hash: 26367...bbd
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #19 Skrevet 25. juni 2014 I en god stund allerede har hun kunnet telle til 20, kan de fleste farger, prater så ig si flytende, kan navnene på alle i familen ( mamma heter ... pappa heter..mormor.. osv), hunn kan nevne ting mange dager etter jeg har sagt noe en gang... har ikke venner med så store barn.. så vet ikke hva som er normalt... Anonymous poster hash: 80970...1dc Min på to år kan telle til ca 11-12 (har ikke øvd noe særlig på det enda). Kan ikke så mange farger, eller han har ikke gitt uttrykk for at han kan det i hvert fall. Han kan navnene på alle i familien, han nevner ting som har skjedd for utrolig mange måneder siden (han husker f.eks veldig godt at en annen unge bet han og snakker om det ofte). Anonymous poster hash: 91041...513
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #20 Skrevet 25. juni 2014 Ja, det er helt normalt. Min fylte nettopp to og har kunnet dette i flere måneder allerede. Anonymous poster hash: 0e198...fb9 Kunne barnet ditt alt dette da han/hun bare var 1.5 år? Det må jo være eksepsjonelt bra? Anonymous poster hash: af0a8...d93
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #21 Skrevet 25. juni 2014 Det kan godt hende det er normalt, men mine kunne det ikke da de var 2. De klarer seg likevel utmerket på skolen. Anonymous poster hash: 6a5a7...249
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #22 Skrevet 26. juni 2014 Hun er nok tidlig ute. Snupp snakket helt korrekt ved 2 år. Vi fikk aldri spørsmålene "hvorfor det", men "hva betyr....". Det var ikke et ord som var for langt til at hun ikke kunne si det. I tillegg dro hun slutninger av ting hun erfarte og overførte det til andre områder. På omgivelsene og i barnehagen skjønte vi at dette var tidlig. Ikke noe geni vi har altså (er 6 år nå) heldigvis, men er nok litt tidlig ute fremdeles. Motorisk har jenta vår ikke vært spesielt tidlig ute. Vi har derfor satset på å øve opp motoriske ferdigheter i tillegg til å pøse på med det hun ønsker seg (oppgaver, kunnskap) Lykke til! Anonymous poster hash: b5750...c8b
☆☆☆ Skrevet 26. juni 2014 #23 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Tidlegare enn mi i alle fall. Ho er 2 år 3 mnd og kan telle til 14. Kan namna på fargane, men bommar ofte når ho skal hente den raude ringen eller den blå bilen osv. Kan namna på alle i bhg, men mamma heiter mamma og besta heiter besta osv. Ho har registrert at fleire har desse namna, så ho seier mamma mi, pappa min og besta mi osv. Endret 26. juni 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #24 Skrevet 26. juni 2014 I mine øyne er hun tidlig ute, men det er kanskje fordi min var veldig sent ute. Han kunne si mamma, pappa, bi (bil) og bu(buss) da han var to år. Er nå blitt fire og snakker enda ikke rent. Men, som noen nevner, så jevner det seg som oftest til når de kommer i skolealder. Det er det de sier i PPT også, der sønnen min har fått litt ekstra språkhjelp. Anonymous poster hash: 2bb53...b3a
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #25 Skrevet 26. juni 2014 Hun er flink Det er nok ikke noe helt eksepsjonelt over det hun kan, men hun er definitivt litt tidlig med noen ting. Men jeg vil bare komme med en kommentar om alle som forteller at barna deres kan telle så og så langt eller sier alfabetet eller lignende. Dere er klar over at barna bare har lært seg en regle og at det sånn sett ligner mer på å lære seg et rim eller en sang enn noe annet? Det er jo stor forskjell på å kunne telle til 20 og å ha tallforståelse til 20. Her kunne minstemann alfabetet når han var 2,5, betyr ikke at at han forsto hva det var han ramsa opp Anonymous poster hash: cb810...7f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå