Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #26 Skrevet 19. juni 2014 Vi flyttet ut av byen og en stor grunn var at vi ikke ønsket å være så nær " miljøet" når vi fikk barn. Å gå igjennom parken alene har jeg gjort en eneste gang. Aldri mer! Og det var på høylys dag. Narkomane ble jaget fra toalettene fra universitetet, det ble nødvendig med nøkkelkort både inn i bygget, på toalettene, lesesalen etc hele dagen ( ikke bare utenom kjernetid som andre steder) pga narkomane. Guffent. Det var skummelt å gå fra høyden på kvelden også. :/ Anonymous poster hash: 6e404...29e
Gjest MMJ Skrevet 19. juni 2014 #27 Skrevet 19. juni 2014 Ja er en skummel kjerne, noen er farlige som med så mange andre mennesker. Det er det samme som når jeg lufter hund og går med barnevogn, når jeg bøyer meg for å plukke opp hundebæsj er det en tigger (mange av de som er kommet til Bergen) som prøver å stjele fra stelleveska. Da står jeg rett ved! Da tenker jeg også "jævla idiot", og dømmer i et lite øyeblikk alle "disse folkene". Men noen er pakk synes jeg, dømmende eller ikke. Jeg vet at de er desperate, men det er fortsatt ikke greit. Virker som det ikke er lov å ha sterke uttalelser om ting. Finner jeg sprøyte i hagen må jeg tenke "stakkars lille venn som ikke hadde noe sted å sitte, helt greit p bruke hagen min siden det er synd i deg". NEI! De må ta hensyn og respektere andre mennesker de også uansett, de må man kunne forvente. Er det virkelig ingen andre som tenker at det er grådig unødvendig å slenge ifra seg sprøyter, følge etter folk med barnevogn på tur gjennom parken, trakassere folk og drapstrue deg om de ber deg flytte seg fra hagen din (erfaring etter flere år på Høyden)? Tenker dere virkelig at det er synd i dem, har dere kun medlidenhet? Ikke noe irritasjon en gang? Har du noen gang vært så dritings at du har gjort noe du angrer på etterpå? At du bare ikke tenkte deg om? Selv har jeg det... drete skikkelig på draget rett og slett. Heldigvis så er jeg stort sett ikke ruset, så det skjer svæææært sjeldent. Disse menneskene er avhengig av den kroniske rusen. Det rusen gjør med dem kan være forskjellig, men likegyldighet er en av følgene rus kan gi. Tror ikke de tenker "Her legger jeg sprøyten gjem litt under sanden i sandkasse, spennende...". Nei, de slenger den bare i fra seg uten å være i stand til å ta følgene av det som kan skje. Skjønner du er provosert HI, ikke misforstå. Men pakk er de ikke! Systemet i Norge er pakk, men ikke disse stakkars menneskene.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #28 Skrevet 19. juni 2014 Ja er en skummel kjerne, noen er farlige som med så mange andre mennesker. Det er det samme som når jeg lufter hund og går med barnevogn, når jeg bøyer meg for å plukke opp hundebæsj er det en tigger (mange av de som er kommet til Bergen) som prøver å stjele fra stelleveska. Da står jeg rett ved! Da tenker jeg også "jævla idiot", og dømmer i et lite øyeblikk alle "disse folkene". Men noen er pakk synes jeg, dømmende eller ikke. Jeg vet at de er desperate, men det er fortsatt ikke greit. Virker som det ikke er lov å ha sterke uttalelser om ting. Finner jeg sprøyte i hagen må jeg tenke "stakkars lille venn som ikke hadde noe sted å sitte, helt greit p bruke hagen min siden det er synd i deg". NEI! De må ta hensyn og respektere andre mennesker de også uansett, de må man kunne forvente. Er det virkelig ingen andre som tenker at det er grådig unødvendig å slenge ifra seg sprøyter, følge etter folk med barnevogn på tur gjennom parken, trakassere folk og drapstrue deg om de ber deg flytte seg fra hagen din (erfaring etter flere år på Høyden)? Tenker dere virkelig at det er synd i dem, har dere kun medlidenhet? Ikke noe irritasjon en gang? Det er vel det at det virker som om du dømmer alle narkomane. Du skriver narkispakk... Det er på ingen måte alle narkomane som slenger fra seg sprøyter i barnehager eller andre steder hvor andre kan skade seg på de, det er de aller færreste. Anonymous poster hash: f42d6...ea8
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #29 Skrevet 19. juni 2014 Nå har det seg jo slik at de aller fleste narkomane en gang tok et dumt valg, et frivillig valg. Jeg har sett miljøet fra innsiden og vet hvor hardt det kan være, og hvor langt de kan gå for å skaffe dop eller penger. Det jeg synes er mest skummelt er at miljøet nå kommer til å spre seg mer. Hvordan blir det da? Jeg har opplevd en bhg der ansatte gikk ut før barna hver dag for å lete etter sprøyter. Jeg har ringt politi pga narkomane som skriker dødstrusler til fremmede pga hudfarge. De fleste er greie, men der er en kjerne av virkelig skumle folk som jeg ikke ville nærmet meg for alt i verden! Anonymous poster hash: 6e404...29e Nei, det er veldig mange narkomaner som ikke har tatt det valget selv. Kan referere til flere som har hatt kroniske sykdommer - og dermed fått utskrevet sterke narkotiske midler av leger over flere år - for å så få beskjed om at de ikke kan få mer! Det finnes mange skumle narkomaner, men det finnes også mange skumle mennesker som ikke er narkomaner. Tror det som er "fremmed" skaper utrygghet og fordommer. De fleste som kjenner miljøet vet dette er desperate mennesker i en helt forferdelig fortvilet situasjon! Jeg har vært svært nær innpå miljøet, og vet godt at den harde kjerne har tatt et valg. At det er mange triste skjebner ja, men jeg synes ikke synd på mange. Jeg blir heller forbannet. De slipper unna med grusomme ting som henlegges av politiet pga offeret var narkoman, samt også politiet frykter enkelte i miljøet. Jeg kommer ikke med eksempler siden det blir lett gjenkjenbart om noen her kjenner meg/ andre jeg kjenner. At det finnes skumle mennesker utenom narkomane ja, uten tvil. Men det var vel heller ikke diskusjonen? Anonymous poster hash: 6e404...29e
Gjest MMJ Skrevet 19. juni 2014 #30 Skrevet 19. juni 2014 Nå har det seg jo slik at de aller fleste narkomane en gang tok et dumt valg, et frivillig valg. Jeg har sett miljøet fra innsiden og vet hvor hardt det kan være, og hvor langt de kan gå for å skaffe dop eller penger. Det jeg synes er mest skummelt er at miljøet nå kommer til å spre seg mer. Hvordan blir det da? Jeg har opplevd en bhg der ansatte gikk ut før barna hver dag for å lete etter sprøyter. Jeg har ringt politi pga narkomane som skriker dødstrusler til fremmede pga hudfarge. De fleste er greie, men der er en kjerne av virkelig skumle folk som jeg ikke ville nærmet meg for alt i verden! Anonymous poster hash: 6e404...29e Nei, det er veldig mange narkomaner som ikke har tatt det valget selv. Kan referere til flere som har hatt kroniske sykdommer - og dermed fått utskrevet sterke narkotiske midler av leger over flere år - for å så få beskjed om at de ikke kan få mer! Det finnes mange skumle narkomaner, men det finnes også mange skumle mennesker som ikke er narkomaner. Tror det som er "fremmed" skaper utrygghet og fordommer. De fleste som kjenner miljøet vet dette er desperate mennesker i en helt forferdelig fortvilet situasjon! Jeg har vært svært nær innpå miljøet, og vet godt at den harde kjerne har tatt et valg. At det er mange triste skjebner ja, men jeg synes ikke synd på mange. Jeg blir heller forbannet. De slipper unna med grusomme ting som henlegges av politiet pga offeret var narkoman, samt også politiet frykter enkelte i miljøet. Jeg kommer ikke med eksempler siden det blir lett gjenkjenbart om noen her kjenner meg/ andre jeg kjenner. At det finnes skumle mennesker utenom narkomane ja, uten tvil. Men det var vel heller ikke diskusjonen? Anonymous poster hash: 6e404...29e Håper ikke du jobber med disse menneskene....
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #31 Skrevet 19. juni 2014 Nå har det seg jo slik at de aller fleste narkomane en gang tok et dumt valg, et frivillig valg. Jeg har sett miljøet fra innsiden og vet hvor hardt det kan være, og hvor langt de kan gå for å skaffe dop eller penger. Det jeg synes er mest skummelt er at miljøet nå kommer til å spre seg mer. Hvordan blir det da? Jeg har opplevd en bhg der ansatte gikk ut før barna hver dag for å lete etter sprøyter. Jeg har ringt politi pga narkomane som skriker dødstrusler til fremmede pga hudfarge. De fleste er greie, men der er en kjerne av virkelig skumle folk som jeg ikke ville nærmet meg for alt i verden! Anonymous poster hash: 6e404...29e Nei, det er veldig mange narkomaner som ikke har tatt det valget selv. Kan referere til flere som har hatt kroniske sykdommer - og dermed fått utskrevet sterke narkotiske midler av leger over flere år - for å så få beskjed om at de ikke kan få mer! Det finnes mange skumle narkomaner, men det finnes også mange skumle mennesker som ikke er narkomaner. Tror det som er "fremmed" skaper utrygghet og fordommer. De fleste som kjenner miljøet vet dette er desperate mennesker i en helt forferdelig fortvilet situasjon! Man har alltid et valg!! Selv etter å ha fått lovlig dop fra legen. Anonymous poster hash: 3ae7e...902
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #32 Skrevet 19. juni 2014 Nå har det seg jo slik at de aller fleste narkomane en gang tok et dumt valg, et frivillig valg. Jeg har sett miljøet fra innsiden og vet hvor hardt det kan være, og hvor langt de kan gå for å skaffe dop eller penger. Det jeg synes er mest skummelt er at miljøet nå kommer til å spre seg mer. Hvordan blir det da? Jeg har opplevd en bhg der ansatte gikk ut før barna hver dag for å lete etter sprøyter. Jeg har ringt politi pga narkomane som skriker dødstrusler til fremmede pga hudfarge. De fleste er greie, men der er en kjerne av virkelig skumle folk som jeg ikke ville nærmet meg for alt i verden! Anonymous poster hash: 6e404...29e Nei, det er veldig mange narkomaner som ikke har tatt det valget selv. Kan referere til flere som har hatt kroniske sykdommer - og dermed fått utskrevet sterke narkotiske midler av leger over flere år - for å så få beskjed om at de ikke kan få mer! Det finnes mange skumle narkomaner, men det finnes også mange skumle mennesker som ikke er narkomaner. Tror det som er "fremmed" skaper utrygghet og fordommer. De fleste som kjenner miljøet vet dette er desperate mennesker i en helt forferdelig fortvilet situasjon! Jeg har vært svært nær innpå miljøet, og vet godt at den harde kjerne har tatt et valg. At det er mange triste skjebner ja, men jeg synes ikke synd på mange. Jeg blir heller forbannet. De slipper unna med grusomme ting som henlegges av politiet pga offeret var narkoman, samt også politiet frykter enkelte i miljøet. Jeg kommer ikke med eksempler siden det blir lett gjenkjenbart om noen her kjenner meg/ andre jeg kjenner.At det finnes skumle mennesker utenom narkomane ja, uten tvil. Men det var vel heller ikke diskusjonen? Anonymous poster hash: 6e404...29e Håper ikke du jobber med disse menneskene.... Nei gjør ikke det. Og misforstå meg rett, det ER mange triste skjebner der ute, og mange som ønsker seg ut av miljøet. Men det er hardt, hardere enn man gjerne skulle tro. Det innebærer gjerne å måtte flytte fra alt og alle man kjenner for å slippe å bli "sugd" inn igjen. Mitt syn er nok preget av at jeg er livredd enkelte av kjernen. Jeg har aldri vært i miljøet selv, men via kjente har jeg sett hva som kan skje om du havner i unåde. Og hvordan det påvirker dem rundt. Anonymous poster hash: 6e404...29e
Gjest MMJ Skrevet 19. juni 2014 #33 Skrevet 19. juni 2014 Nå har det seg jo slik at de aller fleste narkomane en gang tok et dumt valg, et frivillig valg. Jeg har sett miljøet fra innsiden og vet hvor hardt det kan være, og hvor langt de kan gå for å skaffe dop eller penger. Det jeg synes er mest skummelt er at miljøet nå kommer til å spre seg mer. Hvordan blir det da? Jeg har opplevd en bhg der ansatte gikk ut før barna hver dag for å lete etter sprøyter. Jeg har ringt politi pga narkomane som skriker dødstrusler til fremmede pga hudfarge. De fleste er greie, men der er en kjerne av virkelig skumle folk som jeg ikke ville nærmet meg for alt i verden! Anonymous poster hash: 6e404...29e Nei, det er veldig mange narkomaner som ikke har tatt det valget selv. Kan referere til flere som har hatt kroniske sykdommer - og dermed fått utskrevet sterke narkotiske midler av leger over flere år - for å så få beskjed om at de ikke kan få mer! Det finnes mange skumle narkomaner, men det finnes også mange skumle mennesker som ikke er narkomaner. Tror det som er "fremmed" skaper utrygghet og fordommer. De fleste som kjenner miljøet vet dette er desperate mennesker i en helt forferdelig fortvilet situasjon! Man har alltid et valg!! Selv etter å ha fått lovlig dop fra legen. Anonymous poster hash: 3ae7e...902 Nei, jeg mener du tar feil, man har ikke alltid et valgt. Ikke ett reelt valg i allefall, kanskje i teorien. Rusmisbruk er definert som en sykdom, på lik linje som kreft osv i Norge. De trenger ofte flere slags behandlinger for å kunne slutte - noe som Norge i mange tilfeller ikke kan gi. Ventetidene er lange som vonde år... og hva har de å "gå til" når de er rusfrie? Ettervernet er kjempedårlig/ikke til stede så og si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå