Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #26 Skrevet 28. mai 2014 Har stadig denne diskusjonen med barna fordi andre i klassen er så "heldige" som får med f.eks kjeks og nugatti til skolelunsjen. Hos oss er ikke det aktuelt med mindre det er turdag og nugatti er kun tillatt til lørdagsfrokosten. Juice får de imidlertid med seg i ny og ned. Anonymous poster hash: a5130...b64 Hos oss får de av og til skive med nugatti på skolen. Kanskje en dag i uka, da med grovt brød og oppkuttet grønnsaker og bær. De får ikke nugatti i helgene. Da lager vi ofte omletter og har tid til å kutte grønnsaker osv. Er det ikke det samme når i uka de spiser skive med nugatti? Så lenge det begrenser seg i antall? Anonymous poster hash: 74c44...5a9
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #27 Skrevet 28. mai 2014 Er juice så usunt da? Kan jo også være utvannet juice? Anonymous poster hash: 77700...0b0 Appelsinjuice inneholder like mye kcal som coca cola. Ja, ikke spesielt sunt. Anonymous poster hash: 0d069...b2e Helmelk inneholder flere kalorier enn Coca cola, likevel drukner nordmenn seg i melk. Så din logikk har sviktet akkurat der. Anonymous poster hash: 94cf7...3be En smule mer vitaminer og kalsium i melk enn i cola.......... Anonymous poster hash: 5c02f...c2b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #28 Skrevet 28. mai 2014 Mine barn får usunn matpakke hver fredag. Fredagskos. Da får de en valgfri yoghurt i tillegg til de vanlige sunne brødskivene. De andre dagene får de sunne matpakker. Kan hende lærerne deres ser den yoghurtene akkurat den dagen, drar sin konklusjon . Men det får nå så være. Jeg bryr meg ikke om hva lærerne mener om dette. De har rett og slett ikke noe med det. Anonymous poster hash: 6820d...bd5
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #29 Skrevet 28. mai 2014 Er juice så usunt da? Kan jo også være utvannet juice? Anonymous poster hash: 77700...0b0 Appelsinjuice inneholder like mye kcal som coca cola. Ja, ikke spesielt sunt. Anonymous poster hash: 0d069...b2e Helmelk inneholder flere kalorier enn Coca cola, likevel drukner nordmenn seg i melk. Så din logikk har sviktet akkurat der. Anonymous poster hash: 94cf7...3be En smule mer vitaminer og kalsium i melk enn i cola.......... Anonymous poster hash: 5c02f...c2b og dessuten så er det vel de færreste som drikker helmelk da..bortsett fra de i den litt eldre generasjonen. Anonymous poster hash: 0aea6...7bf
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #30 Skrevet 28. mai 2014 Jeg jobba i barnehage ett år. Da var det to søsken som hver bidige dag hele sommeren hadde med seg loff med avkutta skorper med nugatti. Og 5åringene reagerte hver dag likt, de 18 (?) andre ungene var uendelig misunnelige og de to det gjaldt sa "ånei, nugatti i dag og". Prøvde å snakke med foreldrene, men endte opp med å gi de mat fra barnehagen istedet. De valgte da selv grovbrød med hhv makrell i tomat og leverpostei. . Anonymous poster hash: cb489...d3a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #31 Skrevet 28. mai 2014 tja mitt barn er en av disse som kommer med sære matpakker til skolen, kan ikke en gang sette ord på hvor inderlig jeg heller skulle sendt med grove brødskiver med godt pålegg, midagsrester ol. dessverre er vår situasjon slik at vi må hjelpe barnet til å like mat, den kampen kan vi ikke ta på skolen! om det ikke alt er tydelig så har barnet mitt flere problemer som det sliter med og alt er avklart både med lærer, bup og helsesøster Anonymous poster hash: d594f...ddf
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #32 Skrevet 28. mai 2014 Jeg er lærer på 3. trinn og ser så mange gode matpakker. De er flinke til å variere slik at det ikke er brødskiver HVER DAG, men rester etter middag og salater og wraps og sånn. Mye godt. Anonymous poster hash: 15972...a15
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #33 Skrevet 28. mai 2014 Er juice så usunt da? Kan jo også være utvannet juice? Anonymous poster hash: 77700...0b0 Appelsinjuice inneholder like mye kcal som coca cola. Ja, ikke spesielt sunt. Anonymous poster hash: 0d069...b2e Helmelk inneholder flere kalorier enn Coca cola, likevel drukner nordmenn seg i melk. Så din logikk har sviktet akkurat der. Anonymous poster hash: 94cf7...3be En smule mer vitaminer og kalsium i melk enn i cola.......... Anonymous poster hash: 5c02f...c2b Mens det er selvfølgelig ingen vitaminer i juice? Hahaha Anonymous poster hash: 94cf7...3be
Mandala Skrevet 28. mai 2014 #34 Skrevet 28. mai 2014 tja mitt barn er en av disse som kommer med sære matpakker til skolen, kan ikke en gang sette ord på hvor inderlig jeg heller skulle sendt med grove brødskiver med godt pålegg, midagsrester ol. dessverre er vår situasjon slik at vi må hjelpe barnet til å like mat, den kampen kan vi ikke ta på skolen! om det ikke alt er tydelig så har barnet mitt flere problemer som det sliter med og alt er avklart både med lærer, bup og helsesøster Anonymous poster hash: d594f...ddf Samme her. På skolen har vi enda ikke klart å finne noe godt alternativ, så der blir det grovt brød med nugatti eller syltetøy. Middag spiser han knapt når den er varm, så å sende med kald middag er en utopi. Frukt og grønnsaker blir ikke spist fordi han syns de har dårlig tid til å spise. Hjemme spiser han aldri nugatti så og si. Da går det i musli med kefir, frokostblanding med melk, ezekielbrød med salat og agurk etc. Har alltid fullkornsvarianter av pasta. Jeg lager ordentlige middager og jeg kjøper aldri kjeks og sjeldent noe godteri. Brus liker han ikke. Men lærerne som bare ser ham på skolen, ser en usunn gutt.
Vicky Pollard Skrevet 28. mai 2014 #35 Skrevet 28. mai 2014 Er juice så usunt da? Kan jo også være utvannet juice? Anonymous poster hash: 77700...0b0 Appelsinjuice inneholder like mye kcal som coca cola. Ja, ikke spesielt sunt. Anonymous poster hash: 0d069...b2e Helmelk inneholder flere kalorier enn Coca cola, likevel drukner nordmenn seg i melk. Så din logikk har sviktet akkurat der. Anonymous poster hash: 94cf7...3be Det er jo ikke kaloriinnholdet som bestemmer om noe er sunt eller ikke? Våger meg på å slenge ut en vill påstand om at juice og melk nok har litt mer vitaminer og mineraler som kan vere greie for kroppen enn cola? Tips: Ikke gi ungene sjokopålegg så etterspør de det heller ikke
<3 mine søte små<3 Skrevet 28. mai 2014 #36 Skrevet 28. mai 2014 Eg kjenner eg gleder meg til å smøre matpakke til høsten Guttungen er små spist og likar lite. Men tror han kommer til å Spise mer når maten blir smurt hjemma Har kjøpt en slik 2 lagslunchboks:) Bær/ frukt på toppen og knekkebrød evt. Brød underst.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #37 Skrevet 28. mai 2014 Veldig greit hjemme hos oss, ingen av ungene liker nugatti... D eldste lager vel maten selv, men jeg følger selvsagt litt med, og det er salat/grove rundstykker/frukt-bær-grønnsaker og sånt det går i... I barnehagen sender vi med helt vanlige brødskiver med noe pålegg, og en del frukt/grønt og er såå takknemmelig for at minstemann liker gresk youghurt, som er helt uten sukker, så det går an å sende med youghurt hver dag Men jeg er veldig enig i det mange sier her, det er mange usunne matpakker, og jeg ser jo veldig til det at sønnen min som går i 4kl og alle i klassen der spiser det de får med, som nesten er sunt hos alle... Mens de to eldste går ungdomsskolen/vgs, og der er det 2/3 av klassen som stikker til butikken/kantina...skjønner ikke at ikke foreldrene setter en liten grense for hva ungene skal kjøpe seg... Frozen youghurt m/godteri til 60 kr dagen, herregud, stakkars barn... Anonymous poster hash: b214d...b9e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #38 Skrevet 28. mai 2014 Som lærer har jeg også sett mye rart i elevenes matbokser. Alt fra den berømmelige loffskiva med nugatti, til kake, boller, mcdonaldsburger fra dagen før, Grandiosa osv... I den klassen jeg har nå, ja generelt hele trinnet (er fire klasser på trinnet og jeg underviser litt i alle), så er matpakkene igrunn svært bra. Sunn, god og variert mat stort sett. Litt yoghurt og noe søtt pålegg, men ellers veldig bra. Det er værre med de som stadig ikke har med mat i det hele tatt... Har ofte gitt elever min egen niste... Anonymous poster hash: 2b9f3...15d
Gjest Antarctica Skrevet 28. mai 2014 #39 Skrevet 28. mai 2014 Er juice så usunt da? Kan jo også være utvannet juice?Anonymous poster hash: 77700...0b0 Appelsinjuice inneholder like mye kcal som coca cola. Ja, ikke spesielt sunt.Anonymous poster hash: 0d069...b2e Helmelk inneholder flere kalorier enn Coca cola, likevel drukner nordmenn seg i melk. Så din logikk har sviktet akkurat der.Anonymous poster hash: 94cf7...3be En smule mer vitaminer og kalsium i melk enn i cola..........Anonymous poster hash: 5c02f...c2b Mens det er selvfølgelig ingen vitaminer i juice? HahahaAnonymous poster hash: 94cf7...3be Juice inneholder ikke bare like mange kalorier som cola, men mer spesifikt like mange kalorier fra SUKKER som cola gjør. Og det er noe ganske annet enn bare kalorier. På NRKs Forbrukerinspektørene ble spørsmålet om "barnedrikke" tatt opp. Ernæringsfysiologen de spurte til råds anbefalte nettopp en Litago sjokolademelk som det beste alternativet, midt i 7-8 varianter av barnejuice og -saft spredd ut med ditten og datten. Hennes argument var bl a at i melka finner du næringsstoffer barna har nytte av. Juice er lagd av frukt, ja, men juice er frukt fratatt fiber. Det har store ernæringsmessige konsekvenser, fordi fruktose ellers ikke opptrer i naturen uten fiber, og egentlig ikke skal inntasuten fiber. Barn skal spise frukt. Men husk at 3 dl eplejuice tilsvarer 3 hele epler. Er det den mengden frukt ditt barn behøver til lunsj hver dag? For korrigert for alder og kroppsstørrelse er 3 epler for en 8-åring tett opptil 6 epler for en voksen. Ville du ha i deg 6 epler om dagen hver dag, i tillegg til andre fruktmåltider og andre sukkerkilder?
skjotta Skrevet 28. mai 2014 #40 Skrevet 28. mai 2014 Jeg er ugudelig lei av å måtte forsvare min datters matpakke ovenfor lærere, pedagoger, sfo ansatte, assistenter og andre foreldre. Hun har et problem med tarmene som behandles med fiber fattig mat. Fiber er for henne det samme som klyx er for en uten forstoppelse. Hun må ha loff innimellom, mengden med frukt og grønnsaker må begrenses og har hun fått i seg for mye fiber MÅ den loffskiva spises og da hender det jeg smørermed nugatti for å være sikker på at hun spiser den og fforhåpentligvis slipper flaue uhell på skolen som hun ikke kan hjelpe for.
Gjest Antarctica Skrevet 28. mai 2014 #41 Skrevet 28. mai 2014 Men alle ungene i disse klassene har da ikke samme problem, Skjotta?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #42 Skrevet 28. mai 2014 tja mitt barn er en av disse som kommer med sære matpakker til skolen, kan ikke en gang sette ord på hvor inderlig jeg heller skulle sendt med grove brødskiver med godt pålegg, midagsrester ol. dessverre er vår situasjon slik at vi må hjelpe barnet til å like mat, den kampen kan vi ikke ta på skolen! om det ikke alt er tydelig så har barnet mitt flere problemer som det sliter med og alt er avklart både med lærer, bup og helsesøster Anonymous poster hash: d594f...ddf Samme her. På skolen har vi enda ikke klart å finne noe godt alternativ, så der blir det grovt brød med nugatti eller syltetøy. Middag spiser han knapt når den er varm, så å sende med kald middag er en utopi. Frukt og grønnsaker blir ikke spist fordi han syns de har dårlig tid til å spise. Hjemme spiser han aldri nugatti så og si. Da går det i musli med kefir, frokostblanding med melk, ezekielbrød med salat og agurk etc. Har alltid fullkornsvarianter av pasta. Jeg lager ordentlige middager og jeg kjøper aldri kjeks og sjeldent noe godteri. Brus liker han ikke. Men lærerne som bare ser ham på skolen, ser en usunn gutt. Hva med å ha med frokostblanding i en passende matboks/boks med lokk, og helle skolemelka over? Hvis han like bær/frukt i biter/nøtter så ha det i en boks ved siden av som han kan velge å putte i frokostbl. eller knaske ved siden av. Kald pasta med enkel salat + hjemmelagde krutonger av grovt brød + skinke + ost + egg (det han liker) Hva med lompe? -strimlet kylling, skinke, ost, smørost, agurk, avokado Bakte horn? Hva med smøremyk brunost? -litt mer næringsstoffer. Syltetøy søtet med kunstig søtning slik at ikke blodsukkeret svinger kraftig. At det finnes mange barn som ikke får sunn matpakke og at en lærer reagerer på det betyr ikke at hun ikke forstår enkelttilfellene som har en god og reell grunn til å velge annerledes! Som assistent på skolen så skjønner jeg ganske kjapt om det er noen som har med kakerester etter en bursdag, youghurtfredag, diagnose, særskilte behov, en stressende morgen iblant. -og de som som har et generelt dårlig kosthold, dette gjenspeiles ofte i annen omsorgsevne også. Anonymous poster hash: 14770...a02
skjotta Skrevet 29. mai 2014 #43 Skrevet 29. mai 2014 Men alle ungene i disse klassene har da ikke samme problem, Skjotta? det vet vi ikke. Verken at de ikke har problemer eller om de faktisk har andre behov enn våre egne barn. Problemet er at folk skal legge seg oppi alt mulig for tiden. Hvorfor ikke stole på at når det kommer til enkelt ting som matpakker så gjør foreldrene det som er best for barna sine? Dersom ungen lever på boller og brus, ikke er kledd på en grei måte, er skitten og lukter vondt og aldri har gjort leksene sine så kan man gjerne være bekymret, men å anklage folk for å være dårlige foreldre og ikke ha barnas beste i tankene fordi de får ei loffskive med nugatti i ny og ne?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #44 Skrevet 29. mai 2014 Det er ikke alltid like lurt å dømme før man vet hvorfor barnet får mat som du kvalifiserer som usunn. Når min datter var 8mnd begynte hun å gå NED i vekt. Hun begynte i bhg når hun var 10mnd. I den bhg var det "ulovlig" med usunne matbokser. Og er enig at det ser helt horribelt ut med et barn som får syltetøy og sjokoladepålegg nesten hver dag. Måtte rett og slett snakke med de ansatte om hvorfor hun spiste og ikke spiste som hun gjorde. Men noe måtte hun jo spise. Nå 2år etterpå spiser hun alt og vet knapt nok hva søt-pålegg er. Anonymous poster hash: bae61...d4f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #45 Skrevet 29. mai 2014 tja mitt barn er en av disse som kommer med sære matpakker til skolen, kan ikke en gang sette ord på hvor inderlig jeg heller skulle sendt med grove brødskiver med godt pålegg, midagsrester ol. dessverre er vår situasjon slik at vi må hjelpe barnet til å like mat, den kampen kan vi ikke ta på skolen! om det ikke alt er tydelig så har barnet mitt flere problemer som det sliter med og alt er avklart både med lærer, bup og helsesøster Anonymous poster hash: d594f...ddf Samme her. På skolen har vi enda ikke klart å finne noe godt alternativ, så der blir det grovt brød med nugatti eller syltetøy. Middag spiser han knapt når den er varm, så å sende med kald middag er en utopi. Frukt og grønnsaker blir ikke spist fordi han syns de har dårlig tid til å spise. Hjemme spiser han aldri nugatti så og si. Da går det i musli med kefir, frokostblanding med melk, ezekielbrød med salat og agurk etc. Har alltid fullkornsvarianter av pasta. Jeg lager ordentlige middager og jeg kjøper aldri kjeks og sjeldent noe godteri. Brus liker han ikke. Men lærerne som bare ser ham på skolen, ser en usunn gutt. Hva med å ha med frokostblanding i en passende matboks/boks med lokk, og helle skolemelka over? Hvis han like bær/frukt i biter/nøtter så ha det i en boks ved siden av som han kan velge å putte i frokostbl. eller knaske ved siden av. Kald pasta med enkel salat + hjemmelagde krutonger av grovt brød + skinke + ost + egg (det han liker) Hva med lompe? -strimlet kylling, skinke, ost, smørost, agurk, avokado Bakte horn? Hva med smøremyk brunost? -litt mer næringsstoffer. Syltetøy søtet med kunstig søtning slik at ikke blodsukkeret svinger kraftig. At det finnes mange barn som ikke får sunn matpakke og at en lærer reagerer på det betyr ikke at hun ikke forstår enkelttilfellene som har en god og reell grunn til å velge annerledes! Som assistent på skolen så skjønner jeg ganske kjapt om det er noen som har med kakerester etter en bursdag, youghurtfredag, diagnose, særskilte behov, en stressende morgen iblant. -og de som som har et generelt dårlig kosthold, dette gjenspeiles ofte i annen omsorgsevne også. Anonymous poster hash: 14770...a02 jeg som skrev det første innlegget har virkelig prøvd det meste, alternativet er dessverre ofte at enten får hun sine "sære" matpakker og får i det minste spist noe, eller ingenting. i gode perioder så kan hun gå med på horn (fine) med ost og skinke, eller loff med ost og skinke (de har mikrobølge ovn så får varmet maten) men som sagt her ligger det mye bak og venter på svar om hjelp til å lære henne spise igjen! håper for hennes egen del at vi får den hjelpen hun trenger! Anonymous poster hash: d594f...ddf
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #46 Skrevet 29. mai 2014 Vel, jeg kommer fra et land der det så å si ikke spises grovbrød, så verken jeg eller ungene spiser det. Til gjengjeld får de kun brødmat på skolen, hjemme er det varmmat til middag og kvelds. Vi synes heller ikke at juice er samme som kake eller brus, drikker mer juice og mindre melk enn nordmenn. Men å ha nugatti, brus, kjeks og kaker synes jeg ikke er akseptabelt i matpakka. Anonymous poster hash: 94cf7...3be Dere høres veldig tyske ut! Anonymous poster hash: 3a192...aa0
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #47 Skrevet 29. mai 2014 Jeg husker tilbake da jeg gikk på barneskolen på slutten av åttitallet. Det var alltid en i klassen som fikk med seg loff med smør og sukker på! Etterpå hadde hun Ritzkjeks og gjerne noe sjokolade. Anonymous poster hash: 3a192...aa0
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 29. mai 2014 #48 Skrevet 29. mai 2014 Er juice så usunt da? Kan jo også være utvannet juice?Anonymous poster hash: 77700...0b0 Appelsinjuice inneholder like mye kcal som coca cola. Ja, ikke spesielt sunt. Anonymous poster hash: 0d069...b2e Så drikker man gjerne bare ett glass med juice, mens man bøtter innpå med 0,5-1 liter Cola.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #49 Skrevet 29. mai 2014 Problemet vårt er at maten ikke kan holdes kaldt. Leverpostei spises hjemme men blir visst "ekkelt"etter 3 timer i varm matboks. Jeg tenker også på pasta, kylling, egg osv som blir liggende i 3 timer i et varmt klasserom. Mulig vi gjør noe galt så tips ønskes. Har prøvd med små kjøleelement men de blir våte og maten fuktig (kondens?) Dere som sender med middagsrester osv på skolen. Hvordan gjør dere det for at maten skal holde seg appetittelig og kald? Anonymous poster hash: 74c44...5a9
Mandala Skrevet 29. mai 2014 #50 Skrevet 29. mai 2014 Hva med å ha med frokostblanding i en passende matboks/boks med lokk, og helle skolemelka over? Hvis han like bær/frukt i biter/nøtter så ha det i en boks ved siden av som han kan velge å putte i frokostbl. eller knaske ved siden av. Kald pasta med enkel salat + hjemmelagde krutonger av grovt brød + skinke + ost + egg (det han liker) Hva med lompe? -strimlet kylling, skinke, ost, smørost, agurk, avokado Bakte horn? Hva med smøremyk brunost? -litt mer næringsstoffer. Syltetøy søtet med kunstig søtning slik at ikke blodsukkeret svinger kraftig. Anonymous poster hash: 14770...a02 Pasta og kylling er kald middag ;-) Han spiser ikke noe kjøttpålegg, men prøver å venne seg til ost nå. Tror det tar lang tid før han spiser svett ost. Skolemelk har han ikke, nøtter tåler han ikke. Bakte horn kan være en god ide. Jeg vet ikke helt om aspartam er så mye bedre enn sukkerholdige produkter. Salat med diverse holder han på å venne seg til. Han er faktisk (tro det eller ei) veldig flink til å si at han skal smake og vil lære seg å like ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå