Gå til innhold

FAENS HELVETES MØKKANAV!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg greier ikke mer av den jævla etaten!

Det er det største makkverk av inkompetanse jeg noensinne har vært borti!!!!!!

Saksbehandlere som kan begå feil på feil på feil uten at det får konsekvenser. Jeg blir skadelidende, både fysisk, psykisk og økonomisk.

Jeg får beskjed om å ikke søke på enkelte ting, jeg tar opp med saksbehandler at det virker feil og at forutsetningene denne legger for grunn er feil. Får beskjed flere ganger at jeg ikke skal søke, at jeg ikke trenger å søke. Bytter saksbehandler, får beskjed om at ja, det har jeg rett på, må søke. Søker. Får ny saksbehandler som gir avslag fordi jeg ikke søkte da jeg først henvendte meg.

Det eneste jeg ønsker er å bli frisk og komme meg ut i jobb igjen. Nav gjør det umulig! Så lenge man ikke har en A4-diagnose så vil de ikke forholde seg til det - selv om det er påvist på prøver, men ikke funnet årsaken. Ja, du er syk, ja du er kanskje alvorlig syk, ja, kan hende blir du langt mer alvorlig syk - men vi vil ikke hjelpe deg. De sier de ikke kan hjelpe meg, men når alternativet er at jeg blir langt sykere, så er det viljen det går på!

Jeg ser ingen vits i noe lenger. Får beskjed om å få hjelp av folk rundt meg. Selv om jeg har sagt at jeg ikke har noen i det hele tatt. "Alle har noen" får jeg da høre. Men nei, det er dessverre ikke alle som har det. Da får jeg beskjed om å få hjelp av familie. Men jeg har ingen familie. Gudene skal vite at jeg ønsket jeg hadde det.

Hver eneste gang jeg har med den jævla etaten å gjøre så går jeg enda litt mer i kjelleren og nå ser jeg ikke særlig mening med noe lenger. Nå skal jeg være nødt til å pådra meg to tilleggsdiagnoser som i utgangspunktet er unødvendig om de hjelper meg. Jeg kan ikke bli sykere enn jeg er nå, da greier jeg ikke mer. Jeg bruker all min energi og mer til på å forholde meg til navsystemet. Jeg får ikke muligheten til å bli frisk.

Og alle dere som mener jeg bør være så takknemlig for at jeg i det hele tatt får noe som helst hjelp, dere kan bare klappe igjen!!!!

Jeg har forsøkt å gjøre alt på rette måten, men det hjelper faen ikke hva jeg gjør!

Jeg forsøker å bli frisk, jeg gjør alt jeg kan riktig - men nav gir meg ikke en gang muligheten til det.

De sier det rett ut - hvis jeg pådrar meg de andre tilleggsdiagnosene, da vil de hjelpe meg med det. Men årsaken til at jeg er syk og det å hindre at jeg faktisk får de to tilleggsdiagnosene som følge av opprinnelig problem, det kan de ikke hjelpe med.

Jeg lever ikke lenger et verdig liv, ikke i nærheten en gang. Og nå må jeg altså trolig vente til jeg får to nye diagnoser som vil kreve medisiner resten av livet før de vil hjelpe meg. Hva er vitsen? Blir jeg sykere enn jeg er nå så greier jeg ikke mer.

Vet noen kommer til å kjenne meg igjen, men nå driter jeg i det!

Men, nav får det nok som de vil - at jeg aldri kommer meg tilbake i jobb.

Hva dere enn gjør - hold dere friske, ikke bli for syke slik at dere ikke kan jobbe. Bli for all del ikke feildiagnostisert i årevis slik at dere blir enda sykere enn nødvendig. Gjør hva dere kan for å aldri måtte ha med denne etaten å gjøre som syk!

Om noen føler for å komme med masse negativt oppgulp om meg som er kritisk til nav - dere kan bare snu og gå ut av tråden igjen.

Dette er skrevet i dyp, dyp fortvilelse, og jeg trenger ikke bli sparket mer!

Anonymous poster hash: 9b452...c1b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lett å gi noen råd når du forteller såpass lite konkret om saken din, men det kan noen ganger være lurt å ha en advokat til å hjelpe seg. Har du lite penger kan det også være du kan få fri rettshjelp. Be også legen din om hjelp. Han eller hun kan gjøre en stor forskjell på hvordan saksbehandlerene oppfatter saken.

Anonymous poster hash: e85bd...ae3
Skrevet

Det er ikke så lett å gi noen råd når du forteller såpass lite konkret om saken din, men det kan noen ganger være lurt å ha en advokat til å hjelpe seg. Har du lite penger kan det også være du kan få fri rettshjelp. Be også legen din om hjelp. Han eller hun kan gjøre en stor forskjell på hvordan saksbehandlerene oppfatter saken.

Anonymous poster hash: e85bd...ae3

Jeg har fått opplyst av advokat at man får ikke fri rettshjelp for å gå mot nav!

Uten penger kan jeg ikke ta advokat. Advokat har sagt at det trolig vil bli en langvarig og omfattende sak og at det vil bli svært kostbart.

Har vært møte med lege og nav, men etter at de lovet at det heretter skulle være klare linjer og stabilitetet i saksbehandlingen, så har det bare blitt enda verre. Nå skal de ha nye legeerklæringer. Erklæringer som de skal ta videre til sin rådførende lege. Og siden nesten ingen kan noe som helst om det som feiler meg så vil jeg også der få avslag.

Jeg vil ikke gi mer opplysninger, det er mange nok som kanskje kjenner meg igjen på det jeg allerede har skrevet. Skal jeg gå ut med mer vil også andre kunne kjenne meg igjen.

Er egentlig ikke ute etter råd. Vet ikke om mer som er mulig å gjøre for å nå frem. Eneste er avisene, og det har jeg ikke krefter til, orker ikke belastningen, selv om jeg skulle gjøre det anonymt så vil litt for mange kjenne meg igjen fordi det er en del spesielle faktorer i saken.

Men jeg ser at det spiller ingen rolle hva som er riktig, hva som er fornuftig og hva som er det som skal til for å få meg frisk og tilbake i jobb igjen.... så lenge jeg ikke går inn under deres A4-diagnoser så stopper regelverket dem. Og de er ikke interessert i å bruke skjønn. Får bare beskjed om at hvis de skulle bruke skjønn i alle tilfeller så hadde det blitt umulige tilstander. Når jeg da påpeker at jeg har enorm vilje til å bli frisk og komme meg tilbake i arbeid, det er bare det at jeg trenger ekstra støtte nå i en periode for å ikke bli enda sykere og få flere diagnoser... da er ikke det noe de tar hensyn til.

Så jeg har ikke andre valg, jeg må faktisk pådra meg unødvendig tilleggsdiagnoser som jeg må slite med resten av livet før de kan vurdere å støtte meg mer. For tilleggsdiagnosene er A4, må vite, og de går greit inn i systemet.

Dette er oppskriften på å få folk unødvendig over på uføretrygd! Har man vilje og muligheter til å bli frisk og komme tilbake i jobb så skal det motarbeides og du skal knebles i forsøket. Og så lurer de på hvorfor så mange går på trygd i landet?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver her. Hva kan vi gjøre med dette?

Anonymous poster hash: e3459...c9c
Skrevet

Gå til media, da løser deg seg fort. Drit i at noen kan kjenne deg igjen, det er viktigere at du får stell på situasjonen din.

Ønsker deg lykke til :)

Anonymous poster hash: 3743f...908

Skrevet

Blir litt lei jeg... av at folk som går på NAV hele livet i stedet for å prøve å få en jobb blir så sinte og skriker om det hele tiden. Kanskje jeg skal bli sint for at jeg må være med på å finansiere en evigvarende ferie for folk som ikke gidder å ta seg sammen å jobbe...

Anonymous poster hash: 28174...d0a
Skrevet

"Folk som ikke gidder å ta seg sammen for å jobbe" Har aldri vært i nærheten av å være psykisk syk du, skjønner jeg.. Latterlig kommentar!

Anonymous poster hash: b75b9...5c2

Skrevet

Jeg fikk fri rettshjelp mot nav. Funka det fikk det jeg hadde krav på.

Anonymous poster hash: acdd1...11c

Skrevet

Blir litt lei jeg... av at folk som går på NAV hele livet i stedet for å prøve å få en jobb blir så sinte og skriker om det hele tiden. Kanskje jeg skal bli sint for at jeg må være med på å finansiere en evigvarende ferie for folk som ikke gidder å ta seg sammen å jobbe...

Jeg har høyere utdanning, ganske mange år også, så trolig er jeg langt mer utdannet enn det du er.

Det er vanskelig å ta seg sammen for å jobbe når det fysiske påvirker hukommelse, når man har så redusert energiproduksjon i kroppen at man får fatigue og når man i tillegg snubler i ting, faller tilsynelatende uten grunn.

Men for all del - jeg kan gjerne "ta meg sammen" noen dager, så kan du komme til meg som pasient, så ser vi hvordan det går hvis jeg svimer av når jeg jobber med deg - eller blander deg sammen med forrige pasient fordi jeg ikke greier å huske hverken navnet ditt eller hva som feilte deg. Hvis jeg blir så kvalm at jeg spyr over deg i samme slengen så gjør vel heller ikke det noe - så lenge jeg bare "tar meg sammen" og jobber???

Du må gjerne bli sint fordi skattepengene helt unødvendig går til å betale for at folk skal fortsette å være syke i steden for å få dem fortest ut i jobb igjen. Uansett hvor sint og lei du blir så kan jeg love deg at jeg er mangedobbelt opp forbanna og fortvilt over at systemet umuliggjør at jeg skal komme meg tilbake i jobb.

Så for all del - bli sint! Skrik det ut så politikerne sentralt og lokalt hører deg og forstår deg! Lag protesttog og gjør hva du enn kommer på for å få opp øynene på politikere og navansatte, få dem til å forstå at det glade vanvidd som hersker i etatet ikke kan fortsette! Er jeg i stand til å gå uten å sjangle eller falle den dagen du organiserer protesttoget så stiller jeg - kanskje du kan få tak i en rullestol hvis det er for langt å gå også?

For all del - vær så snill, faktisk! - bli sint og gjør noe konstruktivt med det!

Skrevet

Kan jeg spørre hvor i landet ca du bor? Her får jeg bare beskjed om at jeg ikke har krav på fri rettshjelp. Til og med advokat har sagt det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver her. Hva kan vi gjøre med dette?

Anonymous poster hash: e3459...c9c

Men herregud da. Hvorfor skal noe indet hele tat skrive her inne.

HI trenger å få ut lity frustrasjon, alle som har vært innom nav kan dkjønne litt av det hun går gjennom.

Du kan trenge litt mer empati og være litt mer forståelsesfull

Anonymous poster hash: 18c07...0e4

Skrevet

Oh my hod. Blir helt målløs.

Går det ann å være så blåst

Skrevet

Jeg er også syk, har en hjertefeil og er operert. Men jeg opplever heldigvis ikke det samme. Men tror det som hjalp meg mye var at jeg satt meg inn i en del selv.

Var blant annet på et kurs gjennom LHL for å få vite hva jeg kunne ha rett på av ytelser.

Lærte også noen triks for å få en mer sikker hjelp. Som f.eks min saksbehandler mente jeg ikke hadde krav på omskolering for det var de sluttet med. Da ba jeg om å få det skriftlig, og da ble det plutselig et annet svar. Og når jeg ringer med spørsmål om ting så opplever jeg at de ofte svarer forskjellig, så da ber jeg om å få det skriftlig. Da får jeg som oftest det rette svaret, for da må de alltid forhøre seg. det jeg merker da er at det alltid er et annet svar enn de ga meg på telefon.

Og hver gang jeg sender inn et skjema eller et evalueringsskjema så avslutter jeg det alltid med hvis det er noe mer dere trenger fra meg så vennligst si i fra.

Så hvis du mener du har krav på noe og de sier nei det har du ikke. Så be om å få det skriftlig. Da har du det svart på hvitt med saksbehandlers navn. Så hvis det viser seg at du faktisk hadde krav på det kan de ikke avise deg når du søkere senere for da har du det skriftlig at det var de som ga deg feil informasjon.

Anonymous poster hash: b2d4d...2cd
Skrevet

Ble dolket i ryggen av arbeidsgiver da jeg fant ut jeg ventet førstemann. Under slåsskampen for å få det jeg hadde rett på derfra, så jeg meg nødt til å søke hjelp fra nav(sosialstønad).

Det må være noe av det mest ydmykende jeg har opplevd. Var rundt 20 uker på vei, og navdamen jeg var hos uttalte "jamen, du har ikke har sendt inn foreldrepengesøknad, hvordan i alle dager skal du klare å ta deg av en unge når ikke du klarer det en gang?"

Ble helt paff, prøvde å forklare at jeg ikke fikk søkt om det før uke 27 iflg deres egne regler.

Da fikk jeg bare et glefsete "åja" tilbake.

Kontaktet en eller annen veldedig organisasjon(kirkens bymisjon?) som tilbød jusshjelp, og fikk med meg en jurist på et møte. Da ble jeg plutselig behandlet som et menneske igjen, og fikk hjelp til jeg fikk ordnet meg jobb igjen. Trist at det skal være sånn, er veldig takknemlig for at jeg ikke har noe å gjøre med dem lenger..

Anonymous poster hash: 0e19a...d50

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Stor klem til deg!! Håper at ting ordner seg for deg, virkelig!

Skrevet

Det er synd ikke alle saksbehandlere er som hun jeg har nå, for flottere menneske er det lenge siden jeg har møtt. Hun fikk også ordnet en del ting som den forrige saksbehandleren bare hadde glemt.

Anonymous poster hash: e3ad3...ff7
Skrevet

Det er ingen tvil om at regelverk må endres!! En saksbehandler kan ikke utvise skjønn på de stedene der det ikke er omtalt i loven at man kan utvise skjønn dessverre :( Da vil jo vedkommende bryte loven...

Men du får all min sympati og jeg hååååper at ting vil bli bedre for deg, VIRKELIG!

Det høres helt grusomt ut å måtte kjempe mot et system som skal hjelpe deg, men som bare gjør deg sykere. 

Kan ikke noe annet enn å si lykke til og gi deg en real klem  :hug:

Skrevet

En saksbehandler kan aldri nekte deg å søke om en ytelse. Det står enhver fritt å sette frem krav om en ytelse som de tror at de kan ha rett på. 

Jeg forstår deg dit hen at du har fått avslag på en søknad på grunn av at du ikke satt frem søknaden ved første oppmøte?  Får jeg spørre om hvilken ytelse det var snakk om? Jeg kan ikke se for meg hvilken ytelse som forutsetter at man setter frem, kravet ved 1. gangs kontakt.. Hvis dette stemmer så bør du klage. I alle vedtak følger det informasjon om klagefrist.

Skrevet

En saksbehandler kan aldri nekte deg å søke om en ytelse. Det står enhver fritt å sette frem krav om en ytelse som de tror at de kan ha rett på. 

Jeg forstår deg dit hen at du har fått avslag på en søknad på grunn av at du ikke satt frem søknaden ved første oppmøte?  Får jeg spørre om hvilken ytelse det var snakk om? Jeg kan ikke se for meg hvilken ytelse som forutsetter at man setter frem, kravet ved 1. gangs kontakt.. Hvis dette stemmer så bør du klage. I alle vedtak følger det informasjon om klagefrist.

Det er risiko for at den ene saksbehandleren jeg har hatt siste halvåret er her inne, så jeg orker ikke gå i detaljer. De har kanskje ikke rett til å nekte, men det er det de i prinsipp sier når de ber deg flere ganger om å ikke søke og at det ikke vil føre frem.

Men når jeg leser lov om sosiale tjenester så bryter de loven på minst et par punkt, samt at ene paragrafen åpner for tilfeller som nettopp mitt. Det er dette de ikke ønsker å gjøre noe med. De vil heller ha meg gående i årevis på aap og sosialstønad enn å gi meg hjelp som kan gjøre at jeg ikke blir enda sykere samt at jeg kan bli frisk igjen og komme meg tilbake i jobb.

De forvalter lovverket slik de finner for godt, og ofte slik det gjør seg best for deres egen muligheter for forfremmelse i systemet.

Jeg kunne forstått det hvis jeg var en person som ikke gadd å gjøre noe for å bli frisk selv eller som hele tiden var passiv og ventet at andre skulle ordne opp. Men jeg forstår ikke at systemet skal drepe folks mulighet til å komme tilbake i jobb. Og dette gjøres uten at det får noen som helst følge for noen.

Jeg ender bare opp som enda et plagsomt tall i en eller annen statistikk.

Det er slik de vil ha det, og det er trolig slik det blir nå. Jeg har fått nok.

Skrevet

Jeg som fikk fri rettshjelp mot NAV. Jeg bor på Østlandet brukte en advokat som er spesialist innen trygderett. Mine krav var avslag på en søknad.

Skrevet

NAV skal få flere ut i arbeid. Det er en del av arbeidet deres. Flere i arbeid, færre på stønad.

Alle som ikke kan betale selv for advokat kan søke fri rettshjelp. Er det en advokat som forteller deg det ikke går an, lukker du bare døren til og går til neste advokat. Slik holder du på helt til en kan (og vil!) hjelpe deg. Det kan da ikke være slik i Norge at en ikke får mulighet til fri rettshjelp pga saken er mot NAV? 

Dessuten kan du søke i vei på det du ønsker, men du kan også få avslag. Det avslaget kan du klage på innen en viss tid. Anbefaler deg å klage, dersom du har fått avslag. 

Anonymous poster hash: 1a3f1...839
Skrevet

Retarden trodde vel hun skulle få medhold i sin tilbakestående kommentar, som en slags isbrytende frontfigur over hva hun trodde var riktig kollektiv holdning til temaet. Herregud, enkelte er så dumme at det er fascinerende, klarer rett og slett ikke å begripe hvor utrolig liten noen kan være mot andre heller. Stakkars.

Anonymous poster hash: 7fca1...e22

Skrevet

NAV skal få flere ut i arbeid. Det er en del av arbeidet deres. Flere i arbeid, færre på stønad.

Alle som ikke kan betale selv for advokat kan søke fri rettshjelp. Er det en advokat som forteller deg det ikke går an, lukker du bare døren til og går til neste advokat. Slik holder du på helt til en kan (og vil!) hjelpe deg. Det kan da ikke være slik i Norge at en ikke får mulighet til fri rettshjelp pga saken er mot NAV? 

Dessuten kan du søke i vei på det du ønsker, men du kan også få avslag. Det avslaget kan du klage på innen en viss tid. Anbefaler deg å klage, dersom du har fått avslag. 

Anonymous poster hash: 1a3f1...839

Jeg får dobbelsjekke det med advokat mtp nåværende vedtak.

Men advokathjelp til saker hvor nav har gjort feil tilbake i tid er det visstnok umulig å få hjelp til advokat til. Dette har jeg fra en av landets fremste innen trygderett, som sa at staten har sikret seg godt på den måten.

Nav saksbehandling er nå så horribel at det gjør at jeg ikke takler å forholde meg til dem mer. Så får jeg ikke hjelp av advokat fremover så er det over og ut med meg.

Det mest skremmende er at det aldri får konsekvenser for de som gjør feil - ikke en gang når de gjør flere feil og ikke en gang når de har innrømt å gjøre det på pur f... De kan sitte og ødelegge folks liv fullstendig, og det får aldri noen følger. For etaten beskytter sine egne, må vite.

"NAV skal få flere ut i arbeid. Det er en del av arbeidet deres. Flere i arbeid, færre på stønad."

Dette er for altfor mange bare en illusjon! Etaten driver et regelrytteri som ikke en gang nødvendigvis følger norske lover, men det ser bra ut på det ene papiret... og så kan de riste på hodet når de faktiske tallene kommer frem over hvor mange som ikke kommer tilbake i arbeid. Så passer de på å sette passe klisterlapper på folk, og passer på å hinte om navere.... slik at de fraskriver seg ethvert ansvar de måtte ha. Eller den klassiske "vi jobber med saken og blir stadig bedre". Når saken er at på mange, mange felt så er de langt verre i dag enn de var før reformen. "Vi blir stadig bedre" har lite å si når faktum er at de har gått baklengs inn i fremtiden og ikke en gang er tilbake der de startet.

Ansvarsfraskrivelsen på absolutt alle plan er det største problemet. Det får ingen følger for den enkelte saksbehandler, det enkelte kontor eller den enkelte kommune om det gjøres feil. At det finner tusenvis av ødelagte liv bak den ansvarsfraskrivelsen de bedriver, det vedkommer dem ikke!

Det er en for svært mange bare et spill at nav jobber for å få folk tilbake i arbeid. Et spill som folk tror på, et spill som politikerne tror på. Faktum for altfor mange er det motsatte!

Vi har verdens beste velferdsordninger her i landet - og det ødelegges av navsystemet som er de som liksom skal få det til å fungere!

Skrevet

Kan jeg spørre hvor i landet ca du bor? Her får jeg bare beskjed om at jeg ikke har krav på fri rettshjelp. Til og med advokat har sagt det.

Det har lite å si hvor i landet hun bor.

Rettshjelpsloven par. 11, 2.ledd nr 7 gir fri rettshjelp med behovsprøving ved klagesaker etter folketrygdloven par 21-12.

Du kan altså få hjelp til å klage på et vedtak.

Inntektsgrensen er 246 000 brutto dersom du er enslig. Formuegrense 100 000.

Grunnen til at du ikke får hjelp av advokat høres altså ut til å være at du ikke har fått et vedtak. For å få et vedtak må du først søke, uavhengig av hva de muntlig sier du har rett på eller ikke.

Når det er sagt er det nesten utelukkende dyktige jurister som jobber i klageinstansene og de vet hva man har rett på eller ikke uavhengig av om en advokat har skrevet klagen. Dersom du ikke har rett på fri rettshjelp pga inntektsgrensene vil jeg ikke anbefale deg å bruke penger på det, men formulere en klage selv.

Anonymous poster hash: ea2f0...bfd

Skrevet

Retarden trodde vel hun skulle få medhold i sin tilbakestående kommentar, som en slags isbrytende frontfigur over hva hun trodde var riktig kollektiv holdning til temaet. Herregud, enkelte er så dumme at det er fascinerende, klarer rett og slett ikke å begripe hvor utrolig liten noen kan være mot andre heller. Stakkars.

Anonymous poster hash: 7fca1...e22

Svaret til denne "retarden" kommer vel av en voksende irritasjon over folk som snylter på velferdssystemet vårt.

Har feks ei i familien som er under 25 år og som begynte å få støtte fra NAV for over et år siden. Hun fikk da en jobb gjennom de, men mens mannen var sykmeldt så fant hun ut at hun "ikke gadd" jobb. Etter 3-4 mnd uten å ha gått på jobb en eneste gang forklarte hun at det var så vanskelig, siden hun nå hadde snudd døgnet. Når NAV kuttet støtten hennes ble hun også kjempesint og ropte om hvor fæle, inkompetente og trangsynte de var. Det er sånne som gjør at folk som aldri har "NAV-et" blir sinte og oppgitte. Noe jeg skjønner veldig godt. Er det noe man blir sliten av, så er det å gå hjemme og sutre( og nei, da mener jeg absolutt ikke de som faktisk er for syke til å jobbe.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...