Pengetreet Skrevet 31. mai 2014 #26 Skrevet 31. mai 2014 Nei, jeg synes ikke synd på barnet ditt Men jeg tenker samtidig at tv`n er et så viktig medium i samfunnet i dag og tv programmer er et vanlig samtaleemne. Så for skolebarn så kan det føre til at det barnet som ikke har tv, vil føle seg utenfor. En lang periode i høst, så var det "labyrint" som var det store samtaleemnet og ble også lekt mye i friminuttene.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #27 Skrevet 31. mai 2014 Ja det syns jeg. Barn i dag prater mye om tv, hvilke program de har sett på og om filmer de har sett. Det skaper et felleskap. Ditt barn vil føle seg utenfor og ikke ha de samme tinga å prate om med de andre barna. Syns synd på barnet ditt! I tillegg viser forskning at litt tv er bra for utvikling, språk og ikke minst evnen til å fantasere, noe som er viktig for barn i oppveksten. Som sagt, så ser hun noen ganger TV hos bestemoren og faren, så hun vet om de forskjellige programmene og hva de handler om. Du nevner også utvikling av språk. Hun sluker bøker, og har (faktisk som eneste i klassen) begynt med pensum for høyere trinn i norsk. Hennes drevne og erfarne lærer har "aldri sett lignende". Tror du ikke bøker stimulerer fantasien, og kanskje enda mer enn TV? Jeg skaffet henne også en PC i svært ung alder slik at hun skulle bli kjent med teknologi. Denne kan hun bruke til å se på Barne-TV, men det er uhyre sjelden hun velger det. "Når jeg er hos deg, har jeg lyst til å finne på andre ting", sier hun. Anonymous poster hash: b308d...7f1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #28 Skrevet 31. mai 2014 Ja det syns jeg. Barn i dag prater mye om tv, hvilke program de har sett på og om filmer de har sett. Det skaper et felleskap. Ditt barn vil føle seg utenfor og ikke ha de samme tinga å prate om med de andre barna. Syns synd på barnet ditt! I tillegg viser forskning at litt tv er bra for utvikling, språk og ikke minst evnen til å fantasere, noe som er viktig for barn i oppveksten.Som sagt, så ser hun noen ganger TV hos bestemoren og faren, så hun vet om de forskjellige programmene og hva de handler om. Du nevner også utvikling av språk. Hun sluker bøker, og har (faktisk som eneste i klassen) begynt med pensum for høyere trinn i norsk. Hennes drevne og erfarne lærer har "aldri sett lignende". Tror du ikke bøker stimulerer fantasien, og kanskje enda mer enn TV? Jeg skaffet henne også en PC i svært ung alder slik at hun skulle bli kjent med teknologi. Denne kan hun bruke til å se på Barne-TV, men det er uhyre sjelden hun velger det. "Når jeg er hos deg, har jeg lyst til å finne på andre ting", sier hun. Anonymous poster hash: b308d...7f1 Hilsen HI, det glemte jeg å si. Anonymous poster hash: b308d...7f1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #29 Skrevet 31. mai 2014 Nei, tvert imot. Anonymous poster hash: ce450...8d2 Må utdype: Ser at enkelte her peker på at TV-programmer fungerer som viktige referanser kulturelt og sosialt, og det skal man ikke undervurdere. MEN, praksis rundt TV-titting har jo endret seg drastisk de siste årene. Selv om man ikke har en fysisk TV, så har man jo mulighet til å se barne-TV, feks, på nrk nett-TV, og nettflix på PC/nettbrett. Sjansen er stor for at man da faktisk ser på de programmene man har interesse for, og ikke bare lar TVen stå å surre på hele dagen. Anonymous poster hash: ce450...8d2
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #30 Skrevet 31. mai 2014 Vi har ikke TV. Syntes den stjal for mye tid, så for noen år siden var det stopp. Faren har TV, og hun ser noen ganger på TV hos besteforeldrene. Men hos meg må man altså finne på andre ting. Anonymous poster hash: b308d...7f1 Synes ikke synd på. Ei venninne av meg hadde ikke TV, og bad foreldrene om å kjøpe tv til lillesøsteren. Anonymous poster hash: fa924...74a
overlord Skrevet 31. mai 2014 #31 Skrevet 31. mai 2014 Det er barn som utsettes for verre ting, men syns generelt synd på barn av fanatiske foreldre. Bedre å lære barna måtehold enn å kjøre totalforbud.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #32 Skrevet 31. mai 2014 Hvem har sagt noe om forbud? Hi Anonymous poster hash: b308d...7f1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #33 Skrevet 31. mai 2014 Det er barn som utsettes for verre ting, men syns generelt synd på barn av fanatiske foreldre. Bedre å lære barna måtehold enn å kjøre totalforbud. Altså, jeg har da ikke forbudt TV. Jeg bare gidder ikke betale for kanaler som aldri ble brukt uansett. Hadde jeg "kjørt totalforbud" som du sier, hadde hun jo ikke hatt PC med tilgang til nett-TV? Anonymous poster hash: b308d...7f1
overlord Skrevet 31. mai 2014 #34 Skrevet 31. mai 2014 Det er barn som utsettes for verre ting, men syns generelt synd på barn av fanatiske foreldre. Bedre å lære barna måtehold enn å kjøre totalforbud. Altså, jeg har da ikke forbudt TV. Jeg bare gidder ikke betale for kanaler som aldri ble brukt uansett. Hadde jeg "kjørt totalforbud" som du sier, hadde hun jo ikke hatt PC med tilgang til nett-TV? Anonymous poster hash: b308d...7f1 Jeg har lest det første innlegget ditt og svart utfra det. Opplysninger som trengs for å kunne gi et svar i en tråd bør komme frem av første innlegg.
Elskerhøsten2014 Skrevet 31. mai 2014 #35 Skrevet 31. mai 2014 selv om du så mye på tven som liten,trenger ikke barnet ditt det. min får se max en time,eller en og halv pr dag.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #36 Skrevet 31. mai 2014 Det er barn som utsettes for verre ting, men syns generelt synd på barn av fanatiske foreldre. Bedre å lære barna måtehold enn å kjøre totalforbud.Altså, jeg har da ikke forbudt TV. Jeg bare gidder ikke betale for kanaler som aldri ble brukt uansett. Hadde jeg "kjørt totalforbud" som du sier, hadde hun jo ikke hatt PC med tilgang til nett-TV? Anonymous poster hash: b308d...7f1 Jeg har lest det første innlegget ditt og svart utfra det. Opplysninger som trengs for å kunne gi et svar i en tråd bør komme frem av første innlegg. Da tror jeg mange førsteinnlegg måtte vært rimelig lange, samt at den som skrev det måtte vært synsk for å vite hva som evt. kunne dukke opp av spørsmål og kommentarer underveis. Hi Anonymous poster hash: b308d...7f1
Fero Skrevet 31. mai 2014 #37 Skrevet 31. mai 2014 Vi har ikke TV, og kommer neppe til å bruke penger på en i nærmeste fremtid heller. Vi har derimot hver vår PC, samt at mannen også bruker mobilen til netflix, og jeg ipad. Kanskje skaffer vi oss. TV igjen i fremtiden, men akkurat nå føler vi ikke noe stort savn akkurat. Det er omtrent ingenting en TV kan tilby oss som vi ikke alt har tilgang til når vi enn måtte ønske. Er svært lite glad i å være på besøk hos folk der TV'en står på fra morgen til kveld. Utrolig slitsomt!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #38 Skrevet 31. mai 2014 Jeg syns du er sær. Og det er ditt barn som må betale prisen for å ha en annerledes mamma. Men det spiller sikkert ingen rolle for deg at barnet ditt blir sett på som rar av andre barn. Bare du slipper tv, og forer henne med bøker. Hun kommer til å bli sett på som en burugle. Anonymous poster hash: 6c1a4...26e
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2014 #39 Skrevet 31. mai 2014 Nei, tvert imot.Anonymous poster hash: ce450...8d2 Må utdype: Ser at enkelte her peker på at TV-programmer fungerer som viktige referanser kulturelt og sosialt, og det skal man ikke undervurdere. MEN, praksis rundt TV-titting har jo endret seg drastisk de siste årene. Selv om man ikke har en fysisk TV, så har man jo mulighet til å se barne-TV, feks, på nrk nett-TV, og nettflix på PC/nettbrett. Sjansen er stor for at man da faktisk ser på de programmene man har interesse for, og ikke bare lar TVen stå å surre på hele dagen. Anonymous poster hash: ce450...8d2 Såååå enig! Når jeg prøver referanser til tv-programmer på elevene mine ( som er 16 år) viser det seg at de ser veldig lite tv, de er veldig ulike i valg av kanaler, og de ser mest på f eks youtubeklipp og denslags, de felles referansene består av klipp og sider de deler med hverandre. Noen her snakker til HI som om denne løsningen kom fordi hun "ikke har regler" for tv eller ikke klarer å håndheve dem. Jeg syns det blir et merkelig fokus. Hvorfor sette en stor magnet midt i stua for deretter å bruke tid og krefter på å hindre ungene i å trekkes mot den? Det er jo som å si " jeg kjøper inn gotteri på butikken hver mandag, og legger det i en stor skål på stuebordet. Vi har helt klare regler om at det ikke er lov å smake før lørdag. Så hvis noen av dere er nødt til å vente til lørdag med å kjøpe dem inn, er det bare fordi dere ikke er strenge nok på å håndheve reglene." Logikken blir uansett at tingen er tilgjengelig hele tiden, men at mors/fars oppgave er å rasjonere og være politi på disse tingene. Mor, i dette tilfellet, har mer lyst til å være mor.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #40 Skrevet 31. mai 2014 Vi har tv, men ikke kanaler. Vi har i stedet netflix og viaplay. Det har mange av programmene som går på cartoon network, og andre kanaler, så han går ikke glipp av mye. Det har egentlig vært veldig greit for oss. Vi ser tv når det passer oss, og ikke fordi noe begynner klokken 20:00 presis. Det er heller ikke noe tull ifb med leggetid bare fordi at han bare "mååååå se ferdig". Da kan han heller se resten dagen etter. Vi har en hektisk hverdag og har ikke tid til å se tv sånn sett. Det er vel helst om morgenen og rett før leggetid at det faktisk er noe tid til det. Og til den som sa at barn snakker mye om hva de har sett på tv. Det gjelder ikke her i gården. Her er det youtube for alle penga. Og da er det helst minecraft videoer som er i vinden for tiden. Samt noen av disse teite parodisangene som de ser på. Min er 9 år og går i 3. klasse. Anonymous poster hash: f5f63...d2e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #41 Skrevet 31. mai 2014 Hva ser barna på tv egentlig? Mine ser aldri på vanlig tv hjemme lengre, det er evt netflix de ser på. Vi vurderer å si opp vanlig tv boks. Bruker så og si aldri kanalene lengre. Anonymous poster hash: 36682...e4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå