Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Enn mme barn? Blir de flinkere? Smartere? Mer kreative? Snillere? Mindre syke? Lever lenger? Anonymous poster hash: b5b94...427
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #2 Skrevet 8. juni 2014 Ikke vet jeg, men begge mine ble ammet til de var 16-18 mnd og har aldri vært syk. Kun vært forkjølet.. Om det har med ammingen å gjøre vet ikke jeg. Anonymous poster hash: 9ff85...108
Puppen og lillemor Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Ja, helt klart! Min yngste er et mye bedre menneske enn eldstemann, siden han ble ammet til han var 15 måneder, mens hun kun i 4 måneder
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Det finnes forskning som viser at de er bedre, og forskning som viser ingen signifikant forskjell. Så om man ønsker mer informasjon så er det bare begynne å lese om hvordan forskningen har blitt utført. Anonymous poster hash: 3b3a3...763
MrsMilla Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Ikke såvidt jeg vet. Mulig det finnes forskning. Men hos oss er det han som ble ammet mest og lengst som er mest syk. hun som fikk mme i tillegg er smartest i klassen og har super helse, og han som ikke ville ha noe egentlig er temmelig vanlig mtp syk, men utrolig god motorisk. Det du etterspør går nok mer på genetikk...
☆☆☆ Skrevet 8. juni 2014 #6 Skrevet 8. juni 2014 (endret) Ikkje på undersøkingar korrigert for andre faktorar som mors utanningsnivå, helsa til mor og barn i utg.pkt., mors alder og sosioøkonomiske faktorar osv. Då er skilnadene marginale. Men fordi høgt utdanna mødre med god helse ammar meir enn andre og friske barn lettare tek puppen enn sjuke vil statistikken vise at barn som blir amma er "bedre". Har ikkje linkar til å underbygge dette, så dette er synsing basert på artiklar eg knapt hugsar skreve av journalistar på bakgrunn av forskning dei knappast forstår. Men det virkar logisk for meg. Men amming er lettvint når det funkar, flaske kan ikkje konkurrere på det praktiske. Og for eit b-menneske som knapt ville vere i stand til å finne kjøkkenet kl 05.00 er det gull å kunne slenge ut puppen. Endret 8. juni 2014 av ★
Elskerhøsten2014 Skrevet 8. juni 2014 #7 Skrevet 8. juni 2014 Min er sjelden syk og fikk morsmelk kun i 6uker pga jeg gikk tom,så min fikk mme til han var 10mnd, vert syk kun 2 ganger og det er etter 1års sprøyten og 15mnds sprøyten
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #8 Skrevet 8. juni 2014 Ja, mme-gutten min på fem er ikke noe særlig.. Nei for å være litt alvorlig, han har aldri vært syk. Frisk som en fisk, sunn og sprek. Anonymous poster hash: d580c...91a
Gladmor30 Skrevet 8. juni 2014 #9 Skrevet 8. juni 2014 Jeg tror d hjelper mens man ammer.. altså at barnet blir beskyttet og får antistoffer gjennom mor. Altså babyen kam bli syk, men ammingen gjør at d blir satt en demper på sykdommen. Spesielt betryggende når babyene er helt nye og skjøre. Men at d har noe for seg for utvikling av noe annet, fysisk, mentalt, intellektuelt osv tviler jeg på. Men d er min teori
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #10 Skrevet 8. juni 2014 Barn som får morsmelk får ifølge en del studier noe høyere iq. Dette har det vært uenighet i forskningen om, men de siste undersøkelsene konkluderer med at morsmelkfødde barn har høyere iq når de starter skolen og bedre språkutvikling ved treårsalderen http://healthland.time.com/2013/07/30/breastfeeding-and-other-early-influencers-on-childrens-iq/ Anonymous poster hash: 1c22b...650
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #11 Skrevet 8. juni 2014 Barn som får morsmelk får ifølge en del studier noe høyere iq. Dette har det vært uenighet i forskningen om, men de siste undersøkelsene konkluderer med at morsmelkfødde barn har høyere iq når de starter skolen og bedre språkutvikling ved treårsalderen http://healthland.time.com/2013/07/30/breastfeeding-and-other-early-influencers-on-childrens-iq/ Anonymous poster hash: 1c22b...650 Lurer på hvordan den undersøkelsen hadde sett ut om de plukket ut familier kun fra "arbeiderklassen", altså folk som har helt vanlige fysiske jobber der man ikke trenger å være mensamedlem for å få jobb. Anonymous poster hash: d580c...91a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #13 Skrevet 8. juni 2014 Bedre helse. Hvis det kunne være noe? Men det er jo ikke sant. Da burde flere mme-barn blitt syke osv. Alle jeg kjenner som har gitt flaske har hatt friske unger, mens de som har ammet oftere har hatt barn med feber og forkjølelser osv. Anonymous poster hash: d580c...91a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #14 Skrevet 8. juni 2014 Bedre helse. Hvis det kunne være noe? Men det er jo ikke sant. Da burde flere mme-barn blitt syke osv. Alle jeg kjenner som har gitt flaske har hatt friske unger, mens de som har ammet oftere har hatt barn med feber og forkjølelser osv. Anonymous poster hash: d580c...91a Ja, og alle DU kjenner utgjør et representativt utvalg for å trekke den konklusjonen du gjør, selvfølgelig... Anonymous poster hash: 6806b...7d2
Gjest Antarctica Skrevet 8. juni 2014 #15 Skrevet 8. juni 2014 Bedre helse. Hvis det kunne være noe?Men det er jo ikke sant. Da burde flere mme-barn blitt syke osv. Alle jeg kjenner som har gitt flaske har hatt friske unger, mens de som har ammet oftere har hatt barn med feber og forkjølelser osv. Anonymous poster hash: d580c...91a Ja, og alle DU kjenner utgjør et representativt utvalg for å trekke den konklusjonen du gjør, selvfølgelig... Anonymous poster hash: 6806b...7d2 Alle JEG kjenner har ammet, og alle ungene deres er i ferd med å ta eksamen ved et fransk universitet. Det må være noe fransktalede i den melka. Nei, jeg tuller. Sier som anonym over her, det er ikke anekdotiske bevis som kan si noe om dette. Finn Mor og Barn-undersøkelsen, som har data om 70.000 barn, og sjekk om de sier noe om amming og sykdomsforekomst.
Gjest Antarctica Skrevet 8. juni 2014 #16 Skrevet 8. juni 2014 http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6336&MainContent_6263=6496:0:25,6348&Content_6496=6178:73396:25,6348:0:6562:69:::0:0
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #17 Skrevet 8. juni 2014 Min største fikk pupp pluss mme grunnet såre bryst. Han var svært lite syk. Minstemann nå får bare pupp og har vært mye forkjølet i sitt 4 mnd gamle liv. Har nok litt å gjøre med at storebror tar med mye snusk hjem fra bhg og da! Anonymous poster hash: e65fb...54f
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #18 Skrevet 8. juni 2014 Min største fikk pupp pluss mme grunnet såre bryst. Han var svært lite syk. Minstemann nå får bare pupp og har vært mye forkjølet i sitt 4 mnd gamle liv. Har nok litt å gjøre med at storebror tar med mye snusk hjem fra bhg og da! Anonymous poster hash: e65fb...54f Hvorfor skriver du egentlig dette???Slutter ikke å undre meg over folk som tror egne erfaringer har noe som helst å si for statistikk og generelle tendenser. "Bestefar røyka fra han var 13 til han døde som 145-åring. Ergo er ikke røyking farlig. Lord!!! Anonymous poster hash: 38ac9...39a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #19 Skrevet 8. juni 2014 Her stemmer det faktisk til en viss grad. De som ammingen har gått fint med er veldig friske mens den som fikk mme sliter med allergier og er mye syk. Hvorvidt det har med mme å gjøre er uvisst men det begynte da vi måtte gi mme. Anonymous poster hash: 3ce5a...81e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #20 Skrevet 8. juni 2014 Mine barn er ganske store nå. Første barnet ammet 1 år, mye syk, spesielt luftveier og allergi. Barnet har og diagnosen ADHD. Et barn som alltid har krevd mye. Andre barnet fikk mme, er aldri syk, har vært det enkleste barnet å ha med å gjøre. Dette barnet klarer seg best faglig på skolen. Så i midt tilfelle ble det motsatt. Men sikkert helt tilfeldig. Og tror ikke det har så stor forskjell å si. Anonymous poster hash: f8975...fea
Havhesten Skrevet 8. juni 2014 #21 Skrevet 8. juni 2014 Mye bedre barn. Mer intelligente, bedre immunsystem osv osv. Les Gro Nylander og co
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #22 Skrevet 8. juni 2014 Jeg ble ammet i fire uker, for så å få NAN og h-melk blandet med vann og malt. Er ikke alergisk mot noe. Blir syk en gang i året (jula), men er tett i nesen ofte. Min første datter ble fullammet til hun var 3,5 mnd, og fikk deretter Hipp 1 til hun var 1 år. Ofte forkjølet. Min andre datter er 3 mnd, og fullammes. Ikke vært syk enda. Mine tre søstre ble hhv. ammet i 3, 6 og 9 mnd, og har fått NAN etter det. Alle tre sliter med melkeintoleranse. Samboer ble ammet i 9 mnd. Var skjeldent syk som barn, men har ofte kraftige forkjølelser, pollenalergi og dårlig rygg. Så du får tolke det som du vil. Angående smartere, bedre, flinkere osv.. Tja ;-) Anonymous poster hash: 45af0...03b
Nyttårs barn Skrevet 8. juni 2014 #23 Skrevet 8. juni 2014 Det er svært vanskelig å forske på amming, fordi det er så mange positive faktorer som trekker i samme retning. Det er ingen steder det ammes så mye som på Bygdøy. Jo høyere utdanning mor har, jo større er sansynligheten for at hun ammer. Detsamme gjelder for kosthold, røyking,økonomi og andre faktorer. Altså mødre som ammer lever ofte sunnere, i mer stabile omgivelser, røyker ikke og er gjerne svært godt i stand til å ta imot råd. Legger du så til at friske spebarn har lettere for å få tak på ammingen, så blir summen at de som ammes klarer seg noe bedre enn de som ikke ammes.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #25 Skrevet 9. juni 2014 Mye bedre barn. Mer intelligente, bedre immunsystem osv osv. Les Gro Nylander og co På hvilken måte mener du at disse barna blir "bedre"? Som mange allerede har nevnt så har man ikke sikkert kunne trekke en slutning om at brystmelk gir høyere IQ. Det er derimot oftest intelligente og velutdannede mødre som ammer, og disse kvinnene viderefører sine evner genetisk til barnet. Derfor kan det i mange studier se ut som om høyere IQ er en korrelasjon og ikke en kausalitet. Når det gjelder infeksjoner og immunsystem så overføres det allerede i tredje trimester masse antistoffer fra mor til barn via morkake-barrieren. Gro Nylander leser jeg ikke. Hun er en lege av den gamle skolen og begynner å bli utdatert. Dog, takk for tipset. Anonymous poster hash: 1500e...d52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå