skinnfilla Skrevet 8. juni 2014 #26 Skrevet 8. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Helt enig med deg, grunnen til at vi har muligheten , er at mannen er 60% ufør og kun jobber mandag og tirsdag. Jeg jobber hele sommeren, har 9 dager ferie og forhåpentligvis et par langhelger. Jeg jobber kveld når han jobber . Men vi har et par ekstrahjelper i sommerferien, så det er mulig å få noen fridager utenom.
Elsker livet Skrevet 8. juni 2014 #27 Skrevet 8. juni 2014 (endret) Jeg har 2 skolebarn som skal ha ferie hele ferien. Ett barn som skal begynne i barnehage til høsten og en går i barnehagen. Han som går i barnehage har fri 3 uker. Han går 3 dager i uka vanligvis og kommer til å gå når det er kamerater i som skal i barnehagen i sommer. Jeg spør de ansatte uke for uke om det er noen av hans venner som skal. Når det ikke er noen tar jeg han fri. Jeg har jo de 3 andre hjemme, så for meg må han bare ha mer fri, men han trives i barnehagen og ser nødvendigvis ikke noen grunn til å holde han hjemme i nesten 2 mnd. Endret 8. juni 2014 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #28 Skrevet 8. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #29 Skrevet 8. juni 2014 Alle må vel ha minst 3 uker sammenhengende ferie. 4 uker for sfo her. Så alle barn får vel feire. Hvordan man løser det best for sin familie må man faktisk stå for selv og ingen kan dømme uten å vite. Mine barn får 4 uker ferie, jeg har 4 uker fri og derfor får de det også. Så må de på Sfo for de kan ikke være alene hjemme. Min søster kunne sikkert skrytt av at sønnen hennes får 6 uker ferie og kan hende du i første øyekast virker man sikkert som en fantastisk mamma. Tenker man det samme når man hører at hun faktisk bare er med barnet 1 av disse ukene, resten av tiden er barnet sendt bort til annen familie? Anonymous poster hash: d352e...f9e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #30 Skrevet 8. juni 2014 Fire uker ferie på alle unntatt pappaen som har brukt ferie allerede. Resten av ferien går med til planleggingsdager ol. Barna trives både på SFO og i barnehage, selv om de slettes ikke "velger" det over ferie med oss. Jobbe må vi, og da kan ikke treåringen være hjemme. Permisjon uten lønn kan vi heller ikke automatisk få, selv om det hadde vært deilig. Jobben min må faktisk gjøres hele året, ikke alt kan gjøres av vikarer, og du blir ganske sur hvis du kommer til stengt dør pga at folk er hjemme med barna sine. Anonymous poster hash: 60142...254
Elsker livet Skrevet 8. juni 2014 #31 Skrevet 8. juni 2014 (endret) Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Hvorfor er det trist? Gutten min liker å variere og ikke bare henge med søsknene sine. Jeg er glad for at han ser på barnehagen som noe lystbetont, og ikke slitsomt og trist. Når barna er ca. 4 år er det ikke så enkelt å ha eller gå på besøk til kamerater som det er for de eldre barna, fordi de krever mer av de voksne. Jeg får meg i alle fall ikke til å mase på andre foreldre nesten hver eneste dag for at de skal treffes. Spesielt ikke om de jobber og har barnet sitt i barnehagen på dagtid. Endret 8. juni 2014 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #32 Skrevet 8. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Jeg er alene med barna mine 100% og har ikke familie som kan ta mine barn noe som helst denne sommeren, hva skulle jeg bortprioritere? tak over hodet? mat? For om jeg forlangte 8 uker fri fra jobben om sommern + alle andre feriedager selvsagt, så hadde jeg rett og slett ikke hatt noen jobb. Så nei har ikke det misnte dårlig samvittighet for at barna bare får 4 uker fri fra sfo. Snakk om å ha lite forståelse for at ikke alle har samme økonomi og livssituasjon som en selv. Anonymous poster hash: d352e...f9e
Havhesten Skrevet 8. juni 2014 #33 Skrevet 8. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Det er mange jobber der det er umulig å ta så mye fri, selv med partner. Med lite hjelp å hente fra besteforeldre osv er det en drøy påstand å si at de fleste har muligheten til det. Selv har jeg et yrke som har meget høy akivitet om sommeren, og mannen min jobber turnus uten mulighet til flere ukers fri i strekk, så det er litt kryss i taket at det blir slik denne gangen.
Håpet om nr 3 :-) Skrevet 8. juni 2014 #34 Skrevet 8. juni 2014 Små barn har like godt av ferie som storbarn av voksne:-)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #35 Skrevet 8. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Det er mange jobber der det er umulig å ta så mye fri, selv med partner. Med lite hjelp å hente fra besteforeldre osv er det en drøy påstand å si at de fleste har muligheten til det. Selv har jeg et yrke som har meget høy akivitet om sommeren, og mannen min jobber turnus uten mulighet til flere ukers fri i strekk, så det er litt kryss i taket at det blir slik denne gangen. Setter man barnas behov for ferie og fri først, så skaffer man seg en jobb der fri hele sommeren er mulig. Eller så tar man ut ferien hver for seg. Man får til det man vil. Anonymous poster hash: 36fab...b6c
Mandala Skrevet 8. juni 2014 #36 Skrevet 8. juni 2014 Jupp. Ifjor hadde datteren ca fem dager på Sfo. Til vanlig har de ingen Sfo. De er 8 og 10 år gamle, og er hjemme alene før og etter skolen. I sommer får de opptil ti dager de må være alene hjemme fra kl 7.30 til 15.30. Det blir spennende.
Havhesten Skrevet 8. juni 2014 #37 Skrevet 8. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Det er mange jobber der det er umulig å ta så mye fri, selv med partner. Med lite hjelp å hente fra besteforeldre osv er det en drøy påstand å si at de fleste har muligheten til det. Selv har jeg et yrke som har meget høy akivitet om sommeren, og mannen min jobber turnus uten mulighet til flere ukers fri i strekk, så det er litt kryss i taket at det blir slik denne gangen. Setter man barnas behov for ferie og fri først, så skaffer man seg en jobb der fri hele sommeren er mulig. Eller så tar man ut ferien hver for seg. Man får til det man vil. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Jeg lurer på hvordan samfunnet og verden hadde sett ut om alle hadde satt behov for ferie og fri først. Velkommen til Norge, verdens rikeste land. Her tenker vi på ferie og fritid- "fordi barna fortjener det" Makan
Honningmelon Skrevet 8. juni 2014 #38 Skrevet 8. juni 2014 Skolebarna har fri i åtte uker. Minste som går i bhg får fri i 4-5 uker.
Maracuya Skrevet 8. juni 2014 #39 Skrevet 8. juni 2014 Dere med vanlig jobb og barn som har fri hele sommeren, hvordan ordner dere det? Får dere selv ta 8 uker ferie? Deler dere sommeren mellom dere? Jeg skal ha 4 uker ferie når barnehagen er stengt, så har mannen min en uke etter det, så da blir det 5 uker på ungene. Resten av sommeren skal de i barnehagen. Vi har råd til å ta 8 uker ferie, men det ville ikke fungere spesielt bra for arbeidsgiver. Ingen gjør min jobb mens jeg er borte.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #40 Skrevet 8. juni 2014 Mine gutter skal ha 4 uker ferie og fire uker på Sfo. De gleder seg til Sfo i ferien! De fleste av kompisene skal de samme dagene på Sfo. Vi fikk nettopp sommerprogrammet og der er det mye kjekt! Overnatting i lavvo, tur i skogen inkludert en bekk! Fisketur, museum, lete etter insektdag, vannkrigdag, bakedag, sportsdag, fotballdag osv. Sfo setter opp lavvoer og telt på uteområdet, det er stort uteområde med ulendt terreng. Leken foregår ute. De har piknic og storkoser seg. Kjempeflinke ansatte og de fleste kompiser. Eldstemann går i 3. Trinn nå og fikk velge om han ville på Sfo eller ha en kombinasjon av hjemme alene, tante og bestemor, valgte selv Sfo! Anonymous poster hash: 5e387...f8b
Rosarose Skrevet 8. juni 2014 #41 Skrevet 8. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Ser ikke på det som trist. men positivt at de trives i barnehage/SFO Barn i nabolaget kan være på ferie og det kan bli litt kjedelig å gå hjemme med bare voksne. Da er det godt for dem å komme et sted hvor de kan leke med andre barn, men trenger kanskje ikke ha like lange dager som ellers da. Det kan jo være spennende å være med foreldre på jobb, men det er som regel begrenset hvor lenge det er spennende. Hurra for barnehage/SFO!!
Håpet om nr 3 :-) Skrevet 8. juni 2014 #42 Skrevet 8. juni 2014 I år har vi delt opp så ungene får 6 uker med oss. 2 med meg 1 med far 2 sammen mor og far 1 far...
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #43 Skrevet 8. juni 2014 I år har vi delt opp så ungene får 6 uker med oss. 2 med meg 1 med far 2 sammen mor og far 1 far...Jeg jobber i bhg. Hvem tror dere har minst ferie? Anonymous poster hash: 76c29...3ed
Øyne som ser!! Skrevet 9. juni 2014 #44 Skrevet 9. juni 2014 Han skal ha 4 uker ferie.Har han hjemma alt fra 1-4 dager ellers i uka. Har også tenkt å levere han kl 13 i barnehagen de dagene jeg jobber kveld også henter pappaen kl 16.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #45 Skrevet 9. juni 2014 I år har vi delt opp så ungene får 6 uker med oss. 2 med meg 1 med far 2 sammen mor og far 1 far...Jeg jobber i bhg. Hvem tror dere har minst ferie? Anonymous poster hash: 76c29...3ed Hva mener du med det? Du har vel 3 uker ferie du som alle andre Anonymous poster hash: bcff2...a5f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #46 Skrevet 9. juni 2014 I år har vi delt opp så ungene får 6 uker med oss. 2 med meg 1 med far 2 sammen mor og far 1 far...Jeg jobber i bhg. Hvem tror dere har minst ferie? Anonymous poster hash: 76c29...3ed Hva mener du med det? Du har vel 3 uker ferie du som alle andre Anonymous poster hash: bcff2...a5f De som har minst ferie fra bhg det er de som har hjemmeværende foreldre og lærere:-) i bhg var har de det de må 3 uker:-) Anonymous poster hash: 76c29...3ed
Tipp topp Skrevet 9. juni 2014 #47 Skrevet 9. juni 2014 Her blir det bråk hvis de ikke får lov til å være på AKS (SFO) siste uken før skolen starter. Da skal de nye 1. klassingene ha skolen for seg selv, så dra drar de andre på tur. Bowling, go-cart, kino, tur i skogen osv. De ser på AKS som frie og gøy, ikke hverdag.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #48 Skrevet 9. juni 2014 Ungene skal ha ferie når vi har ferie. Noe av de beste barndomsminnene jeg har er når hele familien hadde fri sammen - tror positiv familieferie er mye bedre enn 4 uker alene med mor og 4 uker alene med far kun for å unngå å sende barna i bhg.. Anonymous poster hash: 94710...2b6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #49 Skrevet 9. juni 2014 Minimum 7 uker. Jeg er i permisjon uansett. Så her er de hjemme med meg eller meg og far ( og på ferietur selvsagt) og når far er på jobb reiser jeg og gjengen på hyttetur. Anonymous poster hash: 36eae...7b8
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #50 Skrevet 9. juni 2014 Mine får fri hele sommeren, for første gang. Jeg synes ingen skal dømme andres valg mht ferie kontra barnehage/sfo. Det er langt fra alle som har økonomi eller mulighet til å ta fri i 8 uker. Det er fakrisk litt hoverende å si at dette gjør jeg, og det er best for barna. Alle er ulike! Greit i de få tilfellene der man faktisk må. Men de aller fleste har faktisk mulighet hvis de bare bortprioriterer alt fjaset de må ha i hverdagen. Å det er faktisk bare trist når barna heller vil i Bhg og SFO isteden for å være hjemme. Hi. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Det er mange jobber der det er umulig å ta så mye fri, selv med partner. Med lite hjelp å hente fra besteforeldre osv er det en drøy påstand å si at de fleste har muligheten til det. Selv har jeg et yrke som har meget høy akivitet om sommeren, og mannen min jobber turnus uten mulighet til flere ukers fri i strekk, så det er litt kryss i taket at det blir slik denne gangen.Setter man barnas behov for ferie og fri først, så skaffer man seg en jobb der fri hele sommeren er mulig. Eller så tar man ut ferien hver for seg. Man får til det man vil. Anonymous poster hash: 36fab...b6c Er dette virkelig et seriøst svar? Jeg lurer på om du skriver dette bare for å provosere, HI? Så fordi jeg på et eller annet tidspunkt ville ha barn så burde jeg ikke utdannet meg til lege? Eller i det minste da giftet meg med en lærer slik at de fremtidige barna kunne få fri hele sommeren? For som hos oss hvor både jeg og mannen er leger så kan vi ikke bare ta oss fri 8 uker sammenhengende om sommeren, det hadde aldri arbeidsgiver gått med på. Så vi tar 3-4 uker sammenhengende hver og barna får fri 4-5 uker om sommeren alt etter hvordan vi fordeler ferieukene. Vi kunne selvfølgelig hatt 4 uker hver for oss slik at de fikk 8 uker fri, men da hadde vi ikke hatt noe ferie sammen, og det synes ikke jeg heller er noen god løsning. Vi synes det er viktig å gjøre ting sammen som en hel familie om sommeren, og ikke bare mor og barn eller far og barn. Anonymous poster hash: 74e85...2aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå