Gå til innhold

Gjester som tror de er på all inclusive hotell...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frustrert!! Jeg er alenemor og har hatt min kusine og hennes tre barn boende her i to uker nå.... Jeg har kjøpt absolutt ALLT av mat.... Ikke en eneste gang har hun foreslått å spleise....! I tillegg løfter hun ikke en finger.. Barna roter og skriker.. Hun sitter bare inne mens vi må ta med barna ut.. Ellers hadde de bare vært inne hele dagen...

Jeg er så dumsnill... Prøver å stille opp og være gjestfri, men nå sprekker jeg snart....!

At man kan invitere seg selv på besøk og leve som man er på hotell er såå drøyt!

Vi har tydeligvis to forskjellige oppdragelser... Jeg føler jeg ikke gjør annet enn å vaske, rydde og servere mat...

Men det er jo min egen feil når jeg er så dumsnill at jeg ikke klarer å si ifra... Gud så frustrert jeg er!

Anonymous poster hash: 77fdc...bf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne regning? Bor man på hotell må man betale. 

Skrevet

Oi, så frekt!

Vanskelig situasjon å ordne opp i, også. Hva om du hinter med at dere kan gå ut og spise i dag hvis ikke hun orker å lage mat, for nå er du så sliten?

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg ender opp med å betale regningen hvis vi drar ut å spiser ;-) Tror det er en feilkobling et sted....

Tenker at jeg de neste dagene serverer first price suppe med dårlig brød... Jeg har jo disket opp med flotte middager og hjemmebakst hver dag.. Tenker jeg bare må protestere på en passiv måte, siden jeg ikke ønsker en konflikt... Må i butikken i dag da vi begynner å gå tom for det meste.. Kanskje bare jeg skal la vær å handle inn? Barna mine skal uansett til faren sin i helgen.. Da må hun jo ta hintet....!?!?! Jeg kan stoppe et sted og spise når jeg leverer barna mine, så jeg ihvertfall er mett ;-)

Hi

Skrevet

Må i butikken i dag da vi begynner å gå tom for det meste.. Kanskje bare jeg skal la vær å handle inn? Barna mine skal uansett til faren sin i helgen.. Da må hun jo ta hintet....!?!?! Jeg kan stoppe et sted og spise når jeg leverer barna mine, så jeg ihvertfall er mett ;-)

Hi

Ypperlig plan! Lykke til!

Skrevet

Kan jo sei at du er tom for penger så no må dere leve på knekkebrød resten av helga. Om ho da ikkje tar hintet om å handle inn mat til helga så er ho simpel.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg ender opp med å betale regningen hvis vi drar ut å spiser ;-) Tror det er en feilkobling et sted....

Tenker at jeg de neste dagene serverer first price suppe med dårlig brød... Jeg har jo disket opp med flotte middager og hjemmebakst hver dag.. Tenker jeg bare må protestere på en passiv måte, siden jeg ikke ønsker en konflikt... Må i butikken i dag da vi begynner å gå tom for det meste.. Kanskje bare jeg skal la vær å handle inn? Barna mine skal uansett til faren sin i helgen.. Da må hun jo ta hintet....!?!?! Jeg kan stoppe et sted og spise når jeg leverer barna mine, så jeg ihvertfall er mett ;-)

Hi

Skjønner godt at du vil unngå konflikt, er sånn selv. Hehe, jeg ser for meg at du kommer hjem og sier at du tok en burger på turen, så du er ikke sulten :) Det hadde jo vært tøft.

Jeg ville nok kanskje dristet meg til å si at jeg var sliten, og spurt om hun kunne tenkt seg å handle/lage mat i dag. På en veldig hyggelig måte, slik at det skulle bli minst mulig konflikt.

Skrevet

Kan jo sei at du er tom for penger så no må dere leve på knekkebrød resten av helga. Om ho da ikkje tar hintet om å handle inn mat til helga så er ho simpel.

Ja, det burde du egentlig gjøre. Si at du begynner å bli blakk.

Skrevet

I to uker? Erfaringsmessig går det sjelden bra med besøk så lenge. Og dette er selvsagt helt uakseptabelt fra din kusines side. 

Skjønner at det er fristende å hinte grovt, ikke lage middag, servere dårlig middag osv., men hvis du vil unngå konflikt er antakelig den beste måten å gjøre det på å ta det opp med henne. Si på en ordentlig måte at det blir veldig mye ekstraarbeid på deg, og at du dessverre ikke har budsjett til å ha fire ekstra personer i kosten i lang tid. Spør om hun fra nå av kan bidra med innkjøp og matlaging. Skjønner godt at det er ubehagelig, men det kan bli verre dersom du plutselig sprekker. 

Anonymous poster hash: ca61c...3d5
Skrevet

All medfølelse! Har hatt mye besøk i våres, av 3 forskjellige familier m barn. Jeg er gravid, men eneste jeg har gjort de siste 3 ukene har vært vasking, rydding, matlaging..konstant! Ikke fått hjelp av noen andre enn mannen min. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så tafatt. Kommer du på besøk med mann og 3 barn, til noen som selv har barn og er i 3. Trimester, så er det latterlig å ikke hjelpe til med noen ting. Ikke ryddet, ikke hjulpet med matlaging, dekke bord, rydde av..,ikke løftet en finger. Jeg har riktignok ikke spurt om hjelp, men når vi er hos noen hjelper jeg alltid til med det som er. Tar gjerne ansvar for både innkjøp av mat og matlaging...

Skjønner deg godt! Synes det er utrolig frekt av gjester å ha en slik oppførsel, ikke rydde av sin egen tallerken etter et måltid en gang, argh!

Anonymous poster hash: 75c78...5f6

Skrevet

Kusina di eier ikke skam. Og 14 dager. Jeg dauer etter en helg med slikt besøk.

Samtidig er dette også din feil som ikke krever noenting.

Gjennomført planen du har men gi din kusine beskjed. Si hun må handle inn middag og mat til helgen selv. Ingen mer forklaring. Dette skjønner hun godt selv.

Anonymous poster hash: 92f69...5c4

Skrevet

Du må si fra på en hyglig men direkte måte. Så lenge du gjør alt tror hun sansynlig vis at det er slik du ønsker å ha det og at du vil bli fornærmet om hun blandet seg.

Sett deg ned sammen med henne og sett opp handleliste, avtal at hun passer barn mens du lager mat, avtal hva dere kal gjøre den dagen osv.

Anonymous poster hash: b8980...132
Skrevet

Jeg må le litt, for jeg kjenner meg selv og min mor så igjen i denne problemstillingen.  Man får besøk, de gjør ingenting eller tilbyr ingenting, men forventer alt på sølfat så og si , det ender med at vi dumsnille mennesker står å gjør alt mens vi gjerne kan gå ut på bakrommet å småkjefte litt ut i lufta fordi vi ikke tørr å si ifra.   :murvegg:

Noen mennesker tar aldri hintet og forandrer seg aldri , men de siste gangene har jeg blitt bedre til å si ifra  :D

Lykke til med kusina de, håper det ordner seg ! 

Skrevet

Jeg forstår meg rett og slett ikke mennesker som denne kusinen din! Det er vel helt vanlig folkeskikk å bidra med handling og hjelp når man er gjester så lenge,noe annet er for meg helt utenkelig! Og jeg skjønner deg godt, det er faktisk ikke bare bare å gi beskjed, man vil jo være hyggelig og gjestfri, men et sted går jo grensen, og det burde kusinen din skjønne etter såpass lang tid!

Anonymous poster hash: 31533...8b6

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

På enden av besøket hennes regner du ut hva all maten har kostet, deler summen på to og sier til henne at ja all maten for denne tiden kom på *****, så da blir din del for maten ***** :)

Skrevet

Men skal de ikke hjem snart?

Anonymous poster hash: d2e1d...9f4
Skrevet

Det er virkelig ikke lett å bare si ifra... De drar på søndag... Takk og lov for det!

Dette er ikke en kusine jeg er veldig close med eller kjenner godt heller.. Hun er som en fremmed..sett henne to ganger på 30 år.. Men de hadde alt bestilt flybilletter og skulle da til vår by i to uker.. Det er vanskelig å bare si nei når noen inviterer seg selv.. Det kom så brått på! Rakk ikke å tenke på noen unnskyldning før det glapp et "ja" ut av min munn...

Det jeg reagerer på er at det ikke er antydning til å bidra med noe som helst.. Hun er visst på ferie hun ;-)

Hver dag jeg har kommet hjem fra jobb har huset vært bomba.. Hun har små barn, og jeg har større barn.

Mulig jeg har lav terskel for rot, men ærlig talt det går an å sette inn asjetter og kopper i maskinen, og kanskje plukke opp litt leker når de bor og spiser gratis...

Åhhhh jeg er så frustrert!!!

Jeg skjønner folk er forskjellige og jeg prøver virkelig å være tålmodig, men det er vanskelig!!

Spesielt det at de tre barna på under fire år er inne hele dagen, når jeg kommer hjem fra jobb er de som ville dyr! Jeg og mine barn har vært i Hagen med dem i timesvis hver ettermiddag, de er jo fulle av energi...

Når jeg er på besøk hos noen prøver jeg å være til minst mulig bry.. Jeg rydder, vasker og lager mat og spleiser på mat.. Trodde det var en selvfølge.. Men det er visst ikke det for alle...

Skulle ØNSKE jeg hadde guts til å servere henne en regning for maten, men det har jeg ikke....!

Holder det bare inni meg til de drar, og passer på at det ALDRI passer at de kommer igjen...!

Hi

Skrevet

Ja, de er både frekke og hensynsløse, men her har du ikke noe annet valg enn å faktisk si klart i fra.

Skrevet

Det er virkelig ikke lett å bare si ifra... De drar på søndag... Takk og lov for det!

Dette er ikke en kusine jeg er veldig close med eller kjenner godt heller.. Hun er som en fremmed..sett henne to ganger på 30 år.. Men de hadde alt bestilt flybilletter og skulle da til vår by i to uker.. Det er vanskelig å bare si nei når noen inviterer seg selv.. Det kom så brått på! Rakk ikke å tenke på noen unnskyldning før det glapp et "ja" ut av min munn...

Det jeg reagerer på er at det ikke er antydning til å bidra med noe som helst.. Hun er visst på ferie hun ;-)

Hver dag jeg har kommet hjem fra jobb har huset vært bomba.. Hun har små barn, og jeg har større barn.

Mulig jeg har lav terskel for rot, men ærlig talt det går an å sette inn asjetter og kopper i maskinen, og kanskje plukke opp litt leker når de bor og spiser gratis...

Åhhhh jeg er så frustrert!!!

Jeg skjønner folk er forskjellige og jeg prøver virkelig å være tålmodig, men det er vanskelig!!

Spesielt det at de tre barna på under fire år er inne hele dagen, når jeg kommer hjem fra jobb er de som ville dyr! Jeg og mine barn har vært i Hagen med dem i timesvis hver ettermiddag, de er jo fulle av energi...

Når jeg er på besøk hos noen prøver jeg å være til minst mulig bry.. Jeg rydder, vasker og lager mat og spleiser på mat.. Trodde det var en selvfølge.. Men det er visst ikke det for alle...

Skulle ØNSKE jeg hadde guts til å servere henne en regning for maten, men det har jeg ikke....!

Holder det bare inni meg til de drar, og passer på at det ALDRI passer at de kommer igjen...!

Hi

Huff, utrolig merkelige folk! Jeg hadde nok gjort som deg, evt servert lite og dårlig mat de siste dagene og spist ute selv ;) Eller dratt ut når du nå har barnefri.

Men er de på ferie eller hva var egentlig formålet med turen? Hva hadde de tenkt å gjøre hvis det ikke passet for deg? Og hvorfor gidder hun å sitte inne hele dagen i et fremmed hus hvis hun er på ferie? 

Skrevet

Hadde sagt ifra veldig klart. Du ser henne jo aldri likevel?

For en frekk person! Hadde kastet henne ut etter noen dager jeg.

Anonymous poster hash: 7537b...6b4
Skrevet

Jeg er også dårlig på direkte tale, så jeg hadde tatt den utveien du har skissert, og ikke handlet inn til helgen. Knekkebrød og kaviar klarer man seg fint på noen dager. Tar ikke damen hintet da, er det beyond håp  :(  

Skrevet

Gi oss en oppdatering på hva hvordan hun reagerer når du kommer hjem uten og ha handlet da:)

Anonymous poster hash: 3889c...877

Skrevet

Jeg ville skrevet en handleliste over ting dere trenger fra og med i dag til og med søndag når de reiser.

Si at du ikke har mer penger nå, og siden du har handlet mat i to uker, så kan hun handle inn i dag.

Gi henne listen og si at du kan ev kjøre henne til butikken så hun får handlet inn.

I morgen tidlig ber du henne om å vaske litt over huset til helgen frem til du kommer hjem fra jobb. Eller om du er hjemme, at dere gjør det sammen.

Hvis hun ikke handler, så er det som flere sier, knekkebrød og smør og posesuppe frem til søndag.

Så gjemmer du litt snacks på rommet ditt og legger deg tidlig :P;)

Og senere vil det selvfølgelig aldri passe ordentlig å ta imot besøk av akkurat henne og ungene hennes ;)

Anonymous poster hash: c9167...d0a
Skrevet

For en frekk kusine! Jeg vet ikke hva jeg ville gjort selv, er også dårlig på sånt. Men i dette tilfellet tror jeg faktisk jeg hadde klart det.

Håper vel nesten at hun leser denne tråden.

Anonymous poster hash: e38c6...b94

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig å si fra direkte, men hva med å rett og slett gi henne noen valg de siste dagene hun er der: "Oi, nå trengs det en rundvask her, vil du gjøre det mens jeg handler i morgen, eller foretrekker du å handle?", "Kan du ta med barna ut mens jeg lager middag?" (Eller omvendt) osv.

Men ærlig talt, dere kjenner hverandre knapt, og hun kommer på ferie hjem til deg og tar seg til rette på denne måten? Hva for et menneske er dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...