Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #1 Skrevet 31. mai 2014 Jeg har akkurat funnet ut at min mor stjeler medisiner som hun ruser seg med fra arbeidsplassen. Hun er sykepleier på et eldrehjem. Min far fortalte meg det i går, og han sa det virkelig var et problem som han ikke klarte å hjelpe henne ut av. Hun vet at jeg vet det nå.. Men jeg aner ikke hvordan jeg kan hjelpe henne, jeg må kontakte noen, men er redd for hun mister jobben sin. Hvordan skal jeg gripe fatt i dette? Anonymous poster hash: 2d497...52f
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #2 Skrevet 31. mai 2014 Du skal varsle arbeidsgiveren hennes. Anonymous poster hash: 1fc6b...de2
☆☆☆ Skrevet 31. mai 2014 #3 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt).
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #4 Skrevet 31. mai 2014 Jeg ville gitt henne en frist (kort!) til å søke hjelp for problemet sitt, og sagt at hvis hun ikke gjør det så kontakter du arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 9702c...fbf
SuperFries Skrevet 31. mai 2014 #5 Skrevet 31. mai 2014 Si at hun må varsle sin arbeidsgiver på mandag, ellers gjør du det.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #6 Skrevet 31. mai 2014 Jeg er kanskje et fælt menneske, men jeg kunne aldri tystet på min mor. Dersom arbeidsgiver ikke finner ut av dette så har de altfor dårlige rutiner. Der jeg jobber telles alle medisiner på hver vakt. Jeg hadde heller satset på at noen andre fant ut av det og varslet. Anonymous poster hash: b30fa...2a8
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #7 Skrevet 31. mai 2014 Enig med de andre. Du må si at hun må melde dette til arbeidsgiveren sin på mandag, tilby deg gjerne å bli med henne. Hvis dette ikke blir meldt mandag, så må du gå videre med det og melde det. Jeg forstår at det føles forferdelig vanskelig, men her er det faktisk ikke noe valg. Det er strenge retningslinjer mtp sterke medisiner. Det vil si at "svinn" ville blitt oppdaget rimelig raskt. Eneste sannsynlige måte hun dermed får tak i medisinene på er å stjele denne fra de som faktisk trenger den. Det vil si at det sitter mange eldre med store smerter der som ikke får hjelp. For noen kan dette også være farlig. En annen ting er at hvis din mor også ruser seg på disse medisinene mens hun er på jobb, så risikerer hun en dag å gjøre en fatal feil, som i verste fall kan koste en av pasientene livet! Da ender din mor i fengsel. Hvis hun melder seg selv så vil det bli sett på som formidlende, og hun trenger også tydeligvis hjelp til å komme ut av sitt rusmisbruk. For når man har så store problemer at man stjeler andres medisiner, da har man mistet all medmenneskelighet til rusmisbruket - rusen går foran alt annet bare hun får sin rus. Om din mor mister jobben sin - det er hennes minste problem i øyeblikket. Snakk med din far og mor og se om du og din far kan bli med din mor til hennes arbeidsgiver mandag. Dette kan dere ikke utsette eller overse, da blir dere nærmest "medskyldige" i at mange eldre trolig går uten den medisinen de trenger. Føler med deg i den vanskelige situasjonen du er i. Klem Anonymous poster hash: 0ab69...269
Hjertefru Skrevet 31. mai 2014 #8 Skrevet 31. mai 2014 Enig med hun over her som sier at hun aldri hadde greid å ryste på sin egen mor om noe sånt. Både jeg og min mor er sykepleiere, og noe sånt er en dødssynd for en sykepleier særlig om tyveriet skjer på en slik måte at pasienter ikke får medisinen sin. Det er jo ikke bare jobben som står i fare, her er det jo snakk om tap av autorisasjon, politisak, avisskriverier mm Jeg tror jeg ville gitt henne en frist til å ordne opp selv og søke hjelp, men jeg ville aldri angitt henne. Fy for en vanskelig situasjon hi
Strandloppa og lillebror Skrevet 31. mai 2014 #9 Skrevet 31. mai 2014 Vanskelig situasjon. Dessverre er det ikke alle arbeidplasser som har like gode kontrollsystemer. På min arbeidsplass er dette fullt mulig uten at det blir oppdaget eller går utover pasientene. Jeg syns det blir for voldsomt å gå rett til arbeidsgiver å tyste. Men jeg ville nok gitt et ultimatum om at hun må skaffe hjelp, hvis ikke må du ta noen grep.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #10 Skrevet 31. mai 2014 Enig med hun over her som sier at hun aldri hadde greid å ryste på sin egen mor om noe sånt. Både jeg og min mor er sykepleiere, og noe sånt er en dødssynd for en sykepleier særlig om tyveriet skjer på en slik måte at pasienter ikke får medisinen sin. Det er jo ikke bare jobben som står i fare, her er det jo snakk om tap av autorisasjon, politisak, avisskriverier mm Jeg tror jeg ville gitt henne en frist til å ordne opp selv og søke hjelp, men jeg ville aldri angitt henne. Fy for en vanskelig situasjon hi Hvis du som sykepleier visste om at en annen sykepleier stjal vanedannende og rusende medikamenter uten å varsle så ville du trolig ha brutt helsepersonelloven du også. Man er som helsepersonell pliktig til å varsle om man vet noen ikke lenger greier å utføre jobben sin forsvarlig. Det å jobbe i ruspåvirket tilstand og/eller stjele medikamenter fra arbeidsgiver og pasienter er nok til å miste autorisasjonen. Kunne du virkelig ha latt være å melde din egen mor om du, som sykepleier, visste at hun stjal medisiner (kanskje fra pasienter som trenger dem) og at hun til og med tidvis kanskje var ruset på jobb? Jeg hadde glatt meldt min egen mor om hun ikke tok det til sin arbeidsgiver umiddelbart! Jeg ville også krevd en bekreftelse av et eller annet slag på at hun hadde meldt seg selv. Noe annet ville vært totalt uforsvarlig! Det å være noens mor fraskriver dem - eller meg - ikke ansvar for de pasientene man har ansvar for! Jeg blir rystet når jeg hører at helsepersonell ikke ville meldt fra om dette fordi "det er min mor"! Jeg er selv underlagt helsepersonelloven, så vet hva jeg snakker om. Anonymous poster hash: 0ab69...269
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #11 Skrevet 31. mai 2014 Jeg er kanskje et fælt menneske, men jeg kunne aldri tystet på min mor. Dersom arbeidsgiver ikke finner ut av dette så har de altfor dårlige rutiner. Der jeg jobber telles alle medisiner på hver vakt. Jeg hadde heller satset på at noen andre fant ut av det og varslet. Anonymous poster hash: b30fa...2a8 Men det må jo slutte, ikke minst for morens skyld. Hun er jo faktisk narkoman, hun må ha hjelp. Hvis man ikke varsler, vil hun jo fortsette å skade seg selv. Anonymous poster hash: 9702c...fbf
PrinsesseHengepupp Skrevet 31. mai 2014 #12 Skrevet 31. mai 2014 Enkelt. Enten varsler hun, eller så gjør du det. Hun utsetter mest sannsynlig sine pasienter for fare, noe jeg håper hverken du eller din far kan leve med.
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2014 #13 Skrevet 31. mai 2014 Hun utsettes i alle fall seg selv for fare. Hutte tu. Så utrolig trist for dere alle. Ville det ha vært lettere å melde dersom det var alkohol hun ruset seg på? Prøv å tenke hva du ville ha gjort da?
SuperFries Skrevet 31. mai 2014 #14 Skrevet 31. mai 2014 Hvis du er helsepersonell selv, så skjønner du faren ved dette. Både for din mor, men ikke minst også for pasientene. Si til din far at han kan melde ifra. Da slipper du som datter å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #15 Skrevet 31. mai 2014 Jeg er kanskje et fælt menneske, men jeg kunne aldri tystet på min mor. Dersom arbeidsgiver ikke finner ut av dette så har de altfor dårlige rutiner. Der jeg jobber telles alle medisiner på hver vakt. Jeg hadde heller satset på at noen andre fant ut av det og varslet. Anonymous poster hash: b30fa...2a8 Rystende at både du og Hjertefru begge ville ignorere det lovverket dere selv er underlagt og at dere vil fortsette som ingenting selv om dere visste at deres mor utsatte pasienter for fare og ekstra smerter. Hva om en pasient dør pga det moren gjør? Ville det vært bedre, slik at moren kom i fengsel i årevis? Lettere å besøke mor i fengselet enn å gi mor et ultimatum om å si fra eller å varsle til arbeidsgiver om det du vet? Tydeligvis ikke alle som tar ansvaret man har som helsepersonell like alvorlig. Det er skremmende holdninger dere viser!!! Det er altså bedre å gjøre seg selv til lovbryter samt å vite om at andre setter pasienters liv og helse i fare enn å si fra. Wow! Anonymous poster hash: 0ab69...269
Hjertefru Skrevet 31. mai 2014 #16 Skrevet 31. mai 2014 Hun utsettes i alle fall seg selv for fare. Hutte tu. Så utrolig trist for dere alle. Ville det ha vært lettere å melde dersom det var alkohol hun ruset seg på? Prøv å tenke hva du ville ha gjort da? Enig i at det er en helt tragisk situasjon. Nå er eksemplet ditt ikke helt sammenlignbart, hvis da ikke moren ruser seg på alkohol stjelt fra pasienter/arbeidsplass. Medikamenttyveri gjør at politiet mest sannsynlig kommer på banen.
Soon to be mum Skrevet 31. mai 2014 #17 Skrevet 31. mai 2014 Enkelt. Enten varsler hun, eller så gjør du det. Hun utsetter mest sannsynlig sine pasienter for fare, noe jeg håper hverken du eller din far kan leve med. Enig.
Hjertefru Skrevet 31. mai 2014 #18 Skrevet 31. mai 2014 Jeg er kanskje et fælt menneske, men jeg kunne aldri tystet på min mor. Dersom arbeidsgiver ikke finner ut av dette så har de altfor dårlige rutiner. Der jeg jobber telles alle medisiner på hver vakt. Jeg hadde heller satset på at noen andre fant ut av det og varslet. Anonymous poster hash: b30fa...2a8 Rystende at både du og Hjertefru begge ville ignorere det lovverket dere selv er underlagt og at dere vil fortsette som ingenting selv om dere visste at deres mor utsatte pasienter for fare og ekstra smerter. Hva om en pasient dør pga det moren gjør? Ville det vært bedre, slik at moren kom i fengsel i årevis? Lettere å besøke mor i fengselet enn å gi mor et ultimatum om å si fra eller å varsle til arbeidsgiver om det du vet? Tydeligvis ikke alle som tar ansvaret man har som helsepersonell like alvorlig. Det er skremmende holdninger dere viser!!! Det er altså bedre å gjøre seg selv til lovbryter samt å vite om at andre setter pasienters liv og helse i fare enn å si fra. Wow! Anonymous poster hash: 0ab69...269 Er helt enig i at det å si fra med en gang er det rette å gjøre hvis lover og regler skal følges. Da vil moren til hi garantert miste jobben, arbeidsgiver må ta stilling til om tyveriet skal anmeldes. Det vil også bli opprettet sak ift helsemyndighetene ang straffetiltak overfor moren, i ytterste konsekvens tilbakekallelse av autorisasjon. Vi vet jo ikke detaljene her, det er ikke sikkert at moren er ruset på jobb og heller ikke selvsagt at det er pasienter som ikke får medisin. Hvis situasjonen bare er i ferd med å utvikle seg, ville jeg vært opptatt av å gi mor et ultimatum om å slutte. Syns konsekvensene ellers er veldig alvorlige. Noe helt annet selvsagt om mor er dypt nede i misbruket sitt.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #19 Skrevet 31. mai 2014 Jeg ville gått til sjefen, sagt det jeg vet og bedt sjefen "finne det ut selv". Da slipper du som datter si til din mor at du har anmeldt henne. Regner med sjefen kanskje har mistanke at ting forsvinnermen vet kanskje ikke helt hvem som stjeler? Anonymous poster hash: be2dd...09e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #20 Skrevet 31. mai 2014 Noe helt annet selvsagt om mor er dypt nede i misbruket sitt. Er helt enig i at det å si fra med en gang er det rette å gjøre hvis lover og regler skal følges. Da vil moren til hi garantert miste jobben, arbeidsgiver må ta stilling til om tyveriet skal anmeldes. Det vil også bli opprettet sak ift helsemyndighetene ang straffetiltak overfor moren, i ytterste konsekvens tilbakekallelse av autorisasjon. Vi vet jo ikke detaljene her, det er ikke sikkert at moren er ruset på jobb og heller ikke selvsagt at det er pasienter som ikke får medisin. Hvis situasjonen bare er i ferd med å utvikle seg, ville jeg vært opptatt av å gi mor et ultimatum om å slutte. Syns konsekvensene ellers er veldig alvorlige. Men her har det gått så langt at HIs far sier at han ikke greier å hjelpe moren med rusmisbruket, og at det er fra jobben hun får tablettene. Det har allerede gått altfor langt! Det er en forferdelig fortvilt situasjon. Men dette er noe moren ikke kommer seg ut av alene. Det må ultimatum til. Og hun bør ikke lenger ha tilgang til medikamenter om hun skal fortsette å jobbe. Hun har selv satt seg selv i denne situasjonen, og hun har ikke greid å slutte selv. Da må hun fjernes og få hjelp. Det ville vært grusomt å melde min egen mor, men heller det enn at andres liv og helse settes i fare! Denne moren er ikke skikket til å ta vare på pasienter hverken nå eller i fremtiden - ikke så lenge hun skal omgås pasienter som bruker sterke medisiner. Tøffe konsekvenser - ja. Men man kan ikke gamble med uskyldige pasienters liv og helse. Hva med kreftsyke pasienter som kanskje ligger og lider uten å ha fått smertestillende? Hva med nyopererte som heller ikke får smertelindring? Hva med terminale pasienter som ikke blir smertelindret godt nok på det siste? Moren må man selvfølgelig støtte og hjelpe som best man kan. Men i denne situasjonen har man plikt til å først og fremst beskytte nåværende og eventuelt fremtidige pasienter! Anonymous poster hash: 0ab69...269
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #21 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f
kornmokjeksergodt Skrevet 31. mai 2014 #22 Skrevet 31. mai 2014 Still henne ett ultimatum. Enten legger hun seg umiddelbar inn på avrusning eller så varsler du arbeidsgiveren hennes på mandag. Ta kontakt med fastlegen for hjelp til avrusning/ avvenning. Pilleavhengighet gir kraftige abstinenser og hun klarer nok ikke slutte på egenhånd. Fastlegen bør også kunne henvise til behandling.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #23 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f Så hva er ditt forslag til løsning? La moren fortsette å ruse seg sønder og sammen på stjålne medisiner som noen andre sannsynligvis trenger? Eller sette ned foten for å få en slutt på meget destruktive og ulovlige handlinger? Anonymous poster hash: ebb9b...5b9
☆☆☆ Skrevet 31. mai 2014 #24 Skrevet 31. mai 2014 (endret) Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f Ja, ho er offer for eige misbruk. Eg har medkjensle med ho, det er difor eg meinar ho bør få moglegheit til å melde frå sjølv. Men viss det er slik (og det er berre eit viss) at ho unndreg medisinar som skulle vore gitt til pasientane sine, går mesteparten av medkjensla mi til pasientane. Det er då dei som blir utsett for fare og smerte (viss det då er smertestillande ho tek, om det er benzo ho går på blir dei utsett for angst og uro evt), pga handlingane til ei som har som jobb å pleie dei. I så fall meinar eg ho fortenar tap av jobb, autorisasjon og ære, samt fengselsstraff. Ikkje dermed sagt at eg ville sagt frå med lett hjerte om det var mi mor. Men sagt frå ville eg gjort. Om det er slik at arbeidsplassen har elendige rutiner som mogleggjer tjuveri frå lager (og ho dermed ikkje har unnlatt å behandle pasientane) kan det godt vere ho slepp så alvorlege konsekvensar. Om ho går med på behandling kan det vere ho får ein begrensa autorisasjon der ho ikkje har tilgang til A- og B-preparat. Endret 31. mai 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #25 Skrevet 31. mai 2014 Du får ho nok ikkje ut av det utan å kutte forsyninga. Eg ville gitt ho frist for å melde sjølv, og teke affære om ho ikkje gjorde det. Lurer på kva for internkontrollsystem arbeidsplassen hennar har, skal ikkje vere mulig å sleppe unna med medikamenttjuveri over tid (med mindre ho tek medisinen sjølv i staden for å gi til pasientane som treng det, i så fall ønskar eg ho alt vondt). Så ond du er! Moren er jo et offer hun også! Anonymous poster hash: 421b6...22f Så hva er ditt forslag til løsning? La moren fortsette å ruse seg sønder og sammen på stjålne medisiner som noen andre sannsynligvis trenger? Eller sette ned foten for å få en slutt på meget destruktive og ulovlige handlinger? Anonymous poster hash: ebb9b...5b9 Det var ønsket om alt ondt jeg reagerte på. Anonymous poster hash: 421b6...22f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå