Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemeldingene ang kynnere:) det var oppklarende! Godt å høre at det ikke er sammenheng mellom (manglende) kynnere og styrken på riene. Da lever jeg fortsatt i håpet om at fødselen kan gå litt raskere og lettere for seg denne gang.

Mannen min må reise bort to døgn nå og jeg har alliert meg med en venninne i tilfelle det skjer noe, da må hun stille opp:) vet jo aldri. Og på lørdag skal mannen på en stor bursdagsfest, og jeg spurte om han hadde tenkt å drikke alkohol og det hadde han...mulig han sa det for å provosere, men jeg har 3 uker til termin, og jeg vil selvsagt ikke ha med meg en mann på sykehuset som ikke er kjørbar eller som er bakfull. Når tenker dere at mannen bør holde seg unna alkohol og være klar? Han sier at så lenge det ikke er tegn til fødsel den dagen så går det greit at han drikker, men jeg er ikke helt enig..birken er også et tema her hjemme, for den sykler han hvert år ,men den er uken før termin så jeg håper jeg tar til fornuft. Jeg er ikke så glad i å bestemme over og kreve av folk, men såpass bør jeg kanskje kreve, at han dropper den (forb..) sykkelen den helgen.

Jaja, vi får se hva det blir til. Imens nyter jeg at det er to dager igjen på jobb før perm, og koser meg med flatbrødpakka mi:) ha en fin kveld!

Fortsetter under...

mortilludde: Så bra at du har alliert deg med en venninne.

Angående holde seg unna alkohol: Mener du totalavhold? Jeg mener at f.o.m uke 37 bør mannen være beredt på at fødsel kan skje, for f.o.m uke 37 kan baby bli født når som helst. Min samboer drikker aldri mer enn en enhet alkohol og vi blir uansett å ta taxi til sykehuset siden vi ikke har bil, så om han tar seg en øl, gjør meg ingenting. Han drar aldri på fest/på byen, så den er grei.

Angående birken: Hvor lenge varer det? Kommer også an på om han er med for å delta eller for å vinne. Han har jo mange andre år han kan være med, så jeg synes at han kan droppe den i og med at du kan føde når som helst. En fødsel kan man ikke gjenoppleve, men det kan man med birken. Bare fortell han hva du føler og at det er viktig for deg, så skjønner han nok. Litt må man kunne kreve av folk og det er tross alt ikke hva som helst du krever :)

Herlig med kun to dager igjen på jobb før permisjon :) Jeg har lørdag og søndag igjen å jobbe, deretter er det permisjon.

I dag tok det meg 5 minutter lengre tid enn vanlig å gå til jobb pga er plaget med sting siden lilletøtta klemmer på diverse nerver. Heldigvis hadde jeg beregnet ekstra tid siden jeg vet at tempoet ikke er like optimalt som til vanlig. En kollega sa til meg at han syntes jeg så sprek ut og det er hyggelig å høre i disse tider :)

Så nære termin tror jeg at jeg hadde prøvd å få mannen til å forstå at han burde være klar for føden når som helst. De tre ukene burde han vel kunne sette sine behov til sides tenker jeg :)

Bah, våknet opp med smerter rundt hele magen og ryggen... sånn følelse når man våkner av at man er kvalm. Pustet ordentlig tungt for at det skulle gå over, men er litt ubehagelig enda. Håper det bare er luftsmerter og kynnere. Men skikkelig ubehagelig, og gleder meg ikke mye til ordentlige rier! Å være kvalm er den verste følelsen som finnes. Vi er litt stressa her i hus, for vi har heller ikke bil. Til nøden kan firmabilen hans brukes da. Men har han hatt noen øl kommer vi oss ikke avgårde, for den svære bilen kjører ikke jeg om jeg fikk penger for det engang! Haha. Taxi blir dyrt, spesielt om natta. Har foreldre som antakeligvis hadde stilt opp, men synes jo det er litt morro om bare jeg og samboer vet at det er noe på gang så lenge som mulig.. Jaja. Får ta de bekymringene med i morgendagen og håpe jeg får sove igjen. 34 uker nå, woohoo!

Mortilludde: Hadde bedt om at han ikke syklet birken hvertfall, og ikke mer alkohol enn at han er med hvis noe skulle skje. Det kan jo skje når som helst når en er så langt på vei. Kanskje det hjelper å vise ham denne? http://www.klikk.no/foreldre/baby/article922057.ece  Det var faktisk mannen her som viste den til meg :) 

Mortilludde: Virker som vi er veldig enstemmig her om at mannen din burde være "beredt" :)

Atanih: Enig at kvalme er en ekkel følelse. Jeg var kvalm en uke i januar i begynnelsen av graviditeten og selv om det kun var ett par timer om dagen, var det evig nok. Tenk de som er kvalm hele graviditeten

Kl 07:00 i morges våknet jeg av leggkrampe som sakte, men sikkert tok seg opp, prøvde å gå for å få opp blodsirkulasjonen, men måtte til slutt hinke pga gikk ikke an å trø på den "krampebelagte" foten. Samboer spratt opp og hentet fram en gele som han har brukt på leggen min tidligere og kort tid etter var jeg bra igjen. Jeg får leggkrampe ukentlig. Hvorfor kommer leggkrampe kun på natta/morgen når jeg ligger i senga? Er det pga dårligere blodsirkulasjon når jeg ligger i ro? Noen andre her som får leggkrampe?

Leggkrampe er det eneste jeg plages med til tider. Har en del kynnere, men det har alle og det er ett sunnhetstegn :)

Jeg skjønner ikke hvordan vi skal rekke å vaske gulvene før hun kommer til verden, men vi MÅ jo rekke det. Føler at tiden er veldig knapp og jeg har tusen ting i hodet.

I går var jeg og kjøpte en svær joggebukse i størrelse L som jeg kan "svømme" i på sykehuset, lett å ta på seg og greit for å skjule en eventuell bleie. Jeg hater å gå i joggebukse pga synes det ser så sløvt ut, men her har jeg ingen annet valg, blir og legge den bakerst i skapet så snart jeg ikke trenger og bruke den :D

Noen som vet hvor man får bestilt madrass, sengekant o.l. til sprinkelseng på internett? Vi var og så på dette i går på Barnas Hus, men vi syntes totalprisen ble veldig dyr, så vi har tenkt å sjekke på internett først om det er billigere. Vi har også funnet ut at vi skal skaffe oss bilstol til tross for at vi ikke har bil pga hvis ikke kan vi jo aldri gjøre noe sammen. Hender vi låner en av bilene til svigers og da kan vi ikke kjøre uten bilstol. Svigermor skulle dra og se på en brukt bilstol og kjøpe den til oss hvis den så bra ut :)

Mamma og svigermor tror tøtta kommer i september, mens vi er overbevist om at det blir i august :) Krysser fingrene for at VI har rett :) Søsteren min tror også det blir i august pga hun har samme positive innstilling som oss :)

Annonse

A_87: Leggkramper har jeg bare hatt to ganger, tror jeg. Var i dyp søvn da jeg hadde det, men var sånn at jeg lå i halvsøvne mens jeg hadde det. Ga seg etter å vri litt på foten. Har aldri hatt sånne kramper før, så jeg er glad jeg ikke var veldig våken da det stod på, for jeg merka at det var smertefullt! Det kommer nok om natta pga. da er det ikke noe særlig aktivitet i beinet som får blodsirkulasjonen igang, som du sier. Må kanskje være flinkere til å tenke på å holde beina litt høyt gjennom dagen også, det tror jeg ikke jeg er så flink til!

Hehe morsomt at du sier det :)

For akkurat i går kveld tenkte jeg på det samme! Altså når babyene kommer.

Med første hadde jeg termin i midten av oktober og ønsket som fler av dere at hun kom i september. Virkelig maset på henne og var totalt innstilt på september. Ungen måtte nesten dras ut i slutten av oktober, nesten november. Hehe.

Så når ett familiemedlem sa lykke til med den nære fødselen (ser ikke personen før etter fødsel) lo jeg og sa at han hadde å holde seg inne til september.

Det var da jeg kom på at barn gjør ikke dom foreldre sier, de gjør det motsatte. Så med tanke på hva søsteren gjorde skal vel han komme nå i august bare på pur f. Hehe.

Kanskje jeg burde si at han bare kan komme nå? Bruke litt omvendt psykologi? Så holder han seg inne til september?

Hihi.

Her blir nok mannen å holde seg i kjørbar stand til jeg skal føde, er jo tross alt 5 uker det er snakk om, jeg har jo ikke drukket på 8 mnd! Så menn som syter over at de ikke får drukket alkohol de siste ukene er noen ordentlige sutregutter, spør du meg.. Mannen er er ikke så opptatt av å drikke heller heldigvis. Jeg er ihvertfall ikke i stand til å kjøre bil med sterke rier, har mer enn nok med å sitte på. Vondt når bilen treffer humper og hull i veien!!

Ellers har jeg begynt å dra og knipe litt i brystvortene, prøver å hardne huden litt til babyen kommer ut og suger vakum på de, har ihvertfall ikke hatt såre brystvorter med de andre. Viktigst er det at de får lufttørke mye i begynnelsen, tror ikke jeg brukte bh i det hele tatt de første 2 ukene annet enn når vi skulle ut blant folk.. Ahh, gleder meg til å sitte med puppene konstant ute.. Not! Haha!! :-)

A 87: leggkramper høres ikke godt ut! Det eneste å gjøre er vel strekk og massasje....

Har vondt i leggen selv, men tror ikke dette er krampe, vet dog ikke helt. Det har bare blitt værre og værre egentlig, kjennes støl ut.

Og ang birken hadde dette vært uaktuellt for både mannen og meg. En uke før termin er det vel greit å roe ned litt. Alkohol blir det litt av for mannen, men aldri mye. Uansett må vi som regel ikke styrte avgårde til føden, sist var vi elve timer hjemme før vi dro så god tid til å la ett par glass med vin komme ut av systemet hans.

Han tar i helgen med seg eldste og drar på hytta 3 timer unna, her med beskjed om å ha på telefonen til en hver tid! Kjenner det skal bli deilig med litt alene tid med magen og minsten.

Stellebord er på plass, stelleprodukter like så. Bleier, og klær i skuffen. 😀!

Vaskedama: Helt enig, menn som syter over at de ikke får alkohol, er noen sutrepeiser! :)

Jeg har ikke drukket alkohol på 14 mnd nå, men så er jeg tilnærmet avholdsmenneske :)

Vips77: Ja, leggkramper er ekkelt, men har heldigvis en metode som fungerer, smører med en varmegele og det lindrer nesten momentant :) Høres ut som du har alt på stell til den lille :) Vi har ikke montert stellebordet enda, heller ikke kjøpt stelleprodukter og bleier.

Lilletøtta sparker i ett kjør, nesten ikke rolig, men det er bare artig :) Ofte kjennes det ut som hun presser magen utover. Jeg føler magen min "kjennes" nesten hele tiden, enten i form av kynnere/spark/sting, tar det som et tegn på at hun er utålmodig, prøver å "bore" seg ut av hula og melder sin ankomst om kort tid :)

Dere som har barn fra før, hva trenger man i stellebordet den første tida/året? Vet det ikke er mye en trenger helt i starten, men skal handle inn kurver osv å ha i, og det ser så kjedelig ut med bare en babyolje og bleier liksom :P Skal ha det på rommet, ihvertfall prøve det ut til å begynne med. Så slipper jeg å gå ned den smale trappa midt på natta til en kald kjeller, i zombiemodus med en baby på armen. Spesielt på vinteren. Brrr!

Annonse

Enig med dere om at en mann må da klare å holde seg unna alkohol den siste tiden? Med mannen min er det ingen sak, vi drikker generelt svært lite, kanskje et glass god vin i ny og ne, men heldigvis klarer han seg meget godt uten. Så det er jeg glad for :-) Håper mannen din har forståelse, mortilludde! Samtidig er det sikkert vanskelig for en mann å sette seg helt i det følelsesspeltetet og den usikkerheten man føler de siste ukene før fødsel!

A_87: enig med at jeg føler det er tusen ting som skal ordnes! Mannen begynner på jobb til uka mens jeg er i permisjon, og det er da en del jeg får gjort, men har samtidig ikke lyst til å stresse livet av meg til å få det helt tipp topp her hjemme. Jeg er blitt stooooor fan av tørrmopping, det er så mye lettere (og mindre bråk!) enn støvsuger, og det samler opp masse masse smisk og støv, og da føler jeg liksom at jeg har vasket gulvet, hehe.

By the way, så skjønn samboeren din er som spretter opp om natta for å få has på leggkrampene dine!! :-) Han blir nok en kjempefin pappa ;-)

Atanih: har du fått babybox eller andre babypakker fra apotek? Flere av de er veldig ålreite, og inneholder sinksalve, babyplje, engangsvåtservietter etc. Jeg har ikke rigget så kjempemasse til stellebordet, men nå er der første baby, så jeg får se litt hva jeg trenger :-)

Jeg var på trening i dag, tok skikkelig i med vektene/styrketrening, der var kjempedeilig, det kan plutselig bli noen uker til! Vekta er +8, regner med det kanskje blir et par til de siste ukene nå. Føler faktisk at magen har sunket litt nedover, det presser ikke så opp lengre, og det er deilig! Er det flere av dere som merker forskjell på "fasongen" på magen?

Vaskedama: jeg har også fått råd om å hardne brystvortene! Har bare gjort det litt, men har faktisk glemt det i det siste. Skal begynne igjen nå, takk for påminnelsen! Ellers prøver jeg gjøre bekkenbunnsøvelser, eller knipeøvelser. Merker jeg har mindre kontakt med bekkenbunnen nå, det er så uvant, ettersom jeg er veldig vant til å knipe og kjenne at det virkelig tar!

Sitter kun i korsrygg p nedover beina noen som har erfaring?

3 september er jo ikke så lenge til? Her hos meg kjente jeg smertene øverst på skinkene, og nedover lårene, mest som heftig svie. Men er forskjellig fra person til person.

Men lurer jo litt på deg da om de er regelmessige? Men ikkeno problem å føde når det kun er 3 uker igjen..

Så spennende vil ha86:) tvitvi! Det er så ulikt hvordan fødselen starter, men jeg synes det høres ut som at det nærmer seg noe jeg da:) ikke mye til råd jeg har å gi, bortsett fra å holde kontakt med sykehus og søke råd der!

Ihvertfall enighet her om at jeg kan kreve en viss atferd på mannen de siste ukene nå:) Er enig i det altså, og ber jeg han så holder han seg edru i helgen, jeg ønsket bare tilbakemeldinger på om jeg var hysterisk eller normalt gravid:) Han er sjelden ute, og det er 40-års lag t god kamerat så forstår han vil være med å feire. Og vi drar jo sikkert ikke med en gang t sykehus heller. Men bare han unngår å ta den helt ut og blir liggende som slakt dagen etter så skal jeg tåle at han tar seg litt. Men taxi til sykehuset er jeg ikke veldig interessert i:( men den birken turen hans skal jeg si at jeg ikke ønsker han deltar på iår. Han er ikke i toppen i sin klasse nei, og den kan han ta igjen neste år. Det er 3t fra birken og hjem og selve rittet tar jo flere timer så det er snakk om mange timer borte. Bra link du tipsa om girasol:) takk for gode råd og støtte damer:)

Magen har nok endra form de siste dagene ja. Sunket og er kanskje litt mer kantene eller firkanta på no vis. Og stor nok nå synes jeg.

Leggkramper er det en tid siden jeg har hatt. Heldigvis! Det er jo så vondt!! Unner ingen det! For min del var det bare det å strekke ut når krampa kom som hjalp. Og synes veldig synd på seg selv;) hva som er årsak vet jeg ikke, men jeg har urolige bein, særlig på kvelden, og stort inntak av bananer hjelper mot det. Kanskje det hjelper mot kamper også? Varmekrem hørtes også lurt ut!

Nå skal jeg kaste meg over min 3. Snickersis for kvelden...legger seg fint på lårene de ja:( men jeg bare må!

vil ha86: Spennende å høre om det er fødsel på gang :)

Pernille_: Så heldig du er at magen har sunket nedover, kanskje hodet har festet seg da? Jeg GLEDER MEG til magen synker. Er litt ekkelt å bøye seg til tider, akkurat som at øvre del av livmoren kolliderer med brystet. Tørrmopping høres lurt ut! :) I dag kostet jeg lett over hele golvet siden vi får middagsbesøk på lørdag, ingen som ser støvet under sofaen uansett :)

Så flink du er og trene :) Kjekt å gjøre det nå som man fortsatt har mulighet. Vi var på fjelltur på søndag, siden har jeg kun gått turer, har ikke vært i treningsmodus siden vi har holdt på med mye redebygging og jeg har hatt litt jobb. Får se om jeg stikker hodet innom treningssenteret i morgen, men en gåtur blir det i det minste. Her er vekta 7,5 kg i pluss, er veldig fornøyd.

Jeg sa til samboer at jeg synes han er snill som spretter opp når jeg får leggkrampe og da sa han "Hva gjør jeg ikke for dere?".

Jeg har sendt e-post til samboeren min der det står diverse informasjon om fødsel, tegn på fødsel osv, har bedt han om å lese det. Det er jo greit å være litt forberedt. Han leste et gravid-blad da vi satt på flyet på vei på ferie, men det er jo noen uker siden.

I dag var det akkurat som at jeg kjente litt nedpress, trodde hodet festet seg, men det jeg bøyde meg, kjente jeg at det er nok ikke festet enda, siden livmoren presser mot brystet.

I dag handlet vi ny overmadrass til oss selv, noe som var på høy tid da den sang på siste verset. I tillegg kjøpte vi madrass, sengekant og dyne til lilletøtta :) Vi kjøpte en kjønnsnøytral sengekant i tilfelle den fremtidige baby nr 2 blir en gutt eller vi skal selge. Svigermor var og kjøpte en brukt babystol, så nå er alt det elementære i boks, bare småtteri som mangler, men det tar vi etter hvert :)

Ellers har jeg vasket masse babyklær, synes det er stas å se de søte små klærne som henger til tørk :)

Vil ha 86: så spennende da! Krysser fingre på at det er rier og ikke bare mas... Var du moden? Åpning?? Du får holde oss oppdatert om du orker😀.

Stellebord saker... Jeg har fikset søte kurver i dag, og som Pernille skriver er babybokser supre til stellebord fyll. Har boks med bleier, en med stellekremer: sink, weleda stelle krem, badeolje.. Ol. Og en med sokker og skuffen med klær og kluter. Og så var bordet fullt med saker og klar for frøkna. Handlet også noen nye rosa håndklær i dag.

Så flinke dere er som klarer å trene enda! Stå på!!!😀.

Litt mer rolig her, men legger meg bare ned en halv time ila dagen. Så er jo i aktivitet. Siste arb dag i morgen og etter skolestart på mandag kan bebisen godt komme syntes jeg💗!

A87: deilig med ny madrass. Beskytt den godt nå, for vannavgang, morsmelk og div😜.

Magen min er veldig lav, puster normalt og sover på mer behagelig på ryggen. Deilig. Syntes at halsbrannen har roet seg i takt med dette. Og at jeg ikke spiser noe mer etter middag i seks tiden!

Nei nå må det soves her! Men andre planer i magen kjenner jeg, hun hikker og beveger seg litt irritert.....😉

Her er det igrunnen forskjellig om magen har sunket eller står rett ut, ifølge observasjoner fra samboer... så småen er nok nede og kikker av og til, men tror han fortsatt trives rett under ribbeina! Får høre med jordmor til uka om hvordan hun kjenner han ligger og om han har festa seg :)

Tenkte jeg skulle smøre og tøye med jordnøttolje fremover nå, men det vae visst lettere sagt en gjort med den magen jeg har fått! Prøvde å tøye og strekke, men armene rekker jo nesten ikke ned, haha! Samboer gjorde det på meg for lenge siden for å prpve, da gjorde det litt vondt når han tøyde, noe jeg hadde lest at det skulle gjøre. Men jeg fikk det absolut ikke til føler jeg. I tillegg sølte jeg halve flaska over hele meg... uff xD klumsete nå mot slutten ja..

Har henta en babypakke fra libero/kiwi :) skulle hente fra apoteket tidligere i sommer, men fikk beskjed om at det ikke ble pakket på sommeren, så måtte pent vente til august/september. Får prøve igjen om ikke lenge. Også venter jeg på "hentelapp" fra Rimi, som kommer ca 2 uker før termin i følge dem... Noen flere babystartpakker som er gratis rundt omkring, som jeg ikke har fått med meg? :)

Endret av Atanih

Vips77: Godt tips angående og beskytte madrassen :) Jeg lekker råmelk hver natt, så jeg må sove med sportsbh. Vannavgang vet jeg ikke hvordan jeg kan beskytte madrassen mot, er jo snakk om 1 liter vann. Tips? Så heldig du er som har fått lav mage :)

Jeg vet at de fraråder å være nybarbert ved fødsel, men jeg hater hår nedentil og barberer vekk alt som før. Litt vanskelig å planlegge når jeg ikke vet nøyaktig når tøtta melder sin ankomst. Trodde ikke jeg skulle klare å se og barbere meg der i slutten av svangerskapet, men det går akkurat :)

Hvis rette vedkommende er på jobb der jeg trener, skal jeg spørre om mulighetene for å fryse treningsabonnomentet mitt i en mnd etter at hun er kommet til verden. Jeg spør ikke hvem som helst om det pga noen er mer "vanskelig" enn andre :)

Har enda ikke fått knøvlet meg til å bestille babypakker. I går fikk jeg bomullsammeinnleggene i posten, så nå er det vasket og klar for og pakkes i sykehusbagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...