☆☆☆ Skrevet 16. juni 2014 #26 Skrevet 16. juni 2014 (endret) To etternavn uten bindestrek er ikke mulig her i Norge. Da har man evt et av navnene som mellomnavn og det andre som etternavn.Dette er flisespikkeri, folkeregisteret sine definisjonar er i total utakt med folks oppfatning av innhaldet i omgrepa fornamn, mellomnamn og etternamn. Mulig det er flisespikkeri, men folk bør uansett vite at man ikke kan ha 2 etternavn uten bindestrek mellom. Mellomnavnet vil i mange sammenhenger ikke bli brukt, eller kun forkortet til en bokstav. Om man ønsker begge navnene som etternavn og at de begge skal brukes må man ha bindestrek.For å spikke vidare, då har ein ikkje lenger begge etternamn, men eit heilt nytt namn. Endret 16. juni 2014 av ★
VE-G Skrevet 16. juni 2014 #27 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har vokst opp med to -sen navn. Uten bindestrek da. Har også et langt fornavn. Utenom at navnet er langt å skrive har jeg ikke lidd under navnet altså. Så hvis dere vil ha begge, go for it.
prekæs Skrevet 16. juni 2014 #28 Skrevet 16. juni 2014 To sen-navn klinger ikke spesielt bra. Jeg hadde valgt ett av dem. De fleste sen-navn er jo dusinvare og dermed ikke noe must å føre videre. Jeg har et sen-navn og lot barna få farens etternavn, da hans navn var finere. Anonymous poster hash: 7573a...28b Det der er jo veldig snobberi da. Med tanke på at halvparten av alle "ikkesen" navn i dag er lett etter med lupe i tidligere generasjoner for å legge det til navnet sitt for å få det til å høres "fint" ut. En helt ærlig sak å ville hete Olsen Hansen til etternavn kontra det første eksempelet jeg nevner. Hvor får du snobbete fra? Jeg er en praktisk og enkel dame. Har selv hatt to etternavn og syns det var tungvint, derfor var det uaktuelt å gi barnet to navn. I valget mellom to etternavn er det vel mest naturlig å ta det man syn er finest? Mannen har også dusinvarenavn, men jeg syns det er penere enn mitt. La oss si at det var Gundersen og Lien. Vi valgte Lien. Kan du forklare på hvilken måte det var et snobbete valg? Anonymous poster hash: 7573a...28b Finere? Et navn har jo like mye identitet i seg selv om navnet er et vanlig sen navn. Hva som er fint har jo egentlig ikke så mye å si hvis man liker navnet sitt, liker sin familie og sitt tidligere opphav som heter det samme. Om navnet er Grieg eller Olsen bør vel for de fleste ikke bety noe, men har inntrykk av at det er "finheten" i navnet som likevel betyr mer enn følelsen rundt det navnet man er født med for mange. Ser man tråder her er det jo ofte lagt vekt på sjeldenhet ved valg av navn.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #29 Skrevet 16. juni 2014 To sen-navn klinger ikke spesielt bra. Jeg hadde valgt ett av dem. De fleste sen-navn er jo dusinvare og dermed ikke noe must å føre videre. Jeg har et sen-navn og lot barna få farens etternavn, da hans navn var finere. Anonymous poster hash: 7573a...28b Det der er jo veldig snobberi da. Med tanke på at halvparten av alle "ikkesen" navn i dag er lett etter med lupe i tidligere generasjoner for å legge det til navnet sitt for å få det til å høres "fint" ut. En helt ærlig sak å ville hete Olsen Hansen til etternavn kontra det første eksempelet jeg nevner.Hvor får du snobbete fra? Jeg er en praktisk og enkel dame. Har selv hatt to etternavn og syns det var tungvint, derfor var det uaktuelt å gi barnet to navn. I valget mellom to etternavn er det vel mest naturlig å ta det man syn er finest? Mannen har også dusinvarenavn, men jeg syns det er penere enn mitt. La oss si at det var Gundersen og Lien. Vi valgte Lien. Kan du forklare på hvilken måte det var et snobbete valg? Anonymous poster hash: 7573a...28b Finere? Et navn har jo like mye identitet i seg selv om navnet er et vanlig sen navn. Hva som er fint har jo egentlig ikke så mye å si hvis man liker navnet sitt, liker sin familie og sitt tidligere opphav som heter det samme. Om navnet er Grieg eller Olsen bør vel for de fleste ikke bety noe, men har inntrykk av at det er "finheten" i navnet som likevel betyr mer enn følelsen rundt det navnet man er født med for mange. Ser man tråder her er det jo ofte lagt vekt på sjeldenhet ved valg av navn. Sukk... Det var da svært da? Vi skulle kun ha ett navn. Da er det vel naturlig å velge det som klinger best i ens egne ører. Men samma det, du er jo helt på bakbeina. Anonymous poster hash: 7573a...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå