Gå til innhold

Vi er pr.definisjon fattige, men.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg leser om barn som ikke får gå i bursdag engang fordi familien ikke har råd til bursdagspresang, da blir jeg sint!!

Vi har bare til det ALLER nødvendigste for tiden, og har faktisk ikke en 100-lapp til barnebursdag denne uken:(

Tok en tur i boden i går, fant frem noe arvetøy, la ut på face, og vips så er bursdagen i boks.

Det gjelder å finne løsninger, aldri om noen av mine unger hadde måttet bli hjemme fra en bursdag pga dårlig råd!

Anonymous poster hash: 9a75e...76d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Liker tankegangen din , har jobebt i barnehage og nå på skolen, så ser mange forskjellige foreldre . Noen barn som ikke får lov til å gå i bursdag pga økonomien . mens mor ofte kjøper seg dyrt merketøy.. kejnenr jeg blir provosert.

Endret av lykkeliiten
Skrevet

Jeg syns det er trist når barn ikke kan i bursdag fordi de ikke har råd til gave. Jeg kan dog skjønne at noen rett og slett ikke har en hundrelapp, det finnes familier som ikke har mer penger enn 100 kroner for middagen. Skal de velge mellom middag for alle og gave for et annet barn?

Jeg har ikke den universelle løsningen, men HIs høres smart ut. Hvis man har noe som kan selges (ikke alle som har en bod med potensielle skatter man kan få penger for)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Som mor ville jeg blitt kjempeglad om "det fattige barnet" kom i bursdag. Gjerne uten gave, men kanskje med en tegning. Ungene våre sier at de egentlig ikke ønsker seg så masse gaver i barnebursdag, det viktigste er å være bursdagsbarn og få leke.

Gjest lillehi
Skrevet

Hva skal man gjøre da når alt man ikke trenger allerede er solgt?😉

Skrevet

Ta et oppdrag, da! Ta en flyttevask, kjør en kveldstur på fredag og tjen noen kroner ved å kjøre noen hjem/til byen......selg noe du trenger....? Lag lykter av syltetøyglass/ståltråd og selg, evt noe annet som kan lages. Gå i skogen og finn stokker til disse populære interiørstigene, og selg.....bruk fantasien men la for guds skyld barna få gå i bursdag!! Med gave.....de fleste over 6 år synes det er flaut å komme uten....

Skrevet

Ta et oppdrag, da! Ta en flyttevask, kjør en kveldstur på fredag og tjen noen kroner ved å kjøre noen hjem/til byen......selg noe du trenger....? Lag lykter av syltetøyglass/ståltråd og selg, evt noe annet som kan lages. Gå i skogen og finn stokker til disse populære interiørstigene, og selg.....bruk fantasien men la for guds skyld barna få gå i bursdag!! Med gave.....de fleste over 6 år synes det er flaut å komme uten....

Nå er ikke jeg personlig fattig, men jeg tror neppe det er et umettelig marked for slike lykter(ikke alle er like flinke med hendene, og selv når det er godt håndverk er jeg ikke fristet til å kjøpe)

Ikke alle kan ta en husvask, eller ha bil til å drive pirat-taxi med.

Jeg er enig i at man skal gjøre alt for at barnet kommer i bursdag, men er ikke imponert over de foreslåtte inntektsforslagene.

Hvis man har mulighet til å kjøpe litt gaver på tilbud og ha liggende, så er det lurt.

Anonymous poster hash: 65a77...55e

Skrevet

Liker tankegangen din , har jobebt i barnehage og nå på skolen, så ser mange forskjellige foreldre . Noen barn som ikke får lov til å gå i bursdag pga økonomien . mens mor ofte kjøper seg dyrt merketøy.. kejnenr jeg blir provosert.

Men du vet jo ikke om mor har fått kjøpt merkeklærne billig eller om hun har arvet dem.

Aldri døm før du vet hele sannheten.

Anonymous poster hash: 1d05f...4f4

Skrevet

Ta et oppdrag, da! Ta en flyttevask, kjør en kveldstur på fredag og tjen noen kroner ved å kjøre noen hjem/til byen......selg noe du trenger....? Lag lykter av syltetøyglass/ståltråd og selg, evt noe annet som kan lages. Gå i skogen og finn stokker til disse populære interiørstigene, og selg.....bruk fantasien men la for guds skyld barna få gå i bursdag!! Med gave.....de fleste over 6 år synes det er flaut å komme uten.... Anonymous poster hash: 9a75e...76d

Og du har et behov og er villig til å betale for noe av dette, eller setter du din lit til at andre gjør det? Hva om ingen trenger noe eller er villig til å betale?

Jeg har så jeg klarer meg, men har ingen problemer med å se og skjønne at det finnes fattigdom også i Norge. Det trenger ikke bro på dyre merkelær til mor eller tiltaksløshet. Hva ville du selv gjort om du ikke fikk solgt arvetøyet eller ingen ville kjøpe trestokkene dine? Ville du tatt vel imot en reprimandre fra andre ang. din økonomiske situasjon?

Anonymous poster hash: 204ee...cc6

Skrevet

Jeg skal frem til at det mangler en smule vilje også, slik jeg ser det.....er enig i at dette ikke var verdens beste forslag, spes det med pirat-taxi, jeg tar den, men det går faktisk an å være kreativ.....

Skrevet

Jeg skal frem til at det mangler en smule vilje også, slik jeg ser det.....er enig i at dette ikke var verdens beste forslag, spes det med pirat-taxi, jeg tar den, men det går faktisk an å være kreativ..... Anonymous poster hash: 9a75e...76d

Du kan umulig vite hva andre har prøvd og ikke prøvd for å bedre situasjoen. Du antar noe.

Skrevet

Når jeg leser om barn som ikke får gå i bursdag engang fordi familien ikke har råd til bursdagspresang, da blir jeg sint!!

Vi har bare til det ALLER nødvendigste for tiden, og har faktisk ikke en 100-lapp til barnebursdag denne uken:(

Tok en tur i boden i går, fant frem noe arvetøy, la ut på face, og vips så er bursdagen i boks.

Det gjelder å finne løsninger, aldri om noen av mine unger hadde måttet bli hjemme fra en bursdag pga dårlig råd!

Jeg forstår hva du mener, men se på det på en annen måte også;

Vi har to barn i "bursdagsalder" og hvert år blir de invitert i ca. 20 bursdager hver. Gang det med 100,- og det blir 4000,- i året.

Det er faktisk ikke alle som har noe å selge (kanskje de har gjort det allerede?) og det er ikke alle som har 4000,- i året å bruke på bursdagsgaver. Når det er sagt så tror jeg nok at de fleste strekker seg langt for å få det til. Evt. prioriterer de nærmeste vennene til barna.

Et godt tips er som en annen foreslo, å følge med på salg i lekebutikker. Har ofte sett flotte leker som i utgangspunktet har kostet 199,- som har vært nedsatt helt nede i femtilappen.

På Nille har de også mye fint stæsj av hobby- og tegnesaker. Billige og artige blyanter og viskelær, kjempefine notatbøker hvor du finner tilsvarende i bokhandler til det fire-femdobbelte.

Skrevet

Jeg har ingen tro på at folk er så fattige i Norge at de ikke har en femtilapp som ungen kan kjøpe gave for en gang.. Da er det proriteringene det er noe galt med!!

Anonymous poster hash: e50b8...c4c

Skrevet

Jeg har ingen tro på at folk er så fattige i Norge at de ikke har en femtilapp som ungen kan kjøpe gave for en gang.. Da er det proriteringene det er noe galt med!!

Da anbefaler jeg deg å tro om igjen.

Skrevet

Jeg har ingen tro på at folk er så fattige i Norge at de ikke har en femtilapp som ungen kan kjøpe gave for en gang.. Da er det proriteringene det er noe galt med!!Anonymous poster hash: e50b8...c4c

HI i tråden skriver at de ikke hadde penger til gave. Hvorfor skulle hun lyve om det og hvorfor er det så mange som tror at feilprioriteringer er årsaken? Man kan prioritete rett med det lille man har og fortsatt ikke ha noe til overs. De fleste fattige er faktisk bedre på proriteringer enn vi som har mer penger er.

Skrevet

jeg har vert så fattig.

jeg har stått der nesten uten mat, jeg gikk rundt i kveldinga for å samle tomflasker, skjemtes, men bare 10 kr mer betydde så mye.

vi levde på 2000 mnd (mat og husholdning) to voksne og et barn.

jeg jobbet fult, min man mistet sin jobb og fikk ikke hjelp via nav.

mine prioriteringer var at barnet ikke skulle fryse i bhg, og mat. hvilken feil prioriteringer gjorde jeg?

Anonymous poster hash: 9fb9c...bcb

Skrevet

Smajobber på Finn.no.

Anonymous poster hash: 64baa...49a

Skrevet

Helt enig med den kreative her!

Jeg har også vært lutfattig, men det går ann å lage kreative løsninger og gi fine gaver med lav kostnad også!

Skrevet

Tok en tur i boden i går, fant frem noe arvetøy, la ut på face, og vips så er bursdagen i boks.

For en utrolig god innstilling! Jeg tror nok at "folk flest" tar det som en selvfølge at alle her til lands har god råd, men det er jo langt i fra realiteten. Men som du sier, vær kreativ og kom på løsninger - det ordner seg alltid !

Skrevet

Full honnør til kreative mødre, som er løsningsorientert!

Jeg har også vært lutfattig og ja, det er tøft, men jeg gjorde som et par andre her og fokuserte på løsninger fremfor å klage og ta meg en sigg...

Skrevet

Jeg kjenner noen som pr definisjon er fattige. Barna er aldri med på noe for de har ikke råd. Men de har råd til å RØYKE og ta seg en fest i ny og ne.... Fattig kan være så mangt, men den prioriteringen provoserer meg!! Jeg synes vel egentlig ingen som kan få lov å klage på at de er fattige!

Anonymous poster hash: c80b5...bcb
Skrevet

Full honnør til kreative mødre, som er løsningsorientert!

Jeg har også vært lutfattig og ja, det er tøft, men jeg gjorde som et par andre her og fokuserte på løsninger fremfor å klage og ta meg en sigg...

Gud hjelpe meg så utrolig kort du virker. Fordomsfull og lite reflektert, for en skrekkelig kombinasjon.

Anonymous poster hash: 44747...3e6

Skrevet

Det er greit når man havner i en slik situasjon uforskyldt, og jeg tror man komemr langt med og være åpen med de som inviterer til bursdag. 

Men når man da ETTER og ha kommet i fattigdomsfelle, velger og få flere barn, for SÅ klage over hvor dyrt det er med aktiviteter, bursdager og krav til at man baker kake og/eller stiller opp på dugnad, da kan man bare takke seg selv. Det er ingen menneskerett og få barn, og penger er ikke alt. Og mange greier fint og kombinere "fattigdom" og flere barn, uten at de eller barna føler de har det verre enn andre. Selv om kanskje barna ikke får bli med på kino, de kommer uten gave til bursdag mm..

Åpenhet om situasjonen er alfa og omega. Trenger ikke ha et foredrag for klassen til barna, men at foreldrene til barnas nærmeste venner blir informert, det tror jeg de vil sette pris på. Det ville jeg ha gjort i alle fall. VI kunne ha "spleiset" på gaver fra våre barn til andre bursdager, for eksempel,- hvor jeg hadde lagt ut,- og fått "tilbakebetaling" når det var mulig.....Og jeg tror ikke jeg er unik der altså. Men hadde nok reagert om en slik familie i en slik situasjon hadde valgt og få flere barn såfremt den ikke var i ferd med og bedre seg!

Anonymous poster hash: 5d409...03f
Skrevet

Jeg kjenner noen som pr definisjon er fattige. Barna er aldri med på noe for de har ikke råd. Men de har råd til å RØYKE og ta seg en fest i ny og ne.... Fattig kan være så mangt, men den prioriteringen provoserer meg!! Jeg synes vel egentlig ingen som kan få lov å klage på at de er fattige!

Anonymous poster hash: c80b5...bcb

jeg hører hva du sier, det er jo bare til å se på luksusfellen det. Der er alle  de lunitunsene som gjør akkurat det du nevner. Men så er det faktisk de som "gjør alt riktig", men hvor pengene likevel ikke strekker til. Og da handler det om å være løsningsorientert. Det er veldig dumt at man i dag tar det som en selvfølge at alle har råd til alt, for slik er det dessverre ikke. Noen har dårlig betalt, aleneforeldre, får ikke tak i fulltidsstilling osv ... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...