Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #26 Skrevet 9. juni 2014 Er alene mamma og var det da jeg var gift også, kun jeg som er mamma til mine barn. Går som enslig forsørger men motar jo bidrag så jeg er i mine øyne ikke alene om å forsørge. Begrepet eller merkelappen alenemor eller mamma er i mine øyne dum. Har man barn så er man alene om sin rolle uansett, og i Norge får man altid noe økonomisk støtte. Mange i forhold har ikke nødvendigvis mer avkastning enn en som har omsorg alene. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Mange i forhold har ikke mer avlastning enn de som er alene? Her tror jeg ikke du skal skylde på at begrepet alenemor er dumt, men heller se på andre ting. Begrepet alenemor har ingenting med at bare du er mamma til barna dine å gjøre. Selv om du syns begrepet er dumt, kan du ikke ilegge det annen betydning. Anonymous poster hash: 18c8f...6b0 Jeg mener alenemamma blir for dumt da man får bidrag og støtte fra staten om man ikke klarer seg selv økonomisk.Mange har og fri anhver helg og mye hjelp i hverdagen, så alene er man som mamma men man har nettverk. Er andre av foreldrene død El ville jeg sagt alene ja.Vet om flere som har lite lite avlastning som en alenemor i hverdagen, så bør ikke være store forskjellen for mange. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Alle får støtte fra staten om en ikke klarer seg selv. Så jeg går i din lille verden ikke under kategorien alenemor; vært alene i 6 år, mottar ca 700 i forskudd fra staten og aldri vært samvær. Barnet har aldri vært inne hos faren og vet ikke hvilket hus han bor i. Hva skal jeg kalle meg da? Siden jeg mottar disse 700 i mnd? Mener du virkelig at det fins noen i forhold som har like lite avlastning som meg? Anonymous poster hash: 18c8f...6b0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #27 Skrevet 9. juni 2014 Jeg har vært alenemor, men ikke nå lenger. Jeg er gift med ny mann og ser ikke på meg selv som alenemor, selv om jeg ikke bor sammen med barnefar. Anonymous poster hash: d4498...824
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #28 Skrevet 9. juni 2014 Jeg er alenemor til 2, far har samvær alt fra en helg hver 6. måned til annenhver uke. I snitt er det mellom hver 2.-3. måned. Ellers har jeg ikke familie og ingen avlastning. Far bor 2 timer unna og, og stiller aldri opp på noe ekstra. Jeg er helt alene om alt ansvaret, jeg er alltid alene på foreldremøter, på avslutninger, forestillinger, treninger, på alle aktiviteter og reiser. Jeg som må ta alle avgjørelser som gjelder barna, har de det tøft er det jeg alene som må ordne det. Og jeg er veldig lei, den følelsen av og hele tiden være alene om alt. Og håper jeg en dag får meg en mann, så er vi to, selv om han ikke er far til barna, så har jeg i hvert fall en å dele mye med, selv om det fortsatt er jeg som har mest ansvar for de. Og nav trekker bidrag fra far, så for noen er jeg ikke alenemor, men hadde gledelig gitt bort de pengene for å ha en å dele ansvaret med i det daglige. Anonymous poster hash: f63eb...acd
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #29 Skrevet 9. juni 2014 Er alene mamma og var det da jeg var gift også, kun jeg som er mamma til mine barn. Går som enslig forsørger men motar jo bidrag så jeg er i mine øyne ikke alene om å forsørge. Begrepet eller merkelappen alenemor eller mamma er i mine øyne dum. Har man barn så er man alene om sin rolle uansett, og i Norge får man altid noe økonomisk støtte. Mange i forhold har ikke nødvendigvis mer avkastning enn en som har omsorg alene. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Mange i forhold har ikke mer avlastning enn de som er alene? Her tror jeg ikke du skal skylde på at begrepet alenemor er dumt, men heller se på andre ting. Begrepet alenemor har ingenting med at bare du er mamma til barna dine å gjøre. Selv om du syns begrepet er dumt, kan du ikke ilegge det annen betydning. Anonymous poster hash: 18c8f...6b0 Jeg mener alenemamma blir for dumt da man får bidrag og støtte fra staten om man ikke klarer seg selv økonomisk.Mange har og fri anhver helg og mye hjelp i hverdagen, så alene er man som mamma men man har nettverk. Er andre av foreldrene død El ville jeg sagt alene ja.Vet om flere som har lite lite avlastning som en alenemor i hverdagen, så bør ikke være store forskjellen for mange. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Alle får støtte fra staten om en ikke klarer seg selv. Så jeg går i din lille verden ikke under kategorien alenemor; vært alene i 6 år, mottar ca 700 i forskudd fra staten og aldri vært samvær. Barnet har aldri vært inne hos faren og vet ikke hvilket hus han bor i. Hva skal jeg kalle meg da? Siden jeg mottar disse 700 i mnd? Mener du virkelig at det fins noen i forhold som har like lite avlastning som meg? Anonymous poster hash: 18c8f...6b0 I min lille verden ja, vil da regne med at du får en ekstra barnetrygd. Og om du tjener lite får du tilsyn til barnepass om barnet er lite nok. Mine barn vet ikke hvis far bor men di omgås. Vi velger å få barn og må ta ansvar enten man blir alene eller ikke, så di som surfer på alenemamma kortet fir sympati for lite his meg. Er familier som hovedomsorgsperson aldri har fri, på vakt 24/7. Leit du ikke har avlastning, fleste har familie eller venner som trår til da det røyner. Mange alenemødre har mer egentid enn di som er a4 familie. Anonymous poster hash: 9716e...b33
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #30 Skrevet 9. juni 2014 I min lille verden ja, vil da regne med at du får en ekstra barnetrygd. Og om du tjener lite får du tilsyn til barnepass om barnet er lite nok. Mine barn vet ikke hvis far bor men di omgås. Vi velger å få barn og må ta ansvar enten man blir alene eller ikke, så di som surfer på alenemamma kortet fir sympati for lite his meg. Er familier som hovedomsorgsperson aldri har fri, på vakt 24/7. Leit du ikke har avlastning, fleste har familie eller venner som trår til da det røyner. Mange alenemødre har mer egentid enn di som er a4 familie. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Så du tenker at økonomi henger sammen med tittelen som alenemor. Henger det også sammen med definisjonen på en gift eller samboende mor? Er en gift mor som får penger av NAV mindre en gift mor? Alenemamma / alenepappa har kun med hvor mye omsorg man har får barnet og hvor barnet har fast adresse. Anonymous poster hash: 5447f...f07
aanonym Skrevet 9. juni 2014 #31 Skrevet 9. juni 2014 En alenemor er alene om ansvaret for sine barn. Hun har ikke noen bf å samarbeide med, ingen faste barnefrie helger og dager, ingen økonomiske bidrag fra bf osv. slik hadde jeg det (bf flyttet utenlands) og da ble det rart når mødre med barnefar som var tilgjengelig, kunne bidra dersom det knep ang henting og levering og som hadde barna fast slik at mor fikk "fritid" regnet seg selv som like mye "alenemor" som jeg var. de med oppegående barnefedre vil jeg kalle enslige mødre. Hva i all verden er forskjell på alenemor og enslig mor? Jeg var alenemor i fem år, selv om faren til barnet hadde samvær og betalte bidrag.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #32 Skrevet 9. juni 2014 En alenemor er alene om ansvaret for sine barn. Hun har ikke noen bf å samarbeide med, ingen faste barnefrie helger og dager, ingen økonomiske bidrag fra bf osv. slik hadde jeg det (bf flyttet utenlands) og da ble det rart når mødre med barnefar som var tilgjengelig, kunne bidra dersom det knep ang henting og levering og som hadde barna fast slik at mor fikk "fritid" regnet seg selv som like mye "alenemor" som jeg var. de med oppegående barnefedre vil jeg kalle enslige mødre. Hva i all verden er forskjell på alenemor og enslig mor? Jeg var alenemor i fem år, selv om faren til barnet hadde samvær og betalte bidrag. Jeg tenker at en enslig mamma er en mamma (heltid eller på deltid) som er singel . Anonymous poster hash: 5447f...f07
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #33 Skrevet 9. juni 2014 Er alene mamma og var det da jeg var gift også, kun jeg som er mamma til mine barn. Går som enslig forsørger men motar jo bidrag så jeg er i mine øyne ikke alene om å forsørge. Begrepet eller merkelappen alenemor eller mamma er i mine øyne dum. Har man barn så er man alene om sin rolle uansett, og i Norge får man altid noe økonomisk støtte. Mange i forhold har ikke nødvendigvis mer avkastning enn en som har omsorg alene. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Mange i forhold har ikke mer avlastning enn de som er alene? Her tror jeg ikke du skal skylde på at begrepet alenemor er dumt, men heller se på andre ting. Begrepet alenemor har ingenting med at bare du er mamma til barna dine å gjøre. Selv om du syns begrepet er dumt, kan du ikke ilegge det annen betydning. Anonymous poster hash: 18c8f...6b0 Jeg mener alenemamma blir for dumt da man får bidrag og støtte fra staten om man ikke klarer seg selv økonomisk.Mange har og fri anhver helg og mye hjelp i hverdagen, så alene er man som mamma men man har nettverk. Er andre av foreldrene død El ville jeg sagt alene ja.Vet om flere som har lite lite avlastning som en alenemor i hverdagen, så bør ikke være store forskjellen for mange. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Alle får støtte fra staten om en ikke klarer seg selv. Så jeg går i din lille verden ikke under kategorien alenemor; vært alene i 6 år, mottar ca 700 i forskudd fra staten og aldri vært samvær. Barnet har aldri vært inne hos faren og vet ikke hvilket hus han bor i. Hva skal jeg kalle meg da? Siden jeg mottar disse 700 i mnd? Mener du virkelig at det fins noen i forhold som har like lite avlastning som meg? Anonymous poster hash: 18c8f...6b0 I min lille verden ja, vil da regne med at du får en ekstra barnetrygd. Og om du tjener lite får du tilsyn til barnepass om barnet er lite nok. Mine barn vet ikke hvis far bor men di omgås. Vi velger å få barn og må ta ansvar enten man blir alene eller ikke, så di som surfer på alenemamma kortet fir sympati for lite his meg. Er familier som hovedomsorgsperson aldri har fri, på vakt 24/7. Leit du ikke har avlastning, fleste har familie eller venner som trår til da det røyner.Mange alenemødre har mer egentid enn di som er a4 familie. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Uff. Jeg prøver forstår hva du mener men ikke så lett, du uttrykker deg utrolig dårlig. Uansett; det har lite å si hva du definerer som alenemor så det er ikke så viktig. Og bare så det er sagt; at jeg "påroper" meg tittelen alenemor har ingenting med sympati å gjøre. De to tingene hører alledeles ikke sammen, selv om du virker tro det. Jeg anser meg som heldig som får ha barnet bestandig, og slipper ta hensyn til om det er par- eller oddetallsuke;-) Anonymous poster hash: 18c8f...6b0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #34 Skrevet 9. juni 2014 Hårsåre folk var da, jeg fyller kriteriene for å være alenemor. Føler meg ikke mer alene nå enn før i rollen som mamma til mine barn. Di er og har altid vært mitt ansvar, selv da jeg var gift. Alle bekymringer og gleder er di samme, ja iblandt så var vi 2. Økonomi har stor rolle da staten da staten hjelper en alenemor, vi har mange rettigheter og hjelp vist vi trenger det. Mange klager over økonomi og null alenetid dog di har fri anhver helg ++. Det er forskjell på alene og ha anhver helg og en dag i uka fri og da man kan ringe og den andre foreldren stiller opp. All respekt til di som er helt alene med null nettverk. Men min definisjon er at selv om jeg er alene med omsorg med barn, så er jeg ikke mer eller mindre alenemamma nå enn før. Mine barn samme hva. Anonymous poster hash: 9716e...b33
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #35 Skrevet 9. juni 2014 Hårsåre folk var da, jeg fyller kriteriene for å være alenemor. Føler meg ikke mer alene nå enn før i rollen som mamma til mine barn. Di er og har altid vært mitt ansvar, selv da jeg var gift. Alle bekymringer og gleder er di samme, ja iblandt så var vi 2. Økonomi har stor rolle da staten da staten hjelper en alenemor, vi har mange rettigheter og hjelp vist vi trenger det. Mange klager over økonomi og null alenetid dog di har fri anhver helg ++. Det er forskjell på alene og ha anhver helg og en dag i uka fri og da man kan ringe og den andre foreldren stiller opp. All respekt til di som er helt alene med null nettverk. Men min definisjon er at selv om jeg er alene med omsorg med barn, så er jeg ikke mer eller mindre alenemamma nå enn før. Mine barn samme hva. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Hehe, joda, det er alltid kjekt å sette opp egne kriterier så man selv oppfyller dem. Resten av innlegget ditt har lite å gjøre med defenisjonen av begrepet "alenemor". At du hadde det dårlig i ekteskapet ditt har lite med defenisjonen å gjøre. At folk klager over ditt og datt har heller ingenting med defenisjonen av begrepet "alenemor". Du sliter litt med å skille snørr og bart, men godt at dine egne kriterier passer på deg selv. Da har du oppådd målet ditt. Lykke til videre! Anonymous poster hash: 5447f...f07
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #36 Skrevet 9. juni 2014 Hårsåre folk var da, jeg fyller kriteriene for å være alenemor. Føler meg ikke mer alene nå enn før i rollen som mamma til mine barn. Di er og har altid vært mitt ansvar, selv da jeg var gift. Alle bekymringer og gleder er di samme, ja iblandt så var vi 2. Økonomi har stor rolle da staten da staten hjelper en alenemor, vi har mange rettigheter og hjelp vist vi trenger det. Mange klager over økonomi og null alenetid dog di har fri anhver helg ++. Det er forskjell på alene og ha anhver helg og en dag i uka fri og da man kan ringe og den andre foreldren stiller opp. All respekt til di som er helt alene med null nettverk. Men min definisjon er at selv om jeg er alene med omsorg med barn, så er jeg ikke mer eller mindre alenemamma nå enn før. Mine barn samme hva. Anonymous poster hash: 9716e...b33 Hehe, joda, det er alltid kjekt å sette opp egne kriterier så man selv oppfyller dem. Resten av innlegget ditt har lite å gjøre med defenisjonen av begrepet "alenemor". At du hadde det dårlig i ekteskapet ditt har lite med defenisjonen å gjøre. At folk klager over ditt og datt har heller ingenting med defenisjonen av begrepet "alenemor". Du sliter litt med å skille snørr og bart, men godt at dine egne kriterier passer på deg selv. Da har du oppådd målet ditt. Lykke til videre! Anonymous poster hash: 5447f...f07 Hehe- blir så teit at det bør morsomt. " min definisjon av gift er at en er alene for jeg føler meg ikke annerledes som skilt" Sånn; ca like dårlig språk og like teit egendefinisjon:-) Anonymous poster hash: 18c8f...6b0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #37 Skrevet 9. juni 2014 Jeg definerer alenemor som en som er alene om det daglige ansvaret, uavhengig av økonomisk situasjon og nettverk. Ja, noen har stor hjelp av fedre, stat og familie, men de er fremdeles alene. Noe jeg synes er merkelig er hvordan mange stakkarsliggjør alenemødre. En alenemor kan være ressursterk med et stort nettverk, men oftest hører man om disse alenemødrene som går på NAV og knapt får endene til å møtes. De som klarer seg (godt) blir sjelden poengtert at de er alene, bare omtalt som "mor til X" (hvertfall i min omgangskrets)... Anonymous poster hash: cfc3d...592
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #38 Skrevet 9. juni 2014 Bryr meg ikke om merkelappen jeg, uansett er jeg mamma til mine barn alene og da jeg var gift. Så jeg definerer meg som mamma, selv om jeg fyller kriteriene til feks Nav for å være alenemor . Spiller liten rolle om jeg er alene eller ikke, for ansvaret tar jeg med glede. Hvorfor ekteskap ryker er jo mange grunner til ofte, men fint poeng:-) Anonymous poster hash: 9716e...b33
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #39 Skrevet 9. juni 2014 Er man alenemamma hvis barnet bor hos seg, og er hos far innimellom? Er man alenemamma hvis mor har ny kjæreste? Når man er alene med barnet, oppdrar barnet alene - er man alenemor. Man kan ikke "kreve" at ny kjæreste stiller opp som en forelder til barnet, man kan fremdeles være alene om å oppdra barnet. Anonymous poster hash: 74767...e5b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #40 Skrevet 6. juli 2014 I mine øyne er en alenemor en som er 100% alene om å ha barnet. Jeg synes det virker som veldig mange kaller seg alenemor bare fordi det er, på en eller annen måte, blitt hipt å kalle seg det. Anonymous poster hash: 150dc...99e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå