Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #26 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f Ja, ho er offer for eige misbruk. Eg har medkjensle med ho, det er difor eg meinar ho bør få moglegheit til å melde frå sjølv. Men viss det er slik (og det er berre eit viss) at ho unndreg medisinar som skulle vore gitt til pasientane sine, går mesteparten av medkjensla mi til pasientane. Det er då dei som blir utsett for fare og smerte (viss det då er smertestillande ho tek, om det er benzo ho går på blir dei utsett for angst og uro evt), pga handlingane til ei som har som jobb å pleie dei. I så fall meinar eg ho fortenar tap av jobb, autorisasjon og ære, samt fengselsstraff. Ikkje dermed sagt at eg ville sagt frå med lett hjerte om det var mi mor. Men sagt frå ville eg gjort. Om det er slik at arbeidsplassen har elendige rutiner som mogleggjer tjuveri frå lager (og ho dermed ikkje har unnlatt å behandle pasientane) kan det godt vere ho slepp så alvorlege konsekvensar. Om ho går med på behandling kan det vere ho får ein begrensa autorisasjon der ho ikkje har tilgang til A- og B-preparat. Det er ondt å ønske syke mennesker alt vondt. Anonymous poster hash: 421b6...22f
Roheryn Skrevet 31. mai 2014 #27 Skrevet 31. mai 2014 Ser at flere her anbefaler å gi henne mulighet til avrusning uten å melde seg i første omgang. Hvordan tror dere det er mulig, uten at ting kommer for en dag? Hvis hennes mann ikke kan hjelpe er neste ledd å søke profesjonell hjelp, og da VIL det komme for en dag at hun er sykepleier - noen vil legge sammen to og to - og ikke minst vil noen sannsynligvis uansett gjøre noen grep i forhold til arbeidssituasjon og muligens autorisasjon. Ingen i helsevesenet vil tillate en rusmisbruker å jobbe som sykepleier. Arbeidsgiveren hennes vil garantert bli varslet, og da er det faktisk betraktelig bedre om hun gjør det selv...
☆☆☆ Skrevet 31. mai 2014 #28 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f Ja, ho er offer for eige misbruk. Eg har medkjensle med ho, det er difor eg meinar ho bør få moglegheit til å melde frå sjølv. Men viss det er slik (og det er berre eit viss) at ho unndreg medisinar som skulle vore gitt til pasientane sine, går mesteparten av medkjensla mi til pasientane. Det er då dei som blir utsett for fare og smerte (viss det då er smertestillande ho tek, om det er benzo ho går på blir dei utsett for angst og uro evt), pga handlingane til ei som har som jobb å pleie dei. I så fall meinar eg ho fortenar tap av jobb, autorisasjon og ære, samt fengselsstraff. Ikkje dermed sagt at eg ville sagt frå med lett hjerte om det var mi mor. Men sagt frå ville eg gjort. Om det er slik at arbeidsplassen har elendige rutiner som mogleggjer tjuveri frå lager (og ho dermed ikkje har unnlatt å behandle pasientane) kan det godt vere ho slepp så alvorlege konsekvensar. Om ho går med på behandling kan det vere ho får ein begrensa autorisasjon der ho ikkje har tilgang til A- og B-preparat. Det er ondt å ønske syke mennesker alt vondt. Anonymous poster hash: 421b6...22f Og det er teikn på svært firkanta tankegang å tolke alt bokstavelig i staden for å lese ut frå kontekst. For å oppklare for deg; alt vondt er i dette tilfellet meint som alle konsekvensar av at ho blir oppdaga.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #29 Skrevet 31. mai 2014 Ser at flere her anbefaler å gi henne mulighet til avrusning uten å melde seg i første omgang. Hvordan tror dere det er mulig, uten at ting kommer for en dag? Hvis hennes mann ikke kan hjelpe er neste ledd å søke profesjonell hjelp, og da VIL det komme for en dag at hun er sykepleier - noen vil legge sammen to og to - og ikke minst vil noen sannsynligvis uansett gjøre noen grep i forhold til arbeidssituasjon og muligens autorisasjon. Ingen i helsevesenet vil tillate en rusmisbruker å jobbe som sykepleier. Arbeidsgiveren hennes vil garantert bli varslet, og da er det faktisk betraktelig bedre om hun gjør det selv... Jeg tenker at hun kan bli sykemeldt mens hun er under behandling. Det vil garantert bli ett tema å informere arbeidsgiver, men jeg tenker at for hennes del er det bedre om hun allerede har tatt tak i problemet når det evt kommer for en dag. Anonymous poster hash: ebb9b...5b9
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #30 Skrevet 31. mai 2014 Hvis du ikke vil at hun skal miste jobben, så ville jeg ha bedt henne ta kontakt med en behandlings instutisjon til mandag og deretter tatt kontakt med sin arbeidsplass. Da ville jeg tro at hun ikke mister jobben og ikke mister auturisasjonen sin, mot at hun for behandlingshjelp Anonymous poster hash: 513c2...d71
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #31 Skrevet 31. mai 2014 Hvis du ikke vil at hun skal miste jobben, så ville jeg ha bedt henne ta kontakt med en behandlings instutisjon til mandag og deretter tatt kontakt med sin arbeidsplass. Da ville jeg tro at hun ikke mister jobben og ikke mister auturisasjonen sin, mot at hun for behandlingshjelpAnonymous poster hash: 513c2...d71 Vil spesisere at hun skal ta kontakt med jobben samme dag som hun har tatt kontakt med behandlingsted. Om hun selv tar kontakt med jobben før de finner ut av det, viser at hun er villig til å gjøre noe med det og får nok mindre konsekvenser for henne. Anonymous poster hash: 513c2...d71
Roheryn Skrevet 31. mai 2014 #32 Skrevet 31. mai 2014 Ser at flere her anbefaler å gi henne mulighet til avrusning uten å melde seg i første omgang. Hvordan tror dere det er mulig, uten at ting kommer for en dag? Hvis hennes mann ikke kan hjelpe er neste ledd å søke profesjonell hjelp, og da VIL det komme for en dag at hun er sykepleier - noen vil legge sammen to og to - og ikke minst vil noen sannsynligvis uansett gjøre noen grep i forhold til arbeidssituasjon og muligens autorisasjon. Ingen i helsevesenet vil tillate en rusmisbruker å jobbe som sykepleier. Arbeidsgiveren hennes vil garantert bli varslet, og da er det faktisk betraktelig bedre om hun gjør det selv...Jeg tenker at hun kan bli sykemeldt mens hun er under behandling. Det vil garantert bli ett tema å informere arbeidsgiver, men jeg tenker at for hennes del er det bedre om hun allerede har tatt tak i problemet når det evt kommer for en dag. Anonymous poster hash: ebb9b...5b9 Jeg vil tvert i mot tro at det at hun har unnlatt å informere arbeidsgiver vil være en skjerpende omstendighet. Og uansett: en rusmisbruker vil selvsagt aldri igjen være egnet til å jobbe med medisinutdeling. For sin egen del, og fordi hun selvsagt alltid vil ha en fare for tilbakefall. Det at hun mister autorisasjon er helt på sin plass - for hun er faktisk ikke i stand til å inneha det ansvaret en slik autorisasjon innebærer. Var det en alkoholiker som jobbet som bussjåfør - er det da noen som ville vært i tvil om at vedkommende burde mista lappen på livstid? En sykepleier tar avgjørelser som handler om liv og død- et uoppmerksomt øyeblikk under medisinutregning vil faktisk lett kunne ta livet av noens bestemor... Og ingen lege sykemelder en sykepleier for rusmisbruk uten samtidig å informere hennes arbeidsgiver og/eller fylkeslege. Da måtte hun i så fall lyve på seg en sykmelding og dermed gjøre det ENDA verre for seg selv når hun blir tatt.
Iiiiik Skrevet 31. mai 2014 #33 Skrevet 31. mai 2014 Det verste som kan skje er jo ikke at hun mister jobben sin. Det verste som kan skje er at hun ødelegger et liv, enten sitt eget eller noen andres. Sett opp mot potensiell død, er vel ikke arbeidsledighet så ille? Faren din har jo fortalt det til deg, HI fordi han har visst dette og ikke klarer å løse det. Da hjelper det lite at du får råd om at du kun skal vite det du også. Han har tydeligvis snakket med moren din om det, hun hører ikke på ham. Enten fordi hun tror hun ikke har et problem eller fordi hun er avhengig. Evt begge deler. Jeg synes det er feigt å ikke gripe inn. Det er å beskytte seg selv mot det ubehaget det er å konfrontere henne og kreve handling. Samtidig er det synonymt med å eksponere seg for et potensielt mye større ubehag. Når hun kjører ruspåvirket og dreper noen, hvordan vil det da være å vite at dette kunne vært forhindret? Når hun dreper noen på jobb? Når hun kjører av veien og dør selv?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #34 Skrevet 31. mai 2014 Jeg er kanskje et fælt menneske, men jeg kunne aldri tystet på min mor. Dersom arbeidsgiver ikke finner ut av dette så har de altfor dårlige rutiner. Der jeg jobber telles alle medisiner på hver vakt. Jeg hadde heller satset på at noen andre fant ut av det og varslet. Anonymous poster hash: b30fa...2a8 Rystende at både du og Hjertefru begge ville ignorere det lovverket dere selv er underlagt og at dere vil fortsette som ingenting selv om dere visste at deres mor utsatte pasienter for fare og ekstra smerter. Hva om en pasient dør pga det moren gjør? Ville det vært bedre, slik at moren kom i fengsel i årevis? Lettere å besøke mor i fengselet enn å gi mor et ultimatum om å si fra eller å varsle til arbeidsgiver om det du vet? Tydeligvis ikke alle som tar ansvaret man har som helsepersonell like alvorlig. Det er skremmende holdninger dere viser!!! Det er altså bedre å gjøre seg selv til lovbryter samt å vite om at andre setter pasienters liv og helse i fare enn å si fra. Wow! Anonymous poster hash: 0ab69...269 Jeg er verken sykepleier, helsefagarbeider eller vernepleier. Jeg gir ikke medisiner og har ikke medisinansvar på min arbeidsplass. Så jeg er ikke underlagt dette lovverket. Og om jeg hadde vært, så hadde jeg nok likevel ikke tystet på min mor. Anonymous poster hash: b30fa...2a8
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #35 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Hei stjernen! Mener du virkelig at du ønsker HIs mor alt vondt om hun tar medisin som egentlig skal til pasienter/brukere? Du som sykepleier burde jo vite at rusavhengighet gjør at suget er større enn mye annet, som f.eks samvittighet ovenfor pasientene og er en del av sykdomsbildet. Kommentaren din overrasker meg litt fordi du ellers virker oppegående. Anonymous poster hash: c81ba...0d2
☆☆☆ Skrevet 31. mai 2014 #36 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Hei stjernen! Mener du virkelig at du ønsker HIs mor alt vondt om hun tar medisin som egentlig skal til pasienter/brukere? Du som sykepleier burde jo vite at rusavhengighet gjør at suget er større enn mye annet, som f.eks samvittighet ovenfor pasientene og er en del av sykdomsbildet. Kommentaren din overrasker meg litt fordi du ellers virker oppegående. Anonymous poster hash: c81ba...0d2 Ikkje som i "alt vondt i heile verda", men som alle konsekvensar av slike handlingar. Eg meinar at det å la vere å gi pasientar medisinen sin for å bruke den sjølv er såpass graverande at inga unnskuldning er god nok, og at dei som gjer seg skuldig i slikt ikkje bør sleppast nær pasientar igjen. I tillegg bør ein få straff for ugjerninga. Men no er det på ingen måte sikkert det er tilfelle her, det kan like godt vere at kontrollrutinane er så dårlege at dei mogleggjer tjuveri frå lager.
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2014 #37 Skrevet 31. mai 2014 Hun utsettes i alle fall seg selv for fare. Hutte tu. Så utrolig trist for dere alle. Ville det ha vært lettere å melde dersom det var alkohol hun ruset seg på? Prøv å tenke hva du ville ha gjort da? Enig i at det er en helt tragisk situasjon. Nå er eksemplet ditt ikke helt sammenlignbart, hvis da ikke moren ruser seg på alkohol stjelt fra pasienter/arbeidsplass. Medikamenttyveri gjør at politiet mest sannsynlig kommer på banen. Hvis hun steller med syke mennesker eller har andre arbeidsoppgaver i rusa tilstand, så kan man jo sammenligne, jeg bruker eksempelet for å sette i gang en tankeprosess hos HI. Ville du ha hjulpet en bussjåfør som fyllekjører til å ikke bli ferska? Fordi han var faren din eller en annen slektning?
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2014 #38 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det.Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f Er det OK å plage andre mennesker fordi man selv har det vondt? Tar hun pasientenes medisiner kan de jo gjennomleve de verste pinsler.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2014 #39 Skrevet 1. juni 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det.Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f Er det OK å plage andre mennesker fordi man selv har det vondt? Tar hun pasientenes medisiner kan de jo gjennomleve de verste pinsler. Hun er ikke bevisst ond, men syk. Det er ikke ok, men ikke direkte ondt. Anonymous poster hash: 421b6...22f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2014 #40 Skrevet 1. juni 2014 Jeg er verken sykepleier, helsefagarbeider eller vernepleier. Jeg gir ikke medisiner og har ikke medisinansvar på min arbeidsplass. Så jeg er ikke underlagt dette lovverket. Og om jeg hadde vært, så hadde jeg nok likevel ikke tystet på min mor. Anonymous poster hash: b30fa...2a8 Da burde du ikke jobbe og ha ansvar for mennesker, når du er villig til å holde kjeft om du vet om at en annen person begår lovbrudd samt påfører andre syke, uskyldige personer smerter ved å stjele medisinene deres. Anonymous poster hash: 0ab69...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå