Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Eksen og jeg eier et hus sammen. Jeg eier 1/6 uten lån. Han og banken eier resten. Jeg har flyttet ut og nå vil han kjøpe meg ut. Han mener da at vi skal trekke fra meglerkostander (hva megler ville kostet dersom vi skulle solgt), dele dette på to og så trekke det fra summen han skal kjøpe meg ut med. Jeg mener at iom at huset ikke skal selges bør ikke fiktive meglerkostander trekkes fra i det hele tatt. Hvem har rett? Anonymous poster hash: 4abb1...3a6
Gemini77 Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Eksen din har rett tenker jeg... Det skal vel ikke være en økonomisk fordel for deg at eksen beholder huset. Eksen og jeg gjorde det slik. Jeg kjøpte han ut for takst minus en lav megleromkostning. Vi drakk megleromkostningene av verdien på huset og regnet ut eierskap av denne summen. Det var en selvfølge for oss begge egentlig.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Han har igrunnen rett. Anonymous poster hash: b419b...5e9
Tro smo konosoro Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 Hvorfor dele de på to? Du eier bare 1/6.
Berta_78 Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Nei, husets verdi er husets verdi. Dere kunne i teorien godt ha solgt uten megler involvert i det hele tatt. Og hva ville meglerhonoraret ha vært? Det ville avhenge av hvem dere valgte, forhandlinger osv. Dere bør imidlertid spleise på en skikkelig takst.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #6 Skrevet 26. mai 2014 Du har helt klart rett!! Anonymous poster hash: 9af76...f79
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #7 Skrevet 26. mai 2014 Eier dere 50/50, men din EK er 1/6 del av verdien, eller eier dere 15/85 (ca)? Dersom dere eier 50/50 skal du vel ha ut EK*% verdiøkning (eks. verdiøkning 10% = EK*0,10 + 50 % av resten av verdiøkningen, fratrukket ev EK han måtte ha). Dersom du kun eier 1/6 skal du kun ha ut 1/6 * 0,10 (hypotetisk %). Anonymous poster hash: 47dc5...9bd
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 Eier dere 50/50, men din EK er 1/6 del av verdien, eller eier dere 15/85 (ca)? Dersom dere eier 50/50 skal du vel ha ut EK*% verdiøkning (eks. verdiøkning 10% = EK*0,10 + 50 % av resten av verdiøkningen, fratrukket ev EK han måtte ha). Dersom du kun eier 1/6 skal du kun ha ut 1/6 * 0,10 (hypotetisk %). Anonymous poster hash: 47dc5...9bd Hva er det du fabler om?! Eier man 1/6 så får man da 1/6 av den nye verdien. Hvorfor skal du da gange denne med noe? Jeg mener det er positivt at mannen beholder huset hvis man har barn. Det skal ikke komme deg til gode. Et symbolsk meglerhonorar bør trekkes fra. Anonymous poster hash: bde45...32c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Meg over; glemte å svare på selve spørsmålet da (svarte egentlig Tro Smo). Jeg mener at meglerkostnader ikke skal taes med hvis han ikke har konkrete planer om å selge med en gang. Når han har kjøpt deg ut er det han som eier alt, og er ansvarlig for alle utgifter. Hvorfor skal du betale potensielle meglerkostnader som kanskje ikke kommer før om fem år? Du har jo ikke krav på ev. verdiøkning fra nå til han ev. selger. Anonymous poster hash: 47dc5...9bd
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Ikke gange verdien, men egenkapitalen. Dersom man skyter inn 200000, og verdien har økt med 10% får man da ut 200000*1,10 (ser jeg skrev feil)=220000. Altså er vi enige (tror jeg). Anonymous poster hash: 47dc5...9bd
BellaSuz Skrevet 26. mai 2014 #11 Skrevet 26. mai 2014 Vi trakk fra evt meglertakst da jeg kjøpte ut samboeren av huset. Det er mest riktig.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #12 Skrevet 26. mai 2014 Måtte ikke trekke fra noe fiktivt megler honorar da min eks overtok huset vårt. Fikk nesten ingenting mer enn EK selv om verdien var doblet fra 2,5 mill til 5,2 mill på 2 år og jeg hadde brukt hundrevis av timer på å pusse opp på de 2 årene, og vi delte lånet på 50/50. Så hadde han krevd meg for meglerhonorar hadde det klikket for meg tror jeg. Hadde da gått i minus på EK. Anonymous poster hash: f2bf5...91c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #13 Skrevet 26. mai 2014 Selvsagt skal ikke meglerkostnader ved et eventuelt salg en gang i fremtiden være med! MEN du bør spleise på taksten som må være grunnlaget for salget. Det blir også et tinglysningsgebyr (hvis dere har tinglyst eierforholdet). Det bør dere rett og rimelig dele på også tenker jeg. Anonymous poster hash: 90254...87b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #14 Skrevet 26. mai 2014 Måtte ikke trekke fra noe fiktivt megler honorar da min eks overtok huset vårt. Fikk nesten ingenting mer enn EK selv om verdien var doblet fra 2,5 mill til 5,2 mill på 2 år og jeg hadde brukt hundrevis av timer på å pusse opp på de 2 årene, og vi delte lånet på 50/50. Så hadde han krevd meg for meglerhonorar hadde det klikket for meg tror jeg. Hadde da gått i minus på EK. Anonymous poster hash: f2bf5...91c Ingenting av det du skriver høres logisk ut.. Hvorfor fikk du ikke noe mer hvis huset var verdt det dobbelte? Anonymous poster hash: bde45...32c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #15 Skrevet 26. mai 2014 I dag trenger man ikke megler for å selge et hus. Man kan gjøre dette privat og dermed spare meglerkostnader. Så trekke fra megler kostnader er bare tull. Anonymous poster hash: 23541...212
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #16 Skrevet 26. mai 2014 hahaha! Nei her er han på ville veier! Så du skal dekke halvparten av hans meglerkostnader den dagen han finner på å selge? Dette er vrøvl! Det kommer muligens noen tingslystningskostnader og sånn til denne overskjøtingen og det er jo fint å dele på, men normalt er det den som kjøper som må ta denne kosten altså. Noen meglerkostnader skal du virkelig aldri akseptere. Økonomen/juristen Anonymous poster hash: c17be...f9f
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #17 Skrevet 26. mai 2014 Du har rett! Anonymous poster hash: 994e5...f2c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #18 Skrevet 26. mai 2014 Jeg ble kjøpt ut av min x-mann. Begge hadde advokat på saken da vi ikke ble enige. Meglerkostnader var det ingen av dem som satte opp, på lik linje med at jeg ikke eier og kan kreve noe hvis han selger huset nå. Anonymous poster hash: c3f64...7bf
Kyllingbein Skrevet 26. mai 2014 #19 Skrevet 26. mai 2014 Da må man jo ta høyde for reell salgsverdi også da? Legge det ut også gå ut fra 1/6 av høyeste bud. Også bare la være å godta budet fra ev annen kjøper. Synes ikke du skal betale for megler nei, ei heller skal du få mer hvis husene i området gjerne går 100 til 200 K over takst feks.
Kyllingbein Skrevet 26. mai 2014 #20 Skrevet 26. mai 2014 Men eier du halvparten eller 1/6 egentlig? Litt vanskelig å lese. Svarte ut fra det siste. Ev så skal han kjøpe ut din halvdel da.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #21 Skrevet 26. mai 2014 Måtte ikke trekke fra noe fiktivt megler honorar da min eks overtok huset vårt. Fikk nesten ingenting mer enn EK selv om verdien var doblet fra 2,5 mill til 5,2 mill på 2 år og jeg hadde brukt hundrevis av timer på å pusse opp på de 2 årene, og vi delte lånet på 50/50. Så hadde han krevd meg for meglerhonorar hadde det klikket for meg tror jeg. Hadde da gått i minus på EK.Anonymous poster hash: f2bf5...91c Ingenting av det du skriver høres logisk ut.. Hvorfor fikk du ikke noe mer hvis huset var verdt det dobbelte? Anonymous poster hash: bde45...32c Fordi vi betalte 1,4 over takst da vi kjøpte. Tok opp en ekstra mill i lån for å bruke på oppussing, og satt da med et lån på nesten 3 mill. Anonymous poster hash: f2bf5...91c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #22 Skrevet 26. mai 2014 Dere sparer jo mye på at han vil kjøpe huset istedet for at dere legger det ut for salg og bruker megler. Jeg tenker at det er noe som dere begge bør tjene på. Slik jeg tolker eier du kun 1/6 av boligen og han vil la deg få halve gevinsten ved at boligen selges privat mellom dere istedenfor megler. Det syns jeg er er godt tilbud fra han Anonymous poster hash: c8495...759
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #24 Skrevet 27. mai 2014 Men eier du halvparten eller 1/6 egentlig? Litt vanskelig å lese. Svarte ut fra det siste. Ev så skal han kjøpe ut din halvdel da. Jeg eier kun 1/6. Dette var egenkapital, og jeg har ikke lån. Han eier resten med lån fra banken HI Anonymous poster hash: 4abb1...3a6
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #25 Skrevet 27. mai 2014 Dere sparer jo mye på at han vil kjøpe huset istedet for at dere legger det ut for salg og bruker megler. Jeg tenker at det er noe som dere begge bør tjene på. Slik jeg tolker eier du kun 1/6 av boligen og han vil la deg få halve gevinsten ved at boligen selges privat mellom dere istedenfor megler. Det syns jeg er er godt tilbud fra han Anonymous poster hash: c8495...759 Ikke korrekt tolket, beklager om hovedinnlegget var vanskelig å forstå. Jeg eier kun 1/6 uten lån. Dette var egenkapital. Han vil kjøpe meg ut og gi meg 1/6 av takst. Men av denne summen vil han trekke fra halvparten av et fiktivt meglerhonorar. Om min ene sjettedel er verdt 600 000 og et meglerhonorar vil koste 100 000 vil han trekke fra halvparten av det, altså 50 000. Jeg mener det er tull iom at vi ikke skal bruke megler, og at han da altså uten videre vil få 50 000 kr av meg. Om vi skulle brukt megler mener jeg at jeg bare skulle betalt 1/6 av meglerhonoraret iom at jeg kun eier 1/6 av huset og han eier resten. Anonymous poster hash: 4abb1...3a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå