Gå til innhold

Er du høysensetiv? Ja/Nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et inntrykk av at mange er høysensetive. Men om det faktisk er en "diagnose" eller om det mer tyder på at vi lever i et stresset - og prestasjonspreget samfunn er jeg usikker på.

Kort beskrivelse av høysensetiv:

Du føler ting sterkere Du reagerer sterkere Du trenger mer søvn Du kan reagere på lyd, lys og lukt Du gråter lettere Du tåler kritikk dårlig Du kjeder deg sjeldent alene Du har et behov for å trekke deg tilbake

Jeg føler selv jeg er høysensetiv, men tror mange på forumet her føler det samme.

Er du høysensetiv? Ja/Nei. Og gi en kort forklaring på hvorfor/hvorfor ikke du er det?

Anonymous poster hash: c031f...746
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, av den enkle grunn at jeg ikke kjenner meg igjen i påstandene...

Anonymous poster hash: 43163...a7f

Skrevet

Er vel det i en viss grad.

Reagerer på energier i mennesker. Kan gå inn i et rom med 10 mennesker feks og føler fort hvem som er glad/trist/ukomfortabel osv.

Folk som er negative må jeg styre unna. Da blir jeg sliten og trøtt. Møter jeg en glad og sprudlende person blir jeg det samme.

Anonymous poster hash: 31fa3...d3d

Skrevet

Nei, men sønnen min er.

Anonymous poster hash: 655e5...6fe
Skrevet

Ja!!

Anonymous poster hash: 0991e...3b9

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, og nei. Kan som hun over sense andres humør, selvom jeg ikke kjenner de. Klarer ikke å forholde meg til flere lyder på en gang, eks prate i telefon mens andre prater rundt meg, eller når ene ungen synger, en ser på tv og den tredje dunker duploen i gulvet... Blir fort sliten og stresset og får høye skuldre

Skrevet

Jeg er så absolutt det. :-) var en lettelse første gang jeg leste om det, følte at jeg "fant meg selv". :-)

Anonymous poster hash: c7336...6d2

Skrevet

Ja, blir veldig påvirket av andres menneskers sinnstemning. Trenger mye søvn. Får lett vondt i hodet. Trenger pauser i løpet av dagen hvor jeg bare har "meg" ellers blir jeg utrolig sliten og irritabel m.m.

Anonymous poster hash: 2a3b3...09c
Skrevet

Ja. :-)

Anonymous poster hash: 9b2ee...b7b
Skrevet

Ja, jeg tror jeg faller under kategorien høysensitiv. Men derimot vil jeg ikke si at jeg reagerer sterkere på ting andre ville tatt det helt med ro med, f.eks, eller at jeg reagerer dårlig på kritikk (det kommer jo an på hva det gjelder såklart).

Men jeg er svært åpen for inntrykk, en hel dag sammen med mennesker tømmer meg helt for energi. Trives best i eget selskap, i avslappende omgivelser. Sover ganske mye til tider, ja, og kan trenge lang tid å hente meg inn igjen etter en periode med mye aktivitet/sosial omgang.

Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: dd60b...d86
Skrevet

Nei, eller kanskje. Noe kunne passet, noe gjør det ikke. Tror egentlig det bunner i at jeg er introvert, dvs det å være med mennesker krever energi (mens for ekstroverte gir det å være med mennesker energi). Vil jo føre til mye av det samme som kjennetegnene på høysensitivitet.

Anonymous poster hash: 78a2e...7bf
Skrevet

Ja, jeg er høysensitiv. 

Hadde ikke engang hørt om det før psykologen nevnte det såvidt. Kjenner meg igjen i samtlige punkter HI nevner. 

Anonymous poster hash: 3e667...7d1
Skrevet

Nei, men mannen er.  Bortsett får det med gråting, så passar det andre på han.  Gjekk opp eit lys for både han og meg då me las om høgsensitivitet, og eg irriterar meg litt mindre over "særheitene", som feks at han "forsvinn" vekk i periodar når me er saman med mange folk, no når eg kjenner til årsaka.  Trur ein av ungane har arva han.

Anonymous poster hash: e50f2...881
Skrevet

Nei. Trenger mye søvn for å ikke få migrene, og kjeder meg ikke alene. Liker ikke å få kritikk heller - men vil ikke kalle meg høysensitiv.

Skrevet

Tja vet ikke om jeg havner under den kategorien til det fulle, men kjenner meg igjen, både med at jeg har følelsene litt uttapå kroppen selv om jeg klarer å skjule det sånn noenlunde, har mye behov for søvn, og må trekke meg tilbake etter å ha vært sosial. Og tåler ikke kritikk. Kan se slik ut på utsiden, men blir knust på innsiden. Ofte kommer da følelsen om at jeg ikke er god nok. O.s.v. har ikke tenkt over at det var et personlighetstrekk..

Skrevet

Ja, og sønnen min er også det.

Jeg har følt at jeg ikke reagerte som andre helt siden jeg var et lite barn, så resultat av et modernt livstil er det ikke.

Anonymous poster hash: ef831...b45

Skrevet

http://mobile.tara.no/quizzes/1480

Ja, veldig :)

Anonymous poster hash: 34bad...09a

Oi. Såpass, ja. Hadde bare smerteterskelen vært lav hadde det vært full pott.. :-)

Anonymous poster hash: c7336...6d2

Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: a4f66...7d0

Skrevet

Hvordan vet man at man "føler ting sterkere" enn andre? Reagerer ikke alle på høy lyd, skarpt lys og sterk lukt? Hvordan man takler kritikk avhenger jo i høy grad av hvordan den blir gitt, i hvilken situasjon og av hvem, og hva er et "rikt og komplekst indre liv". Når det gjelder spørsmålene i tara-testen, så er jo de så generelle at de gjelder omtrent alle. Jeg svarte nei/ feil, eller som testen sa "riktig svar er: ja", på 10 av 23 spørsmål, og  fikk allikevel karakteristikken "høysensitiv", noe som neppe kan stemme. Jeg er da ikke høysensitiv bare fordi jeg nyter gode smaker, ikke liker krigsfilmer, er et samvittighetsfullt menneske og skjønner at bestemor sikkert sitter bedre om hun får en pute i ryggen.

Det er ikke det at jeg ikke tror at noen er mer sensitive enn andre, for det tror jeg, men for meg virker det som nesten alle plutselig er høysensitive, og at det er det som er in å være akkurat nå, og at det har gått litt inflasjon i det. I og med at det sies at det er 15-20% av befolkningen som er virkelig høysensitiv, så tviler jeg på at alle som sier at de er det, faktisk er det.

Hvor finner man forøvrig kriteriene for å være "normalsensitiv"?

Skrevet

"Du er ikke høysensitiv, kanskje bare litt følsom", fikk jeg på den testen. Føler meg veldig "normalsensitiv" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...