Gå til innhold

Hjelp til å sortere tanker etter ul (32+4)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdatering: nå har jeg fått svar på glukosebelastningstesten. Fastende var 5.0, etter to timer var det 5.6. Dette er jo helt klart utenfor faresonen.

Er det noen som da vet andre grunner til mye fostervann? Grunner til at jeg går opp over 30 kg hver gang? Er normalt slank i utgpkt, og kg renner på selv om jeg spiser sunt.

Er spesielt bekymret for dette med fostervann, at det nesten var for mye. Stor baby er ikke så rart, vi er høye mennesker begge foreldrene.

Hi

Anonymous poster hash: 3028f...c2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var 2500 når jeg var i uke 33,så synes ikke han var så stor, min var 3650kg når han kom,så ikke stor.

min snudde seg i uke 32 så han kan enda snu seg.

den belastingen er noe dritt, måtte gjøre det 2 ganger pga jeg kastet opp første gang,var veldig kvalm helt til uke 36,så uansett alt kom opp igjen,men angrer ikke,fordi er viktig og gjøre det legen ber om :)

Skrevet

Var på ul i morges for å sjekke morkakens plassering. Det dukket opp et par ting som gjorde at jeg nå har flere spm enn svar, og det var vanskelig å kommunisere med gynekologen siden hun er fra utlandet. Håper derfor noen kan hjelpe meg litt med å rydde litt i hodet. Skal gå gjennom de punktene jeg lurer på, og hvis noen har innspill til omså bare ett punkt, så blir jeg veldig takknemlig for det.

1. Hun syntes jeg burde ta en glukosebelastning. Jeg leverer urinprøver hver mnd, og disse er alltid fine. Jeg går opp mye i vekt når jeg er gravid, klar over det, men det går av igjen. Tror kanskje hun foreslo det siden jeg er stor nå. Jm har tidligere sagt til meg at så lenge urinprøvene er fine, er det ingen vits med glukosebelastning.

2. Babyen er 11% større enn gjennomsnittet. Han er allerede 2200-2300 g.

3. Hun sa jeg hadde mye fostervann, nesten for mye.

4. Baby ligger i tverrleie. Må derfor tilbake i uke 36 og ta ny ul. Vet ikke hva som skjer hvis han ikke har snudd seg til da.

5. Han var veldig aktiv der inne, så aktiv at det var vanskelig for henne å måle og gjøre det hun skulle. Jeg nevnte at han er sånn hele tiden nesten, og da virket hun så betenkt.

Noen som har synspkt/erfaring/innspill til noe av dette? Takker på forhånd, da jeg ikke vil gruble til neste jm-kontroll om tre uker...

Min var 2500 i uke 34+0, kom i uke 38+6 og var 3,7 kilo, så vekta skal du vel ikke bekymre deg for?

Anonymous poster hash: 533af...370

Skrevet

Jeg hadde mye fostervann da jeg gikk gravid med datteren min. Hun var og ekstremt aktiv, var full fres i magen hele tiden. Vet ikke hvorfor jeg hadde mye fostervann, og jeg var frisk hele svangerskapet, fødte ikke før 10 dager etter termin. Fikk og beskjed om at hun kom til å veie 5 kg, veide 3970 g.

Jeg spiste sunt og var i fysisk aktivitet hele svangerskapet, gikk opp 20 kg, mistet umiddelbart 21 kg.

Skrevet

Har ikke lest alle svarene så det er mulig noen allerede har svart på dette i denne tråden, i så fall beklager jeg.

Mye fostervann og stort foster kan være tegn på svangerskapsdiabetes. Jeg ville derfor tatt en glukosebelastning for å være på den sikre siden.

Når baby ligger i tverrleie kan man forsøke å snu babyen ved å dytte på magen. Jeg kjenner flere som har

Måttet gjøre dette på sykehuset. Dedikerte tilfellene jeg vet om har ikke vært vellykkede. Jordmødrene har gitt seg etter et par timer med intense forsøk og det har endt med planlagt ks. Dette har vært mye nærmere termin, så jeg antar babyen enda kan snu seg. Mine venner har sagt at det var smertefullt med snuingsforsøkene.

Anonymous poster hash: 5c7aa...248

Skrevet

Har ikke lest alle svarene så det er mulig noen allerede har svart på dette i denne tråden, i så fall beklager jeg.

Mye fostervann og stort foster kan være tegn på svangerskapsdiabetes. Jeg ville derfor tatt en glukosebelastning for å være på den sikre siden.

Når baby ligger i tverrleie kan man forsøke å snu babyen ved å dytte på magen. Jeg kjenner flere som har

Måttet gjøre dette på sykehuset. Dedikerte tilfellene jeg vet om har ikke vært vellykkede. Jordmødrene har gitt seg etter et par timer med intense forsøk og det har endt med planlagt ks. Dette har vært mye nærmere termin, så jeg antar babyen enda kan snu seg. Mine venner har sagt at det var smertefullt med snuingsforsøkene.

Anonymous poster hash: 5c7aa...248

Skrevet

Tusen takk, alle sammen!

Får bare prøve å slå meg til ro med at det er sånn det er, og så får jeg se på både størrelse, mengde fostervann og leie om tre uker på ultralyd.

Det kjennes faktisk ut som om han er i ferd med å snu seg nå. Hvis det stemmer, havner i så fall hodet oppover, ut fra hva jeg kan kjenne.

Hi

Skrevet

Jeg har også hatt mye fostervann, uten at det har vært noe spesielt med det...

Skrevet

Tusen takk, alle sammen!

Får bare prøve å slå meg til ro med at det er sånn det er, og så får jeg se på både størrelse, mengde fostervann og leie om tre uker på ultralyd.

Det kjennes faktisk ut som om han er i ferd med å snu seg nå. Hvis det stemmer, havner i så fall hodet oppover, ut fra hva jeg kan kjenne.

Hi

Et lite "kjerringråd" er å ligge med beina høyt om barnet ligger i sete. Det skal da være større sjangs for at barnet snur seg rette veien ;) Altså å bygge opp fotenden på senga litt så man sover litt i en "nedover bakke".

Anonymous poster hash: 5d1c6...1bf

Skrevet

Tusen takk, alle sammen!

Hi

Det kan faktisk være temmelig vanskelig å kjenne forskjell på hode og rumpe på fosteret. Jeg ble brukt som gjettekonkurranse for jordmorstudenter, og rundt halvparten klarte å tippe rett. :-)

Anonymous poster hash: 987e3...eb1

Skrevet

Hvis du har født før så er det ikke vanlig at hodet fester seg, sa min lege til meg.

Ville tatt den glukosebelastningstesten bare for å være sikker. Jeg har tatt den i hvert svangerskap pga sukker i urinen, men ikke hatt svangerskapsdiabetes noen av gangene.

11% er ikke så mye. Og det er ofte at det tas feil på disse målingene av både barn og mengde forstervann.

Anonymous poster hash: b3365...f39

Skrevet

æsj, kjenner at jeg ikke har lyst til å være den som kommer med dårlige eksempler.....men, jeg hadde veldig mye fostervann og barnet ble født med ekte knute og dobbel sløyfe på navlesnoren. Barnet satt i seteleie og var mye urolig, derfor dette oppstod. Barnet har på grunn av dette ikke fått nok oksygen i magen, og er noe forsinket i sin utvikling. På grunn av de store mengdene med fostervann snudde barnet seg før fødsel og ble født vaginalt.

Anonymous poster hash: e2047...a3c

Skrevet

Jeg har fått litt samme beskjed som deg, men hadde hodeleie og normalt med fostervann. Gynekologen var også utenlandsk, og lurte på hvorfor i alle dager jeg ikke hadde tatt glukosebelastning. Da jeg kom til kontroll hos en vanlig jordmor etterpå sa hun at hun ville aldri ha funnet på å henvise meg til glukosebelastning, siden jeg ikke hadde noen indikasjon på sv.diabetes, annet enn barn over 4 kg sist. Men det så hun heller ikke på som noen innvirkende faktor, siden "alle" i min familie får store barn. Så får inntrykk av at noen gynekologer fra andre land/kulturer har helt annen praksis på bl.a. dette. Fikk av samme gynekolog beskjed om å redusere treningsnivået fram til uke 37!!???

Mest sannsynlig snur babyen seg selv til hodeleie :) Og det stemmer at enkelte kjenner selv hvilken vei barnet har snudd seg. Jeg kjenner det veldig godt selv, ihvertfall i perioder som babyen ligger og sparker mot "ømme områder" i magen, enten det er opp eller ned.

Anonymous poster hash: 0b00f...8ff
Skrevet

Takk igjen, det er veldig godt å høre andres erfaringer, tips og kjerringråd ;)

Noen ekle eksempler hører vel også med, man må vel forberede seg på at det meste kan skje.

Sett at det blir en stor baby da, som ender i seteleie. Blir jeg da nødt til å føde vaginalt så lenge bekkenet er stort nok? Jeg har en helt vanvittig kraftig bekkenløsning, og tror kanskje jeg dør hvis jeg må gjennom setefødsel :( Fødte en stjernekikker sist på over 4 kg, og synes liksom det var evig ille nok.

Hi

Skrevet

Du er vel egentlig aldri nødt til å føde i seteleie, men enkelte sykehus prøver veldig hardt å overtale til vanlig fødsel.

Hos meg var bekkenet akkurat på grensa, og det samme var barnet estimert til (maks vekt ved mitt sykehus var 4100g), så jeg følte at jeg måtte føde i seteleie. Barnet satt fast, og det ble haste-ks etter lang og hard fødsel. Men jeg tror dersom jeg virkelig hadde stilt meg på bakbeina, så tror jeg at jeg kunne fått keisersnitt. Det ble planlagt at jeg skulle ha keisersnitt, da jeg gikk over tiden, men barnet ville ut før den oppsatte dagen.

Men du er jo ikke komt så langt enda, mye kan endres underveis av både leie og barnets størrelse. Mitt barns størrelse (eller symfysemålet da) var normalt hele svangerskapet, men fløy utfor det grønne feltet den uka jeg gikk på overtid :-) ikke ta evt stort barn og seteleie-sorgen 7 uker før den kanskje er nødvendig. :-) (og blir det mindre enn 7 uker til, vil jo ikke barnet være så stort heller).

Skrevet

Du er vel egentlig aldri nødt til å føde i seteleie, men enkelte sykehus prøver veldig hardt å overtale til vanlig fødsel.

Hos meg var bekkenet akkurat på grensa, og det samme var barnet estimert til (maks vekt ved mitt sykehus var 4100g), så jeg følte at jeg måtte føde i seteleie. Barnet satt fast, og det ble haste-ks etter lang og hard fødsel. Men jeg tror dersom jeg virkelig hadde stilt meg på bakbeina, så tror jeg at jeg kunne fått keisersnitt. Det ble planlagt at jeg skulle ha keisersnitt, da jeg gikk over tiden, men barnet ville ut før den oppsatte dagen.

Men du er jo ikke komt så langt enda, mye kan endres underveis av både leie og barnets størrelse. Mitt barns størrelse (eller symfysemålet da) var normalt hele svangerskapet, men fløy utfor det grønne feltet den uka jeg gikk på overtid :-) ikke ta evt stort barn og seteleie-sorgen 7 uker før den kanskje er nødvendig. :-) (og blir det mindre enn 7 uker til, vil jo ikke barnet være så stort heller).

Nei, det er jo helt sant. Føler vel at jeg er nødt til å krisemaksimere litt for å føle at jeg er forberedt på alt som kan komme. Det nytter jo egentlig ikke, så jeg skal jobbe med å la være å tenke på det. Har veldig fødselsangst fra sist fødsel, så er nok også det som dukker opp nå som jeg ser at kanskje ikke denne fødselen heller blir "normal". 

Tusen takk for at du svarte :) 

Hi

Skrevet

Det er nok størrelsen på baby som gjør at hun mistenker svangerskapsdiabetes. Men siden blodprøvene har vært fine er det nok ingen grunn til bekymring vil jeg tro.

Det at baby er aktiv og beveger seg mye er bare positivt, sånn som jeg har forstått det. Litt for mye fostervann hadde jeg selv sist. For mye fostervann kan tyde på sykdom hos babyen, hos meg var alt bra viste det seg, selv om jeg var 45 år gammel. Her var det alt fostervannet som gjorde at jeg datt ut i sykemelding; greide ikke å sove pga strekksmerter i magen. Det med tverrleie har jeg ingen erfaring/kunnskap om. Lykke til videre. :)

Skrevet

Tror krisemaksimering er temmelig vanlig som gravid. :-) jeg kanaliserer absolutt all min redsel i dette svangerskapet inn på det faktum at barnet blir født etter 1.09 og dermed ikke får barnehageplass. :-) kunne like gjerne vært ang fødselen, da min forrige var veldig tøff.

forrige gang var jeg livredd for hvordan jeg skulle klare å få barn i en annen by enn min bestemor bodde. :-) ikke særlig rasjonelt, men det var i den tanken jeg samlet alle nervene mine. :-)

Skrevet

Hehe, ja det er mye en kan bekymre seg for! :)

Nå skal jeg bare google litt på hvilke sykdommer som kan forårsake mye fostervann, før jeg slår meg til ro med at mange av dere har hatt det og at alt gikk fint likevel ;)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...