Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #26 Skrevet 25. mai 2014 - Hva sier skolen/barnehagen? Hvis det har vært sånn lenge må vel de ha fått noen signaler? De må også involveres, hvis de ikke er det allerede. De kan henvise til PPT. - Fastlegen er også et sted å starte for å få BUP involvert, for ansvarsgrupper og oppfølging. Jeg er enig i at dette ikke høres ut som "normal" trass. Og ja, hun trenger rammer, men det er ikke enkelt å lage de rammene hvis det ligger en diagnose i bunn! Hva sier hun hvis dere snakker med henne? Anonymous poster hash: 99ae2...c00
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #27 Skrevet 25. mai 2014 Denne jenta har alt for stor makt. Dere har gitt henne en makt hun ikke er klar/moden for å ha. Det er dere som voksene som skal styre familien ikke hun som er 12 og et barn. Det er mulig at datteren din har en diagnose eller det kan være at det at dere tripper rundt henne har gjort dårlig oppførsel langt verre. Dere burde søke hjelp i forhold til det å være foreldre slik at dere kan ta tilbake makten og det med en gang. Dere bør få henne undersøkt men dere må være klar over at samme hvilken diagnose eller ikke hun skulle havne på så er det dere som foreldre som må lære å sette grenser og bli strenge og ta tilbake foreldrerollen. For selv de fleste diagnose barn (som er utagerende) kan lære seg regler for oppførsel så lenge de blir satt strenge grenser og at dere som foreldre står sammen og er konsekvente. Jeg har selv et diagnosebarn med en diagnose som tilsier at ja hun kan fort skli ut og bli aggressiv osv. Noe jeg har tatt tak i helt fra starten, hun må ha samme grenser og døgnrytme hver eneste dag i året. Å sli ut en dag på ting eller å gi etter en gang på noe, eventuelt overse noe rundt henne fører til verre oppførsel som igjen tar dager å hente inn. Du kan si at det styrer familien noe at vi ikke kan gi slipp på rutinene i forhold til at vi alltid må være hjemme til hennes sove tidspunkt for eksempel. Men hun får ikke lov å styre søsken, meg eller andre. Vi går ikke på tå rundt henne. Ødelegger hun for søsken blir hun fjernet fra situasjonen. Hun liker ikke at andre barn søsken eller venners barn mm sitter på fanget hos meg men det må hun rett og slett finne seg i. Mange ganger hadde det vært utrolig mye enklere å bare overse ting, eller la henne få styre litt, spesielt når det er småting. Noen ganger er man så sliten og har ikke lyst å takle den mulige eksplosive oppførselen som kommer fra nesten ubetydelige ting. Men for hennes egen del og søskens del så tar jeg kampen hver gang. Og for hver konsekvent reaksjon har det blitt lettere for henne å takle at ting ikke alltid går slik hun mener de skal og at hun ikke alltid står i søkelyset. Nå er mi litt yngre en din og hormonhelvete har ikke satt inn på toppen av det andre. Samtidig som jeg gruer meg til den dagen har jeg også et håp om at de konsekvente handlingsmåtene av de rundt henne nå og jobbingen med å gi henne måter å håndtere følelsene, (for hun føler alt utrolig intens. Hun er aldri litt glad eller litt trist eller litt sint. Alt er på høyeste nivå hele tiden.) skal hindre at ting sklir helt ut når hun kommer i den alderen. Men som sagt når storesøsken ikke tør ha med folk hjem på grunn av hennes oppførsel. Når du ikke sitter i nærheten av partneren din for du er redd for hennes reaksjon osv har dere gitt henne for mye styring og for stor makt. Barna både med og uten diagnose trenger sterke, klare voksen personer for å føle seg trygge. Og med stor sannsynlighet tester hun og tester hun for å finne deres grenser og med at de ikke dukker opp noe sted drar hun ting lengre og lengre. Noe som går ut over dere, søsknene og ikke minst henne selv. Anonymous poster hash: f834c...63d
Sint naken biltyv Skrevet 25. mai 2014 #28 Skrevet 25. mai 2014 Du får rimelig krasse svar HI (for ikke å si pietistiske! Er vi blitt helt amerikanske snart eller? Som ikke tåler en liten spøk om nakenhet? Skjerp dere kjerringer!). Jeg syns du gjør det riktige når du nå ber om hjelp. Syns det virker som hun ikke har kontroll på følelsene sine i det hele tatt, og jeg har ikke opplevd eller hørt om jenter i 12-års alderen som er så ekstreme. Lykke til HI, og jeg håper du overser noen av svarene her. De syns åpenbart det er moro å sparke folk som ligger nede. Jeg syns ikke det er pietistisk å forvente at man ikke spøker om nakenhet og sex mellom foreldrene foran en pubertal jente som kanskje sliter med nyoppdagen seksualitet og som syns tanken på at mamma og pappa har sex er forferdelig. Det handler om å ta barns følelser på alvor og vise et minimum av respekt. Anonymous poster hash: 728b4...87d Veldig enig, bra skrevet!Det ble ikke spøkt med sex! Det ble spøkt med nakenhet! Å lage et voldsomt tabu rundt nakenhet og linje all nakenhet til sex vil jo bare forsterke unaturlig forhold til kropp. Denne unge jentas reaksjon på kjærlighet mellom foreldrene sine er ikke noe som jeg anser som normalt. Selvsagt skal foreldre få vise sin kjærlighet ved å gi kyss og klem. Syns fortsatt dere er noen pietistiske kjerringer.Og det er helt feil uansett, spesielt med tanke på at jenta allerede sliter med div ting. Og i det hele tatt å spøke om nakenbilder foran barn, utrolig upassende og ekkelt!!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #29 Skrevet 25. mai 2014 Er mannen din hennes pappa? Anonymous poster hash: b8c89...504
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #30 Skrevet 25. mai 2014 Kjære HI, jeg vil råde deg til å kontakte legen så fort som mulig, for å få henvisning til BUP. Har du lest om autisme? Kanskje hun har noe sånt?? Anonymous poster hash: 5ba26...b14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå