Liv & Røre Skrevet 22. juni 2014 #26 Skrevet 22. juni 2014 Selv om jeg kan svare ja på beskrivelsen vil jeg ikke kalle meg høysensitiv. Tenker det er høyst normalt å reagere på slike ting.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #27 Skrevet 22. juni 2014 Ja, og ganske ekstrem. Trenger flere dagers pause etter å ha vært med folk. Er emosjonell til tusen. Legger merke til alt som de fleste andre overser. Jeg analyserer andres sinnstemning uten å tenke meg. Har jeg sett en fremmed i en gruppe ute på en tilfeldig plass kan jeg fortelle deg hva vedkommende hadde på seg, hvordan vedkommende gikk, hvordan ansiktsuttrykket var osv. Blir veldig sliten av dette. Anonymous poster hash: 4721d...8b9
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #28 Skrevet 22. juni 2014 Ja, uten tvil. Har lært meg å beskytte meg mer mot alle inntrykk enn jeg gjorde tidligere. Men får fremdeles med meg mer detaljer om det meste og de fleste ift hva andre gjør. For meg var det en lettelse å lese at det faktisk er et navn på det, at det er en del av befolkningen som er slik. Det har også gjort at det er lettere å forholde meg til det, for jeg er blitt mer bevisst mekanismene. Kommer jeg i en situasjon som stresser meg veldig så er jeg blitt flinkere til å se at "åh, ja, dette er en situasjon som jeg må beskytte meg i", og da greier jeg å koble ut mer av alle stimuli som stresser. Anonymous poster hash: 566a5...fcb
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #29 Skrevet 23. juni 2014 Nei. Jeg er nok ganske normal, men veldig følsom. Jeg trives godt i eget selskap, blir fort sliten av mye folk og lyd, takler kjøpesenteret dårlig en lørdag formiddag. Jeg er var for lukter, lyder og stemninger. Derimot har jeg ikke spesielt lav smerteterskel. Så det er mye av beskrivelsen som kan passe, men jeg tror allikevel ikke jeg kan kalle meg høysensitiv - og spørsmålet jeg stiller meg er om det egentlig er noen som kan det. Eller om de aller fleste av oss er variasjoner innenfor normalen, noe jeg liker å tro. Anonymous poster hash: 93576...379
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #30 Skrevet 23. juni 2014 Nei men sønnen min er det. Anonymous poster hash: ca670...f46
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #31 Skrevet 23. juni 2014 Hvordan vet man at man "føler ting sterkere" enn andre? Reagerer ikke alle på høy lyd, skarpt lys og sterk lukt? Hvordan man takler kritikk avhenger jo i høy grad av hvordan den blir gitt, i hvilken situasjon og av hvem, og hva er et "rikt og komplekst indre liv". Når det gjelder spørsmålene i tara-testen, så er jo de så generelle at de gjelder omtrent alle. Jeg svarte nei/ feil, eller som testen sa "riktig svar er: ja", på 10 av 23 spørsmål, og fikk allikevel karakteristikken "høysensitiv", noe som neppe kan stemme. Jeg er da ikke høysensitiv bare fordi jeg nyter gode smaker, ikke liker krigsfilmer, er et samvittighetsfullt menneske og skjønner at bestemor sikkert sitter bedre om hun får en pute i ryggen. Det er ikke det at jeg ikke tror at noen er mer sensitive enn andre, for det tror jeg, men for meg virker det som nesten alle plutselig er høysensitive, og at det er det som er in å være akkurat nå, og at det har gått litt inflasjon i det. I og med at det sies at det er 15-20% av befolkningen som er virkelig høysensitiv, så tviler jeg på at alle som sier at de er det, faktisk er det. Hvor finner man forøvrig kriteriene for å være "normalsensitiv"? Vet du hva??? Man bare vet!! :-) Jeg blir rett ut slett utrolig sliten av for mye inntrykk, og MÅ sove innimellom. Klarer ikke å jobbe fult heller pga blir for mye for meg.... :-) Anonymous poster hash: 34bad...09a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå