Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 Jeg er en "kunstner", dvs, jeg tegner og maler, og det er det jeg (nesten) lever av. Enkle blyantportretter selger jeg fra 500-1500 kr, mer komplekse ting blir dyrere. Jeg gjør gjerne ting gratis. Ikke bare for venner, men gjerne bare for å være grei. Jeg er kanskje litt "dumsnill". Så til poenget. Ei jeg akkurat har blitt kjent med var i en vanskelig situasjon, og hun laget en slags "fundraiser" for å lage en ny start for seg selv og barnet. Det er helt greit og noe jeg gjerne ville være med på. Jeg sa jeg kunne lage et gratis portrett som et bidrag til hennes "silent auction". Hun takket og bukket, og jeg trodde det var det. MEN, så viser det seg at en av de som setter dette opp for henne og gjør det mulig, gjerne ville ha en av disse portrettene. Denne jenta som jeg akkurat har blitt kjent med spurte om jeg kunne gjøre det i tillegg. Jeg sa det var greit. Så kommer hun dagen etter (Altså i dag) og sier at siden det er fem stykker som hjelper til så var det bare rettferdig (!) at jeg lagde portretter til dem alle sammen. Altså... Dette er hva jeg lever av. Jeg bruker litt tid på det, det tar gjerne noen til mange timer, og det er krevende. Er det bare meg, eller er dette fryktelig frekt? Jeg ble helt stum og klarte ikke helt å si noe, siden hun tok dette som en selvfølge, og nå føler jeg meg bare dum og rett og slett utnyttet. Ja, det er jo "bare" en blyanttegning (Eller seks i dette tilfellet) men det at hun mente dette var rettferdig og bare noe jeg "måtte" gjøre, kjenner jeg stryker meg med hårene. (Dette er i et engelsktalende land, derav de engelske ordene. Jeg prøver ikke være hipp ) Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Jeg syns de er frekk Eller det kan være at de ikke skjønner at det er mye arbeid i det og at de ikke forstår at dette er 'jobben' din Anonymous poster hash: 8ad06...089
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Ja,dette er veldig frekt og du bør ikke finne deg i det. Du lovte henne ett, og du har nå laget to. Og enda mer vil hun ha gratis. Man kan begynne å lure på om hun er mer dum enn frekk. Sånt som det der gjør man bare ikke. Anonymous poster hash: c8d6d...b5e
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 Ring henne opp å forklar hvor lang tid du bruker på hvert bilde. Si at du hjalp henne med det første for å være snill, men hvis du skal lage flere, så må du ha betalt for det. Dette er din jobb og du kan ikke jobbe mange dager gratis for henne. Anonymous poster hash: f6d24...e22
☆☆☆ Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Frekt som fy. Spør om dei andre også bidreg med ei vekelønn eller så..
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Ja,dette er veldig frekt og du bør ikke finne deg i det. Du lovte henne ett, og du har nå laget to. Og enda mer vil hun ha gratis. Man kan begynne å lure på om hun er mer dum enn frekk. Sånt som det der gjør man bare ikke. Anonymous poster hash: c8d6d...b5e Jeg tror hun rett og slett er frekk. Hun satt rett før og skrøt av at hun fikk de tidligere svigerforeldrene sine til å betale parkeringsbøtene hennes... Jeg kjenner jeg bare har lyst til å melde meg ut av hele greia, men føler en slags idiotisk forpliktelse overfor disse menneskene som har blitt lovet noe hun ikke kunne love. Anonymous poster hash: d0140...336
SagflisiHåret Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Tror du må mote deg opp og si ifra at det dessverre ikke går. Hvis hun er normal må hun vel forstå hvorfor når du forklarer?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #8 Skrevet 19. juni 2014 Jeg syns de er frekk Eller det kan være at de ikke skjønner at det er mye arbeid i det og at de ikke forstår at dette er 'jobben' din Anonymous poster hash: 8ad06...089 Nei, hun spurte faktisk på forhånd hvor mye tid og penger jeg brukte på portrettene og hva folk pleier å betale, så hun er fullt klar over det. På toppen av det hele har hun nå begynt å mase om at jeg må lage portrett av favorittskuespilleren hennes... Huff, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #9 Skrevet 19. juni 2014 Si ett bilde eller ingen. Ikke la deg utnytte! Anonymous poster hash: e99c4...d87
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #10 Skrevet 19. juni 2014 Puuuh, kjenner jeg ble lettet over at det ikke bare er meg som er tynnhudet her HI Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #11 Skrevet 19. juni 2014 Jeg hadde bare beklaget og sagt at du dessverre ikke har muulighet til å lage seks(!) slike bilder da dette er noe som krever mange timers arbeid og at du føler deg utnyttet. Ett eller ingen. Anonymous poster hash: 001ba...bfd
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #12 Skrevet 19. juni 2014 Frekkheten når nye høyder! Sett foten ned og si nei. Jeg er sjokkert! Anonymous poster hash: 5ac4c...f15
moota m storebror&lillebror Skrevet 19. juni 2014 #13 Skrevet 19. juni 2014 Det er veldig frekt! Du bør ikke gjøre det gratis, det er full utnyttelse av deg.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #14 Skrevet 19. juni 2014 Som sagt så føler jeg en slags forpliktelse overfor menneskene hun allerede har lovet dette bort til. Jeg har allerede fått tilsendt ønsker og bilder av avdøde fedre og lignende som folk vil jeg skal tegne. Huff, dette er bare en skikkelig kjip situasjon. Jeg forstår at dette er et kvinnemenneske jeg ikke vil ha for nær meg i mitt liv, siden hun tydeligvis er en av dem som tar hele hånden om hun får sjansen. Takk for svar. HI Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #15 Skrevet 19. juni 2014 Frekkheten når nye høyder! Sett foten ned og si nei. Jeg er sjokkert! Anonymous poster hash: 5ac4c...f15 Haha, ja, ikke sant? Jeg også. Iallefall når hun sa at det bare var rettferdig. Forstår ikke hvordan hun kunne si det uten å fortrekke en mine. I dag var hun så blid og sa hun skulle lage noe til meg som takk for hjelpen. Jeg takket og sa det ikke var nødvendig og det var da hun plutselig sa at jeg måtte tegne flere. Anonymous poster hash: d0140...336
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #16 Skrevet 19. juni 2014 Som sagt så føler jeg en slags forpliktelse overfor menneskene hun allerede har lovet dette bort til. Jeg har allerede fått tilsendt ønsker og bilder av avdøde fedre og lignende som folk vil jeg skal tegne. Huff, dette er bare en skikkelig kjip situasjon. Jeg forstår at dette er et kvinnemenneske jeg ikke vil ha for nær meg i mitt liv, siden hun tydeligvis er en av dem som tar hele hånden om hun får sjansen. Takk for svar. HI Anonymous poster hash: d0140...336 Da får hun stå til rette for det hun har sagt. Her har du ditt på det rene. Ikke la henne utnytte deg mer. Hvis de andre er oppegående forstår de din side av saken. Anonymous poster hash: 5d37e...c54
Nyttårs barn Skrevet 19. juni 2014 #18 Skrevet 19. juni 2014 Da får du si at dette er levebrødet ditt, om hun ønsker flere portretter må de betale for det. Kjenner du utrykket "gir du noen lillefingeren, tar de hele hånden".......!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #19 Skrevet 19. juni 2014 Som sagt så føler jeg en slags forpliktelse overfor menneskene hun allerede har lovet dette bort til. Jeg har allerede fått tilsendt ønsker og bilder av avdøde fedre og lignende som folk vil jeg skal tegne. Huff, dette er bare en skikkelig kjip situasjon. Jeg forstår at dette er et kvinnemenneske jeg ikke vil ha for nær meg i mitt liv, siden hun tydeligvis er en av dem som tar hele hånden om hun får sjansen. Takk for svar. HI Anonymous poster hash: d0140...336 Forklar dem situasjonen. Jeg er sikker på at de forstår, hvis ikke er de like tette som henne og da må du ikke la deg utnytte. Men, jeg tror de vil forstå. Du burde iallefall ikke føle deg forpliktet til å påta deg dette. Det er hun som har gjort en tabbe her, ikke du. Du skylder dem ingenting. Anonymous poster hash: 2a770...947
Helene Harepus Skrevet 19. juni 2014 #20 Skrevet 19. juni 2014 Jeg er sjokkert! Snakk om å ta hele hånden!! :-o Denne "venninnen" din er hinsides frekk, ja hun eier rett og slett ikke skam og her må du bare sette grenser umiddelbart og i klartekst - slike mennesker tar som regel ikke hint.. Ingen kan love å gi andre mennesker din tid og din kunst, med mindre de har tenkt seg å BETALE deg for det. Hun tar seg til rette og tråkker på deg, når du er hyggelig og stiller opp for henne. Jeg ville ikke latt henne komme seg unna med dette og det håper jeg du ikke gjør. i beste fall hadde jeg rett og slett "tolket" det slik at hun bestiller bilder fra deg og sendt sms nå om at du gir henne "venninne-rabatt" på så og så mye denne gangen, siden hun ønsker å spandere tegninger på de andre som takk.. Da tror jeg det blir annet lyd i pipa!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #21 Skrevet 19. juni 2014 Huff, ja, jeg forstår jo hva jeg bør og må gjøre, men kjenner jeg er helt uvel med tanke på de samtalene jeg må ta. Huff :S Jeg burde ha forstått det, hun er av typen som inviterer seg til andre og forlanger å bli hentet. Dette gjorde hun faktisk med noen som bor langt borte. Hun fløy dit, ba de hente henne og ble der en langhelg... Haha, huff Anonymous poster hash: d0140...336
Gjest Løvemusene Skrevet 19. juni 2014 #22 Skrevet 19. juni 2014 Wow, skikkelig nepeskrell det der ja, snakk om å glefse i seg hele hånda... Jeg syns at du skal gjøre som de over her sier, si nei takk, det er levebrødet ditt, betaler de så greit. Blir hun sur så er det på sin rette plass å kutte ut hele neket.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #23 Skrevet 19. juni 2014 Wow, skikkelig nepeskrell det der ja, snakk om å glefse i seg hele hånda... Jeg syns at du skal gjøre som de over her sier, si nei takk, det er levebrødet ditt, betaler de så greit. Blir hun sur så er det på sin rette plass å kutte ut hele neket. Det som er trist er at jeg sikkert hadde gjort det gratis om det ble spurt skikkelig. Det er ikke pengene det egentlig går på, men en så fullstendig respektløs måte å behandle meg. (Og de andre som nå har blitt lovet noe hun ikke kunne love bort) Anonymous poster hash: d0140...336
Helene Harepus Skrevet 19. juni 2014 #24 Skrevet 19. juni 2014 Du må stå opp for deg selv jente! Du kan gjøre det, vi i denne tråden heier på deg!!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #25 Skrevet 19. juni 2014 Du må stå opp for deg selv jente! Du kan gjøre det, vi i denne tråden heier på deg!! Hehe, takk takk Anonymous poster hash: d0140...336
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå