Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Annerledeslandet-7570388.html#.U4C3Pijy2-V Agderfylkene er annerledesland, et manneland for de som ikke fulgte med i tida, likestillingsskeptisk og hjemmeværende og parodisk tradisjonelt, og står tilbake for resten av landet på det meste. Flere på uføretrygd, flere kvinner i deltidsstilling, flere på AAP enn landslandsgjennomsnittet. Hvordan er det å komme derfra og ikke passe inn, ville noe mer, ville delta i verden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som de har kjipe liv hele gjengen. Lovsang og Jesus dagene lang? Hjelpes. 

Anonymous poster hash: a1f38...9e3
Skrevet

Høres ut som de har kjipe liv hele gjengen. Lovsang og Jesus dagene lang? Hjelpes.

Nåja, det er nok mer nyansert enn som så. Søndag er de i kirka hele gjengen og mandag ligger de med kona til naboen.

Skrevet

Må vel innom kirka en gang i uka for å få tilgivelse for ukas synder ja.. Godt poeng. 

Det høres jo bånn kjedelig ut å ha det sånn. Jobbe deltid og ellers henge med naboene, hurra.

Skrevet

Nå er jeg fra et av Agderfylkene, og jeg kan si så mye som at jeg nok ikke passer inn i den "malen" der.

Skrevet

Samme som LillaGorilla. Nå er jeg fra Kristiansand da, sikkert litt mer moderne og normalt enn innlandskommunene det blir skrevet om. Er ateist og har vært det fra barneskolen av, til tross for at den lokale presten kom og delte ut bibler på skolen og skulle verve oss. Ble sjokkert og flau av den artikkelen, det er direkte trist at sånt kan skje i Norge anno 2014.

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Annerledeslandet-7570388.html#.U4C3Pijy2-V Agderfylkene er annerledesland, et manneland for de som ikke fulgte med i tida, likestillingsskeptisk og hjemmeværende og parodisk tradisjonelt, og står tilbake for resten av landet på det meste. Flere på uføretrygd, flere kvinner i deltidsstilling, flere på AAP enn landslandsgjennomsnittet. Hvordan er det å komme derfra og ikke passe inn, ville noe mer, ville delta i verden?

Hørt om å flytte?

Hilsen sørlandskvinne.

Anonymous poster hash: cc15e...881

Skrevet

Åh, jeg er så lei det oppgulpet ditt som uføretrygdede! De fleste har ikke et annet valg, men det er du vel for tjukk i huet til å forstå?

Anonymous poster hash: ded45...025
Skrevet

Åh, jeg er så lei det oppgulpet ditt som uføretrygdede! De fleste har ikke et annet valg, men det er du vel for tjukk i huet til å forstå?

Anonymous poster hash: ded45...025

Leste du artikkelen eller svarer du i feil tråd?

Anonymous poster hash: b0a7a...754

Skrevet

Hvem snakker om uføretrygdede? Er ingen som er uføretrygdede i artikkelen det henvises til.

Skrevet

Jeg bor og i et av agderfylkene, og kjenner meg ikke igjen i denne tråden ,ingen andre jeg kjenner heller. Tåpelig artikkel som bare undergygger det folk tror om at på sørlandet er det et bedehus på hvert hjørne og at alle er superkristne tullinger

Agderfylkene er mye mer enn halleljua, bedehus og ikestillingsfrykt.

Anonymous poster hash: 102e9...775
Skrevet

Jeg bor og i et av agderfylkene, og kjenner meg ikke igjen i denne tråden ,ingen andre jeg kjenner heller. Tåpelig artikkel som bare undergygger det folk tror om at på sørlandet er det et bedehus på hvert hjørne og at alle er superkristne tullinger

Tallene fra SSB støtter opp det artikkelen og forskningen sier. Selv om du personlig ikke kjenner deg igjen i det så lyver tall sjelden

Skrevet

Litt overrasket - men ikke så veldig likevel, over at det er slik i Vegårshei. Men det angår på ingen måte meg, eller noen andre. Er selv fra Vest Agder, og jeg kjenner meg ikke igjen her overhodet:-p disse kommunene laaangt inni landet, der er det vel litt sånn.

Merk, i Vegårdshei bor det 2000 stk... Hele artikkelen er basert på den lille plassen der, med så få folks livsstil... Litt drøyt å mene dette gjelder Agder fylkene generelt altså :-p

Også sier det seg selv at KARRIEREKVINNENE IKKE FÅR SEG JOBB I VEGÅRSHEI, da er det nok Oslo, Stavanger, Bergen som er mer aktuelt.

Jeg kommer fra en liten bygd her selv, og å kalle noe som helst for Halleluja toppen ville gitt de fleste en real latterkule:-p og få fri fra skolen på onsdager? Yeah right...

En annen ting.. at det er mange uføre her har jeg hørt at henger sammen med at det er varmt og generelt bedre klima? så for eksempel mange med gikt bosetter seg her. (Vet ikke sikkert)

Anonymous poster hash: 68aec...efa

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du av alle kommer med en slik ytring? Jeg synes ikke du gjør stort annet enn å være her inne på forumet for å komme med edder og galle :-) Vil ikke du noe mer og vil du ikke delta i verden?

Anonymous poster hash: c21bc...87a

Skrevet

Tallene fra SSB støtter opp det artikkelen og forskningen sier. Selv om du personlig ikke kjenner deg igjen i det så lyver tall sjelden

Jeg synes fremdeles det er idiotisk og lage en artikkel basert på en liten bygd og fremstille det som om at det er sånn i hele agder

Skrevet

Litt overrasket - men ikke så veldig likevel, over at det er slik i Vegårshei. Men det angår på ingen måte meg, eller noen andre. Er selv fra Vest Agder, og jeg kjenner meg ikke igjen her overhodet:-p disse kommunene laaangt inni landet, der er det vel litt sånn.

Merk, i Vegårdshei bor det 2000 stk... Hele artikkelen er basert på den lille plassen der, med så få folks livsstil... Litt drøyt å mene dette gjelder Agder fylkene generelt altså :-p

Også sier det seg selv at KARRIEREKVINNENE IKKE FÅR SEG JOBB I VEGÅRSHEI, da er det nok Oslo, Stavanger, Bergen som er mer aktuelt.

Jeg kommer fra en liten bygd her selv, og å kalle noe som helst for Halleluja toppen ville gitt de fleste en real latterkule:-p og få fri fra skolen på onsdager? Yeah right...

En annen ting.. at det er mange uføre her har jeg hørt at henger sammen med at det er varmt og generelt bedre klima? så for eksempel mange med gikt bosetter seg her. (Vet ikke sikkert)

Anonymous poster hash: 68aec...efa

Hele artikkelen er basert på statistikk. Vegårdshei er trukket frem som et eksempel på et sted som passer med statistikken.

Har du kanskje litt problemer med å skjønne konseptet med fakta og statistikk?

Anonymous poster hash: 969ac...b0e

Skrevet

Jeg synes fremdeles det er idiotisk og lage en artikkel basert på en liten bygd og fremstille det som om at det er sånn i hele agder

Tallene på siden er fra Agder, ikke bare fra bygda.

Skrevet

Hva med å respektere at noen heller vil ta vare på barna og familien sin? Det er ikke alle som er intressert i jobb, det er heller ikke alle som er samfunnsengasjert og noen gir rett og slett faan i staten og alt de skal ta av skatter og avgifter. Her jobber vi ingen av oss, og vi er fornøyde med det. Det er ett valg vi har tatt, derfor har vi også bosatt oss på ett sted det er lite jobber. Vi mottar penger fra NAV og det er lite krav til aktiviteter fra NAV her. Vi trives kjempe bra og det gjør også barna. Respekter at ikke alle er som dere!

Anonymous poster hash: 49c86...83c

Skrevet

Hva med å respektere at noen heller vil ta vare på barna og familien sin? Det er ikke alle som er intressert i jobb, det er heller ikke alle som er samfunnsengasjert og noen gir rett og slett faan i staten og alt de skal ta av skatter og avgifter. Her jobber vi ingen av oss, og vi er fornøyde med det. Det er ett valg vi har tatt, derfor har vi også bosatt oss på ett sted det er lite jobber. Vi mottar penger fra NAV og det er lite krav til aktiviteter fra NAV her. Vi trives kjempe bra og det gjør også barna. Respekter at ikke alle er som dere!

Og der var du igjen, ja.

Blir du ikke lei?

Anonymous poster hash: 969ac...b0e

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du av alle kommer med en slik ytring? Jeg synes ikke du gjør stort annet enn å være her inne på forumet for å komme med edder og galle :-) Vil ikke du noe mer og vil du ikke delta i verden?

Anonymous poster hash: c21bc...87a

Nok en skivebom. Og "ytringen" er det strengt tatt Aftenposten som står for, ved å referere til forskningen til to anerkjente forskere og oppsøke et sted som dessverre levendegjør statistikken forskningen er bygget på.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Beklager, men du får ikke mye respekt av meg. 

Du snakker om "staten som vil ta av skatter og avgifter" - hva tror du betaler din statsstøttede livsstil? Hva tror du betaler skolegangen til ungene dine? Hva betaler sykehus, lege, veier osv?

Er man syk og ute av stand til å jobbe så er det noe annet, men det sier du ingenting om. Innlegget er fremstilt slik at dere har bevisst valgt et sted hvor det er lite jobber for å kunne kreve støtte.

Skrevet (endret)

Noe av problemer er at dette går i arv.

Uføretrygd går i arv.

Lav utdannelse går i arv.

Gamle kjønnsrollemønstre gjør detsamme.

Har familie på sørlandet, i en relativt stor by.

Av mine fetter og kusiner som er i 40 årene og oppover er det ingen som har høyere utdannelse. Tror heller ingen har det vi kalte gymnas, noe utdannelse etter ungdomsskolen har de selvfølgelig.

Kanskje noe spesielt for akkurat min familie, men ganske typisk for sørlandet også.

Barna deres er nå på vei ut i yrkeslivet, og ingen av dem går heller for lange og tunge utdannelser. Så dette går i arv.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Noe av problemer er at dette går i arv.

Uføretrygd går i arv.

Lav utdannelse går i arv.

Gamle kjønnsrollemønstre gjør detsamme.

Har familie på sørlandet, i en relativt stor by.

Av mine fetter og kusiner som er i 40 årene og oppover er det ingen som har høyere utdannelse. Tror heller ingen har det vi kalte gymnas, noe utdannelse etter ungdomsskolen har de selvfølgelig.

Kanskje noe spesielt for akkurat min familie, men ganske typisk for sørlandet også.

Barna deres er nå på vei ut i yrkeslivet, og ingen av dem går heller for lange og tunge utdannelser. Så dette går i arv.

Er nok heller typisk for din familie, ikke Sørlandet. Akkurat som det er typisk for min familie i Bergen, ingen har høyere utdannelse, bare et fåtall har utdannelse i det hele tatt. De vil ikke jobbe, flere mottar sosialstøtte. Det betyr ikke at det er typisk for Bergen

Skrevet

Jeg synes ikke det er vanskelig å være sørlending og egding og samtidig ville mer enn å sitte hjemme.

der er kanskje flere enn gjennomsnittet her som er hjemmeværende, men trpr nok vi som jobber er i flertall likevel ;-)

Skrevet

Jeg lo litt da jeg leste at de ønsker flere kvinner ut i Agder. Jeg er kvinne og har vært jobbsøker her nede i flere måneder. Så gi folk arbeid da for fanden, jeg har lyst til å jobbe men jeg får ingen mulighet!

Anonymous poster hash: f471a...dd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...