Gå til innhold

La barna betale for kjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn som er med på diverse aktiviteter. Den ene er veldig flink til å sykle frem og tilbake, eller til nød ta toget. Den andre forventer bestandig å bli kjørt. Det dreier seg om distanser på 3-5 km.

Den kjøringen tar jo en del tid. Desuten er det mye sunnere for ungene å sykle selv. Nå tenkte jeg derfor å si til begge ungene at de får en sum penger hver i uka som de bruker som de vil. Enten kan de sykle selv (gratis), betale for togbiletter (15 kr hver vei) eller de kan betale meg eller faren for å bli kjørt (20-30 kr pr tur).

Høres det fornuftig ut.

Anonymous poster hash: dfa73...4a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor gamle disse barna er. Om de er gamle nok, synes jeg ordningen høres ut til å kunne motivere dem til å sykle.

Skrevet

Nei...

Anonymous poster hash: 01e37...e41
Skrevet

Alder har jo en vis betydning her

Skrevet

Hehe, det fornuftige er å si at der er sykkelen, skal du noe sted vet du hvordan den virker. Hadde virkelig ikke giddet å leke taxi for ungene mine med mindre det var storm ute for å si det sånn..

Anonymous poster hash: b32e4...065
Skrevet

Hva med å gi valget sykle eller bli hjemme?

Skrevet

Dårlig gjort. Foreldrene mine kjørte meg til aktiviteter flere ganger uka. Synes det er din plikt - det er du som har valgt å få barn, og da får du følge dem opp.

Anonymous poster hash: 2d38f...7e1

Skrevet

De er 9 og 10.

Skrevet

Dårlig gjort. Foreldrene mine kjørte meg til aktiviteter flere ganger uka. Synes det er din plikt - det er du som har valgt å få barn, og da får du følge dem opp.

Ja, stakkars deg om du hadde måttet sykle eller gå til trening. Det er da ingen plikt med mindre man bor fem mil unna langt inni skauen, så lenge det finnes sykkesti dit de skal kan de sykle. Enkelt og greit, noe annet er å be om dritlate unger med slike meninger som du har.

Skrevet

Med det samfunnet som bare blir fetere og fetere. Barna bruker så mye mer tid fremfor pc og spill osv 

Så synes jeg dette er bra.. Men hadde de brukt i en normal fart frem på over 30 min så hadde jeg kanskje kjørt de.. Kommer alt på hvor langt det er :S Sykle 1 time for å komme et sted er kanskje litt langt. 

Men synes ikke dette er noe dårlig idé.. 

Anonymous poster hash: ec480...132
Skrevet

Med det samfunnet som bare blir fetere og fetere. Barna bruker så mye mer tid fremfor pc og spill osv 

Så synes jeg dette er bra.. Men hadde de brukt i en normal fart frem på over 30 min så hadde jeg kanskje kjørt de.. Kommer alt på hvor langt det er :S Sykle 1 time for å komme et sted er kanskje litt langt. 

Men synes ikke dette er noe dårlig idé.. 

Anonymous poster hash: ec480...132

Jeg tenker jo ikke å nekte å kjøre dem, men la dem velge selv om de helst vil ha pengene eller helst vil bli kjørt. For dem vil det kunne gi litt mer penger til hva de vil, om de sykler eller reiset offentlig og for meg ville det spare litt tid. Jeg går ut fra at på dager med skikklig ruskevær ville begge valgt å bli kjørt og da vil jeg jo gjøre det.

De greier fint distansene på under 30 minutter.

Skrevet

Hva med heller å øke lommepengene med 10,- hver gang dere slipper å kjøre

Anonymous poster hash: fe029...07d

Skrevet

Syns å sykle en halvtime hver vei for å komme til trening f.eks er langt. Trener dere også? Sykler dere dit? Sykler på jobb?

Anonymous poster hash: a6171...62f

Skrevet

Syns å sykle en halvtime hver vei for å komme til trening f.eks er langt. Trener dere også? Sykler dere dit? Sykler på jobb?

HI skriver at det er 3-5 km dit de skal, det er IKKE langt. Det tar kanskje et kvarter i et moderat tempo. Du kan ikke seriøst mene at det er for langt å sykle for en frisk unge. 

Jeg sykler eller går over alt dit jeg skal, det må ungene også siden vi ikke har bil. De har aldri klaget, og fotballtreningene foregår ca 4km fra hjemmet. De er ikke de eneste som må sykle dit, så synes absolutt ikke synd i dem.

Skrevet

Om det er trygg sykkelvei hadde det ikke vært et valg, da sykler eller går man. Så kan du heller kjøre midtvinters når det er snø og kaldt.

Skrevet

Det tar et kvarter med sykling.

Her sykler barn og voksne til skole og jobb. Barna bruker en halvtime og vi foreldre en time til jobb.

I ruske vær brukes bilen.

Mange late foreldre her syns jeg. For langt å sykle? Latskap i mine øyne og dette har barn og voksne godt av.

Ikke rart barn er overvektige når foreldre kjører de overalt. Dette er å sy puter under ræva på ungene!

Anonymous poster hash: d7853...9ef

Skrevet

Her sykler barn og voksne til skole og jobb. Barna bruker en halvtime og vi foreldre en time til jobb.

Mange late foreldre her syns jeg. For langt å sykle? Latskap i mine øyne og dette har barn og voksne godt av.

Ikke rart barn er overvektige når foreldre kjører de overalt. Dette er å sy puter under ræva på ungene! Anonymous poster hash: d7853...9ef

Det heter å sy puter under armene på barna, ikke under ræva :D (jeg har sett deg (?) bruke uttrykket feil flere ganger før, og nå måtte jeg bare si fra).

Anonymous poster hash: c98fe...2a3

Skrevet

Dere som mener det er langt: til sammenligning så er det 3,8km en vei til barneskolen her vi bor. Alle barna går, gågrupper på de minste osv. Et barn på 9-10år klarer fint å sykle 3-5km gitt at det er trygg vei. Synes ikke du skal kjøre i det hele tatt med mindre det er forferdelig ruskevær. Øk gjerne ukelønn med begrunnelse at de er store nå (og sykler selv). Barn har godt av å bevege seg, vi gikk/syklet mye mer til venner osv da vi var små. Grensen for å få busskort til skolen er forøvrig 4km her.

Anonymous poster hash: 8678e...5cb

Skrevet

Er det sykkelavstand, og ikke forferdelig dårlig vær bør de sykle selv.

Anonymous poster hash: 33dd3...153

Skrevet

Ikke rart barn er overvektige når foreldre kjører de overalt. Dette er å sy puter under ræva på ungene! Anonymous poster hash: d7853...9ef

Det heter å sy puter under armene på barna, ikke under ræva :D (jeg har sett deg (?) bruke uttrykket feil flere ganger før, og nå måtte jeg bare si fra).

Anonymous poster hash: c98fe...2a3

Ikke meg som har skrevet dette tidligere og veit det er feil. Her passet det inn rett og slett ;)

Anonymous poster hash: d7853...9ef

Skrevet

Hadde ikke giddet å laget dette systemet. Her hadde valget vært; 1.Gå 2. Sykle. 3. Bli hjemme. 

Anonymous poster hash: 0dfee...c3a
Skrevet

De er 9 og 10.

Da sier dere det enkelt: Dere vet når dere skal være der, og hvordan sykkelen fungerer. Skal dere komme dere rundt på andre måter, så må dere kunne betale for det også.

Jenta her er 10 år, og sykler til/fra skole, venner og fotballtreningen, hun har ikke stort andre valg.

Skrevet

det er også foreldres plikt å lære barnet til å bli et selvstendig menneske.

Anonymous poster hash: 885b9...76c

Skrevet

Jeg hadde ikke forlangt å få penger fra mine barn for å kjøre de på fritidsaktiviteter.

Er enig i hun over som skriver sykle eller bli hjemme!

Anonymous poster hash: 7398f...d1c

Skrevet

Ja, jeg trener selv. Som regel løper jeg til trening, men det hender jeg sykler (hender jeg  tar bilen også). Ofte løper jeg bare en runde hjemmefra. Til jobb går jeg, men det er under 5 minutter så det er raskere enn å ta bilen.

Mannen trener ikke så mye, men han sykler til jobben flere ganger i uka (ca 25-30 km).

En 3-5 er ikke langt å sykle og det er sjelden de bruker mer enn 20 minutter dit de skal, med mindre de somler veldig på veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...