Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Er det vanlig? Både jeg og den kommende far har veldig vanlige etternavn, la oss si "Larsen" og "Andreassen" for å illustrere. Likevel er det jo navnene våre, en del av vår identitet. Når vi nå venter vårt første barn, og også skal gifte oss innen et år, oppstår spørsmålet om navn. Det var lenge ment at jeg (og baby) skulle ta hans navn (det korteste og desidert kjedeligste). Jeg kjenner dog at jeg sliter litt med det, så hva hvis jeg og baby heter "Larsen Andreassen"? Eller "Larsen-Andreassen", hvis begge skal være etternavn? Blir det overkill, eller heter folk sånt? Å dikte opp et mellomnavn eller ta et nytt etternavn ut av intet for å skille seg ut er uaktuelt, det synes jeg er så pretensiøst. Man tager hvad man haver Anonymous poster hash: a0c37...9fa
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 Jeg synes det blir for dumt. Å drasse rundt på to lange og like etternavn blir en byrde for ungen. Og tenkt, hvis han gifter seg med ei jente som også har to -sen-navn. Blir det da Larsen-Andreassen-Hansen-Jensen på barna deres igjen? Uff. Anonymous poster hash: bd7a8...1dc
Gjest flykræsj Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Vi var i samme situasjon. Både jeg og mannen har trauste sen-navn. Jeg syntes to sen-navn høres helt merkelig ut. Barna har derfor fått hans navn. Jeg synes ikke etternavnet er noen big deal. Har ikke sterke følelser for etternavnet mitt, det er bare et navn liksom. Synes fornavnet var mer viktig.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Jeg synes det blir for dumt. Å drasse rundt på to lange og like etternavn blir en byrde for ungen. Og tenkt, hvis han gifter seg med ei jente som også har to -sen-navn. Blir det da Larsen-Andreassen-Hansen-Jensen på barna deres igjen? Uff. Anonymous poster hash: bd7a8...1dc Nja, nå blir det jo ikke noe lengre enn andres doble etternavn, bare kjedeligere. Det ene har to stavelser, det andre tre. Og hvis man gifter seg med andre som har to etternavn (eller mellomnavn + etternavn), velger man jo hva som evt skal beholdes. Tenker mer på hvordan det høres og ser ut. Hi Anonymous poster hash: a0c37...9fa
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid følt at to -sen navn er litt smør på flesk Anonymous poster hash: 7e978...7ce
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Ikke to sen navn. Mitt endte på sen og mannen min sitt ender på sen og i tillegg er de lange. Anonymous poster hash: 0f3a7...311
Håper<3 Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Hadde valgt kun et av dem. Og ville i hvert fall ikke hatt dem med bindestrek slik at barnet MÅ skrive begge hver gang navnet er i bruk...
Gjest flykræsj Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Hvis du absolutt skal ha begge, så dropp i hvertfall bindestreken. Uten bindestrek kan barnet utelate det mellomste. Med bindestrek er barnet stuck med et langt, kronglete navn..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 To sen-navn klinger ikke spesielt bra. Jeg hadde valgt ett av dem. De fleste sen-navn er jo dusinvare og dermed ikke noe must å føre videre. Jeg har et sen-navn og lot barna få farens etternavn, da hans navn var finere. Anonymous poster hash: 7573a...28b
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 Vær så snill, la barnet slippe å få to navn på -sen. Det holder lenge med ett! Anonymous poster hash: 307ec...162
prekæs Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 To sen-navn klinger ikke spesielt bra. Jeg hadde valgt ett av dem. De fleste sen-navn er jo dusinvare og dermed ikke noe must å føre videre. Jeg har et sen-navn og lot barna få farens etternavn, da hans navn var finere. Anonymous poster hash: 7573a...28b Det der er jo veldig snobberi da. Med tanke på at halvparten av alle "ikkesen" navn i dag er lett etter med lupe i tidligere generasjoner for å legge det til navnet sitt for å få det til å høres "fint" ut. En helt ærlig sak å ville hete Olsen Hansen til etternavn kontra det første eksempelet jeg nevner.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 Synes ikke noe om to etternavn. Jeg hadde det og kuttet det ene i voksen alder. Blir for langt navn. Alternativt kan baren hete X A. Larsen? Anonymous poster hash: ca082...f34
☆☆☆ Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Synes to etternamn er tullete uansett, men eg legg ikkje særlig identitet i eit etternamn. Kva du legg i etternamnet blir vel avgjerande for kva som blir valgt til slutt.
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Jeg går mot strømmen her, jeg! Syns det går helt fint, men dropp bondestreken, da kan barnet etterhvert velge selv om det vil bruke begge, eller bare ett av navnene.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #16 Skrevet 16. juni 2014 Jeg traff en som het Jonsen-Jensen en gang. Det er så sært at det blir morsomt Anonymous poster hash: 6b2f4...de9
Vipsenmamma Skrevet 16. juni 2014 #17 Skrevet 16. juni 2014 To -sen navn er tullete - og dropp for guds skyld bindestreken.
Elina Skrevet 16. juni 2014 #18 Skrevet 16. juni 2014 Her har vi alle skiftet til et navn. Mye enklere, så nå er vi en familie der alle har kun et og samme etternavn. Men vi hadde ikke to sen, men uansett synes jeg to etternavn på barn ikke er noe særlig. Noen valg må man nesten ta, for tenk på barna til de som har to etternavn skal de ha tre fire etternavn de da? Ofte er det slik at man vil la sitt slektsnavn gå videre til neste generasjon, men til syvende og sist så er det noen ganger vanskelig for alle kan ikke få viljen sin.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #19 Skrevet 16. juni 2014 To sen-navn klinger ikke spesielt bra. Jeg hadde valgt ett av dem. De fleste sen-navn er jo dusinvare og dermed ikke noe must å føre videre. Jeg har et sen-navn og lot barna få farens etternavn, da hans navn var finere. Anonymous poster hash: 7573a...28b Det der er jo veldig snobberi da. Med tanke på at halvparten av alle "ikkesen" navn i dag er lett etter med lupe i tidligere generasjoner for å legge det til navnet sitt for å få det til å høres "fint" ut. En helt ærlig sak å ville hete Olsen Hansen til etternavn kontra det første eksempelet jeg nevner. Hvor får du snobbete fra? Jeg er en praktisk og enkel dame. Har selv hatt to etternavn og syns det var tungvint, derfor var det uaktuelt å gi barnet to navn. I valget mellom to etternavn er det vel mest naturlig å ta det man syn er finest? Mannen har også dusinvarenavn, men jeg syns det er penere enn mitt. La oss si at det var Gundersen og Lien. Vi valgte Lien. Kan du forklare på hvilken måte det var et snobbete valg? Anonymous poster hash: 7573a...28b
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #20 Skrevet 16. juni 2014 Vi hadde det samme problemet når vi giftet oss. Tok oss 1 år å finne ut av det Jeg og mannen hadde hvert vårt etternavn som sluttet på -en og med like mange stavelser, så det ble innmari rart å si det etter hverandre. Etter mye tenking og grubling fant vi ut at vi skulle lete etter et felles etternavn bakover i hans slekt. Fant et nydelig et som hans tippoldemor hadde og ingen har hatt siden. Derfor ble det sånn at vi tok mitt etternavn og tippoldemors etternavn. Kanskje dere kan se bakover i slekta etter navn dere kan bytte til? Da vil det jo ikke være å ta et nytt navn ut av det blå, men føre et gammelt slektsnavn videre Er enig i at to -sen navn blir bare rart altså :/ Anonymous poster hash: 0e937...35a
**snuskeluska** Skrevet 16. juni 2014 #21 Skrevet 16. juni 2014 To etternavn uten bindestrek er ikke mulig her i Norge. Da har man evt et av navnene som mellomnavn og det andre som etternavn.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #22 Skrevet 16. juni 2014 Vi har to -sen navn,og bruker kun det ene. Dersom vi får entil, bruker vi det andre. Anonymous poster hash: 79d77...0b2
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #23 Skrevet 16. juni 2014 For en gnæling om de her etternavna da.. Er det virkelig så nøye?! Det er jo bare et navn! Jeg som har levd med et langt, vanskelig og sjeldent etternavn hele livet GLEDET meg til å ta mannens navn da vi giftet oss siden jeg nå for resten av livet slipper å stave etternavnet mitt i alle mulige settinger. Med min tankegang og generelle tradisjonelle syn på ting ville valgt det letteste og korteste navnet, altså mannen din sitt navn. Når begge navnene er anlige -sen navn kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe å diskutere en gang? Ingen av navnene er spesielle, ingen er sjeldene, det finnes tusenvis at folk i Norge som heter det samme - så hvorfor ikke bare velge et at de navnene? Loddtrekning?? Å finne et gammelt navn baki slekta eller finne opp noe eget eller ha begge (noe som blir total overkill) skriker bare "vi-må-skille-oss-ut!". Jeg ville syns dere var utrolig rar om dere valgte et annet navn ut av det blå i stede for å bare velge et av navnene dere har. Anonymous poster hash: d8935...f79
☆☆☆ Skrevet 16. juni 2014 #24 Skrevet 16. juni 2014 To etternavn uten bindestrek er ikke mulig her i Norge. Da har man evt et av navnene som mellomnavn og det andre som etternavn.Dette er flisespikkeri, folkeregisteret sine definisjonar er i total utakt med folks oppfatning av innhaldet i omgrepa fornamn, mellomnamn og etternamn.
**snuskeluska** Skrevet 16. juni 2014 #25 Skrevet 16. juni 2014 To etternavn uten bindestrek er ikke mulig her i Norge. Da har man evt et av navnene som mellomnavn og det andre som etternavn.Dette er flisespikkeri, folkeregisteret sine definisjonar er i total utakt med folks oppfatning av innhaldet i omgrepa fornamn, mellomnamn og etternamn. Mulig det er flisespikkeri, men folk bør uansett vite at man ikke kan ha 2 etternavn uten bindestrek mellom. Mellomnavnet vil i mange sammenhenger ikke bli brukt, eller kun forkortet til en bokstav. Om man ønsker begge navnene som etternavn og at de begge skal brukes må man ha bindestrek.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå