Gå til innhold

Det er så mange usunne matpakker!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner det ikke, for jeg har inntrykk av her inne og ellers at foreldre er opptatt av sunn og næringsrik mat til barna sine.

Jeg er kontaktlærer på 2. trinn. Fulgt denne klassen i snart 2 år og sitter sammen med de når de spiser matpakken sin flere ganger i uka. Mye bra, men det er nugatti, kakerester, kjeks, nudler, fint brød, yoghurt med nonstop eller oreo osv. Store saft- eller juice flasker mm.

Jeg legger meg ikke borti hva foreldrene sender med, men undrer meg likevel valgene foreldrene tar. Mye av maten er ikke mat som er bra for barn som skal lære og konsentrere seg.

Anonymous poster hash: 0d069...b2e

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Samme ser jeg som lærer. Utrolig mye usunt i matpakkene.

Men det er også, heldigvis, barn som har med grovbrød med sunt pålegg, frukt og grønnsaker. Flest slike egentlig, men det er alltid noen i klassene som har med seg masse usunt hver uke.

Skrevet

Huff. Det er synd! Lurer på om det skyldes uvitenhet eller noe annet.

Tenk å skulle konsentrere seg og tilegne seg masse ny kunnskap med loff og nugatti i magen :(

Anonymous poster hash: 994f7...232

Skrevet

foreldrene tenker kanskje det er best å sende med noen barna spiser så de er sikre på at barnet får i seg noe på skolen...

Anonymous poster hash: 3e944...d2a
Skrevet

Det er vel ikke noe værre enn meg som sykepleier som ser kols pasienter røyke, eller overvektige som spiser Mc donalds mat. Disse vet også at det ikke er bra, men gjør det alikevel.

Noe har jeg lært i mitt yrke, noen gjør det ene, noen det andre. Små barnekropper har en egen evne til å klare seg alikevel.. Hva vet du om hva de spiser til frokost eller middag og kvelds. IKKE NOE... F

Det barnet med grovbrødskiven har kanskje andre problemer.

Skrevet

Vel, jeg kommer fra et land der det så å si ikke spises grovbrød, så verken jeg eller ungene spiser det. Til gjengjeld får de kun brødmat på skolen, hjemme er det varmmat til middag og kvelds. Vi synes heller ikke at juice er samme som kake eller brus, drikker mer juice og mindre melk enn nordmenn. Men å ha nugatti, brus, kjeks og kaker synes jeg ikke er akseptabelt i matpakka.

Anonymous poster hash: 94cf7...3be

Skrevet

For å være litt stygg, er det mange innvandrerbarn i klass din? Jeg har vikarierte på en del barnehager og skoler i Oslo, og alltid innvandrerbarna som hadde med boller, loff og sjokolade, mens de norske alltid hadde grovt brød, frukt og evt.fullkornspasta.

Anonymous poster hash: 3a072...e5d

Skrevet

Beklager alle autocorrect-feilene i kommentaren over... Iphone..

Anonymous poster hash: 3a072...e5d

Skrevet

Det var merkelig. Da har trenden endret seg siden jeg var ung :P

Anonymous poster hash: 5af8c...ad8

Skrevet

Det er vel ikke noe værre enn meg som sykepleier som ser kols pasienter røyke, eller overvektige som spiser Mc donalds mat. Disse vet også at det ikke er bra, men gjør det alikevel.

Noe har jeg lært i mitt yrke, noen gjør det ene, noen det andre. Små barnekropper har en egen evne til å klare seg alikevel.. Hva vet du om hva de spiser til frokost eller middag og kvelds. IKKE NOE... F

Traff HI et ømt punkt hos deg eller?

Viktig med sunn og næringsrik mat PÅ skolen fordi barna skal konsentrere seg, lære og yte.

Men for all del, fortsett å sende med dritt i matboksen til nogen din...

Gjest Julia1984
Skrevet

Små barnekropper tilpasser seg? Mener du at sunn mat ikke er så viktig for barn?

Lykke til med å lære barna dine sunne matvaner!

Skrevet

Er juice så usunt da?

Kan jo også være utvannet juice?

Anonymous poster hash: 77700...0b0
Skrevet

Jeg har et barn som får proteinbar, juice eller smoothie og grønnsaker som lunsj hver dag. Fikk i begynnelsen sure beskjeder fra læreren om juice/smoothie og proteinbar. Det tok slutt da en lege fra sykehuset ringte skolen for en prat :)

Anonymous poster hash: f06d7...ae0

Skrevet

Jeg vet at læreren/assistenten til mitt barn synes det er fælt at jeg sender med dessertyoghurt (Duo) og litago på skolen. Men når jeg sender med grovbrød med forskjellig pålegg som er sunnt hele uken igjennom(har ALDRI sendt med nugatti o.l), så tenker jeg at jeg kan trygt sende med dessertyoghurt å litago en dag i uken på skolen med god samvittighet. Min får nemlig bare denne ene yoghurten i uken og han får litago istedet for kakao på uteskole. :) 

Men jeg skjønner at det her kan umulig være snakk om enkelte tilfeller i ny og ne, men gjentakende dårlige matvaner. Da kan jeg skjønne at dere som jobber med barna reagerer.

Skrevet

Er juice så usunt da?

Appelsinjuice inneholder like mye kcal som coca cola. Ja, ikke spesielt sunt.

Skrevet

Er juice så usunt da?

Det er ikke kalorier jeg ville vært bekymret for, men heller innholdet av syre. Sur juice er nemlig like skadelig for tennene som brus. 

Skrevet

Det har jeg aldri sett. Men har kun jobbet i barnehage.

Der var det mest: fint/grovt brød, leverpostei, makrell, kaviar, ost, frukt, grønnsaker og yoghurt.

Det mest "usunne" jeg har sendt med i bhg er vafler. Og det er helt okei.

Anonymous poster hash: 4bb34...310

Skrevet

Har stadig denne diskusjonen med barna fordi andre i klassen er så "heldige" som får med f.eks kjeks og nugatti til skolelunsjen. Hos oss er ikke det aktuelt med mindre det er turdag og nugatti er kun tillatt til lørdagsfrokosten. Juice får de imidlertid med seg i ny og ned.

Anonymous poster hash: a5130...b64

Skrevet

Merkelig uttalelse fra en som kanskje burde vite bedre med tanke på utdannelse?

Det er en stor forskjell på det du gir som eksempel og barn som får med så usunne matpakker hjemmefra.

En voksen som røyker og har kols tar selv et valg, og har tatt det valget i årevis før kolsen utviklet seg.

En overvektig som spiser mye på mcdonalds tar også voksne og bevisst valg.

Et barn skal veiledes av voksne og gis gode eksempler fra de som har omsorgsansvar for dem!

Uansett hvor sunt man spiser utenom skolen så forsvarer det ikke så usunne valg til matpakke som det HI forteller om. Det viser lite eller ingen kunnskap om hva som fremmer læring hos barn. Ustabilt blodsukker er en av verstingene!

Du skriver at små barnekroppen har en tendens til å klare seg "likevel".

Dette er skremmende ignorering av det faktum at barn som har et så usunt kosthold som HI forteller om har større risiko for å få problemer med læring, større risiko for overvekt, større risiko for sykdom generelt og risiko for alvorligere livsstilssykdommer på sikt.

At noen greier seg "likevel" sier ikke noe om helsen senere i livet, og det er komplett uansvarlig av foreldre å med viten og vilje gi barn så dårlige vaner - vaner de ofte tar med seg videre i livet.

At en sykepleier kan hevde at det ikke er så farlig (indirekte det du sa!) - det er skremmende!

Anonymous poster hash: bdcca...1c8

Skrevet

Er juice så usunt da?

Helmelk inneholder flere kalorier enn Coca cola, likevel drukner nordmenn seg i melk. Så din logikk har sviktet akkurat der.

Anonymous poster hash: 94cf7...3be

Skrevet

Jenta mi har en gutt i klassen som hun sier alltid får med seg loff eller kake i matpakke. En gang hadde han med seg en hel kjekspakke som lunsj. Han bytter til seg grovbrød med brunost eller leverpostei fordi han synes det er så mye bedre...

Anonymous poster hash: 4c210...3da
Skrevet

Og hva er problemet? Mitt barn har levd, eller overlevd på nugattiskiver. Han feiler ingenting, er av de flinkeste i klassen og nå som han har blitt tenåring er han begynt å spise/like sunne ting. Det går som regel bra. Må ikke bli hysteriske. Han har heller aldri hatt hull i tennene.

Anonymous poster hash: ce359...380
Skrevet

Og hva er problemet? Mitt barn har levd, eller overlevd på nugattiskiver. Han feiler ingenting, er av de flinkeste i klassen og nå som han har blitt tenåring er han begynt å spise/like sunne ting. Det går som regel bra. Må ikke bli hysteriske. Han har heller aldri hatt hull i tennene.

Anonymous poster hash: ce359...380

Herregud for en holdning. Jada, da får vi andre også gi blaffen i sunt og næringsrik mat til barna våre

Skrevet

Det å sammenligne juice med brus som noen her inne gjør reagerer jeg på. Ja det er like mange kalorier i juice som i brus, men det er vel ikke bare kalorier man skal ha fokus med tanke på barn i vekst. I tillegg til kalorier tilføres barna mye vitaminer og antioksidanter når de drikker juice, mens i brus er det sukker og skadelige stoffer. Når det kommer til syre så er det et problem, men drikker barna juice en gang om dagen så er ikke syreskader heller den største trusselen mot barns helse og tannhelse.

Anonymous poster hash: c61e1...06d
Skrevet

Jeg ble gaaal når jeg flytta inn sammen med mannen og oppdaga at minstemann på 12 år smurte seg pølsebrød med nugatti som matpakke til skolen. I utgangspunktet sååå fornøyd med at han ordna seg selv på morgenen, men jeg så behovet for oppfølging, så etter det spiste vi frokost sammen på morgenen og han smurte matpakken sin da, og det var jo ikke det at han ikke liker annet, eller synes pølsebrød med nugatti er så vanvittig godt, men det var lettvint og ikke minst lett tilgjengelig. Jeg sa det til faren at jeg ikke synes det var greit, og vi snakker om et menneske i vekst og et menneske som skal lære på skolen og at man trenger voksemat. Jeg måtte snakke til far som om han var et barn. Tanken hadde rett og slett ikke slått han. Han var også så fornøyd med at sønnen fiksa sjøl. Nå er det sunne gode matpakker i sekken, og ikke en skrubbsulten gutt som kommer hjem fra skolen. (Hvis ikke det har forandra seg på de ukene jeg har vært borte vel og merke)

Trur det finnes foreldre som rett og slett ikke tenker lenger enn nesa si. Og at ting skal skje fort og helst uten diskusjon på morgenen. Har vært borti foreldre som har sendt med barna oreokjeks til frokost i barnehagen også, men fikk innført regel om at i barnehagen spiser vi mat som er i barnehagen, altså ikke noe medbrakt. Så handler vi heller inn det barna måtte trenge utover det vi allerede har. Så lenge det ikke er snakk om kjeks og andre søtsaker eller snacks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...