Gå til innhold

La barna betale for kjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke forlangt å få penger fra mine barn for å kjøre de på fritidsaktiviteter.

Er enig i hun over som skriver sykle eller bli hjemme!

Anonymous poster hash: 7398f...d1c

Jeg er forsåvidt enig. Problemet er at eldste er såpass bedaglig anlagt at jeg er redd han hadde valgt å bli hjemme om det ble fremstilt på den måten.

En annen ting er at jeg synes det er bra om ungene får et litt bevist forhold til at ting koster penger. Det kunne kansje et slik system gi dem.

Anonymous poster hash: dfa73...4a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med det samfunnet som bare blir fetere og fetere. Barna bruker så mye mer tid fremfor pc og spill osv

Så synes jeg dette er bra.. Men hadde de brukt i en normal fart frem på over 30 min så hadde jeg kanskje kjørt de.. Kommer alt på hvor langt det er :S Sykle 1 time for å komme et sted er kanskje litt langt.

Men synes ikke dette er noe dårlig idé..

Anonymous poster hash: ec480...132

Jeg tenker jo ikke å nekte å kjøre dem, men la dem velge selv om de helst vil ha pengene eller helst vil bli kjørt. For dem vil det kunne gi litt mer penger til hva de vil, om de sykler eller reiset offentlig og for meg ville det spare litt tid. Jeg går ut fra at på dager med skikklig ruskevær ville begge valgt å bli kjørt og da vil jeg jo gjøre det.

De greier fint distansene på under 30 minutter.

Jeg synes det virker som at du ikke orker å sette grenser for ungene dine - og i stedet ønsker du at ungene skal velge bort kjøringa fordi de har mer lyst på penger.

Men det spørs om du ikke gjør deg selv en bjørnetjeneste, den bedagelige ungen kan jo fort synes det er greit å betale dere (klarer seg jo uten de pengene nå), og da er du like langt...

Anonymous poster hash: 146b3...65b

Skrevet

Den bedagelige hadde jeg sparka ut døra rett og slett, skal de være med på idrett får de gjøre litt for deg også. Sykle dit er minstekravet. 

Anonymous poster hash: b32e4...065
Skrevet

Med det samfunnet som bare blir fetere og fetere. Barna bruker så mye mer tid fremfor pc og spill osv

Så synes jeg dette er bra.. Men hadde de brukt i en normal fart frem på over 30 min så hadde jeg kanskje kjørt de.. Kommer alt på hvor langt det er :S Sykle 1 time for å komme et sted er kanskje litt langt.

Men synes ikke dette er noe dårlig idé.. Anonymous poster hash: ec480...132

Jeg tenker jo ikke å nekte å kjøre dem, men la dem velge selv om de helst vil ha pengene eller helst vil bli kjørt. For dem vil det kunne gi litt mer penger til hva de vil, om de sykler eller reiset offentlig og for meg ville det spare litt tid. Jeg går ut fra at på dager med skikklig ruskevær ville begge valgt å bli kjørt og da vil jeg jo gjøre det.

De greier fint distansene på under 30 minutter.Anonymous poster hash: dfa73...4a8

Jeg synes det virker som at du ikke orker å sette grenser for ungene dine - og i stedet ønsker du at ungene skal velge bort kjøringa fordi de har mer lyst på penger.

Men det spørs om du ikke gjør deg selv en bjørnetjeneste, den bedagelige ungen kan jo fort synes det er greit å betale dere (klarer seg jo uten de pengene nå), og da er du like langt...Anonymous poster hash: 146b3...65b

jeg tror du tar feil når det gjelder grensesettingen og det kan godt hende jeg ender opp med omtrent like mye kjøring, men da blir det ikke lengre den samme selvfølgelig og det kan hende han lærer noe når han opplever at lillesøster har penger til å dra på Tusenfryd eller noe annet morsomt mens han må bli hjemme.

Skrevet

Hva med å belønne for sykling istedet? At de får ekstra lommepenger når de sykler?

Så slipper du å ta penger for å kjøre.

Anonymous poster hash: 6628f...14a

Skrevet

Hva med å belønne for sykling istedet? At de får ekstra lommepenger når de sykler?

Så slipper du å ta penger for å kjøre.

Anonymous poster hash: 6628f...14a

I praksiss blir det jo det jeg gjør ettersom jeg gir dem penger til transport som de selv kan disponere.

Å gi belønning direkte for å sykle har jeg ikke så lyst til. Det blir så motsatt av hvordan økonomien fungerer i virkligheten. Å sykle er jo ingen jobb. Derfor har jeg ikke lyst til å gi lønn for det.

Skrevet

Er dette en måte du vil prøve for å slippe å bestemme over ungene dine eller noe? Det høres så tafatt ut.. Hvis du er lei av å kjøre dem så ber du dem sykle, enkelt og greit. Synes du det er helt ok å kjøre i hytt og pine kan du vel bare fortsette som nå? 

Skrevet

Er dette en måte du vil prøve for å slippe å bestemme over ungene dine eller noe? Det høres så tafatt ut.. Hvis du er lei av å kjøre dem så ber du dem sykle, enkelt og greit. Synes du det er helt ok å kjøre i hytt og pine kan du vel bare fortsette som nå? 

Nei. det er noe jeg har lyst til å prøve for at de skal lære litt om økonomi og egne valg, og for at de (spessielt eldste) skal føle det positivt å sykle. Hvis det frigjør tid for meg i tillegg er det også et gode, men det er ikke det viktigste.

Skrevet

Mine barn hadde nok blitt hjemme om jeg ikke hadde kjørt dem. De er som meg, liker seg godt hjemme. Men jeg vet at de har godt av å bevege seg og være sammen med venner, derfor kjører jeg de 3 km 2 ganger i uka. Å kjøre 3 km tar ikke mer en 7min begge veier og det har jeg tid til.

Anonymous poster hash: 205ee...ebf
Skrevet

Kun jeg som har omløp nok til å tenke at 9-10 åringer faktisk ikke har noe ute i trafikken å gjøre alene?

Anonymous poster hash: 4ba88...ba5

Skrevet

Kun jeg som har omløp nok til å tenke at 9-10 åringer faktisk ikke har noe ute i trafikken å gjøre alene? Anonymous poster hash: 4ba88...ba5

nei. Her er det 3 km til skolen. Ikke faen om de får sykle dit alene.

HI, hvorfor spør du? Ser ut som du allerede har bestemt deg jo!

Anonymous poster hash: 7398f...d1c

Skrevet

jeg meiner det er litt rart å ta betallt før å kjøre ungene sine til aktiviteter. Du blir kanskje sett på som litt rar hvis andre foreldrer får det med seg.
Men jeg skjønner problemet. veit ikkje hva jeg hadde gjørt , bare forsettet å motivere barnet til å gå / sykle :-)

Skrevet

Kun jeg som har omløp nok til å tenke at 9-10 åringer faktisk ikke har noe ute i trafikken å gjøre alene?

Anonymous poster hash: 4ba88...ba5

Det er godt med gang og sykkelveier her. Farlig trafikk er faktisk ikke noe problem. De trenger stort sett ikke sykle på noen veier med mer enn 30 km/t for å komme seg til treninger eller øvinger. Det er et sted de ikke får sykle til alene. Der pleier vi å sykle sammen med yngste eller hun tar toget i staden. Eldste skal ikke dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...