Gjest Frisk bris Skrevet 19. juni 2014 #26 Skrevet 19. juni 2014 Utrolig frekt! Du hjelper en som trenger penger og så skal de andre som også hjelper henne få "belønning " fra deg, helt absurd.
Helene Harepus Skrevet 19. juni 2014 #27 Skrevet 19. juni 2014 Wow, skikkelig nepeskrell det der ja, snakk om å glefse i seg hele hånda... Jeg syns at du skal gjøre som de over her sier, si nei takk, det er levebrødet ditt, betaler de så greit. Blir hun sur så er det på sin rette plass å kutte ut hele neket. Det som er trist er at jeg sikkert hadde gjort det gratis om det ble spurt skikkelig. Det er ikke pengene det egentlig går på, men en så fullstendig respektløs måte å behandle meg. (Og de andre som nå har blitt lovet noe hun ikke kunne love bort) Anonymous poster hash: d0140...336 Dette er levebrøder ditt, "spar" gratisarbeid til de menneskene du er glad i og som bor i hjertet ditt - ikke hvem som helst! Min tante lager veldig flott håndverk og jeg har gitt flere av hennes ting til venner og familie - etter at jeg har betalt henne for det! Ikke la hvem som helst flotte seg på din bekostning..
Gjest Løvemusene Skrevet 19. juni 2014 #28 Skrevet 19. juni 2014 (endret) Wow, skikkelig nepeskrell det der ja, snakk om å glefse i seg hele hånda... Jeg syns at du skal gjøre som de over her sier, si nei takk, det er levebrødet ditt, betaler de så greit. Blir hun sur så er det på sin rette plass å kutte ut hele neket. Det som er trist er at jeg sikkert hadde gjort det gratis om det ble spurt skikkelig.Det er ikke pengene det egentlig går på, men en så fullstendig respektløs måte å behandle meg. (Og de andre som nå har blitt lovet noe hun ikke kunne love bort) Anonymous poster hash: d0140...336 Huff skjønner det. Svarte du ja forresten? Eller merket hun at du ikke hadde lyst? Det er ikke for sent, syns ikke du skal la deg behandles så respektløst! Heier også på deg! Endret 19. juni 2014 av Løvemusen er mamma
Siamese Hellhound Skrevet 19. juni 2014 #29 Skrevet 19. juni 2014 Kan du ikke si at du er fryktelig opptatt og rett og slett ikke har tid i overskuelig framtid? Vet ikke hvor godt du kjenner disse folka, men kan det være en måte å unngå å si direkte nei på? Og så lar du det koke bort i kålen mens du stille og rolig trekker deg unna alt som har med disse frekkasene å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #30 Skrevet 19. juni 2014 Wow, skikkelig nepeskrell det der ja, snakk om å glefse i seg hele hånda... Jeg syns at du skal gjøre som de over her sier, si nei takk, det er levebrødet ditt, betaler de så greit. Blir hun sur så er det på sin rette plass å kutte ut hele neket. Det som er trist er at jeg sikkert hadde gjort det gratis om det ble spurt skikkelig.Det er ikke pengene det egentlig går på, men en så fullstendig respektløs måte å behandle meg. (Og de andre som nå har blitt lovet noe hun ikke kunne love bort) Anonymous poster hash: d0140...336 Huff skjønner det. Svarte du ja forresten? Eller merket hun at du ikke hadde lyst? Det er ikke for sent, syns ikke du skal la deg behandles så respektløst! Heier også på deg! Hun lager smykker og litt sånt selv, så jeg foreslo at hun heller kunne lage det som takk til de andre. Da sa hun at mine tegninger var mye finere og at det var det hun ville gi dem. Så gav hun meg noen bilder av mennesker som de andre ville jeg skulle tegne. Jeg sa fremdeles ingenting, var helt lamslått, og har faktisk aldri sagt ja, men hun forventer det tydeligvis, for hun snakker ikke om annet. Jeg forstår at det er like mye jeg som er en idiot her. Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #31 Skrevet 19. juni 2014 Wow, skikkelig nepeskrell det der ja, snakk om å glefse i seg hele hånda... Jeg syns at du skal gjøre som de over her sier, si nei takk, det er levebrødet ditt, betaler de så greit. Blir hun sur så er det på sin rette plass å kutte ut hele neket. Det som er trist er at jeg sikkert hadde gjort det gratis om det ble spurt skikkelig.Det er ikke pengene det egentlig går på, men en så fullstendig respektløs måte å behandle meg. (Og de andre som nå har blitt lovet noe hun ikke kunne love bort) Anonymous poster hash: d0140...336 Huff skjønner det. Svarte du ja forresten? Eller merket hun at du ikke hadde lyst? Det er ikke for sent, syns ikke du skal la deg behandles så respektløst! Heier også på deg! Hun lager smykker og litt sånt selv, så jeg foreslo at hun heller kunne lage det som takk til de andre. Da sa hun at mine tegninger var mye finere og at det var det hun ville gi dem. Så gav hun meg noen bilder av mennesker som de andre ville jeg skulle tegne. Jeg sa fremdeles ingenting, var helt lamslått, og har faktisk aldri sagt ja, men hun forventer det tydeligvis, for hun snakker ikke om annet. Jeg forstår at det er like mye jeg som er en idiot her. Anonymous poster hash: d0140...336 Ikke en idiot men litt "dørmatte" akkurat nå hvertfall. Det er ji bare å ringe damen og si at du lagde/skal lage den ene tegningen som en tjeneste for henne. Ellers er dette jobben din og du kan dessverre ikke jobbe gratis. Hvis hun fortsatt ønsker å gi bort portretter i gave kan du jo sende henne en prisliste. Hun må selvsagt si fra til de hun har lovet bilder da hun aldri hadde bilder å love bort. Utrolig frekt og ja...du bør nok droppe dette "vennskapet". Anonymous poster hash: 9e6ff...cfb
Helene Harepus Skrevet 19. juni 2014 #32 Skrevet 19. juni 2014 Wow, skikkelig nepeskrell det der ja, snakk om å glefse i seg hele hånda... Jeg syns at du skal gjøre som de over her sier, si nei takk, det er levebrødet ditt, betaler de så greit. Blir hun sur så er det på sin rette plass å kutte ut hele neket. Det som er trist er at jeg sikkert hadde gjort det gratis om det ble spurt skikkelig.Det er ikke pengene det egentlig går på, men en så fullstendig respektløs måte å behandle meg. (Og de andre som nå har blitt lovet noe hun ikke kunne love bort) Anonymous poster hash: d0140...336 Huff skjønner det. Svarte du ja forresten? Eller merket hun at du ikke hadde lyst? Det er ikke for sent, syns ikke du skal la deg behandles så respektløst! Heier også på deg! Hun lager smykker og litt sånt selv, så jeg foreslo at hun heller kunne lage det som takk til de andre. Da sa hun at mine tegninger var mye finere og at det var det hun ville gi dem. Så gav hun meg noen bilder av mennesker som de andre ville jeg skulle tegne. Jeg sa fremdeles ingenting, var helt lamslått, og har faktisk aldri sagt ja, men hun forventer det tydeligvis, for hun snakker ikke om annet. Jeg forstår at det er like mye jeg som er en idiot her. Anonymous poster hash: d0140...336 Du får rett og slett ta dette videre som bestilling og ikke vennetjeneste og sende sms med pris/arbeidstid - evt kan du være "grei" og tilby vennerabatt.. Vis så det er ikke til å misforstå, at for deg er det en selvfølge at folk betaler deg for tjeneste de bestiller og at du har allerede strukket deg lengre enn du ville normalt gjort (ref. bilde nr 2)..
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #33 Skrevet 20. juni 2014 Husk å få betalingen på forhånd om du skal tilby "vennepris" Anonymous poster hash: 238bc...ef3
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #34 Skrevet 20. juni 2014 Husk å få betalingen på forhånd om du skal tilby "vennepris" Anonymous poster hash: 238bc...ef3 Hennes versjon av "vennepris" er visst tøyarmbånd. Slike man fletter. Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #35 Skrevet 20. juni 2014 Jeg er en "kunstner", dvs, jeg tegner og maler, og det er det jeg (nesten) lever av. Enkle blyantportretter selger jeg fra 500-1500 kr, mer komplekse ting blir dyrere. Jeg gjør gjerne ting gratis. Ikke bare for venner, men gjerne bare for å være grei. Jeg er kanskje litt "dumsnill". Så til poenget. Ei jeg akkurat har blitt kjent med var i en vanskelig situasjon, og hun laget en slags "fundraiser" for å lage en ny start for seg selv og barnet. Det er helt greit og noe jeg gjerne ville være med på. Jeg sa jeg kunne lage et gratis portrett som et bidrag til hennes "silent auction". Hun takket og bukket, og jeg trodde det var det. MEN, så viser det seg at en av de som setter dette opp for henne og gjør det mulig, gjerne ville ha en av disse portrettene. Denne jenta som jeg akkurat har blitt kjent med spurte om jeg kunne gjøre det i tillegg. Jeg sa det var greit. Så kommer hun dagen etter (Altså i dag) og sier at siden det er fem stykker som hjelper til så var det bare rettferdig (!) at jeg lagde portretter til dem alle sammen. Altså... Dette er hva jeg lever av. Jeg bruker litt tid på det, det tar gjerne noen til mange timer, og det er krevende. Er det bare meg, eller er dette fryktelig frekt? Jeg ble helt stum og klarte ikke helt å si noe, siden hun tok dette som en selvfølge, og nå føler jeg meg bare dum og rett og slett utnyttet. Ja, det er jo "bare" en blyanttegning (Eller seks i dette tilfellet) men det at hun mente dette var rettferdig og bare noe jeg "måtte" gjøre, kjenner jeg stryker meg med hårene. (Dette er i et engelsktalende land, derav de engelske ordene. Jeg prøver ikke være hipp ) Anonymous poster hash: d0140...336 Veldig frekt, jeg ville rett og slett sagt nei. Gitt beskjed om at fordi jeg ønsket å hjelpe ga jeg et bilde for å være snill gå jeg det andre men nå er det rett og slett stopp, jeg har ikke tid til å jobbe så mye gratis jeg trenger pengene fra jobben min som alle andre. Men om de ønsker bilde kan de godt kontakte meg og få et prisoverslag og bestille om de syntes prisene er greie. Det er tydelig at du har møtt et menneske som vet å utnytte andre og du er nødt til å sette grenser. Og vet du forresten at disse får det gratis om du velger å gjennomføre, er du sikker på at hun ikke gir de dette i bytte mot noe eller at de betaler henne og tror pengene går til deg mens hun stikker av med de. Anonymous poster hash: 9857c...3b5 Anonymous poster hash: 9857c...3b5
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #36 Skrevet 20. juni 2014 Som sagt så føler jeg en slags forpliktelse overfor menneskene hun allerede har lovet dette bort til. Jeg har allerede fått tilsendt ønsker og bilder av avdøde fedre og lignende som folk vil jeg skal tegne. Huff, dette er bare en skikkelig kjip situasjon. Jeg forstår at dette er et kvinnemenneske jeg ikke vil ha for nær meg i mitt liv, siden hun tydeligvis er en av dem som tar hele hånden om hun får sjansen. Takk for svar. HI Anonymous poster hash: d0140...336 Ta kontakt med de og forklar at du hadde gått med på et gratis bilde til denne dama og at disse bildene ikke er noe du på noen måte har sagt at du kunne gjøre. At dette er det du lever av og at du dessverre ikke kan lage de gratis da du har regninger å betale. Men at du er mer en villig til å ta jobben om de ønsker å ansette deg og betale deg for det. Eventuelt du kan gi de en liten kompensasjon i prisen fordi du skjønner at denne dama har gitt løfter hun overhode ikke har rett til å love men påpek da at du har gitt de en rabatt i pris som gjelder det ene bildet. De blir sikkert skuffet som trodde de skulle få noe gratis men samtidig så vil de om de er oppegående mennesker forstå at du selvsagt ikke kan jobbe gratis bare fordi et menneske du vet hvem er har funnet det greit å love at du skal det uten et ord med deg om saken. Anonymous poster hash: 9857c...3b5
sug lut Skrevet 20. juni 2014 #37 Skrevet 20. juni 2014 Det bør du bare si nei til, skyld på kapasitetsproblemer - det er som du sier jobben din. Utrolig frekt - og vil de ha så får de betale.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. juni 2014 #38 Skrevet 20. juni 2014 Her må du sette foten ned en gang for alle, før flatlusa utnytter deg enda mer.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #40 Skrevet 20. juni 2014 Oj, for en lei knipe... Jeg hadde tatt kontakt med de det gjaldt og forklart situasjonen, og beklaget høflig at du ikke kan gjøre dette gratis da dette er levebrødet ditt. Jeg ville gitt dem et tilbud i form av en rabatt, og beklaget misforståelsen. Denne "venninnen" hadde jeg droppet å ha noe mer med å gjøre. Jeg tror sannelig jeg også hadde jugd på meg at jeg var blitt spurt om å være med på et veldedighetsprosjekt for lidende og syke barn, og at du derfor heller ikke har tid til å lage gratis gaver for "venninnen" din. Hehe Anonymous poster hash: dbd5a...e08
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #41 Skrevet 20. juni 2014 Ubehagelig men du må faktisk snakke med dama. For øvrig ble jeg interessert i hva en fundraiser for å gi seg selv og barnet en ny start faktisk er...? Bli sponset av venner og bekjente? Anonymous poster hash: fe787...bd9
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #42 Skrevet 20. juni 2014 Ubehagelig men du må faktisk snakke med dama. For øvrig ble jeg interessert i hva en fundraiser for å gi seg selv og barnet en ny start faktisk er...? Bli sponset av venner og bekjente? Anonymous poster hash: fe787...bd9 Det er ikke så strenge regler her som det er i Norge, så hvem som helst kan i realiteten lage seg en veldedighets[hva som helst], som i dette tilfellet, en auksjon. Hun har da fått flere av sine venner og bekjente til å lage ting, eller skaffe ting som hun kan selge for penger til seg og sitt barn. Høres jo helt sykt ut når jeg skriver det ned, jeg burde ha skjønt at det er noe rart med hele greia. For eksempel har hun noen som jobber diverse steder som gir rabatter, jeg skulle sponse med portrett, andre lager smykker, glass, gitt antikviteter etc. Hun er tydeligvis god til å snakke for seg, for folk har virkelig lagt seg i selen. Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #43 Skrevet 20. juni 2014 Altså, å være illustratør, grafisk designer osv. er jo faktisk et yrke. Likevel er det sjokkerende mange som vil ha ting gratis. Jeg har hatt perifere bekjente som har spurt om jeg kan lage ting til dem, og når jeg gir dem prisen klager de over at det er dyrt, selv om jeg tar 1/10 av prisen jeg egentlig burde ta. Det er frekt, og jeg lurer på om de samme menneskene ville spurt en snekker, en elektriker eller en rørlegger til å gjøre gratis jobber for dem. Det virker som de tror det er kjempegøy og at de nærmest gjør deg en tjeneste når de spør, for det "er jo en slags hobby og du liker jo å tegne". Nei, det er faktisk jobben min, og jeg ville heller brukt den tiden på familien min enn å tegne gratis for deg. Selvfølgelig er det annerledes om det er en veldig god venn, men hun du beskriver her høres jo rett og slett ikke helt riktig ut. Nei, sett ned foten, kvinne! Anonymous poster hash: bc4df...446
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #44 Skrevet 20. juni 2014 Jeg bor selv i USA, og har litt erfaring med dette. For aa komme deg ut av det uten aa tape ansikt sosialt saa burde du med et stort smil naar saa mange som mulig er tilstede si ELLER sende ut en massemail om mulig hvor du sier at: "Oh my goodness. Dette tar jo helt av- saa spennende. Dessverre saa er det i ferd med aa bli for stort for lille meg som egentlig bare hadde tid til et portrett naa. Businessen er i ferd med aa ta av, saa jeg setter stor pris paa all interessen fra alle her ogsaa. Hovedperson her er heldigvis saa flink til aa karre til seg (smil smil) alle mulige slags freebies, saa jeg er sikker paa at dere klarer dere uten meg. Tusen takk for interessen!" Bitches be bitchin'! Been there, done that. Anonymous poster hash: 56696...fa3
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #45 Skrevet 20. juni 2014 Frekt ja. Men er det virkelig vanlig å samle inn penger til seg selv sånn?? Anonymous poster hash: f9daa...661
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #46 Skrevet 20. juni 2014 Seriøst? Du gjør jo dette for å være grei, ikke fordi du må eller skylder dem noe. Nei jeg ville holdt meg til den ene tegningen du foreslo i starten, hadde sagt nei til de andre. Jeg tegner og maler selv, så jeg vet hvor mye tid og arbeid en tegning krever. Anonymous poster hash: f97dd...83d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #47 Skrevet 20. juni 2014 Jeg bor selv i USA, og har litt erfaring med dette. For aa komme deg ut av det uten aa tape ansikt sosialt saa burde du med et stort smil naar saa mange som mulig er tilstede si ELLER sende ut en massemail om mulig hvor du sier at: "Oh my goodness. Dette tar jo helt av- saa spennende. Dessverre saa er det i ferd med aa bli for stort for lille meg som egentlig bare hadde tid til et portrett naa. Businessen er i ferd med aa ta av, saa jeg setter stor pris paa all interessen fra alle her ogsaa. Hovedperson her er heldigvis saa flink til aa karre til seg (smil smil) alle mulige slags freebies, saa jeg er sikker paa at dere klarer dere uten meg. Tusen takk for interessen!" Bitches be bitchin'! Been there, done that. Anonymous poster hash: 56696...fa3 Hun tape ansikt? Det er jo de som gjør det ... Anonymous poster hash: f97dd...83d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #48 Skrevet 20. juni 2014 "Hun tape ansikt? Det er jo de som gjør det ..." Avhandling foelger (advarsel: Langt.): Ja, egentlig, men dette har flere segmenter, og HI er i en utpressingsituasjon; Hoved-bitcha her har gjort dette gradvis, og har flere vitner paa at HI ikke har sagt nei, altsaa samtykket til aa tegne flere og flere portretter. Om hun sier nei naa saa har hun liksom sviktet den stakkars hjelpetrengende hoved-bitcha, og da kan hun effektivt bli fryst ut, i verste fall. Ikke noe ideellt for en som driver business. I tillegg vil jo gjerne disse damene ha gratis portretter, saa de vil ogsaa bli skuffa. Derfor er det viktig hvordan HI ordlegger seg om hun ikke vil kutte alle disse som fremtidige kontakter. I tillegg maa hun sette seg i respekt hos Hi og de andre involverte, for dette er et sosialt spill paa hoeyt nivaa. Hoved-bitcha later til aa ha god erfaring med slikt, og har garantert ogsaa en hoeyre haand-person som gjoer mye av dirty work'en hennes. Hun er alltid den litt mindre pene, men ekstremt paavirkbare graa musa som alltid er med. Henne maa man smiske med, slik at hun blir usikker paa om du er en bitch eller ikke. Det er absolutt ikke meningen at HI skal virke fullstendig oppriktig naar hun beklager og sier at dette blir for stort for henne,- absolutt ikke! Det HI trenger aa bevise er at hun ogsaa kan spille dette spillet, og at hun kan trekke seg uten at noen kan "ta" henne paa det, for hun aksepterer ikke aa bli utnyttet slik. Hun maa altsaa flexe litt muskler tilbake, og paa denne maaten kan kanskje mye godt komme ut av dette, for folk beundrer folk med styrke. Dessuten har sikkert veldig mange opplevd dette fra "Alpha-femalen"/hoved-bitcha her, saa alle vet hva det dreier seg om. Hvordan det takles kan bestemme hvor man havner paa det sosiale hierarkiet, dessverre. It's hard out here for a housewife. Anonymous poster hash: 56696...fa3
Gjest H to the Izzo Skrevet 20. juni 2014 #49 Skrevet 20. juni 2014 Jeg ville ha fulgt hun over sin oppskrift her. Det virker som om hun har erfaring med slike kvinnemennesker. Lykke til Hi, og kom gjerne med en oppdatering!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #50 Skrevet 20. juni 2014 "Hun tape ansikt? Det er jo de som gjør det ..." Avhandling foelger (advarsel: Langt.): Ja, egentlig, men dette har flere segmenter, og HI er i en utpressingsituasjon; Hoved-bitcha her har gjort dette gradvis, og har flere vitner paa at HI ikke har sagt nei, altsaa samtykket til aa tegne flere og flere portretter. Om hun sier nei naa saa har hun liksom sviktet den stakkars hjelpetrengende hoved-bitcha, og da kan hun effektivt bli fryst ut, i verste fall. Ikke noe ideellt for en som driver business. I tillegg vil jo gjerne disse damene ha gratis portretter, saa de vil ogsaa bli skuffa. Derfor er det viktig hvordan HI ordlegger seg om hun ikke vil kutte alle disse som fremtidige kontakter. I tillegg maa hun sette seg i respekt hos Hi og de andre involverte, for dette er et sosialt spill paa hoeyt nivaa. Hoved-bitcha later til aa ha god erfaring med slikt, og har garantert ogsaa en hoeyre haand-person som gjoer mye av dirty work'en hennes. Hun er alltid den litt mindre pene, men ekstremt paavirkbare graa musa som alltid er med. Henne maa man smiske med, slik at hun blir usikker paa om du er en bitch eller ikke. Det er absolutt ikke meningen at HI skal virke fullstendig oppriktig naar hun beklager og sier at dette blir for stort for henne,- absolutt ikke! Det HI trenger aa bevise er at hun ogsaa kan spille dette spillet, og at hun kan trekke seg uten at noen kan "ta" henne paa det, for hun aksepterer ikke aa bli utnyttet slik. Hun maa altsaa flexe litt muskler tilbake, og paa denne maaten kan kanskje mye godt komme ut av dette, for folk beundrer folk med styrke. Dessuten har sikkert veldig mange opplevd dette fra "Alpha-femalen"/hoved-bitcha her, saa alle vet hva det dreier seg om. Hvordan det takles kan bestemme hvor man havner paa det sosiale hierarkiet, dessverre. It's hard out here for a housewife. Anonymous poster hash: 56696...fa3 Takk, ja, det er litt annerledes her enn i Norge, og jeg bare vet at hun kommer til å få meg til å komme dårlig ut, noe som passer dårlig med yrket mitt. Anonymous poster hash: d0140...336
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå