Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Gutten min i småskolen skal ha offisiell skoleavslutning. Foreldreutvalget skal da selge hamburgere, pølser, kaker og drikke for å få inn penger til klassekassa. Vi må også ha med 2 gaver til utlodning, samt føle presset om å kjøpe lodd. Jeg syns at det blir så dyrt for alle oss i familien å komme, at jeg rett og slett vurderer å droppe det. Litt trist da, for jeg ville gjerne hørt lærerne prate om skoleåret som har vært og også høre barna opptre. Vet at jeg kan si nei til barna om å kjøpe mat altså, men det er jo ikke kult å være der og se at alle andre koser seg med all maten. Hva syns du om at de gjør om avslutningen til en pengemaskin? Anonymous poster hash: c31cf...c6e
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Syns det du forteller blir for mye pengepress ja. Her har alle med seg litt hver til fellesmatbord og så kommer de som vil med gaver som loddes ut, samt at lokalbutikken sponser en fruktkurv. Da kjøper hver enkelt så mange lodd man vil (5kr stk) og får inn litt til klassekassa. Men jeg skjønner godt du syns den avslutninga blir dyr!!! Anonymous poster hash: 825fa...4d3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6
It's all about me Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Tenker det er helt greit jeg. Det blir et viktig innsludd til klassekassa som kommer klassen til gode senere. Premiene trenger ikke koste all verden, finner mye fint på salg.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Siden skolen i Norge jo er gratis er det vel ikke lov med klassekasse lenger, derfor de samler inn penger på skolearrangementene. Her gjør de det mye mer anonymt og frivillig da, når 1.klasse har avslutning nå så har de en sparebøsse på loddbordet. Alle putter penger i bøssen og får 5 lodd, hvor mye du legger i bøssen og betaler for de 5 loddene er det ingen andre enn du selv som bestemmer. De fleste legger på en 200 lapp for det er liksom et greit beløp å betale inn til en klassekasse i året, men det er noen som betaler 50 kr også, ingen bryr seg med det, man betaler etter evne. Mat tar man med seg selv, klassekontaktene sørger for et par griller (tønnegrill) også har folk selv med seg det de vil grille. Har også en unge i 7.klasse og der har de samlet inn penger til klassekassen helt på egenhånd. Bl.a ved kakesalg. Anonymous poster hash: ff5b8...af7
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Takk for støtten :-). Nå tikket det inn en SMS fra ei i FAU om jeg kan bake en kake til loddutsalget også. Da ble det spikeren i kista for avslutningen for vår del. HI Anonymous poster hash: c31cf...c6e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #7 Skrevet 28. mai 2014 Takk for støtten :-). Nå tikket det inn en SMS fra ei i FAU om jeg kan bake en kake til loddutsalget også. Da ble det spikeren i kista for avslutningen for vår del. HI Anonymous poster hash: c31cf...c6e Tjener du virkelig så lite? Anonymous poster hash: c0934...53b
Ladybird2014 Skrevet 28. mai 2014 #8 Skrevet 28. mai 2014 Å bake en enkel kake koster da ikke allverdens! Pass på at barna er mette når dere drar, avtal på forhånd hva dere skal kjøpe av kaker og lodd. Et kakestykke til barnet/barna og noen lodd blir ikke mange kronene. Synes det er trist å skulle gå glipp av dette, både for barnas og foreldrenes del.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #9 Skrevet 28. mai 2014 #7 , det var frekt sagt! Ikke alle har utdannelse, de kan være arbeidsledig eller syke. Jeg sitter selv som foreldrekontakt og prøver å finne ut hva, som er best å gjøre. Selge pølser og kaker. Eller be foreldre ha med seg litt hver. Jeg har forståelse for at ikke alle har råd og jeg har også forståelse for at det kan bli litt vel mye pølser og kaker. Så jeg er litt i tenkeboksen.... Anonymous poster hash: 4b45f...74c
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #10 Skrevet 28. mai 2014 Her er avslutningen i regi av skolen. Foreldrene i 6.klasse har ansvar for å ta med kaker og boller (det er 6.klasse hvert år). Alt er gratis (bortsett fra de som baker da). Drikke må man ta med selv. Anonymous poster hash: ff512...918
ma(G)ma med to små :) Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6 For hvis ungen din ikke skulle ha gått på skole hadde det blitt mye billigere? Da kunne han jo ha vært hjemme alene hele dagen og gjort ingenting. Svømmetøy hadde dere ikke trengt, for dere hadde jo aldri dratt i svømmehallen eller på stranda. Treningstøy og ski hadde jo også vært helt unødvendig, for han hadde jo ikke trengt å holde på med noen form for organisert aktivitet. Og han hadde helt sikkert ikke hatt bruk for en sekk, for dere skulle sikkert ikke dratt på noen turer, og hvis dere skulle det kunne han jo ha brukt en plastpose. Skrivesaker og skrivebøker kunne dere ha droppet, for hvem trenger vel å lære seg å skrive?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #12 Skrevet 28. mai 2014 Hos oss er det felles avslutning for hele skolen. Det blir kun servert kaker og kaffe og det er det et trinn som står for og alle kan kjøpe. Aner ikke hva det vil koste, men antar at det ikke er veldig mye. Det syns jeg er en grei måte å gjøre det på. Da kan de som vil kjøpe mye kake, de som vil kjøpe litt, kan gjøre det og de som ikke vil/har mulighet for å kjøpe, trenger ikke å kjøpe noe. Til jul hadde klassen avslutning alene, og da valgte vi å selge lodd og ba alle ta med seg en gave til ca 50 kr og en del hadde med kake og en del kaffe/te (satser på å bytte neste år). Ingen kontrollerte hva som ble levert inn, vi hadde bare satt frem bord til kaker og et annet til loddgevinster. Jeg var med og arrangerte og aner om alle faktisk hadde med det de skulle, men det ble (som vanlig) mer enn nok kaker og det var mange nok gevinster til at det ikke ble flaut å ha trekning. jeg syns det høres mye ut, sånn som du beskriver deres avslutning, HI, men dere må jo ikke kjøpe alt mulig, selv om det er en mulighet å gjøre det. Som en annen skriver, spis middag før dere drar å bli enige om å kjøpe en kake til hver. Loddgevinster kan du få tak i ganske billig og likevel være ok. Kake trenger heller ikke å koste veldig mye å bake, evt kan du sende melding tilbake om at du ikke har mulighet for å få bakt kake. Anonymous poster hash: 73bd3...e76
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #13 Skrevet 28. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6 For hvis ungen din ikke skulle ha gått på skole hadde det blitt mye billigere? Da kunne han jo ha vært hjemme alene hele dagen og gjort ingenting. Svømmetøy hadde dere ikke trengt, for dere hadde jo aldri dratt i svømmehallen eller på stranda. Treningstøy og ski hadde jo også vært helt unødvendig, for han hadde jo ikke trengt å holde på med noen form for organisert aktivitet. Og han hadde helt sikkert ikke hatt bruk for en sekk, for dere skulle sikkert ikke dratt på noen turer, og hvis dere skulle det kunne han jo ha brukt en plastpose. Skrivesaker og skrivebøker kunne dere ha droppet, for hvem trenger vel å lære seg å skrive? Poenget hennes er kanskje at vi må slutte å si at vi har gratis skole i Norge når mye i regi av skolen koster penger Anonymous poster hash: ff512...918
snille-nille Skrevet 28. mai 2014 #14 Skrevet 28. mai 2014 Å måtte stille opp for barnet sitt med å kjøpe en pølse til 20 kr og bake en kake er jo på grensen til å være en skandale, ringe VG kanskje?
*Miss Marple* Skrevet 28. mai 2014 #15 Skrevet 28. mai 2014 Hvor mange kronene blir det sånn totalt da? Det går jo an å avtale med barna at de får kjøpe seg en ting hver, enten kake, pølse eller hamburger, ta lodd for 20 kr hver og en langpannekake koster vel kanskje en femtilapp å bake? Ev svarer du at det ikke passer at du baker i år. Syns det er trist at ungene går glipp av avslutningen, det er en vikti sosial arena.
ma(G)ma med to små :) Skrevet 28. mai 2014 #16 Skrevet 28. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6 For hvis ungen din ikke skulle ha gått på skole hadde det blitt mye billigere?Da kunne han jo ha vært hjemme alene hele dagen og gjort ingenting.Svømmetøy hadde dere ikke trengt, for dere hadde jo aldri dratt i svømmehallen eller på stranda. Treningstøy og ski hadde jo også vært helt unødvendig, for han hadde jo ikke trengt å holde på med noen form for organisert aktivitet. Og han hadde helt sikkert ikke hatt bruk for en sekk, for dere skulle sikkert ikke dratt på noen turer, og hvis dere skulle det kunne han jo ha brukt en plastpose.Skrivesaker og skrivebøker kunne dere ha droppet, for hvem trenger vel å lære seg å skrive? Poenget hennes er kanskje at vi må slutte å si at vi har gratis skole i Norge når mye i regi av skolen koster penger Anonymous poster hash: ff512...918 Skolen i Norge er gratis. Vi betaler verken for bøker eller undervisning. De få kronene vi betaler til for eksempel klær og fargeblyanter hadde vi vært nødt til å bruke hvis vi skulle holdt ungene hjemme fra skolen også. Pengene i klassekassa går til å kjøpe hoppetau, fotballer, såpebobler og pølser på tur. Dessuten er det ingen tvang til å betale disse pengene, selv om det er frekt å forvente at sitt eget barn skal få spille med fotballen, hoppe med hoppetauet, blåse såpebobler og spise pølser på tur, og bare la de andre foreldrene sitte der med regninga. Har man ikke råd til å betale, så er det en ærlig sak, men hvis man gjør det av rent prinsipp, er det rimelig spesielt. Hva er det egentlig dere forventer, dere som syter over at skolen ikke er gratis? Skal skolen kjøpe badetøy og låne ut til dere barn? Skal skolen betale for pølsene som spises på turdagen? Skal barna få gratis skolesekk og gymtøy? Og hva med tegnesaker til å ha hjemme for å gjøre lekser med? Eller kanskje dere bare skal gå i dere selv, og innse at vi er utrolig heldige som har gratis skole til ungene våre, og at det hadde vært vesentlig dyrere hvis dere skulle ha stått for utdanningen til barna deres selv? Hvor skal grensen gå for hva staten skal ta ansvar for? Kanskje vi bare skulle ha ført regnskap for hva barna våre koster oss i form av mat, klær, hus, strøm, leker og ferieturer, og sendt regninga til staten? For det skal vel ikke koste penger å ha barn?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #17 Skrevet 28. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6 For hvis ungen din ikke skulle ha gått på skole hadde det blitt mye billigere?Da kunne han jo ha vært hjemme alene hele dagen og gjort ingenting.Svømmetøy hadde dere ikke trengt, for dere hadde jo aldri dratt i svømmehallen eller på stranda. Treningstøy og ski hadde jo også vært helt unødvendig, for han hadde jo ikke trengt å holde på med noen form for organisert aktivitet. Og han hadde helt sikkert ikke hatt bruk for en sekk, for dere skulle sikkert ikke dratt på noen turer, og hvis dere skulle det kunne han jo ha brukt en plastpose.Skrivesaker og skrivebøker kunne dere ha droppet, for hvem trenger vel å lære seg å skrive? Poenget hennes er kanskje at vi må slutte å si at vi har gratis skole i Norge når mye i regi av skolen koster penger Anonymous poster hash: ff512...918 Skolen i Norge er gratis. Vi betaler verken for bøker eller undervisning. De få kronene vi betaler til for eksempel klær og fargeblyanter hadde vi vært nødt til å bruke hvis vi skulle holdt ungene hjemme fra skolen også. Pengene i klassekassa går til å kjøpe hoppetau, fotballer, såpebobler og pølser på tur. Dessuten er det ingen tvang til å betale disse pengene, selv om det er frekt å forvente at sitt eget barn skal få spille med fotballen, hoppe med hoppetauet, blåse såpebobler og spise pølser på tur, og bare la de andre foreldrene sitte der med regninga. Har man ikke råd til å betale, så er det en ærlig sak, men hvis man gjør det av rent prinsipp, er det rimelig spesielt. Hva er det egentlig dere forventer, dere som syter over at skolen ikke er gratis? Skal skolen kjøpe badetøy og låne ut til dere barn? Skal skolen betale for pølsene som spises på turdagen? Skal barna få gratis skolesekk og gymtøy? Og hva med tegnesaker til å ha hjemme for å gjøre lekser med? Eller kanskje dere bare skal gå i dere selv, og innse at vi er utrolig heldige som har gratis skole til ungene våre, og at det hadde vært vesentlig dyrere hvis dere skulle ha stått for utdanningen til barna deres selv? Hvor skal grensen gå for hva staten skal ta ansvar for? Kanskje vi bare skulle ha ført regnskap for hva barna våre koster oss i form av mat, klær, hus, strøm, leker og ferieturer, og sendt regninga til staten? For det skal vel ikke koste penger å ha barn? Jøsseball. Det var bare en digresjon. Kanskje vi må kalle en spade for en spade og slutte å si at skolen er gratis. Det var alt. Resten er dine tolkninger. Jeg tar ikke noe ansvar for dem. Anonymous poster hash: ff512...918
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #18 Skrevet 28. mai 2014 Jeg synes det høres voldsomt ut. Å ta betalt for mat, drikke, kaker, lodd samt ha med både gevinster og kake.... Har du tatt dette opp med klassekontaktene? Hvis du ikke sier ifra er det jo helt umulig for de å vite hva dere føler! Her har vi med egen grillmat og drikke. Noen baker kake og noen tar med kaffe - dette går på omgang. Alle tar med en ting til lotteri og det selges lodd. Anonymous poster hash: 06b86...f10
ma(G)ma med to små :) Skrevet 28. mai 2014 #19 Skrevet 28. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6 For hvis ungen din ikke skulle ha gått på skole hadde det blitt mye billigere?Da kunne han jo ha vært hjemme alene hele dagen og gjort ingenting.Svømmetøy hadde dere ikke trengt, for dere hadde jo aldri dratt i svømmehallen eller på stranda. Treningstøy og ski hadde jo også vært helt unødvendig, for han hadde jo ikke trengt å holde på med noen form for organisert aktivitet. Og han hadde helt sikkert ikke hatt bruk for en sekk, for dere skulle sikkert ikke dratt på noen turer, og hvis dere skulle det kunne han jo ha brukt en plastpose.Skrivesaker og skrivebøker kunne dere ha droppet, for hvem trenger vel å lære seg å skrive? Poenget hennes er kanskje at vi må slutte å si at vi har gratis skole i Norge når mye i regi av skolen koster penger Anonymous poster hash: ff512...918 Skolen i Norge er gratis.Vi betaler verken for bøker eller undervisning.De få kronene vi betaler til for eksempel klær og fargeblyanter hadde vi vært nødt til å bruke hvis vi skulle holdt ungene hjemme fra skolen også.Pengene i klassekassa går til å kjøpe hoppetau, fotballer, såpebobler og pølser på tur. Dessuten er det ingen tvang til å betale disse pengene, selv om det er frekt å forvente at sitt eget barn skal få spille med fotballen, hoppe med hoppetauet, blåse såpebobler og spise pølser på tur, og bare la de andre foreldrene sitte der med regninga.Har man ikke råd til å betale, så er det en ærlig sak, men hvis man gjør det av rent prinsipp, er det rimelig spesielt.Hva er det egentlig dere forventer, dere som syter over at skolen ikke er gratis?Skal skolen kjøpe badetøy og låne ut til dere barn? Skal skolen betale for pølsene som spises på turdagen? Skal barna få gratis skolesekk og gymtøy? Og hva med tegnesaker til å ha hjemme for å gjøre lekser med?Eller kanskje dere bare skal gå i dere selv, og innse at vi er utrolig heldige som har gratis skole til ungene våre, og at det hadde vært vesentlig dyrere hvis dere skulle ha stått for utdanningen til barna deres selv?Hvor skal grensen gå for hva staten skal ta ansvar for?Kanskje vi bare skulle ha ført regnskap for hva barna våre koster oss i form av mat, klær, hus, strøm, leker og ferieturer, og sendt regninga til staten?For det skal vel ikke koste penger å ha barn? Jøsseball. Det var bare en digresjon. Kanskje vi må kalle en spade for en spade og slutte å si at skolen er gratis. Det var alt.Resten er dine tolkninger. Jeg tar ikke noe ansvar for dem. Anonymous poster hash: ff512...918 Det var vel strengt talt du som kom med eksempler på hvorfor du mener at skolen i Norge ikke er gratis, og der nevner du blant annet svømmetøy, gymtøy og ski. Barnet ditt får gratis svømmeopplæring på skolen, men du må selvfølgelig betale for klærne barnet skal ha på seg. Det er ditt ansvar som forelder. At det er mulig å se på det som en utgift, overrasker meg. Hadde det blitt billigere for deg hvis du selv skulle tatt ansvaret for å lære barnet ditt å svømme? Hadde det ikke trengt svømmetøy da? Eller skulle du ikke ha lært det å svømme? Så lenge utgiftene i forbindelse med skolen ikke er noe man ikke hadde trengt å bruke penger på hvis barna ikke gikk på skole, kan man jo ikke si at det er en utgift som skolen medfører. Da må man jo nesten regne med den maten ungene spiser på skolen også da? Hvilke av de tingene barnet ditt må ha på skolen hadde du kunnet la være å kjøpe hvis barnet ikke gikk på skolen? Så lenge du måtte ha kjøpt det uansett, er det ikke skolen som koster penger, men det å ha barn, og det har vel ingen sagt at er gratis?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #20 Skrevet 28. mai 2014 Vi har og felles for hele skolen. Er bestandig samme trinnet som ordner til dette. Er salg av hamburgere, pølser, kaker drikke og lodd. Koster mellom 5og 30 kroner. Overskuddet går til klassekassen til de som arrangerer. Noen har middagen der, andre kjøper ett kakestykke og er fornøyd med det. Ingen som følger med - eller bryr seg om det. Er utrolig koselig, masse unger, foreldre, tanter, onkler, besteforeldre og masse folk. Er glad det er mange år til mine barn er ferdig på den skolen Anonymous poster hash: 08e7c...24f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #21 Skrevet 28. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6 For hvis ungen din ikke skulle ha gått på skole hadde det blitt mye billigere?Da kunne han jo ha vært hjemme alene hele dagen og gjort ingenting.Svømmetøy hadde dere ikke trengt, for dere hadde jo aldri dratt i svømmehallen eller på stranda. Treningstøy og ski hadde jo også vært helt unødvendig, for han hadde jo ikke trengt å holde på med noen form for organisert aktivitet. Og han hadde helt sikkert ikke hatt bruk for en sekk, for dere skulle sikkert ikke dratt på noen turer, og hvis dere skulle det kunne han jo ha brukt en plastpose.Skrivesaker og skrivebøker kunne dere ha droppet, for hvem trenger vel å lære seg å skrive? Poenget hennes er kanskje at vi må slutte å si at vi har gratis skole i Norge når mye i regi av skolen koster penger Anonymous poster hash: ff512...918 Skolen i Norge er gratis.Vi betaler verken for bøker eller undervisning.De få kronene vi betaler til for eksempel klær og fargeblyanter hadde vi vært nødt til å bruke hvis vi skulle holdt ungene hjemme fra skolen også.Pengene i klassekassa går til å kjøpe hoppetau, fotballer, såpebobler og pølser på tur. Dessuten er det ingen tvang til å betale disse pengene, selv om det er frekt å forvente at sitt eget barn skal få spille med fotballen, hoppe med hoppetauet, blåse såpebobler og spise pølser på tur, og bare la de andre foreldrene sitte der med regninga.Har man ikke råd til å betale, så er det en ærlig sak, men hvis man gjør det av rent prinsipp, er det rimelig spesielt.Hva er det egentlig dere forventer, dere som syter over at skolen ikke er gratis?Skal skolen kjøpe badetøy og låne ut til dere barn? Skal skolen betale for pølsene som spises på turdagen? Skal barna få gratis skolesekk og gymtøy? Og hva med tegnesaker til å ha hjemme for å gjøre lekser med?Eller kanskje dere bare skal gå i dere selv, og innse at vi er utrolig heldige som har gratis skole til ungene våre, og at det hadde vært vesentlig dyrere hvis dere skulle ha stått for utdanningen til barna deres selv?Hvor skal grensen gå for hva staten skal ta ansvar for?Kanskje vi bare skulle ha ført regnskap for hva barna våre koster oss i form av mat, klær, hus, strøm, leker og ferieturer, og sendt regninga til staten?For det skal vel ikke koste penger å ha barn? Jøsseball. Det var bare en digresjon. Kanskje vi må kalle en spade for en spade og slutte å si at skolen er gratis. Det var alt.Resten er dine tolkninger. Jeg tar ikke noe ansvar for dem. Anonymous poster hash: ff512...918 Det var vel strengt talt du som kom med eksempler på hvorfor du mener at skolen i Norge ikke er gratis, og der nevner du blant annet svømmetøy, gymtøy og ski. Barnet ditt får gratis svømmeopplæring på skolen, men du må selvfølgelig betale for klærne barnet skal ha på seg. Det er ditt ansvar som forelder. At det er mulig å se på det som en utgift, overrasker meg. Hadde det blitt billigere for deg hvis du selv skulle tatt ansvaret for å lære barnet ditt å svømme? Hadde det ikke trengt svømmetøy da? Eller skulle du ikke ha lært det å svømme? Så lenge utgiftene i forbindelse med skolen ikke er noe man ikke hadde trengt å bruke penger på hvis barna ikke gikk på skole, kan man jo ikke si at det er en utgift som skolen medfører. Da må man jo nesten regne med den maten ungene spiser på skolen også da? Hvilke av de tingene barnet ditt må ha på skolen hadde du kunnet la være å kjøpe hvis barnet ikke gikk på skolen? Så lenge du måtte ha kjøpt det uansett, er det ikke skolen som koster penger, men det å ha barn, og det har vel ingen sagt at er gratis? Nei, det var ikke meg. Det var #3 Anonymous poster hash: ff512...918
ma(G)ma med to små :) Skrevet 28. mai 2014 #22 Skrevet 28. mai 2014 Skolen skal liksom være gratis i Norge, men det er den ikke. Alle foreldre skal liksom betale til skolekassa, slik at der står noen tusen kroner, og så skal man betale sekken, gymklær, joggesko(inne og ute sko, må vite, for innesko kan ikke brukes inne etter å ha vært brukt ute), svømmeklær, ski til både alpint og langrenn og mer til.... Blir rett og slett syk av den "gratis" skolen i Norge, for den er virkeig langt fra gratis! Drit i om du ikke har betalt det de ber om og utlodningsgaver. Hev hodet, og gå på tilstelningen likevel Og la ungene nyte dagen Dette har jeg gjort i alle år selv, siden jeg ikke har råd til det meste uansett. Anonymous poster hash: 9c608...7d6 For hvis ungen din ikke skulle ha gått på skole hadde det blitt mye billigere?Da kunne han jo ha vært hjemme alene hele dagen og gjort ingenting.Svømmetøy hadde dere ikke trengt, for dere hadde jo aldri dratt i svømmehallen eller på stranda. Treningstøy og ski hadde jo også vært helt unødvendig, for han hadde jo ikke trengt å holde på med noen form for organisert aktivitet. Og han hadde helt sikkert ikke hatt bruk for en sekk, for dere skulle sikkert ikke dratt på noen turer, og hvis dere skulle det kunne han jo ha brukt en plastpose.Skrivesaker og skrivebøker kunne dere ha droppet, for hvem trenger vel å lære seg å skrive? Poenget hennes er kanskje at vi må slutte å si at vi har gratis skole i Norge når mye i regi av skolen koster penger Anonymous poster hash: ff512...918 Skolen i Norge er gratis.Vi betaler verken for bøker eller undervisning.De få kronene vi betaler til for eksempel klær og fargeblyanter hadde vi vært nødt til å bruke hvis vi skulle holdt ungene hjemme fra skolen også.Pengene i klassekassa går til å kjøpe hoppetau, fotballer, såpebobler og pølser på tur. Dessuten er det ingen tvang til å betale disse pengene, selv om det er frekt å forvente at sitt eget barn skal få spille med fotballen, hoppe med hoppetauet, blåse såpebobler og spise pølser på tur, og bare la de andre foreldrene sitte der med regninga.Har man ikke råd til å betale, så er det en ærlig sak, men hvis man gjør det av rent prinsipp, er det rimelig spesielt.Hva er det egentlig dere forventer, dere som syter over at skolen ikke er gratis?Skal skolen kjøpe badetøy og låne ut til dere barn? Skal skolen betale for pølsene som spises på turdagen? Skal barna få gratis skolesekk og gymtøy? Og hva med tegnesaker til å ha hjemme for å gjøre lekser med?Eller kanskje dere bare skal gå i dere selv, og innse at vi er utrolig heldige som har gratis skole til ungene våre, og at det hadde vært vesentlig dyrere hvis dere skulle ha stått for utdanningen til barna deres selv?Hvor skal grensen gå for hva staten skal ta ansvar for?Kanskje vi bare skulle ha ført regnskap for hva barna våre koster oss i form av mat, klær, hus, strøm, leker og ferieturer, og sendt regninga til staten?For det skal vel ikke koste penger å ha barn? Jøsseball. Det var bare en digresjon. Kanskje vi må kalle en spade for en spade og slutte å si at skolen er gratis. Det var alt.Resten er dine tolkninger. Jeg tar ikke noe ansvar for dem. Anonymous poster hash: ff512...918 Det var vel strengt talt du som kom med eksempler på hvorfor du mener at skolen i Norge ikke er gratis, og der nevner du blant annet svømmetøy, gymtøy og ski.Barnet ditt får gratis svømmeopplæring på skolen, men du må selvfølgelig betale for klærne barnet skal ha på seg. Det er ditt ansvar som forelder.At det er mulig å se på det som en utgift, overrasker meg.Hadde det blitt billigere for deg hvis du selv skulle tatt ansvaret for å lære barnet ditt å svømme?Hadde det ikke trengt svømmetøy da? Eller skulle du ikke ha lært det å svømme?Så lenge utgiftene i forbindelse med skolen ikke er noe man ikke hadde trengt å bruke penger på hvis barna ikke gikk på skole, kan man jo ikke si at det er en utgift som skolen medfører. Da må man jo nesten regne med den maten ungene spiser på skolen også da?Hvilke av de tingene barnet ditt må ha på skolen hadde du kunnet la være å kjøpe hvis barnet ikke gikk på skolen?Så lenge du måtte ha kjøpt det uansett, er det ikke skolen som koster penger, men det å ha barn, og det har vel ingen sagt at er gratis? Nei, det var ikke meg. Det var #3 Anonymous poster hash: ff512...918 Ikke så lett å vite hvem som skriver hva, når dere er anonyme begge to Svaret mitt var dog til den som skrev det første innlegget jeg svarte på, om hva som var så dyrt med skolen i Norge.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #23 Skrevet 29. mai 2014 Man sparer mye på å bake kakene selv. Eplekake er f.eks superbillig å lage. Og ikke minst god og populær! Forstår ikke helt hva som er så dyrt med denne avslutningen:P Har heller ingen formell utdannelse, men greier meg godt økonomisk Hadde jeg slitt med økonomien, ville jeg ha spart penger noen måneder i forveien. Slik at hele familien kan kose seg på avslutningen. De aller fleste har fått feriepenger nå, så da har man jo mer å rutte med. Tipper HI er arb.ledig, eller går på trygd.. Anonymous poster hash: c0934...53b
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #24 Skrevet 29. mai 2014 Man sparer mye på å bake kakene selv. Eplekake er f.eks superbillig å lage. Og ikke minst god og populær! Forstår ikke helt hva som er så dyrt med denne avslutningen:P Har heller ingen formell utdannelse, men greier meg godt økonomisk Hadde jeg slitt med økonomien, ville jeg ha spart penger noen måneder i forveien. Slik at hele familien kan kose seg på avslutningen. De aller fleste har fått feriepenger nå, så da har man jo mer å rutte med. Tipper HI er arb.ledig, eller går på trygd.. Anonymous poster hash: c0934...53b Tja; Hamburger, pølse, brus og kake/kaffe kan da fort komme opp i en hundrelapp pr. Person. Er du 5 i familien blir det 500 kr bare på mat og drikke. Ha med to gaver til lotteri= minimum 100 kr Kjøpe lodd = 50-100 kr Ha med kake = 50 kr. Blir fort dyrt for en familie det. Så kan du gange summen med antall barn og antall avslutninger du skal på før sommerferien, samt avslutninger på diverse fritidsaktiviteter........osv. Joa, bare å spare opp noen måneder i forveien......... Anonymous poster hash: 06b86...f10
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #25 Skrevet 29. mai 2014 Hvor bor du HI? Om du bor i nærheten av hvor jeg bor skal jeg gladelig gi deg noen hundrelapper til mat til familien, ingredienser til å lage en kake og en gave til lotteriet. Anonymous poster hash: 31b6a...d17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå