Gå til innhold

Til dere som synes synd i alle narkomane

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les saken: http://www.ba.no/nyheter/article7424731.ece

Uansett hvor mye narkis og utpå kjøret du er, det er faen IKKE greit å legge fra seg sprøyter i sandkassen! Senest idag tidlig låg det to brukte sprøyter på gangveien til barnehagen (jeg bor nærme strax-huset i Bergen).

Jævla narkis-pakk sier jeg bare. Har bodd på Nygårdshøyden mange år først så Laksevågsiden siste åra og er nå møkkalei av dette. Men stakkasr de er jo så stakkarslige og syke vettu.

Dagens utblåsning!

Anonymous poster hash: 6b01a...95d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på narkomane akkurat som det er forskjell på ikke- narkomane. Det skjønner du vel?

Anonymous poster hash: f42d6...ea8
Skrevet

Les saken: http://www.ba.no/nyheter/article7424731.ece

Uansett hvor mye narkis og utpå kjøret du er, det er faen IKKE greit å legge fra seg sprøyter i sandkassen! Senest idag tidlig låg det to brukte sprøyter på gangveien til barnehagen (jeg bor nærme strax-huset i Bergen).

Jævla narkis-pakk sier jeg bare. Har bodd på Nygårdshøyden mange år først så Laksevågsiden siste åra og er nå møkkalei av dette. Men stakkasr de er jo så stakkarslige og syke vettu.

Dagens utblåsning!

Anonymous poster hash: 6b01a...95d

Smart å dømme hele hurven.

Blir som med oss som ikke ruser seg. Noen kaster søppel og andre gjør det ikke.

Min mann var sprøyte narkoman i 20 år og han ryddet altid opp etter seg. Han blir utrolig sinna når han ser sånt, men aldri snakker han nedlatende om noen!

Anonymous poster hash: 1ef9c...dfa

Skrevet

Du høres ut som pakk selv HI!

Anonymous poster hash: a1398...7a5
Skrevet

Hun ene sprøytenarkomane jeg kjenner, har aldri slengt fra seg en sprøyte. Hun klarte i lengre perioder å holde på leiligheten sin og om det ikke var optimale forhold, så klarte hun å ta vare på sine barn. Hun klarte til og med å holde leiligheten ren og ryddig.

Hun er vel like rotete som alle de andre, de som ikke vasker gulv og tørker av bordene og de som slenger fra seg sprøyten etter et skudd.

Jeg er så lei av at alle skjæres under samme kammen. :pisk:

Anonymous poster hash: 98801...b4a
Skrevet

Ja jeg vet godt at det er forskjell på narkomane, jeg er ikke så dum. Men idag ble synet bare negativt pga av dette. Jeg for min del har ikke noe behov å forsvare sprøytenarkomane som henger i parken/strax-huset, fordi det er så mange problem med de. Vi har også bosenter for narkomane bortenfor her, kan ikke vente på bussen en gang uten at det er mas om enten penger, lån av mobil eller diverse ting.

Skrevet

Ja jeg vet godt at det er forskjell på narkomane, jeg er ikke så dum. Men idag ble synet bare negativt pga av dette. Jeg for min del har ikke noe behov å forsvare sprøytenarkomane som henger i parken/strax-huset, fordi det er så mange problem med de. Vi har også bosenter for narkomane bortenfor her, kan ikke vente på bussen en gang uten at det er mas om enten penger, lån av mobil eller diverse ting.

Uuuups :P

Anonymous poster hash: cce14...132

Skrevet

Siste innlegg var HI. Og i første innlegget dømmer jeg i størst mulig det pakket som ikke rydder opp men heller kaster rundt seg. Det er de som er pakk. Fordi mange er flinke å rydde etter seg, gjør det ikke til et mindre problem at det ligger sprøyter overalt.

Helt ærlig folkens: Synes dere det er greit å plukke sprøyter fra sandkassa? Ønsker du at dine barn skal leke med sprøyter som ligger overalt? Ønsker du å forsvare den narkomane som legge fra seg slikt?

Skrevet

Berre ein liten tanke HI: Har det slått deg at det går an å fordømme ei handling utan å fordømme mennesket som utfører handlinga?

Dei færraste narkisar legg att sprøyter i sandkasser. Men ein er ein for mykje.

Skrevet

Selvfølgelig er ikke dette greit det er vi nok enige om alle sammen. Jeg har jobbet med narkomane via helsevesenet å har fått et helt annet perspektiv på denne gruppen mennesker. Det ligger mye bak deres misbruk f.eks incest, vold, angst eller mangel på en stabil og trygg barndom. Jeg har hatt narkomane som tidligere har vært utsendt i krigsområder å som har kommet hjem igjen til Norge med behov for hjelp som de ikke har fått. Jeg har hatt foreldre som har mistet sine barn å som har taklet sorgen på feil måte. Noen narkomane jeg har jobbet med har bodd i hjem hvor foreldrene var rusmisbrukere og ga dem narkotika helt ned i 9års alderen. Det jeg vil frem til er at "narkis pakket" er mennesker som har tatt feil valg. Noen har kanskje ikke fått et valg fra barndommen av, hvilket valg har et 9 år gammelt barn?. Det ligger mye bak deres misbruk som kan være vanskelig for oss andre å forestille seg.

Igjen, jeg forsvarer ikke at NOEN av de forsøpler sandkasser osv å jeg forstår din frustrasjon. Ville bare minne deg på noen årsaker til at noen tar slike valg:-) De er tross alt mennesker de også og de fortjener respekt.

Skrevet

Er du så innskrenket i hodet at du ikke skjønner at man kan ha sympati med folk helt uten å applaudere handlingene deres?

Anonymous poster hash: c2526...b83

Skrevet

Det å være narkoman ER en sykdom! De er avhengig av noe - men det betyr ikke at de ikke bryr seg om nærmiljøet! De er desperate! Du høres bare uviten ut, litt små-dum rett og slett!!! - ellers mangler du bare medfølelse, forståelse osv!

Jeg blir provosert over det du skriver, du høres ut som et dårlig medmenneske når det kommer til de som sliter med narkotiske stoffer. Ville du kanskje heller sett at de ble sendt ut på en øde øy? Er det andre "grupper" du og irriterer deg over kanskje? De som ikke er like "perfekte" som deg? 

Jeg er selvfølgelig og livredd for sprøytespisser!!!! Men det betyr ikke at jeg ser på alle narkomaner som dårlige mennesker, eller "narkopakk" som du kaller dem!

Skrevet

Det er nå like ille med de som ser på narkomane som stakkarslige spør du meg... For en nedlatende holdning DET er. Like mye som det er rimelig spesielt å dømme alle narkomane likt, slik du gjør...

Anonymous poster hash: af063...717

Skrevet

Nei, selvfølgelig er det ikke greit. 

Jeg jobbet i en periode på et sted med mye rot fra narkomane. Det  var en del av den daglige rutinen å rydde opp på utsiden av huset, hvor vi bl.a. så etter sprøyter. Det var veldig lite gøy, spesielt med tanke på at det også var mange barn i området. 

Likevel, så måtte vi godta at sånn var det. Jeg ser fremdeles at det er forskjell på narkomane. 

Folk som ikke var ruset, men som hadde klart å holde seg ren den dagen fikk komme inn, på lik linje med andre kunder.

Anonymous poster hash: 98801...b4a
Skrevet

Er du så innskrenket i hodet at du ikke skjønner at man kan ha sympati med folk helt uten å applaudere handlingene deres?

"Handlingene deres"

Kaster alle narkomaner sprøytespisser i sandkassene? Hmmmm.... dette var nytt for meg... 

Skrevet

"Handlingene deres"

Kaster alle narkomaner sprøytespisser i sandkassene? Hmmmm.... dette var nytt for meg...

Jeg har jo heller ikke skrevet at alle narkomane kaster sprøyter rundt omkring. Majoriteten av narkomane bruker ikke sprøyter.

Jeg definerte ikke handlingene med vilje. Jeg lot det stå åpent så kan man fylle inn med det man vil for den aktuelle personen man har i tankene akkurat da.

Skrevet

Jeg er enig med deg hi, skjønner innlegget ditt!

Anonymous poster hash: 387aa...6c4

Skrevet

Det var en utblåsning, som du selv kalte det, man trenger ikke halshugge deg av den grunn. Jeg har selv sett sprøyter i sandkasser i Bergen og reagerte med provokasjon. Dessverre er det drittsekker blant narkomane som alle andre. Den som har lagt igjen denne sprøyta har kun tenkt på seg selv, og ingen andre :( 

Skrevet

HI her.

Jeg vet at det var et provoserende innlegg. Og nei jeg er ikke så dømmende stort sett. Er på ingen måte perfekt selv. Min aller beste venninne har en bror som er narkoman, det man kan kalle på kjøret. Jeg ser at familien hennes har det vondt da de har lange perioder har omtrent er gått under jorda, for alt de vet er han død enten av overdose eller hva som helst egentlig.

Det jeg dømmer i innlegget er enkelte handlinger som ikke er greit. Den som la sprøyte i sandkassa tenkte nok ikke "nå skal jeg gjøre noe gøy her så barna kan plukke på det". Der er nok fra en person som har lite eller ingenting i livet sitt, ikke boplass, dagene handler om neste skudd og å skaffe penger til dette. De skylder gjerne nye penger, blir banket opp, truet med våpen, risikerer livet sitt for de vet aldri hvem som er etter dem. De har nok foreldre som selv aldri skulle hatt ansvar for barn, gjerne vokst opp i Bergen på det glade 80-tall når det var enkelte bydeler med MYE sosiale problemer i familier. Foreldre som doper set med sine tenåringsbarn, sover ut rusen når barna skulle blitt gjort klar til skolen. Der er tragiske skjebner ja, jeg har full forståelse for det.

Jeg reagerte utifra observasjon at sprøyter, jeg aner ingenting on hvem "den skyldige" er eller den sin historie.

Hele opplegget til rusmisbrukere er bare trist. Der er gått så langt nå at når kommunen tar skikkelig tak er det en lang vei å gå. Er ikke lett å ta tak i det nei.

Hadde det vært sprøyterom hadde man sluppet av de satt i undergrunnen utenfor straxhuset eller på brun-og-blid solstudio for å sette sprøyter. Men det må være liv å reagere spontant uten at det betyr at man synes alle narkomane er pakk. Det var min reaksjon.

Jeg ser ikke stygt på rusmisbrukere, roper aldri skjellsord, sier pent nei om jeg ikke har småpenger på meg, og kjøper megafon innimellom (spesielt i juletider når det er iskaldt ute).

Noen steder må de bo bare synd de føles som kommunen plasserer mange på liten plass så noen strøk er svært belastet.

HI

Skrevet

Mye skrivefeil skylder autocorrect:p

Skrevet

HI her.

Jeg vet at det var et provoserende innlegg. Og nei jeg er ikke så dømmende stort sett. Er på ingen måte perfekt selv. Min aller beste venninne har en bror som er narkoman, det man kan kalle på kjøret. Jeg ser at familien hennes har det vondt da de har lange perioder har omtrent er gått under jorda, for alt de vet er han død enten av overdose eller hva som helst egentlig.

Det jeg dømmer i innlegget er enkelte handlinger som ikke er greit. Den som la sprøyte i sandkassa tenkte nok ikke "nå skal jeg gjøre noe gøy her så barna kan plukke på det". Der er nok fra en person som har lite eller ingenting i livet sitt, ikke boplass, dagene handler om neste skudd og å skaffe penger til dette. De skylder gjerne nye penger, blir banket opp, truet med våpen, risikerer livet sitt for de vet aldri hvem som er etter dem. De har nok foreldre som selv aldri skulle hatt ansvar for barn, gjerne vokst opp i Bergen på det glade 80-tall når det var enkelte bydeler med MYE sosiale problemer i familier. Foreldre som doper set med sine tenåringsbarn, sover ut rusen når barna skulle blitt gjort klar til skolen. Der er tragiske skjebner ja, jeg har full forståelse for det.

Jeg reagerte utifra observasjon at sprøyter, jeg aner ingenting on hvem "den skyldige" er eller den sin historie.

Hele opplegget til rusmisbrukere er bare trist. Der er gått så langt nå at når kommunen tar skikkelig tak er det en lang vei å gå. Er ikke lett å ta tak i det nei.

Hadde det vært sprøyterom hadde man sluppet av de satt i undergrunnen utenfor straxhuset eller på brun-og-blid solstudio for å sette sprøyter. Men det må være liv å reagere spontant uten at det betyr at man synes alle narkomane er pakk. Det var min reaksjon.

Jeg ser ikke stygt på rusmisbrukere, roper aldri skjellsord, sier pent nei om jeg ikke har småpenger på meg, og kjøper megafon innimellom (spesielt i juletider når det er iskaldt ute).

Noen steder må de bo bare synd de føles som kommunen plasserer mange på liten plass så noen strøk er svært belastet.

HI

Jævla narkispakk...det var det jeg reagerte på, og det er sikkert det de fleste andre her reagerte på.

Anonymous poster hash: f42d6...ea8

Skrevet

Nå har det seg jo slik at de aller fleste narkomane en gang tok et dumt valg, et frivillig valg. Jeg har sett miljøet fra innsiden og vet hvor hardt det kan være, og hvor langt de kan gå for å skaffe dop eller penger.

Det jeg synes er mest skummelt er at miljøet nå kommer til å spre seg mer. Hvordan blir det da? Jeg har opplevd en bhg der ansatte gikk ut før barna hver dag for å lete etter sprøyter. Jeg har ringt politi pga narkomane som skriker dødstrusler til fremmede pga hudfarge.

De fleste er greie, men der er en kjerne av virkelig skumle folk som jeg ikke ville nærmet meg for alt i verden!

Anonymous poster hash: 6e404...29e

Skrevet

Jeg tenker at det er vanskelig å diskutere med mennesker som bruker begrepene alle, ingen, alltid og aldri - uten å åpne for nyanser.

Skrevet

Ja er en skummel kjerne, noen er farlige som med så mange andre mennesker. Det er det samme som når jeg lufter hund og går med barnevogn, når jeg bøyer meg for å plukke opp hundebæsj er det en tigger (mange av de som er kommet til Bergen) som prøver å stjele fra stelleveska. Da står jeg rett ved! Da tenker jeg også "jævla idiot", og dømmer i et lite øyeblikk alle "disse folkene". Men noen er pakk synes jeg, dømmende eller ikke.

Jeg vet at de er desperate, men det er fortsatt ikke greit.

Virker som det ikke er lov å ha sterke uttalelser om ting. Finner jeg sprøyte i hagen må jeg tenke "stakkars lille venn som ikke hadde noe sted å sitte, helt greit p bruke hagen min siden det er synd i deg". NEI! De må ta hensyn og respektere andre mennesker de også uansett, de må man kunne forvente.

Er det virkelig ingen andre som tenker at det er grådig unødvendig å slenge ifra seg sprøyter, følge etter folk med barnevogn på tur gjennom parken, trakassere folk og drapstrue deg om de ber deg flytte seg fra hagen din (erfaring etter flere år på Høyden)? Tenker dere virkelig at det er synd i dem, har dere kun medlidenhet? Ikke noe irritasjon en gang?

Skrevet

Nå har det seg jo slik at de aller fleste narkomane en gang tok et dumt valg, et frivillig valg. Jeg har sett miljøet fra innsiden og vet hvor hardt det kan være, og hvor langt de kan gå for å skaffe dop eller penger.

Det jeg synes er mest skummelt er at miljøet nå kommer til å spre seg mer. Hvordan blir det da? Jeg har opplevd en bhg der ansatte gikk ut før barna hver dag for å lete etter sprøyter. Jeg har ringt politi pga narkomane som skriker dødstrusler til fremmede pga hudfarge.

De fleste er greie, men der er en kjerne av virkelig skumle folk som jeg ikke ville nærmet meg for alt i verden!

Anonymous poster hash: 6e404...29e

Nei, det er veldig mange narkomaner som ikke har tatt det valget selv. Kan referere til flere som har hatt kroniske sykdommer - og dermed fått utskrevet sterke narkotiske midler av leger over flere år - for å så få beskjed om at de ikke kan få mer! 

Det finnes mange skumle narkomaner, men det finnes også mange skumle mennesker som ikke er narkomaner. Tror det som er "fremmed" skaper utrygghet og fordommer. De fleste som kjenner miljøet vet dette er desperate mennesker i en helt forferdelig fortvilet situasjon! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...