Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 Var på ul i morges for å sjekke morkakens plassering. Det dukket opp et par ting som gjorde at jeg nå har flere spm enn svar, og det var vanskelig å kommunisere med gynekologen siden hun er fra utlandet. Håper derfor noen kan hjelpe meg litt med å rydde litt i hodet. Skal gå gjennom de punktene jeg lurer på, og hvis noen har innspill til omså bare ett punkt, så blir jeg veldig takknemlig for det. 1. Hun syntes jeg burde ta en glukosebelastning. Jeg leverer urinprøver hver mnd, og disse er alltid fine. Jeg går opp mye i vekt når jeg er gravid, klar over det, men det går av igjen. Tror kanskje hun foreslo det siden jeg er stor nå. Jm har tidligere sagt til meg at så lenge urinprøvene er fine, er det ingen vits med glukosebelastning. 2. Babyen er 11% større enn gjennomsnittet. Han er allerede 2200-2300 g. 3. Hun sa jeg hadde mye fostervann, nesten for mye. 4. Baby ligger i tverrleie. Må derfor tilbake i uke 36 og ta ny ul. Vet ikke hva som skjer hvis han ikke har snudd seg til da. 5. Han var veldig aktiv der inne, så aktiv at det var vanskelig for henne å måle og gjøre det hun skulle. Jeg nevnte at han er sånn hele tiden nesten, og da virket hun så betenkt. Noen som har synspkt/erfaring/innspill til noe av dette? Takker på forhånd, da jeg ikke vil gruble til neste jm-kontroll om tre uker... Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 Vel, jeg kan besvare ett av punktene i alle fall; tverrleie umuliggjør vaginal fødsel. Om ham fortsatt ligger i tverrleie ved termin og start av fødsel blir det keisersnitt. (Men stor sannsynlighet for at han snur seg før det, da) Anonymous poster hash: dcbc0...33e
Sjokoladebanan Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #4 Skrevet 13. juni 2014 Vel, jeg kan besvare ett av punktene i alle fall; tverrleie umuliggjør vaginal fødsel. Om ham fortsatt ligger i tverrleie ved termin og start av fødsel blir det keisersnitt. (Men stor sannsynlighet for at han snur seg før det, da) Anonymous poster hash: dcbc0...33e Takk for svar. Tror du de sjekker oftere etter uke 36 da? Vil jo ikke at fødsel skal rekke å starte før jeg vet sikkert at han er rett vei... Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Mrs Smith Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 2. Målingene har aldri stemt på mine barn, og 11% er ikke mye Tror du ikke du bare misforstår signalene hennes, språkproblemer? Be evt om sjekk hos en annen lege.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 Og estimat av størrelsen skal du ta med ei klype salt. Min ble satt 22% over gjennomsnittet i uke 36. Han var 3600 g... Men er nok kombinasjonen vektoppgang, mye fostervann, stort og aktivt barn som tilsier glukosebelastnkng. Symptomer på svangerskapsdiabetes. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til Takk! Må man ligge stille de timene en glukosebelastning tas? Jeg har veldig store bekkenproblemer. Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Vel, jeg kan besvare ett av punktene i alle fall; tverrleie umuliggjør vaginal fødsel. Om ham fortsatt ligger i tverrleie ved termin og start av fødsel blir det keisersnitt. (Men stor sannsynlighet for at han snur seg før det, da) Anonymous poster hash: dcbc0...33e Takk for svar. Tror du de sjekker oftere etter uke 36 da? Vil jo ikke at fødsel skal rekke å starte før jeg vet sikkert at han er rett vei... Anonymous poster hash: 3028f...c2e Joda, det sjekkes. Og det vil sikkert bli gjort forsøk på å snu ham. Om ikke det fungerer blir det ks. Anonymous poster hash: dcbc0...33e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #9 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til Takk! Må man ligge stille de timene en glukosebelastning tas? Jeg har veldig store bekkenproblemer. Anonymous poster hash: 3028f...c2e Nei. Du møter opp fastende. Måler bl.s. Så drikker du en glukoseblanding før de rar nye blodprøver etter en viss tid har gått. Er flere prøver. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e
skjotta Skrevet 13. juni 2014 #10 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til Takk! Må man ligge stille de timene en glukosebelastning tas? Jeg har veldig store bekkenproblemer. Anonymous poster hash: 3028f...c2e nei, man kan sitte og gå litt for å strekke på seg. ta med en bok eller strikketøy!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #11 Skrevet 13. juni 2014 2. Målingene har aldri stemt på mine barn, og 11% er ikke mye Tror du ikke du bare misforstår signalene hennes, språkproblemer? Be evt om sjekk hos en annen lege. Jo, jeg tror nok vi kommuniserer dårlig. Så det er vanskelig å si hva som var reelt, og hva som var språk/kulturkræsj. Godt å høre at 11% ikke er mye! Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #12 Skrevet 13. juni 2014 Og estimat av størrelsen skal du ta med ei klype salt. Min ble satt 22% over gjennomsnittet i uke 36. Han var 3600 g... Men er nok kombinasjonen vektoppgang, mye fostervann, stort og aktivt barn som tilsier glukosebelastnkng. Symptomer på svangerskapsdiabetes. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e Så et aktivt barn er også et tegn på svangerskapsdiabetes? Finner liksom ikke ut så mye om symptomer, annet enn hodepine (som jeg ikke har hatt) og vekttap (jeg går jo opp over halve kroppsvekten min når jeg er gravid). Hyppig vannlating og tørste kjenner jeg meg igjen i. Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #13 Skrevet 13. juni 2014 Vel, jeg kan besvare ett av punktene i alle fall; tverrleie umuliggjør vaginal fødsel. Om ham fortsatt ligger i tverrleie ved termin og start av fødsel blir det keisersnitt. (Men stor sannsynlighet for at han snur seg før det, da) Anonymous poster hash: dcbc0...33e Takk for svar. Tror du de sjekker oftere etter uke 36 da? Vil jo ikke at fødsel skal rekke å starte før jeg vet sikkert at han er rett vei... Anonymous poster hash: 3028f...c2e Joda, det sjekkes. Og det vil sikkert bli gjort forsøk på å snu ham. Om ikke det fungerer blir det ks. Anonymous poster hash: dcbc0...33e Vet du hvor ofte det sjekkes mot slutten? Har ikke tenkt til å prøve på snuing hvis man kan velge (kan man det?), for det har jeg lest at er vanvittig vondt, og babyen kan snu seg tilbake igjen i samme slengen. HI Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til Takk! Må man ligge stille de timene en glukosebelastning tas? Jeg har veldig store bekkenproblemer. Anonymous poster hash: 3028f...c2e Nei. Du møter opp fastende. Måler bl.s. Så drikker du en glukoseblanding før de rar nye blodprøver etter en viss tid har gått. Er flere prøver. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e Vet du om man må ha legetime for å gjøre noe sånt, eller holder det å snakke med laboratoriet? Er så lang ventetid på legetimer, og regner med det blir enda lengre når man er avhengig av å ha tidlig på dagen. HI Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #15 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til Takk! Må man ligge stille de timene en glukosebelastning tas? Jeg har veldig store bekkenproblemer. Anonymous poster hash: 3028f...c2e nei, man kan sitte og gå litt for å strekke på seg. ta med en bok eller strikketøy! Flott! Klarer ikke være lenge i samme stilling, med mindre det er på en god sofa HI Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #16 Skrevet 13. juni 2014 Jeg var også stor i min graviditet og måtte ta glukosebelasting pga det. Ikke noe å bekymre seg over, er bare å drikke litt sukkervann og ta et par prøver Jeg hadde altså ikke sv.diabetes, men jeg hadde stoor mage, store mål, veeldig aktiv baby som alltid bevegde seg. Og så er det vel ganske vanlig at babyen snur seg sent i graviditeten, i hvert fall om det ikke er første barn? Var det privat ul? I så fall høres det nesten ut som hun ønsker å skremme deg for å få deg til å komme igjen. Men for al del, skulle det være noe som må tas tak i så er det selvsagt bra at hun sier ifra... Anonymous poster hash: 9f057...642
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #17 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til Takk! Må man ligge stille de timene en glukosebelastning tas? Jeg har veldig store bekkenproblemer. Anonymous poster hash: 3028f...c2e Nei. Du møter opp fastende. Måler bl.s.Så drikker du en glukoseblanding før de rar nye blodprøver etter en viss tid har gått. Er flere prøver. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e Vet du om man må ha legetime for å gjøre noe sånt, eller holder det å snakke med laboratoriet? Er så lang ventetid på legetimer, og regner med det blir enda lengre når man er avhengig av å ha tidlig på dagen. HI Anonymous poster hash: 3028f...c2e Du ringer kontoret og sier hva legen på ul har sagt. Legen er ikke involvert i selve testingen. Men mulig han vil snakke med deg når dere har resultatet. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #18 Skrevet 13. juni 2014 Jeg var også stor i min graviditet og måtte ta glukosebelasting pga det. Ikke noe å bekymre seg over, er bare å drikke litt sukkervann og ta et par prøver Jeg hadde altså ikke sv.diabetes, men jeg hadde stoor mage, store mål, veeldig aktiv baby som alltid bevegde seg. Og så er det vel ganske vanlig at babyen snur seg sent i graviditeten, i hvert fall om det ikke er første barn? Var det privat ul? I så fall høres det nesten ut som hun ønsker å skremme deg for å få deg til å komme igjen. Men for al del, skulle det være noe som må tas tak i så er det selvsagt bra at hun sier ifra... Anonymous poster hash: 9f057...642 Det var faktisk ikke privat ul, da hadde jeg nok tenkt det samme som deg Og det er ikke første barn, jeg har en datter fra før. Hun ble født stor (over 4200g og 53 cm), men er i dag en strek. Jeg gikk opp over 30 kg den gang, og alt gikk av igjen etterpå. Var aldri snakk om noe testing for diabetes da jeg skulle ha henne. Så enten hadde jeg det da også, eller så har jeg det ikke nå - bare lager store barn og legger på meg mye i prosessen. Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #19 Skrevet 13. juni 2014 1: Jeg ville ha tatt glukosebelastning om hun anbefaler det. Mine urinprøver var helt fine, men hadde likevel sv.diabetes. Sv.dia. kan også gi større barn. Husker ikke rekkefølgen på det andre, men jeg hadde også mye fostervann, var ikke noe å bekymre seg for hos meg hvertfall. De følger deg nok opp om de er bekymret for at det er for mye. Ang bevegelse er vel ikke noe negativt, annet enn for henne som skal prøve å ta målinger? Tverrleie har jeg ikke så mye erfaring med, men du skulle jo på ny kontroll. Siden babyen er aktiv så kan den jo fort snu seg enda :-) Lykke til Takk! Må man ligge stille de timene en glukosebelastning tas? Jeg har veldig store bekkenproblemer. Anonymous poster hash: 3028f...c2e Nei. Du møter opp fastende. Måler bl.s.Så drikker du en glukoseblanding før de rar nye blodprøver etter en viss tid har gått. Er flere prøver. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e Vet du om man må ha legetime for å gjøre noe sånt, eller holder det å snakke med laboratoriet? Er så lang ventetid på legetimer, og regner med det blir enda lengre når man er avhengig av å ha tidlig på dagen. HI Anonymous poster hash: 3028f...c2e Du ringer kontoret og sier hva legen på ul har sagt. Legen er ikke involvert i selve testingen. Men mulig han vil snakke med deg når dere har resultatet. Anonymous poster hash: 24dc1...d4e Så fint, da ringer jeg på mandag. Kanskje jeg kan få gjort det allerede på tirsdag. HI Anonymous poster hash: 3028f...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #20 Skrevet 13. juni 2014 Tror ikke du skal være så veldig bekymret for tverrleiet enda. Uke 32 er jo enda ganske tidlig, og han har god tid til å snu seg enda. Min nr 1 lå i sete til uke 39 og ble vendt manuelt. Det gikk helt fint og ikke noe smerte for min del, men det er veldig individuelt. Vil uansett mene det er mindre smerte enn keisersnitt eller setefødsel Nr to lå også i sete frem til uke 36, da snudde han seg rundt selv. Ingen av mine to festet seg innen fødsel, men hadde to helt normale fødsler. Anonymous poster hash: 5d1c6...1bf
magica fra tryll Skrevet 13. juni 2014 #21 Skrevet 13. juni 2014 Jeg tror jeg ville spandert på meg en time hos en behandler jeg virkelig hadde tillit til og kommuniserte bra med. Jeg har født 6 barn, og opp igjennom opplevd utrolig mange forskjellige råd og "diagnoser". Har skjønt at det er omtrent like mange meninger som leger og jordmødre;)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #22 Skrevet 13. juni 2014 Jeg hadde vendingsforsøk i uke 37 pga seteleie. Etter hva jeg har lest her inne, og etter kommentarer jeg fikk da jeg fortalte hvordan det foregikk, så har jeg forstått at mitt forsøk var uendelig mye mer drastisk og dramatisk enn hva standarden er. Men alikevel fantes det virkelig ikke vondt. Ubehagelig, men ikke vondt. Mer som svake kynnere enn rier, om det er en bedre beskrivelse. :-) absolutt verdt et forsøk om barnet ikke snur seg, og de foreslår det. Men har inntrykk av at sjansen for at barnet snur seg selv er vesentlig større ved tverrleie enn seteleie, uten at jeg vet om det stemmer. :-) Lykke til uansett! Anonymous poster hash: 987e3...eb1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #23 Skrevet 13. juni 2014 Mye fostervann (polyhydramnion)er vanlig tegn på sv.skapsdiabetes. Er nok summen av funnene som gjør at hun mistenker det. Anonymous poster hash: 368ad...0a5
TanteTroll Skrevet 13. juni 2014 #24 Skrevet 13. juni 2014 Var på ul i morges for å sjekke morkakens plassering. Det dukket opp et par ting som gjorde at jeg nå har flere spm enn svar, og det var vanskelig å kommunisere med gynekologen siden hun er fra utlandet. Håper derfor noen kan hjelpe meg litt med å rydde litt i hodet. Skal gå gjennom de punktene jeg lurer på, og hvis noen har innspill til omså bare ett punkt, så blir jeg veldig takknemlig for det. 1. Hun syntes jeg burde ta en glukosebelastning. Jeg leverer urinprøver hver mnd, og disse er alltid fine. Jeg går opp mye i vekt når jeg er gravid, klar over det, men det går av igjen. Tror kanskje hun foreslo det siden jeg er stor nå. Jm har tidligere sagt til meg at så lenge urinprøvene er fine, er det ingen vits med glukosebelastning. 2. Babyen er 11% større enn gjennomsnittet. Han er allerede 2200-2300 g. 3. Hun sa jeg hadde mye fostervann, nesten for mye. 4. Baby ligger i tverrleie. Må derfor tilbake i uke 36 og ta ny ul. Vet ikke hva som skjer hvis han ikke har snudd seg til da. 5. Han var veldig aktiv der inne, så aktiv at det var vanskelig for henne å måle og gjøre det hun skulle. Jeg nevnte at han er sånn hele tiden nesten, og da virket hun så betenkt. Noen som har synspkt/erfaring/innspill til noe av dette? Takker på forhånd, da jeg ikke vil gruble til neste jm-kontroll om tre uker...Anonymous poster hash: 3028f...c2e De regner tilveksten på babyen ut i fra gjennomsnittet/"normalvekt" ved termin som er 3600 g. 11% over gjennomsnittet vil bli en baby på ca 4 kg. Så jeg sier som de andre- 11% over gjennomsnittet er ikke mye.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #25 Skrevet 13. juni 2014 Glukosebelastnings-test får du tatt på laboratoriet. Du må drikke noe gugg (sukkervann), jeg for min del syntes det var helt forferdelig!! Ikke for å skremme deg altså, men forbered deg på veldig søt gugge.... ;-) Så må du vente på legekontoret (venterommet) en stund (husker ikke hvor lenge...), før de tar ny blodprøve. Så får du vel beskjed fra legen hvis prøvene viser noe. Jeg hadde bare nesten svangerskapsdiabetes, fikk streng beskjed om å ikke spise snop eller drikke brus.... Anonymous poster hash: 1e7da...bcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå