Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 Hvorfor mase og kjase så mye om det? I media at hun ikke vil forklare, hvorfor skal hun? De må få velge privatskoler like mye som naboen min, meg selv, andersen, nilsen osv. Unødvendig pes! Klart de fleste privatskolene er bedre enn offentlige skoler. Naivt tro noe annet og med tanke på fremtiden til kongebarna så er det klart de trenger en skole som gjør jobben skikkelig. Anonymous poster hash: 426e7...08b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Hverken Håkon eller Mette Marit har gått på private skoler, og det har gått bra med dem så vidt jeg vet Anonymous poster hash: f3cc2...7ce
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Hverken Håkon eller Mette Marit har gått på private skoler, og det har gått bra med dem så vidt jeg vet Anonymous poster hash: f3cc2...7ce Håkon har da vitterlig godt på privat skole. Anonymous poster hash: aa15f...2f6
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 Hva skal du frem til med det? Barn / folk er forskjellig. Noen trenger den skolen og andre ikke. Og ang gått bra med dem. Nå ja, men hadde du spurt mette marits foreldre om det da hun var 20 ville svaret ikke vært like oppløftende. Og haakon har alltid vært et rolig og flinkt barn og er en fin mann som voksen. Det har da jommen meg gått veldig bra for Stoltenberg og Støre som faktisk gikk på steinerskole.... Offentlige skoler passer for noen, privatskoler for andre. Ingrid A burde gå på international pga fremtiden hennes, o sverre m trenger kanskje spesiel strukturert undervisning, virker litt som han har lopper i blodet ( ikke noe galt med det) men det er da ikke kongefamiliens plikt å opplyse om evt ting med sønnen? Tror dere de kongelige i england, spania , danmark eller sverige alle har / kommer til å ha ungene på offentlige skoler? Tull og tøys og janteloven i Norge . Ikke tro du er bedre enn saueflokken og ikke gjør noe utenfor A4 ramma det er mottoet til så mange i dette landet. Anonymous poster hash: 426e7...08b
catchbaby Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Jeg er i den tru at alle (les. de aller aller aller fleste) vil det beste for barna sine. Hvis kronprinsparet mener at disse skolene er best for sine barn så er de helt sikkert også det. At media og folk lager oppstyr fordi de kongelige blir mindre folkelige blir jo også et lite paradoks. Det ER forskjell på kongelige og oss andre. Jeg mener ikke at de nødvendigvis er bedre mennesker enn alle andre, men nå har de muligheten til å sende ungene sine på privatskoler også gjør de det. Hurra for å ta egne valg!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 De har et symbolansvar. Det de sier er at offentlig skole ikke er bra nok for deres barn. Og - det er vi (staten) som betaler deres lønn (apanasje). Anonymous poster hash: d246f...4f7
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Jeg er litt ambivalent i forhold koronprinsparets valg, men på den andre siden, så bryr de seg nok ikke så mye om hva jeg synes heller - så jeg lar det ligge ;-) Det jeg derimot synes er rart, er at det virker som de fleste tror at private skoler automatisk er bedre enn de offentlige. Det er virkelig en sannhet med modifikasjoner! Nå bor jeg riktignok ikke i Norge, men her jeg bor viser det seg at mange private skoler ligger langt under nivået til den gjennomsnitlige offentlige skolen (ikke alle, selvfølgelig). Dette er fordi det ikke er like mye kontroll med hva de driver med og like mye krav til hvilke tester etc elevene må klare seg gjennom. Privatskoler har også et incentiv i at deres gjennomsnittskarakterer (altså standpunkt etc) er så bra som mulig - det virker som bra markedsføring, selv om elevens nivå ikke nødvendigvis er så bra. Anonymous poster hash: e4b05...633
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #8 Skrevet 19. juni 2014 De har et symbolansvar. Det de sier er at offentlig skole ikke er bra nok for deres barn. Og - det er vi (staten) som betaler deres lønn (apanasje). Anonymous poster hash: d246f...4f7 De har privat formue som ikke kommer fra offentlige midler, disse pengene disponerer de selvsagt som de vil. Hvorfor er det så galt at barna skal gå på privatskoler? Haakon gikk selv på privatskole, helt uten at jeg ser folk hyle om det. Hele diskusjonen virker idiotisk og kunnskapsløs. Anonymous poster hash: aa15f...2f6
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #9 Skrevet 19. juni 2014 Ja det er idiotisk og kunnskapsløst. Og vet ikke i andre land men de fleste privatskolene i Norge er bedre enn den gjennomsnittlige offentlige skolen. Anonymous poster hash: 426e7...08b
Superdolly Skrevet 19. juni 2014 #11 Skrevet 19. juni 2014 De har et symbolansvar. Det de sier er at offentlig skole ikke er bra nok for deres barn. Og - det er vi (staten) som betaler deres lønn (apanasje). Anonymous poster hash: d246f...4f7 Det er vi (staten) som betaler min lønn også. Beyr det at jeg ikke kan velge privat barnehage for mine barn? (Det har jeg gjort, men jeg burde kanskje undersøkt bedre hva "vi" mener om det?) Eller er det greit at jeg selv får bestemme over min lønn, fordi jeg er en totalt ukjent fru Hvermannsen?
førskolelæreren Skrevet 19. juni 2014 #12 Skrevet 19. juni 2014 Kongelig eller ei - de er like mye mennesker som det vi er. La de leve slik de vil og la de ta valg som de mener er best for dem og barna deres
Gjest MMJ Skrevet 19. juni 2014 #14 Skrevet 19. juni 2014 Jeg tror nok de selv vet hva som er best for sine egne barn Jeg gikk på privatskole for å ta "gymnaset" på 1 år. Har aldri i hele mitt liv (barneskole, ungdomskole, videregående, universistet) opplevd så gode lærere som det var på privatskolen. Det var en ren fryyyd å lære, og jeg gikk ut med knall-karakterer. Hadde jeg hatt penger til det, så skulle alle mine 3 og gått på privatskole.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #15 Skrevet 19. juni 2014 Jeg tror nok de selv vet hva som er best for sine egne barn Jeg gikk på privatskole for å ta "gymnaset" på 1 år. Har aldri i hele mitt liv (barneskole, ungdomskole, videregående, universistet) opplevd så gode lærere som det var på privatskolen. Det var en ren fryyyd å lære, og jeg gikk ut med knall-karakterer. Hadde jeg hatt penger til det, så skulle alle mine 3 og gått på privatskole. Og det er DET som blir så inderlig galt i min verden. At noen barn skal få gå på bedre skoler enn andre - ikke nødvendigvis fordi de har behov for det - men fordi foreldrene har penger. Mens en sønn av en fattig alenemor som trenger spesiell oppfølging og tilrettelagt undervisning ikke får den muligheten, fordi mor ikke har råd.Penger er det eneste kriterie, og det bidrar til å skape et klasseskille jeg ikke er komfortabel med. Anonymous poster hash: 2c4e0...910
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #16 Skrevet 19. juni 2014 Noen privatskoler koster endel , men da er varme måltider inkl. Sfo tid også dermed er det ikke egentlig så dyrt. Jeg vet at ved steinerskoler kan man betale mindre om inntekten er lav vet ikke om montesorri og har det sånn, nettop fordi det skal være for alle... Anonymous poster hash: 426e7...08b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #17 Skrevet 19. juni 2014 Hverken Håkon eller Mette Marit har gått på private skoler, og det har gått bra med dem så vidt jeg vet Anonymous poster hash: f3cc2...7ce Håkon har da vitterlig godt på privat skole. Anonymous poster hash: aa15f...2f6 Ok, hvis han har gått på privat barneskole/ungdomskole så skjønner jeg ikke hvorfor folk reagerer nå Anonymous poster hash: f3cc2...7ce
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #18 Skrevet 19. juni 2014 Hverken Håkon eller Mette Marit har gått på private skoler, og det har gått bra med dem så vidt jeg vet Anonymous poster hash: f3cc2...7ce Håkon har da vitterlig godt på privat skole. Anonymous poster hash: aa15f...2f6 Ok, hvis han har gått på privat barneskole/ungdomskole så skjønner jeg ikke hvorfor folk reagerer nå Anonymous poster hash: f3cc2...7ce Han gikk på KG på videregående, som er privat. Anonymous poster hash: e4b05...633
Gjest Antarctica Skrevet 19. juni 2014 #19 Skrevet 19. juni 2014 Jeg er i den tru at alle (les. de aller aller aller fleste) vil det beste for barna sine. Hvis kronprinsparet mener at disse skolene er best for sine barn så er de helt sikkert også det. At media og folk lager oppstyr fordi de kongelige blir mindre folkelige blir jo også et lite paradoks. Det ER forskjell på kongelige og oss andre. Jeg mener ikke at de nødvendigvis er bedre mennesker enn alle andre, men nå har de muligheten til å sende ungene sine på privatskoler også gjør de det. Hurra for å ta egne valg! Og det å bli konge og dronning er et valg de selv har tatt....? Det er da den minst demokratiske posisjonen i landet, du og jeg har ikke en gang vært med på å velge dem. Vi får ikke heller velge hvor mye vi ønsker å betale av våre skattepenger for dem, som de i sin tur skal kjøpe private skoleplasser for.
Gjest Antarctica Skrevet 19. juni 2014 #20 Skrevet 19. juni 2014 De har et symbolansvar. Det de sier er at offentlig skole ikke er bra nok for deres barn. Og - det er vi (staten) som betaler deres lønn (apanasje). Anonymous poster hash: d246f...4f7 Det er vi (staten) som betaler min lønn også. Beyr det at jeg ikke kan velge privat barnehage for mine barn? (Det har jeg gjort, men jeg burde kanskje undersøkt bedre hva "vi" mener om det?) Eller er det greit at jeg selv får bestemme over min lønn, fordi jeg er en totalt ukjent fru Hvermannsen? Du har selv valgt din jobb, og utfører et yrke som er tariffestet til en bestemt lønn. Kongehuset er en anakronisme, en merkelig mellomstasjon mellom eneveldet og demokratiet, der vi er tvungne til å lønne folk for å går rundt og gjøre ingen ting.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #21 Skrevet 19. juni 2014 Jeg er i den tru at alle (les. de aller aller aller fleste) vil det beste for barna sine. Hvis kronprinsparet mener at disse skolene er best for sine barn så er de helt sikkert også det. At media og folk lager oppstyr fordi de kongelige blir mindre folkelige blir jo også et lite paradoks. Det ER forskjell på kongelige og oss andre. Jeg mener ikke at de nødvendigvis er bedre mennesker enn alle andre, men nå har de muligheten til å sende ungene sine på privatskoler også gjør de det. Hurra for å ta egne valg! Og det å bli konge og dronning er et valg de selv har tatt....? Det er da den minst demokratiske posisjonen i landet, du og jeg har ikke en gang vært med på å velge dem. Vi får ikke heller velge hvor mye vi ønsker å betale av våre skattepenger for dem, som de i sin tur skal kjøpe private skoleplasser for. Monarkiet skulle vært avskaffet samtidig med adelen. Man burde ikke blitt født til privilegier, men valgt til det gjennom demokratiske valg. Anonymous poster hash: 2c4e0...910
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #22 Skrevet 19. juni 2014 Jeg er i den tru at alle (les. de aller aller aller fleste) vil det beste for barna sine. Hvis kronprinsparet mener at disse skolene er best for sine barn så er de helt sikkert også det. At media og folk lager oppstyr fordi de kongelige blir mindre folkelige blir jo også et lite paradoks. Det ER forskjell på kongelige og oss andre. Jeg mener ikke at de nødvendigvis er bedre mennesker enn alle andre, men nå har de muligheten til å sende ungene sine på privatskoler også gjør de det. Hurra for å ta egne valg! Og det å bli konge og dronning er et valg de selv har tatt....? Det er da den minst demokratiske posisjonen i landet, du og jeg har ikke en gang vært med på å velge dem. Vi får ikke heller velge hvor mye vi ønsker å betale av våre skattepenger for dem, som de i sin tur skal kjøpe private skoleplasser for. Monarkiet skulle vært avskaffet samtidig med adelen. Man burde ikke blitt født til privilegier, men valgt til det gjennom demokratiske valg. Anonymous poster hash: 2c4e0...910 Vel, nå er det faktisk slik at det norske folk sa ja til Kong Håkon ved valg etter hans ønske... Anonymous poster hash: 68154...7e4
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #23 Skrevet 19. juni 2014 Hverken Håkon eller Mette Marit har gått på private skoler, og det har gått bra med dem så vidt jeg vet Anonymous poster hash: f3cc2...7ce Håkon har da vitterlig godt på privat skole. Anonymous poster hash: aa15f...2f6 Han gikk hvertfall 6 år på Smestad barneskole...i min klasse ;o) Anonymous poster hash: 1cd5d...e7f
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #24 Skrevet 19. juni 2014 Hverken Håkon eller Mette Marit har gått på private skoler, og det har gått bra med dem så vidt jeg vet Anonymous poster hash: f3cc2...7ce Håkon har da vitterlig godt på privat skole. Anonymous poster hash: aa15f...2f6 Han gikk hvertfall 6 år på Smestad barneskole...i min klasse ;o) Anonymous poster hash: 1cd5d...e7f Og etter det gikk han ungdomsskolen og vgs på privatskole. Anonymous poster hash: aa15f...2f6
Gjest MMJ Skrevet 19. juni 2014 #25 Skrevet 19. juni 2014 Jeg tror nok de selv vet hva som er best for sine egne barn Jeg gikk på privatskole for å ta "gymnaset" på 1 år. Har aldri i hele mitt liv (barneskole, ungdomskole, videregående, universistet) opplevd så gode lærere som det var på privatskolen. Det var en ren fryyyd å lære, og jeg gikk ut med knall-karakterer. Hadde jeg hatt penger til det, så skulle alle mine 3 og gått på privatskole. Og det er DET som blir så inderlig galt i min verden. At noen barn skal få gå på bedre skoler enn andre - ikke nødvendigvis fordi de har behov for det - men fordi foreldrene har penger. Mens en sønn av en fattig alenemor som trenger spesiell oppfølging og tilrettelagt undervisning ikke får den muligheten, fordi mor ikke har råd.Penger er det eneste kriterie, og det bidrar til å skape et klasseskille jeg ikke er komfortabel med. Anonymous poster hash: 2c4e0...910 Jeg vil jo si at det er et klasseskille mellom oss "vanlige" og kongehuset Jeg er sjeleglad jeg og mine barn ikke er "kongelig" så privatskole til barna sine må de bare ha - vi skal nok klare oss greit med de offentlige skolene vi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå