Luna:) Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 Hei! Jeg er en jente på 23 år, og har akkurat funnet ut at jeg er gravid.. Dette var ikke helt planlagt. Samboeren min tjener ikke så mye, og jeg er for øyeblikket arbeidsledig. Vi har heller ikke kjøpt leilighet, men leier en på ca 70 kvadrat. I tillegg går jeg på Orfiril og Lamictal på grunn av epilepsi. Jeg har ikke lyst til å ta abort, men er det det beste?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #2 Skrevet 28. mai 2014 Du gjør det du føler er det riktige. Anonymous poster hash: af424...657
Luna:) Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2014 Ja, men jeg har lyst til å høre andres meninger. Om jeg f.eks er egoistisk om jeg beholder det?
HvittHus Skrevet 28. mai 2014 #4 Skrevet 28. mai 2014 Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om? Er det mulige fosterskader du spør om, er dette noe du bør ta med legen da det kun er han som kan gi kvalifiserte svar.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Ja hvordan er det iforhold til medisin og fosteret? Anonymous poster hash: af424...657
Luna:) Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2014 Først og fremst lurer jeg på om det er dumt/slemt/egoistisk i forhold til den dårlige økonomien. Angående epilepsien prøver jeg å få tak i nevrologer som kan hjelpe meg med medisinering og oppfølging. Får jeg beskjed om at det er stor fare for fosterskader tar jeg abort.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #7 Skrevet 28. mai 2014 Egoistisk å beholde det? Egoistisk å ta det bort mener nå jeg. Men det min mening. Angående medisinen bør du stoppe umiddelbart og frem til du har bestemt deg hva du ønsker. Kontakt også lege i dag og snakk om medisinen, om medisinstopp og om eventuelle fosterskader. Vi var heller ikke i den beste økonomiske situasjonen da vi ventet første, men det var intet hinder for oss. Lykke til og husk at valget er ditt, ikke la deg presse den ene eller andre veien. Anonymous poster hash: ff200...50d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #8 Skrevet 28. mai 2014 du får penger for og ha barn,så bare kjør på,er jo tydeligvis det viktigste for mange her inne,og ikke barna Anonymous poster hash: 75921...2de
Elskerhøsten2014 Skrevet 28. mai 2014 #9 Skrevet 28. mai 2014 Her må du gjøre slik som du føler er best for deg, du skal ikke ha dårlig samvittighet for og ta Abort,og du skal heller ikke ha dårlig samvittighet overfor barnet pga dårlig råd,du får penger ,både foreldrepenger ( hvis du har jobbet ) eller engangstønad hvis du ikke har får foreldrepenger da får du ca 35.000 kr og barnetrygd på 970kr. tenkt deg grundig om hva du ønsker selv,for det er det viktigste
Luna:) Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #10 Skrevet 28. mai 2014 Jeg skal ikke stoppe umiddelbart uten å snakke med lege. Det er farlig for både meg og foster. Men prøver å få kontakt med nevrologen(sier foreløpig han ikke har tid, men det må han jo!).
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 Jeg tok abort da jeg var 23, og var glad for det i ettertid. Var under utdanning og ville studere i utlandet og var overhodet ikke klar. Nå er jeg 33 og har to barn med samme mann som jeg hadde da jeg var 23... Jeg elsker dem over alt i verden og kunne ikke tenkt meg å være dem foruten. Så for meg var mye ikke riktig.. Vennene mine var ikke klare for barn, hadde vi fått barnet ville vi nok endt opp med andre venner siden livssituasjonen hadde vært så forskjellig. Nå har de samme vennene barn og vi er mye sammen med dem. Har hus og bil og generelt alt på stell. Så jeg er glad i dag at vi valgte som vi gjorde. MEN, jeg er helt sikker på at om du får barnet vil det også være det riktige og at du vil tenke at du aldri kunne tatt det bort fordi du elsker det så høyt! Rådet er nok at uansett hva du velger så vil det være det riktige og at du ikke skal være så redd for å ta 'feil' valg. Med mindre noe fysisk skjer slik at du ikke kan få flere tror jeg ikke at man vil angre om man ser at man har mye ugjort som man vil gjøre før man får barn og heller velger å vente litt. Lykke til, uansett! Anonymous poster hash: ac464...25a
Luna:) Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 28. mai 2014 Okey. Takk Olli Bolli! Visste ikke at det var så mye det var snakk om. Da er det nok bare nevrologen det står på nå. Om han sier det er liten risiko for skader, så beholder jeg det
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #13 Skrevet 28. mai 2014 Jeg satt i samme situasjon som deg for omtrent et år siden, litt andre problemer enn deg da, men vurderte abort. En fryktelig vanskelig situasjon å være i, og du må selv kjenne på hva som er best for deg. Jeg valgte å beholde, og jeg har ikke angret et sekund, tross alle utfordringer jeg har/har hatt. Tror ingen som velger å beholde angrer seg, men som sagt du må kjenne hva som er best for deg! Jeg har erfart at det meste ordner seg etterhvert. Er det en spesiell grunn til at du er arbeidsledig? Anonymous poster hash: e6db8...7c3
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #14 Skrevet 28. mai 2014 Selvfølgelig tar du ikke abort... Anonymous poster hash: 93c3f...934
førskolelæreren Skrevet 28. mai 2014 #15 Skrevet 28. mai 2014 Det er blitt altfor enkelt å ta Abort dessverre. Mitt svar er selvfølgelig nei til abort!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #16 Skrevet 28. mai 2014 Det er blitt altfor enkelt å ta Abort dessverre. Mitt svar er selvfølgelig nei til abort! For enkelt? Det kommer an på hva medisinene gjør med fosteret det Anonymous poster hash: af424...657
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #17 Skrevet 28. mai 2014 Egoistisk å beholde det? Egoistisk å ta det bort mener nå jeg. Men det min mening. Angående medisinen bør du stoppe umiddelbart og frem til du har bestemt deg hva du ønsker. Kontakt også lege i dag og snakk om medisinen, om medisinstopp og om eventuelle fosterskader. Vi var heller ikke i den beste økonomiske situasjonen da vi ventet første, men det var intet hinder for oss. Lykke til og husk at valget er ditt, ikke la deg presse den ene eller andre veien. Anonymous poster hash: ff200...50d Du kan ikke be en med sykdommer bare stoppe opp med medisinene sine, det kan være livsfarlig Anonymous poster hash: af424...657
DaenerysStorm Skrevet 28. mai 2014 #18 Skrevet 28. mai 2014 (endret) du får penger for og ha barn,så bare kjør på,er jo tydeligvis det viktigste for mange her inne,og ikke barna Anonymous poster hash: 75921...2de Ja, for man får jo så utrolig mye penger når man har unge og samboer Endret 28. mai 2014 av DaenerysStorm
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #19 Skrevet 28. mai 2014 Dette er vel opp til deg. Jeg skal ikke engang forsøke å svare om økonomi, jobb, huststørrelse. Det pleier å ordne seg, selv vi som planlegger å få barn i lamg tid blir litt i stuss når det plutselig skjer. jeg kan si noe om epilepsi og medikamenter: Med epilepsi og medikamenter så er det en viss sjanse for fosterskader. MEN jeg ble advart i hytt i pine av fastlegen min om dette. Nevrologen derimot mente at det stort sett gikk bra. Det var litt bedre oppfølgning og det gikk bra... Jeg mener å huske at man ikke anbefalte å slutte med epilepsimedisiner. mulig det var noe med å ta litt ekstra folat. Det som ergret meg mest er at ingen snakket med meg om det før jeg selv spurte. Det bør være et tema når jenter er til kontroll fra 18-20 år. Hvordan det er i dag vet jeg jo ikke, dette var vel ca 10 år siden. Anonymous poster hash: 057d0...018
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #20 Skrevet 28. mai 2014 Jeg går også på epilepsimedisiner, riktignok på noen andre enn deg. Og jeg har fått beskjed om å være veldig nøye med prevansjon da disse kan gi fosterskader i 1.trimester. Jeg må være av medisinene i minst 6 mnd før jeg skal prøve å bli gravid, og da jeg selvfølgelig trappe ned først. Epilepsimedisiner skal man aldri slutte på umiddelbart. Overrasket over at noen her inne kan si noe så dumt. Kunnskap er en fin greie...jaja... Les pakningsvedlegget, eller google medisinene dine H.I så får du en pekepinn på om de kan påvirke fosteret og så ringer du nevrologen din på fredag. Anonymous poster hash: 33022...e45
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. mai 2014 #21 Skrevet 28. mai 2014 Man ber ikke en med epilepsi om å slutte å ta medisinene sine! Det kan føre til store anfall og ved GTK anfall over 5 min kan fosteret få surstoffmangel! Orfiril kan gi økt sjanse for ryggmargsbrokk og Lamictal kan gi økt sjanse for leppe/ganespalte. Du har krav på tettere oppfølging og ekstra ul for og avdekke evt fosterskader. Mitt råd er å kontakte fast legen din så fort som mulig . Og for all del ikke slutt med medisinene dine
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. mai 2014 #22 Skrevet 28. mai 2014 http://www.epilepsi.no/aktuelt/nefs-40-ar/ Her kan du kanskje får litt bedre svar en her inne
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #23 Skrevet 28. mai 2014 Ikke slutt med medisinene ihvertfall. Ang abort eller ei må du føle på selv Anonymous poster hash: c686b...7d3
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #24 Skrevet 28. mai 2014 Jeg går på lamictal og keppra. Nevrologen min økte dosen etterhvert som jeg trengte det i sv.skapet. Det må nok du også. Du får en ul hos spesialist innen fostermedisin rundt uke 12 for å se om medisinene har gjort noen skade. Har de ikke det så går det helt fint resten av sv.skapet også. Jeg har tre friske barn. Hadde noen anfall under første sv.skap, men da hadde jeg nettopp fått epilepsi og de hadde ikke funnet rette medisinene enda. Etter førstemann ble født har jeg ikke hatt anfall MEDISIN MÅ MAN ALDRI SLUTTE PÅ UMIDDELBART UTEN Å SNAKKE MED LEGE!!! Skjønner ikke at noen tør å skrive sånt svada!!! Lykke til! Anonymous poster hash: 9d679...ec8
Luna:) Skrevet 24. juni 2014 Forfatter #25 Skrevet 24. juni 2014 Dette er vel opp til deg. Jeg skal ikke engang forsøke å svare om økonomi, jobb, huststørrelse. Det pleier å ordne seg, selv vi som planlegger å få barn i lamg tid blir litt i stuss når det plutselig skjer. jeg kan si noe om epilepsi og medikamenter: Med epilepsi og medikamenter så er det en viss sjanse for fosterskader. MEN jeg ble advart i hytt i pine av fastlegen min om dette. Nevrologen derimot mente at det stort sett gikk bra. Det var litt bedre oppfølgning og det gikk bra... Jeg mener å huske at man ikke anbefalte å slutte med epilepsimedisiner. mulig det var noe med å ta litt ekstra folat. Det som ergret meg mest er at ingen snakket med meg om det før jeg selv spurte. Det bør være et tema når jenter er til kontroll fra 18-20 år. Hvordan det er i dag vet jeg jo ikke, dette var vel ca 10 år siden. Anonymous poster hash: 057d0...018 Beklager at jeg ikke har sett svaret før nå! Tusen takk for beroligende ord, anonym Har kommet fram til samme som deg at det med økonomien ordner seg på en eller annen måte. Samboeren får også (mest sannsynlig) fast jobb og lønnsforhøyelse i september. Skal til nevrologen om to dager og håper ho har beroligende ting å si til meg. hvilke medisiner gikk du på? tok du fostervannsprøve?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå