Gå til innhold

Rotete hus. Jeg skammer meg dypt, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er helt rådløs om hva jeg skal gjøre:( Vi rydder og rydder, men huset blir like jævlig med en gang. Vi klarer bare ikke å holde det ryddig! Hadde det vært snakk om litt rot her og litt rot der så hadde det ikke vært noe problem, men det er så ille at noen gulv kan vi ikke gå på for at det er så fullt av rot! Alle rom, absolutt alle er bombet! Hadde dere sett det så hadde dere mistet munn og mæle. Svigerfar kom nettopp innom for å spørre om noe, helt plutselig. Han åpner døra og ser rett inn i vindfanget som er så jævlig at det ikke kan beskrives. Videre ser han inn i hallen som er stappfull av rent tøy fra uendelig mange vasker. Skammet meg så det gjorde vondt. Og vi prøver virkelig. Det gjør vi. Likevel så klarer vi ikke dette. Hva pokker skal vi gjøre:(

Anonymous poster hash: a9825...3dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skritt en kan jo være å legge rent tøy i skapene med en gang og skittentøy i skittentøyskurven...?

Skrevet

Har du nok skap, kommoder, bokhyller m.v? Ta deg et par dager fri, sorter, kast, rydd! Og jobb for å holde det sånn..

aldri gå noe sted uten å ta med deg noe, rydd litt hele tiden.. aldri legg deg om kvelden før kjøkkenet er shinet, osv.. det er ikke _vanskelig_ men det er kjedelig og litt slitsomt..

Anonymous poster hash: 239fa...38b

Skrevet

Begyn med og kast det dere ikke trenger og rydd på plass rene klær

Skrevet

Har dere noe system, da? F.eks hyllesystemer på vaskerommet? Og 1 skittentøyskurv hver til hver enkelt vask?

Anonymous poster hash: 31d83...963

Skrevet

Høres ut som det trengs mer enn bare rydding til, dere trenger en skikkelig organisering av alt i huset.

Vi hadde det også litt rotet en periode, men da drev vi på med oppussing og vi hadde ikke orden på ting.

Anonymous poster hash: 33f56...14f
Skrevet

Hvorfor bretter du ikke klærne og legger dem på plass med en gang de er tørre? Skitne klær skal i skittentøyskurven eller på vaskerommet med en gang. Bøker og blader må settes i bokhylle/papirkurv når de er lest/mellom lesing. 

Oppvasken settes inn i maskinen rett etter måltid, evnt. vasker man opp rett etter hvert måltid. Hver gang man har vært på kjøkkenet drar man over benker og bord. 

Alle unger skal rydde opp før de legger seg, og ingenting skal ligge strødd.

Gjør man dette som rutine blir det omtrent ikke rotete før man har ryddet igjen. 

Anonymous poster hash: 41fbb...abd
Skrevet

Har dere for lite oppbevaringsplass? Rett og slett kjøp hyller med esker hvor dere hiver alt oppi eskene/kurvene når dere skal rydde. Rikelig pluss litt til av hyller, skap, esker, skuffer er det eneste som fungerer her i heimen...

Rene klær må bare tas etterhvert.

Skrevet

Takk for råd! Vi har nok alt for lite skapplass. Klærne blir til slutt presset inn i skapet for å få plass. Alle skap er overfylt. Benkene er fulle av saker som vi ikke vet hvor vi skal gjøre av... Vi har så mye klær i omløp at det til slutt ender opp med en haug rent tøy so. Er så overveldende at vi ikke makter ta tak i det. Kanskje vi rett og slett bare må begynne å kaste med hard hand! Men der er mannen min et problem. Han skal ta vare på alt.

HI

Skrevet

Da gjør du det en dag han ikke er hjemme. Er bare å kaste, mesteparten savner man ikke når man ikke vet hva man har likevel. 

Anonymous poster hash: 41fbb...abd
Skrevet

Kjøp inn et par billigkommoder på ikea feks. Sett dem der det er plass.. det ser uansett bedre ut enn rot. Har dere en bod, garasje e.l. dere kan lagre ting i? Kjøp plastkasser og organiser og merk kassene.. julepynt, hobbysaker, duker, løpere m.v. alt MÅ ikke være inne i huset til enhver tid..

Skrevet

Kjøp inn et par billigkommoder på ikea feks. Sett dem der det er plass.. det ser uansett bedre ut enn rot. Har dere en bod, garasje e.l. dere kan lagre ting i? Kjøp plastkasser og organiser og merk kassene.. julepynt, hobbysaker, duker, løpere m.v. alt MÅ ikke være inne i huset til enhver tid..

Skrevet

Da kan dere enten gi vekk ting, eller stue vekk på loft/pakke bort. Hvis dere har skap med slike ubrukelige store dype hyller; ta ut hyllene og sett inn trådkurve-løsninger istedenfor. Eller finn esker som passer inn i hyllene, da blir det mer system (og man kan slenge ting inn og faktisk finne de igjen :P ). Tøysko kan settes på høykant i esker av samme størrelse, og ha på gulvet i skap (tar mindre plass enn skohyller).

Eller så kaster du det som han ikke har noe med å gjøre ;) 

Skrevet

Og som en nødløsning kan du kjøpe knagger til å ha over dørene, feks på soverom og badet. Da ligger iallefall ikke klærne på gulvet!

Skrevet

HI, jeg har det omtrent som dere for tiden. Årsaken min er dobbel, jeg mangler rett og slett oppbevaringsplass for det meste. Og jeg er syk og har dårlig råd.

Jeg legger ikke sammen rene klær og putter dem i skap, for jeg har ikke nok skapplass. Det står masse ting og tang og esker som jeg vet hva jeg ønsker å gjøre med, men jeg har ikke råd til å kjøpe meg skap, hyller og kommoder.

Så inntil jeg får kjøpt det jeg trenger for å lage system i tingene så er det som det er. Ja, jeg hater at det er slik. Ja, jeg skammer meg over at det er som det er. Men inntil jeg får oppbevaringsplass for ting så er det ikke mye jeg får gjort med det.

Det jeg har gjort, det er at jeg har planlagt hva jeg trenger og hvordan ting skal organiseres når jeg får oppbevaringsplass. Først skal jeg ha klesskap slik at jeg slipper at klær ligger overalt. Da vil jeg også føle at skillet mellom rene og skitne klær blir større og det blir deilig å rydde rene klær på plass.

Deretter skal jeg ha hyller til boden, når jeg får opp dem så vil jeg kunne rydde bort noe av det som nå står rundt ellers og som jeg må ha noenlunde tilgjengelig.

Deretter kommer diverse til stue og kjøkken som vil gjøre at jeg får unna ting der.

Så sett dere ned, planlegg hvordan dere ønsker å ha det, gjør ting sammen. Dere er to, det hjelper mye. Bestem dere for at dere bruker ti-femten minutter sammen hver kveld etter at barna har lagt seg til å rydde bort det verste. Når dere setter dere ned for å se på tv så bretter dere klær og legge dem i stabler og bærer barneklær til barnerom, deres klær til deres rom, håndduker og sengeklær der dere skal eller kommer til å oppbevare disse. Lag en rutine hver kveld at barna skal hjelpe til med å rydde på plass leker. Har dere ikke ordentlig oppbevaring til disse eller faste plasser så kjøp en stor kasse hvor alt legges i. Eventuelt bare sett av et hjørne av stuen hvor alle leker legges på slutten av dagen.

Skitne klær skal alltid, uten unntak i skittentøyskurven.

Sett dere ned og planlegg. Hva trenger dere å kjøpe inn for å få system i sakene, når kan dere eventuelt kjøpe det, må dere kanskje prioritere dette foran noe annet, og hvilket system ønsker dere. Så må dere sette opp gode rutiner på hva dere skal gjøre i hjemmet og når det skal gjøres samt hvem som har ansvar for hva. Hvis dere gjør litt faste ting hver dag så er det utrolig hvor mye man kan få gjort på lite tid når man er to. Bestem dere for at dere begge skal bruke en time i morgen og en time søndag på å rydde i ting.

Jeg har egentlig en veldig systematisk hjerne og liker å ha orden og at alt har sine faste plasser. Men lever nå i det gale kaos. Men jeg har i hvert fall planene klar, og hvis alt går som planlagt kan jeg i løpet av et par uker forhåpentligvis i hvert fall kjøpe meg et klesskap :)

Dere må finne en plan i kaoset og være enige i at dere begge ønsker å gjøre noe med det og så rett og slett bare gjennomføre det. Er det noe som krever større hjelp, så snakk f.eks. med svigerfar, fortell at ting har vokst dere over hodet, at dere nå trenger hjelp til å f.eks. sette opp hyller eller rydde ut en bod. Innrøm at dere ikke ønsker å ha det slik det var sist han kom innom, og spør om hjelp. Å rydde i andres rot er som regel langt morsommere enn å rydde sitt eget ;)

Men dere må først og fremst lage en plan for dere selv.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 268f7...fe9
Skrevet

Takk for råd! Vi har nok alt for lite skapplass. Klærne blir til slutt presset inn i skapet for å få plass. Alle skap er overfylt. Benkene er fulle av saker som vi ikke vet hvor vi skal gjøre av... Vi har så mye klær i omløp at det til slutt ender opp med en haug rent tøy so. Er så overveldende at vi ikke makter ta tak i det. Kanskje vi rett og slett bare må begynne å kaste med hard hand! Men der er mannen min et problem. Han skal ta vare på alt.

HI

Dere må kaste /gi vekk det dere ikke bruker. Ingen trenger en stappfulle skap med klær. Jeg vedder på at masse er for lite/ ikke brukt i løpet av det siste året. Gi det vekk!! Så kan dere begynne med å legge klærne på plass, når det er plass til dem.

Hvor ofte leser dere bladene flere ganger? Hvis det er noe dere tenker å ta vare på, klipp det ut, legg det i en boks, og kast resten. Avisene går rett i papirsøpla etter at de er lest.

Når du skal begynne med dette, så bare kaster du. Ikke bruk tid på å sortere, det kan du gjøre senere. Nå ryker alt det som ikke skal gis vekk rett i restavfallet.

Det er overveldende, og jeg vil anbefale deg å starte i det små. Ikke tenk at dette skal ordne seg på en dag. Begynn med å gå gjennom hvert rom og kast det som åpenbart er søppel. Som oftest er veldig mye gjort bare der.

Så tar du et røsk i klærne, legger vekk det som ikke passer til ungene, og for din egen del, det som ikke har vært brukt på et år. Det er ikke mye klær man bruker, faktisk...

Når det er gjort, lager du system på vaskerommet. Få tak i flere skittentøyskurver, sånn at du kan sortere klærne før vask. Vi har trådkurver fra IKEA, og har lyst og farget 60 , lyst og farget 40, ull, finvask. Merk kurvene, sånn at alle vet hva som skal hvor (bare et eksempel, men da kan man bare kaste en kurv inn i maskinen).

når klærne er rene, brett dem sammen og legg dem på plass med en gang. Ha radio på vaskerommet, og dans dere gjennom klesbrettingen.

Gå gjennom kjøkkenskapene- Hva bruker dere? Noe som kan legges vekk, gis bort, kastes? Ha plass til det du trenger lett tilgjengelig. Det er lettere å holde orden når ting har faste plasser, og det er plass til alt.

Ikke tenk at du skal gjøre alt på en dag. Ta litt hver dag, et rom om gangen, så kommer du fint på plass i løpet av 1 mnd.

Så må dere begynne med rutiner:

Rydd på plass med en gang ting har vært i bruk.

Alle rydder opp etter seg

Heng opp klærne i gangen med en gang dere kommer inn,

Ungene må hjelpe til

Lag husregler, ha et møte der dere bestemmer dere for hvordan dere vil ha det hjemme. La ungenv være med på  å bestemme, s å får de et eierforhold til reglene, og vil være med å følge dem.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: e69c2...36d

Skrevet

Jeg er litt som mannen din. Faar jeg valget vil jeg spare paa absolutt alt. Det jeg til slutt maatte gjore er aa donere bort. Det gjor mindre "vondt" enn aa hive.

Organiser livene deres. Lag et sted for alt dere har, og sorg for at det BLIR der. Gi bort toy, boker og alt annet dere ikke trenger.

Jeg har akkurat gjort dette, og jeg foler meg fri! Lykke til!

Anonymous poster hash: 2bbe3...d4e
Skrevet

Jeg har også en plan for en del ting som skal gås gjennom og kastes når jeg kommer i gang. Det tror jeg også blir en viktig del av veien tilbake til et ryddig hjem :)

Jeg har ikke mye klær selv, men vet det er ting som ikke blir brukt som bare tar opp plass.

Så kaste eller gi bort blir også en viktig del av min plan, selv om jeg egentlig ikke har mye i utgangspunktet. Likevel er det unødvendigheter som hoper seg opp over tid.

Anonymous poster hash: 268f7...fe9
Skrevet

Til dere som har dårlig råd. Sjekk facebook og finn sine gis bort sider. Utrolig mange som gir bort både skap, kommoder og diverse.

Anonymous poster hash: 33f56...14f
Skrevet

Hvor mange er dere, en hel armé?

Vi er fem, så ja - mye klær i omløp, men sorterer fra det som er for lite, slitt osv hver 14 dag. Kjøper heller ikke veldig mye mer enn vi trenger. Orker ikke ha så mye at vi ikke går puste.. Jeg rydder litt hver dag, og klarer å holde det sånn nogenlunde. Vi har heller ikke mye slapplass, og de to yngste deler kommode, men her er jeg veldig streng med at ungene selv (de eldste på 4 og 5) selv skal putte skittetøy i riktig kurv etter farge, og at de skal plukke ting opp fra gulvet i stedet for å tråkke på ting/sparke til ting. Jeg er nok over gjennonsnittet streng på dette, men nå går det nesten av seg selv, og de synes det er gøy fordi de får ros.

Det blir jo kaos her og, men jeg rydder og sorterer mye på kveldene, da jeg alligevel ikke er den store TV slaven;)

Anonymous poster hash: 8c01b...275

Skrevet

Flylady.net

Har fulgt opplegget ett år og hjemmet mitt er nå et godt sted å være :-)

Anonymous poster hash: 6eef7...54f

Skrevet

Klikk inn på Zones som du ser nederst, etter hvert blir huset ditt perfekt :-)

Anonymous poster hash: 6eef7...54f

Skrevet

Fin tråd med mange gode tips. Jeg har også en mann som hater å hive.... Jeg har vist ham disse "horder"-programmene på diverse tv- kanaler og mener å spore en holdningsendring

Rotete hus dreier seg sjelden om latskap, men ofte om at man ikke har nok oppbevaringsplass. Kreative folk med mange interesser er ofte flinke til å lage "rot".

Skrevet

Det har lite med latskap å gjøre men at du blir så overveldet at du ikke vet hvor du skal starte, og fordi det er så mye, så tror du at du ikke gjør noen forskjell med å gjøre litt, og så lar du heller være....

Ta et skritt av gangen, så går det bra!

Anonymous poster hash: e69c2...36d
Skrevet

Jeg var litt sånn "syke samlere" (neida, men joda :)), men da vi flyttet namnet jeg meg opp og kastet 3(!) hengerlass med ræl som jeg ikke trengte.

Klær, gamle møbler, pyntestæsj osv.

I nye huset har vi kjøpt inn 4 putekasser (sånne i plast til å ha på terrassen vet du) som vi har satt i kjelleren.

En til sko, en til vinter-yttertøy, en til gardiner og duker, og en til generelt rot som ikke har fast plass noe sted.

Er også flink til å få unna klesvask/skittentøy, og har fått inn rutine på en kjapp ryddings hver kveld etter ungene har lagt seg.

Fjerner rot etter dagen, fyller oppvaskmaskinen og setter den på, vasker over benker og bord.

Koster så lite men gjør så mye.

Lykke til, det er ingen annen utvei enn å ta seg sammen og sette av tid.

Anonymous poster hash: 32c61...44a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...