Gå til innhold

Blir det "bedre" barn av morsmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men herregud da. Morsmelk er tilpasset babyen perfekt. Det er det beste, mme en god nr 2. Det er for å amme vi har fått pupper.

Anonymous poster hash: 37cdf...317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som får morsmelk får ifølge en del studier noe høyere iq. Dette har det vært uenighet i forskningen om, men de siste undersøkelsene konkluderer med at morsmelkfødde barn har høyere iq når de starter skolen og bedre språkutvikling ved treårsalderenhttp://healthland.time.com/2013/07/30/breastfeeding-and-other-early-influencers-on-childrens-iq/Anonymous poster hash: 1c22b...650

Lurer på hvordan den undersøkelsen hadde sett ut om de plukket ut familier kun fra "arbeiderklassen", altså folk som har helt vanlige fysiske jobber der man ikke trenger å være mensamedlem for å få jobb.  Anonymous poster hash: d580c...91a

Det står tydelig i artikkelen at resultatene var justerte for nettopp slike faktorer som klasse, utdannelse osv. Tror du virkelig at ikke forskerene er bevisste på at slike faktorer spiller inn? Mens du er det?

Noen ganger blir jeg virkelig overraska av hvor lite folk forstår om forskning.

Anonymous poster hash: 1c22b...650

Skrevet

Bedre helse. Hvis det kunne være noe?

Men det er jo ikke sant. Da burde flere mme-barn blitt syke osv. Alle jeg kjenner som har gitt flaske har hatt friske unger, mens de som har ammet oftere har hatt barn med feber og forkjølelser osv.

Anonymous poster hash: d580c...91a

Har samme erfaring. Har vært med i to barselgrupper med tilsammen 12 barn. Nøyaktig halvparten har fått mme og halvparten har blitt fullammet til 6 mnd. De som ble fullammet var stadig syke, diare og influensa. Mens de som får mme har knapt hatt en forkjølelse. Min får mme og har aldri vært syk, han fikk litt morsmelk de første 3 ukene men ikke mye da jeg hadde så lite melk. Hun ene som aldri ble ammet er den som har kommet lengst i utviklingen og som hele tiden har ligget foran alle de andre 11 babyene. De er alle ca 8 mnd og hun går! Min ligger på normalen i utviklingen men er på enkelte områder ganske smart har jeg blitt fortalt, etter hvor smart en baby kan være da.

Jeg ble fullammet til 4 mnd (da var mammas pernisjon over, over 30 år siden) og har vært mye syk, influensa og forkjølelser. Mens samboer fikk mme fra han var nesten nyfødt, og det på 80-tallet, mme var neppe like bra da som nå. Han er aldri syk. Og ikke er han dum, han har utdannelse og jobb. Selv har jeg div lærevansker.

Nå er ikke vi representativt for hele verdens befolkning, men om mme var så fælt så hadde det ikke blitt solgt i Norge og de som ikke kan amme hadde fått morsmelk fra donoer. Mme er et supert alternativ når man ikke kan amme! Klart antistoffene er ikke der men ingen har dødd av bare det.

Anonymous poster hash: 8a508...264

Skrevet

Jaja. Tenker de fikk hvertfall i seg noe å vokse på. Hadde jeg skulle fortsatt med den lettmelka jeg hadde, tror jeg de ikke hadde overlevd til de nådde 4mnd og kunne begynne med grøt.

Anonymous poster hash: 81399...d97

Skrevet

Mye bedre barn. Mer intelligente, bedre immunsystem osv osv. Les Gro Nylander og co

På hvilken måte mener du at disse barna blir "bedre"? Som mange allerede har nevnt så har man ikke sikkert kunne trekke en slutning om at brystmelk gir høyere IQ. Det er derimot oftest intelligente og velutdannede mødre som ammer, og disse kvinnene viderefører sine evner genetisk til barnet. Derfor kan det i mange studier se ut som om høyere IQ er en korrelasjon og ikke en kausalitet. Når det gjelder infeksjoner og immunsystem så overføres det allerede i tredje trimester masse antistoffer fra mor til barn via morkake-barrieren.

Gro Nylander leser jeg ikke. Hun er en lege av den gamle skolen og begynner å bli utdatert. Dog, takk for tipset.

Anonymous poster hash: 1500e...d52

Hei, jeg var litt ironisk. 

Skrevet

Nei, tvert i mot!

Min unge vokste over all forventing (liten fødselsvekt), er nå tre år etter veldig stor og utviklet for alderen, meget fremme mentalt også.

Smarte foreldre, mme, enebarn er oppskriften.

Enn mme barn? Blir de flinkere? Smartere? Mer kreative? Snillere? Mindre syke? Lever lenger?

Anonymous poster hash: b5b94...427

Anonymous poster hash: 04c9f...fbf

Skrevet

Har aldri vært syk på tre år heller :)

Nei, tvert i mot!

Min unge vokste over all forventing (liten fødselsvekt), er nå tre år etter veldig stor og utviklet for alderen, meget fremme mentalt også.

Smarte foreldre, mme, enebarn er oppskriften.

Enn mme barn? Blir de flinkere? Smartere? Mer kreative? Snillere? Mindre syke? Lever lenger?

Anonymous poster hash: b5b94...427

Skrevet

Enn mme barn? Blir de flinkere? Smartere? Mer kreative? Snillere? Mindre syke? Lever lenger? Anonymous poster hash: b5b94...427

I følge forskning blir de mindre syke, og vil derfor i snitt leve litt lenger. Men det har ikke noe med intelligens, kreativitet, eller personlighet å gjøre.

Omega3 hos mor i løpet av svangerskap og amming bidrar til barnets intelligens.

Anonymous poster hash: f6c05...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...