Gå til innhold

What to do? 3 jenter som leker sammen hver dag, men nr. 3 har ingenting :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor litt på landet, og i boligfeltet hos oss bor det mange barn i alle aldre. Jeg har ei datter på 7, og det er to nabojenter som også er 7. Disse er naturlig nok mye sammen, noe jeg synes er veldig hyggelig. Problemet er bare at jeg og foreldrene til barn nr. 2 har mye kontakt, og prater godt sammen om alt, mens foreldre til nr 3 ikke snakker særlig bra norsk og er umulige å kommunisere med. De holder seg inne, og jentene får ikke leke der. Det betyr at alle tre jentene enten er her hos meg, eller hjemme hos nr. 2. Dette er i perioder litt irriterende, men ja vel.

Der det byr på problemer jentene i mellom er at barn nr. 3 ikke har noe de kan leke med. Hun har en sykkel, men den er for stor og hun kan derfor ikke bruke den. Det blir "urettferdig" for henne om jente 1 og 2 vil sykle, for hun har ikke. 1 og 2 har det meste, sykler, store svømmebasseng, trampoliner, dukkestuer osv. 1 og 2 kan ikk leke alene hjemme hos seg selv med noe, for da kommer 3 med en gang, og alt betegnes som urettferdig. I dag var det det at hun ikke hadde svømmebriller som var urettferdig, for det har 1 og 2. Jeg blir gaaaal snart! Jeg vet jo at dette ikke er jenta sin feil, men jeg når ingen vei hos foreldrene, og det begynner å bli forferdelig slitsomt å høre "URETTFERDIG" hele, hele dagen! Jeg kan ikke slutte å gi mitt barn svømmebriller, ball eller hva det måtte være, bare fordi hun ikke får hjemme?

Hvordan i alle dager skal man håndtere slike ting?

Anonymous poster hash: c7c45...752
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er verden. Alle har ikke det samme utgangspunktet. Det er ikke dermed sagt at det er urettferdig at noe har mer enn andre av materielle goder. Det må dette barnet lære seg først som sist.

Anonymous poster hash: 23970...91f

Skrevet

Men hvorfor må alle 3 hele tiden leke sammen? Det må da være lov å få besøk av ei venninne uten at ei anna skal slippe inn hver gang. Det er jo bare å gi beskjed om at din har besøk, og at det ikke passer akkurat nå?!

Og jeg hadde ikke nekte mi å leke med sykkelen sin, eller whatever fordi ei av 3 hele tiden mangler alt. Det er da ikke de andre to sin feil at hun ikke har noe. Det er greit å ta hensyn innimellom, men man skal da ikke gjøre det hele tiden.

Da får hun bare synes at ting er  urettferdig innimellom.

Anonymous poster hash: 5598c...ad4
Skrevet

Kanskje fokusere på ting og aktiviteter som ikke krever fancy utstyr, eller la henne låne om en av dere har en ekstra sykkel stående, eller lignende. Svømmebriller koster vel en femtilapp, så hadde vurdert å kjøpe inn et par for hennes del. Skjønner at du synes det er vanskelig,mengder får helt vondt inni meg av å høre om den jenta. :(

Anonymous poster hash: d4b53...28a

Skrevet

Dette er snakk om en liten jente som ikke har så mye penger, dette bør du som voksen tenke over,før du klager

Anonymous poster hash: 3550e...373
Skrevet

Sånn er verden. Alle har ikke det samme utgangspunktet. Det er ikke dermed sagt at det er urettferdig at noe har mer enn andre av materielle goder. Det må dette barnet lære seg først som sist.Anonymous poster hash: 23970...91f

Jo, det er urettferdig. Eller mener du at det er rettferdig? At de som har mer har gjort seg fortjent til det?

Nei, urettferdig er det, MEN livet er urettferdig, og det får hun tydeligvis lært seg tidlig denne jenta..

Skrevet

Jeg tror at de trenger en liten leksjon i å dele...

Anonymous poster hash: 76f13...ada
Skrevet

Men hvorfor må alle 3 hele tiden leke sammen? Det må da være lov å få besøk av ei venninne uten at ei anna skal slippe inn hver gang. Det er jo bare å gi beskjed om at din har besøk, og at det ikke passer akkurat nå?!

Og jeg hadde ikke nekte mi å leke med sykkelen sin, eller whatever fordi ei av 3 hele tiden mangler alt. Det er da ikke de andre to sin feil at hun ikke har noe. Det er greit å ta hensyn innimellom, men man skal da ikke gjøre det hele tiden.

Nei vet du hva?kan et voksent tenkende menneske virkelig tenke slik?Skal du utestenge ei jente bare fordi hun ikke har samme utstyr som de to andre? Fy flate,ikke rart barn lærer seg å utestenge/mobbe med slike foreldre! Når barna er så små så SKAL de lære seg å inkludere,ekskludere kan de gjøre når de blir mer selektiv med venner senere i livet!

Anonymous poster hash: c3596...a1d

Skrevet

Sånn er verden. Alle har ikke det samme utgangspunktet. Det er ikke dermed sagt at det er urettferdig at noe har mer enn andre av materielle goder. Det må dette barnet lære seg først som sist.Anonymous poster hash: 23970...91f

Jo, det er urettferdig. Eller mener du at det er rettferdig? At de som har mer har gjort seg fortjent til det?

Nei, urettferdig er det, MEN livet er urettferdig, og det får hun tydeligvis lært seg tidlig denne jenta..

Det at noen har stått på og slitt slik at de har midler til å skaffe seg materielle goder som andre ikke har, har ingenting med urettferdighet å gjøre. Det at livet kan være urettferdig på den måten at vi er heldige som er født i Norge kontra i syria er en helt annen sak. Det kan man si er urettferdig. Du må ikke blande kortene.

Anonymous poster hash: 23970...91f

Skrevet

Da får hun bare synes at ting er urettferdig innimellom.

Haha, gjør du det? Du og venninne 1 er på café. En felles venninne 2 går forbi og vil sette seg ned med dere og ta en kaffe, men du sier at det passer ikke nå for dere to er opptatt??

?

Anonymous poster hash: 5d66a...c41

Skrevet

Kan du ikke nekte dattren di å leke med henne, da slipper dere å ha et lavresurs barn å ha hensyn til.

Anonymous poster hash: 3c0c5...9ad
Skrevet

Foreslår du seriøst at mor skal gå inn for å fryse ut ei av tre sjuåringar i eit boligfelt? Og det basert på at nummer tre har foreldre frå ein annan kultur som derfor ikkje forstår kva eit norsk barn "må" ha for å bli akseptert? Det er jo heller ikkje jenta sin feil at ho ikkje har, eg tenkjer at det er greiare for dei som har å vise omsyn enn det er for henne å ikkje få vere med når dei andre leiker med ting ho ikkje har. 

Anonymous poster hash: a037c...da8

Skrevet

Da får hun bare synes at ting er urettferdig innimellom.

Haha, gjør du det? Du og venninne 1 er på café. En felles venninne 2 går forbi og vil sette seg ned med dere og ta en kaffe, men du sier at det passer ikke nå for dere to er opptatt??

?

Anonymous poster hash: 5d66a...c41

Det spørs vel helt an på settingen. Hvis jeg sitter der med ei venninne som kan ha store problemer i privatlivet sitt og har behov for å snakke med noen, så ser jeg ikke problemet med å kunne si til hun som går forbi at det ikke passer akkurat nå. Tror heller ikke at hun som passerte hadde sagt at det er URETTFERDIG (siden du absolutt skal dra sammenligningen mellom noen på 7 og noen på 30).

Og hvorfor skal ikke de på 7 kunne få velge innimellom om de vil være sammen med kun en/ei eller flere samtidig? Hvorfor skal de HELE tiden være flere sammen? Det er ikke snakk om å ekskludere, det er snakk om å innimellom ha muligheten til å være sammen med den man vil.

Greit å hele tiden være politisk korrekt - så lenge man selv ikke står oppe i situasjonen.

Skrevet

Jammen ikke rart at mobbing er et problem når voksne ha holder på slik.

Skrevet

Foreslår du seriøst at mor skal gå inn for å fryse ut ei av tre sjuåringar i eit boligfelt? Og det basert på at nummer tre har foreldre frå ein annan kultur som derfor ikkje forstår kva eit norsk barn "må" ha for å bli akseptert? Det er jo heller ikkje jenta sin feil at ho ikkje har, eg tenkjer at det er greiare for dei som har å vise omsyn enn det er for henne å ikkje få vere med når dei andre leiker med ting ho ikkje har. 

Hvor FAEN har jeg sagt at man skal fryse ut jenta? Og hvor har jeg nevnt noe som helst om at de er i fra en annen kultur? Det er meg revnende likegyldig - da vi selv er en familie fra ulike kulturer/land.

Og hvor langt skal man dra hensynet til andre barn? Hvis 2 jenter har lyst til å leke med dukkene og dukkevognene sine, så skal de da ikke få lov til det, fordi at det noen minutter senere kommer ei jente som ikke har dette? Jeg har ikke sagt noe om å ekskludere jenta, jeg sier at det må være åpenrom/mulighet for at de 2 jentene skal kunne få lov til å leke seg INNIMELLOM med sine leker UTEN å måtte hele tiden ta hensyn til at det er ei som ikke har det. Hvis de 2 jentene vil på en liten sykkeltur så skal de da avlyse den fordi at nr 3 kommer og ikke har sykkel? Da mener jeg faktisk at det går an å si at du kan komme tilbake senere da vi/de nå skal på en sykkeltur.

Hensyn skal vel vises begge veier? Den jenta skal vel også lære at alt ikke kan gjøres slik hun vil? Eller er det kun de 2 andre jentene som HELE tiden skal ta hensyn?

Skrevet

Skjønner godt at det er irreterende.. Men jeg hadde snakked med datteren din og sagt til hun at det er veldig dumt for hun andre jente at hun ikke har sykkel og andre ting, derfor burde hun være flink å dele sin sykkel/svommebryller osv. til henne ..

Skrevet

Hvor FAEN har jeg sagt at man skal fryse ut jenta? Og hvor har jeg nevnt noe som helst om at de er i fra en annen kultur? Det er meg revnende likegyldig - da vi selv er en familie fra ulike kulturer/land.

Og hvor langt skal man dra hensynet til andre barn? Hvis 2 jenter har lyst til å leke med dukkene og dukkevognene sine, så skal de da ikke få lov til det, fordi at det noen minutter senere kommer ei jente som ikke har dette? Jeg har ikke sagt noe om å ekskludere jenta, jeg sier at det må være åpenrom/mulighet for at de 2 jentene skal kunne få lov til å leke seg INNIMELLOM med sine leker UTEN å måtte hele tiden ta hensyn til at det er ei som ikke har det. Hvis de 2 jentene vil på en liten sykkeltur så skal de da avlyse den fordi at nr 3 kommer og ikke har sykkel? Da mener jeg faktisk at det går an å si at du kan komme tilbake senere da vi/de nå skal på en sykkeltur.

Hensyn skal vel vises begge veier? Den jenta skal vel også lære at alt ikke kan gjøres slik hun vil? Eller er det kun de 2 andre jentene som HELE tiden skal ta hensyn?

Eller man kan lære de 2 andre jentene at det er veldig fint å dele?

Skrevet

På skolen har de en regel om at det ikke er lov til å si nei når noen som er alene spør om å få være med i leken. Dette oppfordrer jeg barna våre til å følge.

Hvem vi vil ha på vår tomt og inn i vårt hjem er det vi som bestemmer, og nei det er ikke alle jeg ønsker å ha i hus. De som ikke er ferdig oppdratt hjemmefra får et nei til å være hos oss. Vårt hus og hjem er ikke offentlig eiendom. Det er privat, og der bestemmer vi.

Jeg syntes fint at 2 av jentene skal få dra på sykkeltur om de ønsker det, men da må det skje før den siste blir med i leken. Det er ikke greit å bare dra fra den siste jenta fordi hun ikke har sykkel.

Når det gjelder alt den 3. jenta ikke har, syntes jeg barna kan låne bort dersom de har nok av lekene (ex at de låner bort noen av Barbie dukkene sine). Dersom de andre jentene kun har 1 stk, ex svømmebriller, og det hyles om urettferdighet, så ville jeg faktisk sagt til barnet at det må hun ta opp med sine foreldre og ikke deg/dere.

Jeg syntes også det er urettferdig at de aldri får vært hjemme hos denne jenta. Ikke greit å være henne der. Vi har mange ganger hatt besøk av andre hvor mine barn ikke får komme til dem, og når da barna har spurt om å få komme hjem til oss, har jeg innimellom sagt at mine barn også liker å besøke andre og oppleve noe nytt, så nå syntes jeg at mitt barn skal få komme hjem til deg før du besøker oss igjen. Foreldrene der må også ta ansvar.

Anonymous poster hash: e2541...f52

Skrevet

Når jeg var liten satt den 3 på bagasjen hvis vi skulle på sykkeltur. Eller jogget ved siden av. 

At en i gjengen ikke hadde alt merket vi ikke en gang for vi delte på det vi hadde.

HVvis man leker med dukker kan en være storesøster osv. 

Jeg lærer barna mine at de må dele med hverandre, for da har man plutselig dobbelt så mange ting å drive med, enn om man skal sitte dermed sin egen dukke å ruge.

Anonymous poster hash: cebba...d0f
Skrevet

En gyllen mulighet til å lære barnet ditt å dele med de som ikke har like mye. De kan sykle, og bytte på de to syklene som er der. Svømmebriller kan lånes bort, osv.

Skrevet

Ta en kik på finn eller kjøp og salgslistene på fb der er det mye billige leker/ utstyr å få tak i, noe gira også bort. Du kan jo prøve å tipse foreldrene om dette ? Evt få tak i noe selv sånn med tanke på den stakkars jenta.

Skrevet

Stakkars jente da. Får helt vondt av mange av kommentarene her. Jentene kan lære seg og dele og de kan leke med ting som ikke trenger så mye utstyr. Det var ei som sa at det ikke er urettferdig at noen har materielle ting de har slitt og jobbet for å kjøpe, men slik er det sjelden i norge. Barna har sykler, ballet, svømmebriller og leker i fleng som regel.

Skrevet

På skolen har de en regel om at det ikke er lov til å si nei når noen som er alene spør om å få være med i leken. Dette oppfordrer jeg barna våre til å følge.

Hvem vi vil ha på vår tomt og inn i vårt hjem er det vi som bestemmer, og nei det er ikke alle jeg ønsker å ha i hus. De som ikke er ferdig oppdratt hjemmefra får et nei til å være hos oss. Vårt hus og hjem er ikke offentlig eiendom. Det er privat, og der bestemmer vi.

Jeg syntes fint at 2 av jentene skal få dra på sykkeltur om de ønsker det, men da må det skje før den siste blir med i leken. Det er ikke greit å bare dra fra den siste jenta fordi hun ikke har sykkel.

Når det gjelder alt den 3. jenta ikke har, syntes jeg barna kan låne bort dersom de har nok av lekene (ex at de låner bort noen av Barbie dukkene sine). Dersom de andre jentene kun har 1 stk, ex svømmebriller, og det hyles om urettferdighet, så ville jeg faktisk sagt til barnet at det må hun ta opp med sine foreldre og ikke deg/dere.

Jeg syntes også det er urettferdig at de aldri får vært hjemme hos denne jenta. Ikke greit å være henne der. Vi har mange ganger hatt besøk av andre hvor mine barn ikke får komme til dem, og når da barna har spurt om å få komme hjem til oss, har jeg innimellom sagt at mine barn også liker å besøke andre og oppleve noe nytt, så nå syntes jeg at mitt barn skal få komme hjem til deg før du besøker oss igjen. Foreldrene der må også ta ansvar.

OG jeg straffer ikke barna fordi de har kjipe foreldre. Er en gutt her ofte å leker, og han får ikke ha med seg noen hjem. Ikke barnets feil det vel...

Skrevet

Selvsagt er det trist for denne jenta at hun ikke har alt de andre barna er men til en hvis grad må hun lære seg å akseptere at det er slik.

Man gjør ikke denne jenta en tjeneste med å alltid innfinne seg etter henne, for det er ikke slik realitetene i livet er.

Det vil også i lengden føre til nettopp det at de andre jentene ikke vil leke med henne fordi de da ikke får lov til ditten og datten for det kan være urettferdig  forden siste jenta.

Det er ikke riktig at disse to jentene skal miste verdifull sykkeltrening og virkelig lære seg å mestre å sykle bare fordi nummer 3 ikke har sykkel for eksempel.

Eller at de alltid må låne bort sine ting eventuelt ikke får bruke sine ting bare fordi et barn ikke har tilsvarende.

Hadde det vært snakk om et barn som kommer nå og da så hadde det ikke vært noe problem å legge bort sykler for eksempel i den tiden barnet var der men her er det snakk et barn som bor like ved og dermed er tilstede nesten hele tiden de er ute. Og da kan man rett og slett ikke ta slike hensyn hele tiden.

Jenta mi har ei venninne som kommer fra en familie hvor penger ikke går til utstyr til barna.

Nå kjenner jeg de godt og vet at deres "fattigdom" har med feilprioriteringer å gjøre men det er litt ved siden av saken, det er nå ihvertfall slik at mine barn har mye mer utstyr en det dette barnet har.

Og i en periode hørte jeg ordet urettferdig mer ganger en jeg kunne telle fra dette barnet når det var her så jeg la ned forbud mot ordet (til alle ikke bare dette barnet) jeg tok en samtale med både mitt og dette barnet og sa at livet er slik at vi har forskjellige ting. Og det er lov å ønske seg det andre har og det går an å spørre om å få låne og er man heldig får man ja men det går ikke an å fokusere på det negative hele tiden. som er det man gjør om man hele tiden syntes noe er urettferdig. (ikke akkurat de ordene jeg brukte da)

Ellers har vi løst det med å ha en ekstra sykkelhjelm, og vi arvet en sykkel så har nå en ekstra stående som hun kan bruke. Billigere ting kjøper jeg inn en ekstra i tilfelle hun eller et annet barn er her å leker.

Men som sagt hun bor lengre unna og er ikke her hver dag men en til to dager i uka og det er derfor et mindre problem å sette bort ting når hun er her.

Og er det et eller annet som ikke kan deles hun har lyst på så sier jeg bare at ja xxx er heldig som har denne tingen. Du kan jo prøve å ønske deg den du også.

Hvis de to barna er ute å sykler og siste kommer syntes jeg dere skal gi dem rett til å si at vi sykler akkurat nå men vi kan leke sammen når vi er ferdige.

De bør derimot ikke få lov til å få fra henne midt i en lek for nå skal de plutselig sykle.

Det er ikke verdens undergang at 2 av barna svømmer med dykkebriller på og hun må svømme uten. Sånn er livet noen ganger.

Anonymous poster hash: 312af...718
Skrevet

OG jeg straffer ikke barna fordi de har kjipe foreldre. Er en gutt her ofte å leker, og han får ikke ha med seg noen hjem. Ikke barnets feil det vel...

Innimellom!!! og ikke ifte, slik at barnet kan legge oress på foreldrene om å ha med seg noen hjem de også. Foreldrene må selv også ta ansvar for at barna har venner.

Jeg syntes dessuten ikke noe om alltid å være 'barnevakt' for andres barn. Her i gården føler jeg meg utnyttet av foreldre som ikke har SFO plass. De sender barna bare sine hit i ferien. Andres barn er deres foreldres ansvar og ikke mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...