Virginia. Skrevet 3. juni 2014 #26 Skrevet 3. juni 2014 Vi har to ledere som er rimelig håpløse på personal. Hele mai har det vert for lite folk/folk må ha stått overtid siden de har latt for mange ta ferie. Vi har ofte vert rimelig oppgitte over dårlig kommunikasjon de imellom, og at de ikke "ser" hvor mange som må være på jobb til enhver tid. I går kom en mail om at ingen fikk ferie fra nå til 19. august. Er dette lov? Er fortsatt flere uker til første pulje går ut, og flere kunne tenkt å ta en dag eller to før ferien. Skjønner at det er vanskelig å ta ut ferie nå sommerferien starter selvfølgelig. Ikke har vi fått noen grunn, og de siste dagene har vi vert godt med folk. Har vert fult mulig for folk å ta en feriedag. Tidligere sjefer har vert veldig glade for at folk avvikler ferie. Slik det er nå, kommer jo alle til å sitte igjen med mye ferie i høst. Anonymous poster hash: e14fd...345 Alle ansatte skal ha mulighet å avvikle minst 3 uker sammenhengende ferie før 1. september, så de kan ikke pålegge dere å vente til 19. august. Dessuten vil de vel bare få et tilsvarende problem til høsten, dersom mange da ønsker å ta ut ferien sin fremfor å overføre den til neste år? Det høres ut som kompetente vikarer kan være noe av løsningen for alle her. Kostbart vil det naturligvis være, men forhåpentligvis vil ikke bedriften gjenta tabben med å ikke sjekke at det er forsvarlig bemanning til senere. Feil, fristen er 30 september. Så de kan godt nekte både sammenhengende ferie og enkelte feriedager frem til 19 august. Anonymous poster hash: cc31d...d75 Ah, takk . Her husket jeg umiddelbart litt feil. 30. september stemmer, og da har naturligvis arbeidsgiver lov til å pålegge dere å jobbe frem til 19. august før videre ferieavvikling HI .
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #27 Skrevet 3. juni 2014 Vi har to ledere som er rimelig håpløse på personal. Hele mai har det vert for lite folk/folk må ha stått overtid siden de har latt for mange ta ferie. Vi har ofte vert rimelig oppgitte over dårlig kommunikasjon de imellom, og at de ikke "ser" hvor mange som må være på jobb til enhver tid. I går kom en mail om at ingen fikk ferie fra nå til 19. august. Er dette lov? Er fortsatt flere uker til første pulje går ut, og flere kunne tenkt å ta en dag eller to før ferien. Skjønner at det er vanskelig å ta ut ferie nå sommerferien starter selvfølgelig. Ikke har vi fått noen grunn, og de siste dagene har vi vert godt med folk. Har vert fult mulig for folk å ta en feriedag. Tidligere sjefer har vert veldig glade for at folk avvikler ferie. Slik det er nå, kommer jo alle til å sitte igjen med mye ferie i høst. Anonymous poster hash: e14fd...345 Alle ansatte skal ha mulighet å avvikle minst 3 uker sammenhengende ferie før 1. september, så de kan ikke pålegge dere å vente til 19. august. Dessuten vil de vel bare få et tilsvarende problem til høsten, dersom mange da ønsker å ta ut ferien sin fremfor å overføre den til neste år? Det høres ut som kompetente vikarer kan være noe av løsningen for alle her. Kostbart vil det naturligvis være, men forhåpentligvis vil ikke bedriften gjenta tabben med å ikke sjekke at det er forsvarlig bemanning til senere. Feil, fristen er 30 september. Så de kan godt nekte både sammenhengende ferie og enkelte feriedager frem til 19 august. Anonymous poster hash: cc31d...d75 Ah, takk . Her husket jeg umiddelbart litt feil. 30. september stemmer, og da har naturligvis arbeidsgiver lov til å pålegge dere å jobbe frem til 19. august før videre ferieavvikling HI . Men nå var det ikke det HI spør om, hun har jo sagt at ferieavviklingen starter om 3 uker og alle får 3 uker ferie, men hun lurer på om arbeidsgiver kan nekte dem å ta ut enkeltdager av den ferien de skal ha utover de 3 ukene i denne perioden. Om Hi skal ha 3 uker ferie i juli vil hun i tillegg ha muligheten til å ta ut noen enkeltdager i juni, og det har de nå fått beskjed om at de ikke får gjøre før etter 16.august og hun lurer på om det er lov. Svaret er at det er helt lovlig. Anonymous poster hash: 01305...993
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #28 Skrevet 3. juni 2014 Arbeidsgiver har nok loven på sin side her. :-) Anonymous poster hash: 9db67...d82
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #29 Skrevet 3. juni 2014 Du høres litt rar eller gal ut. Klager over lite folk, så over å ikke kunne ta mer fri.... Så er arbeidsgiveren dum og ikke ser det er mulig å få fri. De har LOV å nekte. Diskuter evt med de om du er misfornøyd, men best av alt er nok om du finner et annet sted å jobbe Anonymous poster hash: 152f9...732
Virginia. Skrevet 3. juni 2014 #30 Skrevet 3. juni 2014 Vi har to ledere som er rimelig håpløse på personal. Hele mai har det vert for lite folk/folk må ha stått overtid siden de har latt for mange ta ferie. Vi har ofte vert rimelig oppgitte over dårlig kommunikasjon de imellom, og at de ikke "ser" hvor mange som må være på jobb til enhver tid. I går kom en mail om at ingen fikk ferie fra nå til 19. august. Er dette lov? Er fortsatt flere uker til første pulje går ut, og flere kunne tenkt å ta en dag eller to før ferien. Skjønner at det er vanskelig å ta ut ferie nå sommerferien starter selvfølgelig. Ikke har vi fått noen grunn, og de siste dagene har vi vert godt med folk. Har vert fult mulig for folk å ta en feriedag. Tidligere sjefer har vert veldig glade for at folk avvikler ferie. Slik det er nå, kommer jo alle til å sitte igjen med mye ferie i høst. Anonymous poster hash: e14fd...345 Alle ansatte skal ha mulighet å avvikle minst 3 uker sammenhengende ferie før 1. september, så de kan ikke pålegge dere å vente til 19. august. Dessuten vil de vel bare få et tilsvarende problem til høsten, dersom mange da ønsker å ta ut ferien sin fremfor å overføre den til neste år? Det høres ut som kompetente vikarer kan være noe av løsningen for alle her. Kostbart vil det naturligvis være, men forhåpentligvis vil ikke bedriften gjenta tabben med å ikke sjekke at det er forsvarlig bemanning til senere. Feil, fristen er 30 september. Så de kan godt nekte både sammenhengende ferie og enkelte feriedager frem til 19 august. Anonymous poster hash: cc31d...d75 Ah, takk . Her husket jeg umiddelbart litt feil. 30. september stemmer, og da har naturligvis arbeidsgiver lov til å pålegge dere å jobbe frem til 19. august før videre ferieavvikling HI . Men nå var det ikke det HI spør om, hun har jo sagt at ferieavviklingen starter om 3 uker og alle får 3 uker ferie, men hun lurer på om arbeidsgiver kan nekte dem å ta ut enkeltdager av den ferien de skal ha utover de 3 ukene i denne perioden. Om Hi skal ha 3 uker ferie i juli vil hun i tillegg ha muligheten til å ta ut noen enkeltdager i juni, og det har de nå fått beskjed om at de ikke får gjøre før etter 16.august og hun lurer på om det er lov. Svaret er at det er helt lovlig. Anonymous poster hash: 01305...993 Ja, det stemmer.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. juni 2014 #31 Skrevet 3. juni 2014 Arbeidsgiver har tydelig vært veldig "snill" og fleksibel, men har nå tydeligvis funnet ut at det går over stokk og stein og har bestemt seg for å stramme inn og få situasjonen under kontroll. Det høres fornuftig ut, og arbeidsgiver har absolutt retten på sin side.
Virginia. Skrevet 3. juni 2014 #32 Skrevet 3. juni 2014 Du høres litt rar eller gal ut. Klager over lite folk, så over å ikke kunne ta mer fri.... Så er arbeidsgiveren dum og ikke ser det er mulig å få fri. De har LOV å nekte. Diskuter evt med de om du er misfornøyd, men best av alt er nok om du finner et annet sted å jobbe Anonymous poster hash: 152f9...732 Gal og rar, øh...? Synes virkelig ikke HI på noen måte har gjort annet enn å lufte litt frustrasjon her anonymt, noe jeg ser på som en langt bedre løsning enn å ta ut denne frustrasjonen høyt ved kaffemaskinen med en gjeng kolleger. Ingen grunn til å overdramatisere normal frustrasjon og legitime spørsmål her.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #33 Skrevet 3. juni 2014 Du høres litt rar eller gal ut. Klager over lite folk, så over å ikke kunne ta mer fri.... Så er arbeidsgiveren dum og ikke ser det er mulig å få fri. De har LOV å nekte. Diskuter evt med de om du er misfornøyd, men best av alt er nok om du finner et annet sted å jobbe Anonymous poster hash: 152f9...732 Spar meg usakelige svar! Du vet ingenting om meg. Grunnen til lite folk har vert p.g.a. inkompetent ledelse. Det er noe flere sjefer her har kommentert. Å nekte folk enkelt dager med ferie uten grunn, er det vi reagerer på. Og ved vår bedrift har de ingen grense på hvor mange enkelt dager man kan ta ut. Flere jeg jobber med har rundt 40 dager ferie til gode, og tror ledelsen får et stort problem til høsten.. For meg er ikke dette noe stort problem, for hadde uansett ikke tenkt å ta ut ferie nå. Men, en kollega hadde tenkt å be om noen timer fri neste uke, da hun skal på en avsluttning i bhg. for datteren sin. Noe som ikke er noe problem med tanke på at vi er mer enn nok folk, men nå går det ikke. Hadde hun derimot satt seg opp for 3 dager siden, hadde hun fått fri... All ferie satt opp FØR mailen fra sjefene ble sendt ut er nemlig greit. Anonymous poster hash: e14fd...345
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #34 Skrevet 3. juni 2014 Du høres litt rar eller gal ut. Klager over lite folk, så over å ikke kunne ta mer fri.... Så er arbeidsgiveren dum og ikke ser det er mulig å få fri. De har LOV å nekte. Diskuter evt med de om du er misfornøyd, men best av alt er nok om du finner et annet sted å jobbe Anonymous poster hash: 152f9...732 Spar meg usakelige svar! Du vet ingenting om meg. Grunnen til lite folk har vert p.g.a. inkompetent ledelse. Det er noe flere sjefer her har kommentert. Å nekte folk enkelt dager med ferie uten grunn, er det vi reagerer på. Og ved vår bedrift har de ingen grense på hvor mange enkelt dager man kan ta ut. Flere jeg jobber med har rundt 40 dager ferie til gode, og tror ledelsen får et stort problem til høsten.. For meg er ikke dette noe stort problem, for hadde uansett ikke tenkt å ta ut ferie nå. Men, en kollega hadde tenkt å be om noen timer fri neste uke, da hun skal på en avsluttning i bhg. for datteren sin. Noe som ikke er noe problem med tanke på at vi er mer enn nok folk, men nå går det ikke. Hadde hun derimot satt seg opp for 3 dager siden, hadde hun fått fri... All ferie satt opp FØR mailen fra sjefene ble sendt ut er nemlig greit. Anonymous poster hash: e14fd...345 Velkommen til virkeligheten. Skift arbeidsgiver da om du tror at alle andre lar arbeidsgiver er så mye greier andre steder. Der jeg jobber nå må all ferie inkl enkeltdager ønskes før 15 februar, og ferien som en tildeles 1 mars står skrevet i stein. Anonymous poster hash: cc31d...d75
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #35 Skrevet 3. juni 2014 Du høres litt rar eller gal ut. Klager over lite folk, så over å ikke kunne ta mer fri.... Så er arbeidsgiveren dum og ikke ser det er mulig å få fri. De har LOV å nekte. Diskuter evt med de om du er misfornøyd, men best av alt er nok om du finner et annet sted å jobbe Anonymous poster hash: 152f9...732 Spar meg usakelige svar! Du vet ingenting om meg. Grunnen til lite folk har vert p.g.a. inkompetent ledelse. Det er noe flere sjefer her har kommentert. Å nekte folk enkelt dager med ferie uten grunn, er det vi reagerer på. Og ved vår bedrift har de ingen grense på hvor mange enkelt dager man kan ta ut. Flere jeg jobber med har rundt 40 dager ferie til gode, og tror ledelsen får et stort problem til høsten.. For meg er ikke dette noe stort problem, for hadde uansett ikke tenkt å ta ut ferie nå. Men, en kollega hadde tenkt å be om noen timer fri neste uke, da hun skal på en avsluttning i bhg. for datteren sin. Noe som ikke er noe problem med tanke på at vi er mer enn nok folk, men nå går det ikke. Hadde hun derimot satt seg opp for 3 dager siden, hadde hun fått fri... All ferie satt opp FØR mailen fra sjefene ble sendt ut er nemlig greit. Anonymous poster hash: e14fd...345 Velkommen til virkeligheten. Skift arbeidsgiver da om du tror at alle andre lar arbeidsgiver er så mye greier andre steder. Der jeg jobber nå må all ferie inkl enkeltdager ønskes før 15 februar, og ferien som en tildeles 1 mars står skrevet i stein. Anonymous poster hash: cc31d...d75 Helt greit å sette opp ønsker. Det er mer enn vi fikk. Greit å vite hvordan reglene skal være, FØR de blir innført. Anonymous poster hash: e14fd...345
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #36 Skrevet 3. juni 2014 Når jeg leser dette skjønner jeg hvor godt jeg har det som i stor grad styrer ferien min selv. Anonymous poster hash: 1f9f1...ab3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå