Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Har ikke råd til sommerferie i år og har dårlig samvittighet for det ovenfor barna på 5 år og 2år. Noen andre i samme situasjon? Hva skal dere gjøre i ferien? Anonymous poster hash: 3efab...11e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Har ikke råd til sommerferie i år og har dårlig samvittighet for det ovenfor barna på 5 år og 2år. Noen andre i samme situasjon? Hva skal dere gjøre i ferien? Anonymous poster hash: 3efab...11e Jepp, pusser opp hjemme og har en baby på 2 mnd. Så, blir ikke ferie på oss. Har en på 5 år også, men hun skal til besteforeldrene og faren og de tar henne alltid med til sverige på badeland etc, hvert år. Så, blir nok tellturer på oss og tur til badeland i nærheten her. Anonymous poster hash: a83ae...146
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er student og kjempedeilig råd! Men ferie blir det! Vi skal på telttur på fjellet en helg, låne hytta til svigers ei uke og ellers kose oss mye! Ikke si det ikke blir ferie, prøv å tenk ut noe lignende? Har dere mulighet til å låne hytte eller dra på telttur? Mine unger ble iallfall veldig glad når jeg fortalte om ferieplanene våre! Ikke blakk deg for dyre ferier iallfall! Anonymous poster hash: c8e87...a1f
Mandala Skrevet 4. juni 2014 #4 Skrevet 4. juni 2014 Når de er så små hadde jeg virkelig ikke hatt dårlig samvittighet. De koser seg like mye på strand, i skog etc.
BareMas Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Vi har råd til å dra på ferie, men velger å ikke dra noe sted. Offisiell unnskyldning: høygravid. Egentlig grunn: jeg elsker å være hjemme å nyte fritid og fint vær, uten å stresse rundt på flyplasser, kjøre langt i bil, pakke og whatnot. Hageferie <3 Ferieturer er ikke det viktigste for å skape gode minner for unger, det er hvordan man bruker tiden sammen. Kos dere hjemme, dra på små utflukter, spis en is mer enn vanlig! Slikt skaper gode minner og glade barn
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 I fjor fikk jeg barn i juli så sommeren tilbragte vi på terassen! Kjøpte bassen, og holdt ungene sysselsatt hele sommeren Var ute å gikk lange turer, til lekeplasser, en is på brygga, etc. Helt topp i år skal vi en uke til svigers, og thats it. Skal pusse opp hjemme og bruker pengene (og tida) på det. Helt kurant. Ungene har fortsatt bassenget fra i fjor
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #7 Skrevet 4. juni 2014 Barn trenger ikke dra langt for å ha en morsom ferie. De ønsker deg aller mest glade og tilstedeværende voksne. Forslag til aktiviteter i nærområdet: - dra på stranda, plukke med steiner og skjell. Kanskje dere kan male de dagen etter? - sov i telt, enten i skogen eller ved et vann - bak muffins eller boller - gå i skogen, plukke konger og pinner. Av de kan dere lage dyr. Pinner kan brukes til å lage gjerder og med litt gress blir det en hel bondegård - ta med en ball og litt mat i dra på piknikk i en park, - legg tepper over bordet så det går ned til gulvet. Det blir den kuleste hytta ever! Ta med lommelykt og les bok... Det blir gøy! God sommer:) Anonymous poster hash: 2900f...725
sug lut Skrevet 4. juni 2014 #8 Skrevet 4. juni 2014 "Har ikke råd til sommerferie" tolker jeg som "må jobbe hele sommeren". For om du har fri men fortsatt har base hjemme har du ferie. Da har du overhodet ikke noe å ha dårlig samvittighet for, det er da bare opp til deg å lage en god ferie.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #9 Skrevet 4. juni 2014 Takk for svar, ble litt oppmuntret nå :-) Er arbeidsledig og ikke mye penger til overs så har ikke penger til og kjøpe telt eller leie hytte. Vi klarer oss akkurat med å betale regninger og kjøpe mat. Skal selge unna litt ting vi har til overs sånn at guttene får bursdagsgave i sommer, da begge fyller år i sommer. Men litt ekstra is og turer til stranden skal vi klare og kanskje en tur til badeland. Det stakk sånn i mammahjertet da femåringen kom hjem fra barnehagen og fortalte at de hadde snakket om sommerferien og alle hadde fortalt hva de skulle i ferien. Og min sønn spurte meg hvor vi skulle i sommerferien. femåringens store øønske er å reise til dyreparken, men det har vi ikke råd til desverre. Håper å få råd til det neste sommer :-) Anonymous poster hash: 3efab...11e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #10 Skrevet 4. juni 2014 Siste svar var HI Anonymous poster hash: 3efab...11e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #11 Skrevet 4. juni 2014 Vi besøker familie. Har råd til dyrere ferie men prioriterer andre ting for tiden. Barna synes det er stas å besøke oldeforeldre og besteforeldre. Og så finner vi på ting som piknik i hagen, lage hjemmelaget is av juice, saft eller most frukt, sette opp plaskebasseng ute osv. Anonymous poster hash: 287fa...97f
BareMas Skrevet 4. juni 2014 #12 Skrevet 4. juni 2014 Takk for svar, ble litt oppmuntret nå :-) Er arbeidsledig og ikke mye penger til overs så har ikke penger til og kjøpe telt eller leie hytte. Vi klarer oss akkurat med å betale regninger og kjøpe mat. Skal selge unna litt ting vi har til overs sånn at guttene får bursdagsgave i sommer, da begge fyller år i sommer. Men litt ekstra is og turer til stranden skal vi klare og kanskje en tur til badeland. Det stakk sånn i mammahjertet da femåringen kom hjem fra barnehagen og fortalte at de hadde snakket om sommerferien og alle hadde fortalt hva de skulle i ferien. Og min sønn spurte meg hvor vi skulle i sommerferien. femåringens store øønske er å reise til dyreparken, men det har vi ikke råd til desverre. Håper å få råd til det neste sommer :-) Anonymous poster hash: 3efab...11e Besøksgårder, evnt bekjente som har gård, en nabo med en stor hund som dere kan låne på en liten luftetur, noen dere kjenner/vet av som har dyr litt utenom den vanlige huskatta. Gjør litt utav det om dere treffer et dyr, så tror jeg 5åringen kan ler like lenge på det som en tur til dyreparken dere kommer til å få en knall sommer, jeg kjenner det på meg
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #13 Skrevet 4. juni 2014 Tusen takk for gode ord :-) Ja håper på fint vær og god sommer (bor i Bergen) ;-) HI Anonymous poster hash: 3efab...11e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #14 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er i Ny jobb, bedriften stenger hele juli og jeg har ikke penger. Så ja!! Har ikke råd til sommerferie i år og har dårlig samvittighet for det ovenfor barna på 5 år og 2år. Noen andre i samme situasjon? Hva skal dere gjøre i ferien? Anonymous poster hash: 3efab...11e Anonymous poster hash: 8d1da...5a7
Elsker livet Skrevet 4. juni 2014 #15 Skrevet 4. juni 2014 I overskriften tolket jeg det som at du ikke hadde ferie, og det hadde vært veldig trist. Men du har jo tid sammen med barna. Her har vi heller reist noe særlig i sommerferiene fordi mannen har jobbet så og si hele skoleferiene de siste årene, og syns ikke det har vært noe problem eller at det har vært synd på barna. Syns selvfølgelig det er best at vi har ferie sammen om sommeren og reiser bort, og i år skal vi endelig det.
jentemamma Skrevet 4. juni 2014 #16 Skrevet 4. juni 2014 "Har ikke råd til sommerferie" tolker jeg som "må jobbe hele sommeren". For om du har fri men fortsatt har base hjemme har du ferie. Da har du overhodet ikke noe å ha dårlig samvittighet for, det er da bare opp til deg å lage en god ferie. Veldig enig med denne! Ferie er for meg ikke nødvendigvis = syden, fornøyelsesparker etc. Ferie er å ha fri fra jobb og skole/bhg. Barn i den alderen lever "her og nå", og din oppgave blir å fylle dagene med "de små tingene" denne sommeren. Neste sommer har dere kanskje andre muligheter. Den store fordelen er jo at du har masse tid til å se barna dine og gi de mye oppmerksomhet. Og det er mye man kan finne på som ikke koster mye penger. Bergen er jo i tillegg en by mange drar på ferie til, altså mye å se og gjøre der. Dere har ikke noen dere kan reise på besøk til da? Eks besteforeldre etc. Litt miljøombytte gir jo gjerne feriefølelse:)
Gjest lillehi Skrevet 4. juni 2014 #17 Skrevet 4. juni 2014 Vi skal heller ikke dra noen steder i sommer, har heller ikke råd😔 men vi skal feire 14 års dag og satser på fint vær så nærområdet kan benyttes😃☀
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #18 Skrevet 4. juni 2014 Nå vet jeg ikke hvor dårlig råd du har, men et raskt søk på finn viser at det selges telt for 300-500 kr i bergen. Sånn dersom du ønsker å dra på telttur. Det er jo fantastisk kjekt for unger!, og med havregrynsgrøt til frokost og lunsj (det smaker stålende på tur!) og feks toro tomatsuppe til middag, kan du slippe unna med 20 kr i matutgifter. :-) og så er det bare å ta bussen til et egna sted, og rusle litt inn i skogen/finne et lite vann osv. Kan bli drømmeferie for en 5åring! Kanskje dere ser ekorn, eller får besøk av småfugler til frokost? Eller fisken vaker i vannet? Kjenner jeg gleder meg til lavbudsjettsferie og telttur selv nå! :-D Anonymous poster hash: 4c76d...1ff
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #19 Skrevet 4. juni 2014 I Bergen er det jo kjempemye å gjøre! Bare å gå på fløyen og se trollene pleier å være stas. Der er det også ofte arrangementer i regi av turistforeningen. Om du får råd er akvariet bra, nordnesparken etc. I Arna er det besøksgård, kanskje stend har åpne dager? Smugene på bryggen er som å gå inn i en annen verden. Turstien opp Ulriken er fin, flott å bade i nubbevannet om minste kommer seg dit. Ellers er det et sted som kalles "broen" lengre nede, et svært rør som går under veien der grusveien stanser som er supert lekested for barn. Der kan du ha med vogn. Spørs litt hvor du bor og om du har bil eller ei. Kanskje en båttur til kleppestø er spennende? Anonymous poster hash: 287fa...97f
Håpet om nr 3 :-) Skrevet 4. juni 2014 #20 Skrevet 4. juni 2014 Ferie er å gjøre noe annet enn det man gjør i hverdagen:-)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #21 Skrevet 4. juni 2014 Blir ikke noen ferietur her heller med ny baby til uka og dårligere økonomi pga permisjon. Heldigvis skal de to største barna på ferie med pappaen sin, så de kommer tilbake på skolen med noen fine turminner. Har egentlig ikke så dårlig samvittighet heller for vi var borte i tre uker i fjor sommer. Anonymous poster hash: 1e896...079
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #22 Skrevet 4. juni 2014 I sommer er det mange jobber ledig, kanskje for kortere perioder som sommervikar, men kjekt å ha på cven og for å komme inni jobbmarkedet. I en så stor brysom Bergen ville jeg ringt rundt og hørt om noen trengte folk. Da får du tjent litt penger. Anonymous poster hash: 83e3d...5bc
Gjest Antarctica Skrevet 4. juni 2014 #23 Skrevet 4. juni 2014 Unger som er så små opplever ting litt annerledes. Ferie i nabolaget kan være flott det, bare du selv tar deg tid til å hygge deg med dem. -Ta med lupe, håv og syltetøyglass og gå på insektsafari - Bygg mølle i bekken av barkebiter og planker. - Sett barkebåter på vannet. - Drager er alltid morsomt! - Lag utemåltider, ikke bare pølsegrilling, men andre utemåltider også. - Besøk venner med barn og finn på ting - Vannsprederen i hagen er en spa-opplevelse for småunger! - Fjøsbesøk - Det trenger ikke være sol for å gå på stranda. Er det kaldt, er stranda likevel en fin lekeplass!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #24 Skrevet 4. juni 2014 Som alle andre påpeker en ferie trenger ikke å være en 60000kroners tur til Tyrkia. Itilegg til alle de flot tipsene du har fått her så ville jeg bare legge til at du kan leie turisthytter gratis gjennom hele Norge, hvis du ar bil og råd til en ekstra tank med drivstoff kan dere reise på fjelltur og sove i hytte. Det er mange som bytter bolig nå om dagen, google litt så kan kanskje dere kan bytte blig med noen andre enten i Norge eller i utlandet. I min komunne er det mulig å låne kanoer og redningsvester gratis, kanskje det finnes noe lignede i Bergen? Vær turister i egen by. Hvis det regner kan dere ha campingtur i stua og kanskje til og med med eget svømmebasseng på badet I skogen rundt meg har jeg gitt noen steder spesielle navn og barna mine elsker å bli med for å spise kveldsmat/frokost eller lunsj på disse stedene... Eks Hobbittuen, Trollsteinen og Bjørnemyra er for oss helt spesielle steder for det skjer de utroligste ting for alle andre er det eo tuve, en stor stein og ei myr. Utrolig hvor spennende ting kan bli bare de har et navn.. Anonymous poster hash: 83fe8...2e1
Mandala Skrevet 4. juni 2014 #25 Skrevet 4. juni 2014 (endret) Nå vet jeg ikke hvor dårlig råd du har, men et raskt søk på finn viser at det selges telt for 300-500 kr i bergen. Sånn dersom du ønsker å dra på telttur. Det er jo fantastisk kjekt for unger!, og med havregrynsgrøt til frokost og lunsj (det smaker stålende på tur!) og feks toro tomatsuppe til middag, kan du slippe unna med 20 kr i matutgifter. :-) og så er det bare å ta bussen til et egna sted, og rusle litt inn i skogen/finne et lite vann osv. Kan bli drømmeferie for en 5åring! Kanskje dere ser ekorn, eller får besøk av småfugler til frokost? Eller fisken vaker i vannet? Kjenner jeg gleder meg til lavbudsjettsferie og telttur selv nå! :-D Anonymous poster hash: 4c76d...1ff Telttur er lavbudsjettferie når man har utstyret. Men i tillegg til telt trengs også liggeunderlag og soveposer. En god lommelykt og noe å lage den billige maten på. Samt noe å spise den billige maten av og med. Vips, så ble det noen tusenlapper det også. Ser en nevnte boligbytte, det skal vi i sommer. Men da går det jo likevel litt ekstra penger, for reisen blant annet. Men jeg gleder meg til å få en boligbytteerfaring :-) Endret 4. juni 2014 av Mandala
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå