Gå til innhold

Feilet stort i oppdragelsen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar ungene bor her 14 dager og hos far 14 dager , så er litt vanskelig med kontinitet i ting føler jeg . Far påstår at di ikke er umulige hos han . Tenker da at det enten er noe han sier for å heve seg over meg ( han har alltid vert veldig opptatt av å ikke tape annsikt for NOEN ) eller så gaper han bare høyere enn meg , så di faktisk blir redde .

Ungene oppfører seg alltid eksemplarisk når vi er samme andre , eller di er på besøk . Men hadde jo vert fint å slippe å bare kjefte og gå rundt å vere sinna hele tiden hjemme også :(

Hva er gode konsekvenser da ??

Feks vist di snakker stygt til hverandre eller meg , hvor mange advarsler bør di få ??

Hi

Anonymous poster hash: fe694...944

Hvis mine snakker stygt får de en advarsel, og hvis det ikke er nok må de gå på et annet rom inntil de er villige til å snakke fint igjen. Jeg sier jeg ikke orker å høre på det så om de vil snakke slik får de være en annen plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er helt nødt til å gidde å være konsekvent, ellers vil de aldri få respekt for deg.

Anonymous poster hash: 8238b...d22

Skrevet

Et tips til grinete unger i bilen:

Syng!

Det funker her hver gang. Enten synger de med, eller de begynner å le, eller de begynner på en annen sang fordi den mamma synger er skikkelig teit osv. Uansett letter det stemningen og får tankene over på noe annet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Takk for flere gode tips damer ;)

Akkurat å spise i bilen er uaktuelt , det får di ikke lov til etter at bilen måtte på rens sist til en nette sum av 5000 kr ... Melk under setene er ikke lurt

Og turen hjem tar nøyaktig 7 minutter , pluss di 5 det tar å hente di andre på SFO. Når mini blir hentet i bhg er der stort sett alltid kl 15 , har han spist frukt og yoghurt for 30 min siden , så syns ikke veldig synd på han når han hyler at han må ha mat NÅÅÅ :P Det samme gjelder di to andre spiser også på SFO omtrent på samme tid , så det går nok bra for si også .

(...)

Di vil helst bare se på tv , men det får di ikke lov til før barnetv . Og det vet di godt , men alikevel maser di om det og hyler å skriker ...

Jeg prøver å aktivisere dem , men det er sjeldent di gidder det samme . Å jeg klarer ikke vere mere enn på ett sted om gangen

Så da er det uretferdig , jeg er dum osv osv .

Tror rett og slett di har blitt en smule bortskjemte , fordi jeg istedenfor å sette krav ( orker ikke den kampen for å få ett glass inn i oppvaskmaskinen osv ) gjør jeg det heller for di ...

Forskjell på melk og bananer, da... jeg ville ikke ha brydd meg om flekker på setene HVIS det er sånn at de er sultne og har lavt blodsukker når de blir henta.

Men hvis du ikke jobber de ukene du har barna, så ville jeg nesten ha sagt at det var unødvendig med SFO, jeg? Og for så vidt kunne barnehagebarnet ha fått noen fridager hjemme sammen med deg også. Da ville det ha blitt litt "enetid" på det barnet, og mindre mas seinere på dagen.

Min erfaring er at dersom man investerer litt på forhånd, f eks har en hyggestund på en halvtime før man f eks skal spise middag, så blir skrik og skrål ved måltidet betraktelig redusert. Da er det ikke så om å gjøre å få oppmerksomhet lenger, hvis man allerede har fått det.

Skrevet

Vi har løst det med middagsklaging på en enkel måte. Hver søndag setter jeg opp ukesmeny og alle får da velge en middag hver for uka. Forutsetningen for at man får velge er at man må spise det de andre velger også. (i praksis er det bare de to eldste som får velge, jeg velger for minstemann og mannen).

Taco, pizza og annen kosemat kan bare velges fredag eller lørdag. jeg har en tavle bak komfyren, som middagen står skrevet på, så alle vet hva det er til middag.

Har en som ikke liker potet og farsekjøtt, så dersom det velges kjøttboller f.eks, så tar jeg ikke potet som tilbehør den dagen. En liker ikke ris eller fisk, så da tar jeg ikke ris til fiskemiddagen. En liker ikke kokte grønnsaker, så setter alltid noe rå grønnsaker i en skål.

Lager bare en middag, og ungene spiser det de liker av middagen. En dag er det bare kjøtt og grønnsaker, en annen dag er det bare pasta eller potet med saus. Det jevner seg ut i løpet av uka.  Det første jeg gjør når jeg starter middagslaging, er å skjære opp grønnsaker, f.eks gulerøtter, sukkererter, blomkål, paprika og sette det i små-skåler på kjøkkenbenken. alle rå grønnsakene er stort sett spist opp før middagen kommer på bordet.  

Anonymous poster hash: 08d6d...891

Anonymous poster hash: 08d6d...891
Skrevet

Jeg gjør det litt likt som deg over her..

Ungene får velge en middag hver (har 4 unger), jeg velger resten. På den måten velger de annenhver dag. De velger gjerne pølser og slikt "skvip", og da tar vi det de dagene vi har aktiviteter. Sånn sett er middagene enkle de dagene. Jeg må da velge litt sunnere middager. Og de vet veldig godt at hvis de klager over mine middager så får de ikke velge selv dagen etter ;) funker bra :P

Men ellers har jeg flere av de samme problemene som hi med mine tre minste. De er i tottene på hverandre dagen lang :(

Anonymous poster hash: cf5b2...93a

Skrevet

Du og Pappaen bør også være enige om konsekvent oppdragelse siden dere har 50/50, ellers blir det bare forvirrende.

Anonymous poster hash: 661ee...f58
Skrevet

Takk for enda flere råd ;)

Dagen igår gikk forsovidt greit , men da var det en sånn type dag som alt var perfekt i deres øyne 😝 fikk snakket litt med di , men vet ikke helt om det sank inn . Det er ikke akkurat første gang vi har en sånn prat ...

Di kan ikke gå hjem fra skolen , for det er for langt unna , di går på skolen der pappan bor , og for å komme hjem til meg må di krysse E6 , eller gå rundt - å det blir alt for langt .

Blodsukkeret er nok ikke problemet heller , siden alle har spist ca 30 min før jeg henter .

Di vill gjerne vere på SFO , da di går på forskjellige aktiviteter som er i regi av SFO , men har tatt di ut fra høsten av .

Kontinitet i oppdragelse med far er ikke fult så lett , da han ikke ser problemet . Og jeg er ikke enig i hans opdragelsesmetoder . Skremme barn til å vere "snille" er uaktuelt !

Vet jo at di kan , for di er høflige og meget samarbeidsvillige når vi er ute i offentligheten .

Vist jeg bare klarer å vere konsekvent nå , så tenker jeg vi er på rett vei 😄

Å iforhold til energi , så har jeg ms , derfor ikke energien strekker til bestandig dessverre ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...