Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 Jeg tjener ca.690.000, og mannen ca.500.000. Hvordan vil det lønne seg for oss å legge opp permisjonstiden..? Termin er i januar, og vi vil at barnet skal få være hjemme til det er minimum ett år. Far kan ikke ta mange sammenhengende uker permisjon i sommerhalvåret (bortsett fra de vanlige 4 ukene med sommerferie), fordi han er selvstendig næringsdrivende med høysesong i sommerhalvåret. (Har flere barn og mye faste utgifter, så trenger pengene...) Alle forslag mottas med takk! Blir veldig glad om noen vil dele kreative løsninger!! Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 Dytter... Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #3 Skrevet 24. mai 2014 Hei! I den tiden du har permisjon vil du maks få 6G i lønn ved 100% dvs 512.000 kr med mindre du har en avtale om at arb.giver betaler overskytende. I 80% blir jo det ca 410.000kr, så du må først finne ut om dere klarer dere på dette og hvor mye far vil/kan ta av perm pga jobben sin. Ved 100% får dere 49 uker. Men legger dere begge inn feriene deres forlenger dere jo permisjonen med mellom 8-10 uker. Det er en mulighet for å kunne bli hjemme med babyen i over 1 år. Anonymous poster hash: 517af...a80
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #4 Skrevet 24. mai 2014 For dere vil det økonomisk lønne seg at mannen har størstedelen av permisjonen. Anonymous poster hash: 5e07f...7a6
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Tenker uansett å ta 100% utbetaling,så får jeg heller legge av penger til ekstra ulønnet permisjon. Den ene jobben min kunne jeg hatt mens jeg er i permisjon (papirarbeid i firmaet til mannen). Vet noen om jeg kan få lønn fra han, men foreldrepenger fra NAV i den andre jobben? Eller kan jeg gjøre en "avtale" med han om at firmaet betaler meg foreldrepenger? Jobben kan jeg jo gjøre uansett... (Firmaet er AS). Hei! I den tiden du har permisjon vil du maks få 6G i lønn ved 100% dvs 512.000 kr med mindre du har en avtale om at arb.giver betaler overskytende. I 80% blir jo det ca 410.000kr, så du må først finne ut om dere klarer dere på dette og hvor mye far vil/kan ta av perm pga jobben sin. Ved 100% får dere 49 uker. Men legger dere begge inn feriene deres forlenger dere jo permisjonen med mellom 8-10 uker. Det er en mulighet for å kunne bli hjemme med babyen i over 1 år. Anonymous poster hash: 517af...a80 Tenker uansett å ta 100% utbetaling,så får jeg heller legge av penger til ekstra ulønnet permisjon. Den ene jobben min kunne jeg hatt mens jeg er i permisjon (papirarbeid i firmaet til mannen). Vet noen om jeg kan få lønn fra han, men foreldrepenger fra NAV i den andre jobben? Eller kan jeg gjøre en "avtale" med han om at firmaet betaler meg foreldrepenger? Jobben kan jeg jo gjøre uansett... (Firmaet er AS, hvis det er av betydning). Skal bestille en time hos NAV, men har litt blandede erfaringer med hvor godt de kan sitt eget system... Noen er kjempedyktige, mens andre har seriøst ikke peiling... Synes det er greit å høre litt om andres erfaringer først... Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #6 Skrevet 24. mai 2014 Heisann... Her kom visst ting flere ganger... Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #7 Skrevet 24. mai 2014 HI over her.. To ganger.. :-) Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #8 Skrevet 24. mai 2014 Hvis du jobber litt i firmaet til mannen din under permisjonen kan du ta gradert uttak, og du får da "lenger" permisjon. Feks at du jobber en dag i uka og har fire dager med permisjon. Når du setter opp permisjonen din så er det lurt å tenke på det med helligdager slik at du får maks antall permisjonsdager:) Mannen din kan også ta gradert permisjon. Feks kan han ha permisjon i to dager pr uke, du to dager pr uke og så jobber du en dag i uka med papirarbeid i mannen din sitt firma. Anonymous poster hash: b958c...8b4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #9 Skrevet 24. mai 2014 Hvis du jobber litt i firmaet til mannen din under permisjonen kan du ta gradert uttak, og du får da "lenger" permisjon. Feks at du jobber en dag i uka og har fire dager med permisjon. Når du setter opp permisjonen din så er det lurt å tenke på det med helligdager slik at du får maks antall permisjonsdager:) Mannen din kan også ta gradert permisjon. Feks kan han ha permisjon i to dager pr uke, du to dager pr uke og så jobber du en dag i uka med papirarbeid i mannen din sitt firma. Anonymous poster hash: b958c...8b4 Problemet med gradert uttak er at jeg allikevel går ned i lønn - samlet skal foreldrepengene ikke overstige 6G uansett hvordan man snur og vender på det.. Og problemet er jo at man ofte justerer livsstilen etter inntekten, slik at vi nå har ulike ting som inngår i de faste utgiftene... og da skjønner jeg ikke hvordan andre får det til å gå i hop når man går ned noen hundre tusen i lønn. Er jo sikkert mange som går betraktelig mye mer ned enn meg - bare for å ha sagt det.. men selger folk hytta si liksom..? Mat og forbruk generelt er jo ting som er lett å spare inn på, eller unødvendig "luksus" (sydentur, kleskjøp, kino, spise ute etc.), men vil gjerne ha en løsning som gjør at vi får disse faste utgiftene til å gå rundt... har ikke klart å spare opp heller... :-/ Finner jo en løsning - er jo løsningsorientert ;-) ingen som vet noe om å inngå avtaler med arbeidsgivere om lønn i permisjonstiden? Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #10 Skrevet 24. mai 2014 Hvis du jobber litt i firmaet til mannen din under permisjonen kan du ta gradert uttak, og du får da "lenger" permisjon. Feks at du jobber en dag i uka og har fire dager med permisjon. Når du setter opp permisjonen din så er det lurt å tenke på det med helligdager slik at du får maks antall permisjonsdager:) Mannen din kan også ta gradert permisjon. Feks kan han ha permisjon i to dager pr uke, du to dager pr uke og så jobber du en dag i uka med papirarbeid i mannen din sitt firma. Anonymous poster hash: b958c...8b4 Problemet med gradert uttak er at jeg allikevel går ned i lønn - samlet skal foreldrepengene ikke overstige 6G uansett hvordan man snur og vender på det.. Og problemet er jo at man ofte justerer livsstilen etter inntekten, slik at vi nå har ulike ting som inngår i de faste utgiftene... og da skjønner jeg ikke hvordan andre får det til å gå i hop når man går ned noen hundre tusen i lønn. Er jo sikkert mange som går betraktelig mye mer ned enn meg - bare for å ha sagt det.. men selger folk hytta si liksom..? Mat og forbruk generelt er jo ting som er lett å spare inn på, eller unødvendig "luksus" (sydentur, kleskjøp, kino, spise ute etc.), men vil gjerne ha en løsning som gjør at vi får disse faste utgiftene til å gå rundt... har ikke klart å spare opp heller... :-/ Finner jo en løsning - er jo løsningsorientert ;-) ingen som vet noe om å inngå avtaler med arbeidsgivere om lønn i permisjonstiden? Anonymous poster hash: c936a...068 Jeg kan mye om foreldrepenger, men skjønner ikke hva du mener med avtale eller «avtale» som du kaller det lenger opp. For meg høres det ut som om du prøver å jukse deg til mer enn du har krav på, og det synes jeg er kvalmt og ufordragelig uansett, og enda verre når dere har så mye penger som dere har. Da får dere heller kutte litt på levestandarden en periode for å få mulighet til å være hjemme med babyen. Dropp en sydentur og ta en ekstra uke feire på hytta, ta hjemmepåske og lei ut hytta. Med så stort forbruk høres det for meg lett ut å spare inn en del. Vi andre klarer det med langt mindre inntekt! Anonymous poster hash: 6c171...6ad
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #11 Skrevet 24. mai 2014 Hvis dere ikke har ordninger på jobb som sikrer dere lønnen over 6G må dere kutte i forbruket. Nå som renten er så lav bør alle med lån klare å kutte noe ihvertfall. Ellers lever dere helt på marginen og vil ikke klare et rentehopp. Kutt litt på alle poster, litt mindre på mat, litt mindre på klær, billigere ferie osv. Avdragsfrihet på lånet er også en mulighet. Eller så må du jobbe mer i firmaet til mannen din ifht permisjonen. Feks jobbe tilsvarende 20% stilling og ha 90% permisjon. Anonymous poster hash: b958c...8b4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #12 Skrevet 24. mai 2014 Hvis du jobber litt i firmaet til mannen din under permisjonen kan du ta gradert uttak, og du får da "lenger" permisjon. Feks at du jobber en dag i uka og har fire dager med permisjon. Når du setter opp permisjonen din så er det lurt å tenke på det med helligdager slik at du får maks antall permisjonsdager:) Mannen din kan også ta gradert permisjon. Feks kan han ha permisjon i to dager pr uke, du to dager pr uke og så jobber du en dag i uka med papirarbeid i mannen din sitt firma. Anonymous poster hash: b958c...8b4 Problemet med gradert uttak er at jeg allikevel går ned i lønn - samlet skal foreldrepengene ikke overstige 6G uansett hvordan man snur og vender på det.. Og problemet er jo at man ofte justerer livsstilen etter inntekten, slik at vi nå har ulike ting som inngår i de faste utgiftene... og da skjønner jeg ikke hvordan andre får det til å gå i hop når man går ned noen hundre tusen i lønn. Er jo sikkert mange som går betraktelig mye mer ned enn meg - bare for å ha sagt det.. men selger folk hytta si liksom..? Mat og forbruk generelt er jo ting som er lett å spare inn på, eller unødvendig "luksus" (sydentur, kleskjøp, kino, spise ute etc.), men vil gjerne ha en løsning som gjør at vi får disse faste utgiftene til å gå rundt... har ikke klart å spare opp heller... :-/ Finner jo en løsning - er jo løsningsorientert ;-) ingen som vet noe om å inngå avtaler med arbeidsgivere om lønn i permisjonstiden? Anonymous poster hash: c936a...068 Jeg kan mye om foreldrepenger, men skjønner ikke hva du mener med avtale eller «avtale» som du kaller det lenger opp. For meg høres det ut som om du prøver å jukse deg til mer enn du har krav på, og det synes jeg er kvalmt og ufordragelig uansett, og enda verre når dere har så mye penger som dere har. Da får dere heller kutte litt på levestandarden en periode for å få mulighet til å være hjemme med babyen. Dropp en sydentur og ta en ekstra uke feire på hytta, ta hjemmepåske og lei ut hytta. Med så stort forbruk høres det for meg lett ut å spare inn en del. Vi andre klarer det med langt mindre inntekt! Anonymous poster hash: 6c171...6ad Jeg mener ikke å jukse! Jeg mener bare om jeg kan få foreldrepenger for den jobben hvor jeg er ansatt i det offentlige, også få lønni permisjonstiden i den jobben jeg har i det private næringslivet - altså jeg har en arbeidsgiver som gjerne vil betale meg lønnen selv om jeg er i permisjon - er det lov? At denne arbeidsgiveren er mannen min spiller ingen rolle når det er hann AS, hvis du skjønner...? Og vi lever ikke luksuriøst - vi har bare mange barn ;-) Ikke har vi hytte heller - det var et eksempel :-) Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #13 Skrevet 24. mai 2014 Hvis dere ikke har ordninger på jobb som sikrer dere lønnen over 6G må dere kutte i forbruket. Nå som renten er så lav bør alle med lån klare å kutte noe ihvertfall. Ellers lever dere helt på marginen og vil ikke klare et rentehopp. Kutt litt på alle poster, litt mindre på mat, litt mindre på klær, billigere ferie osv. Avdragsfrihet på lånet er også en mulighet. Eller så må du jobbe mer i firmaet til mannen din ifht permisjonen. Feks jobbe tilsvarende 20% stilling og ha 90% permisjon. Anonymous poster hash: b958c...8b4 Takk for svar! Poenget mitt er at jeg ikke har mer enn 6G hos en og samme arbeidsgiver. Men nettopp pga denne bestemmelsen lurer jeg på: når ordning du skisserer er greit for NAV, burde det ikke også da være greit med en slik ordning jeg skisserer? At jeg får inntil 6G i min ordinære jobb, også betaler AS'et foreldrepengene jeg skulle hatt fra firmaet? Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #14 Skrevet 24. mai 2014 Hvis du jobber litt i firmaet til mannen din under permisjonen kan du ta gradert uttak, og du får da "lenger" permisjon. Feks at du jobber en dag i uka og har fire dager med permisjon. Når du setter opp permisjonen din så er det lurt å tenke på det med helligdager slik at du får maks antall permisjonsdager:) Mannen din kan også ta gradert permisjon. Feks kan han ha permisjon i to dager pr uke, du to dager pr uke og så jobber du en dag i uka med papirarbeid i mannen din sitt firma. Anonymous poster hash: b958c...8b4 Problemet med gradert uttak er at jeg allikevel går ned i lønn - samlet skal foreldrepengene ikke overstige 6G uansett hvordan man snur og vender på det.. Og problemet er jo at man ofte justerer livsstilen etter inntekten, slik at vi nå har ulike ting som inngår i de faste utgiftene... og da skjønner jeg ikke hvordan andre får det til å gå i hop når man går ned noen hundre tusen i lønn. Er jo sikkert mange som går betraktelig mye mer ned enn meg - bare for å ha sagt det.. men selger folk hytta si liksom..? Mat og forbruk generelt er jo ting som er lett å spare inn på, eller unødvendig "luksus" (sydentur, kleskjøp, kino, spise ute etc.), men vil gjerne ha en løsning som gjør at vi får disse faste utgiftene til å gå rundt... har ikke klart å spare opp heller... :-/ Finner jo en løsning - er jo løsningsorientert ;-) ingen som vet noe om å inngå avtaler med arbeidsgivere om lønn i permisjonstiden? Anonymous poster hash: c936a...068 Jeg kan mye om foreldrepenger, men skjønner ikke hva du mener med avtale eller «avtale» som du kaller det lenger opp. For meg høres det ut som om du prøver å jukse deg til mer enn du har krav på, og det synes jeg er kvalmt og ufordragelig uansett, og enda verre når dere har så mye penger som dere har. Da får dere heller kutte litt på levestandarden en periode for å få mulighet til å være hjemme med babyen. Dropp en sydentur og ta en ekstra uke feire på hytta, ta hjemmepåske og lei ut hytta. Med så stort forbruk høres det for meg lett ut å spare inn en del. Vi andre klarer det med langt mindre inntekt! Anonymous poster hash: 6c171...6ad Jeg mener ikke å jukse! Jeg mener bare om jeg kan få foreldrepenger for den jobben hvor jeg er ansatt i det offentlige, også få lønni permisjonstiden i den jobben jeg har i det private næringslivet - altså jeg har en arbeidsgiver som gjerne vil betale meg lønnen selv om jeg er i permisjon - er det lov? At denne arbeidsgiveren er mannen min spiller ingen rolle når det er hann AS, hvis du skjønner...? Og vi lever ikke luksuriøst - vi har bare mange barn ;-) Ikke har vi hytte heller - det var et eksempel :-) Anonymous poster hash: c936a...068 *hans AS, mente jeg... Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #15 Skrevet 24. mai 2014 Hvis mannen din sitt firma kan gi deg full lønn og ikke bare opp til 6G er det selvfølgelig helt greit. Jeg tjener også over 6G og fikk full lønn av min arbeidsgiver så ser ikke hvorfor du ikke skal få det. Men husk at hvis du skal få det må de nok gjøre det samme for alle ansatte. Anonymous poster hash: b958c...8b4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #16 Skrevet 24. mai 2014 For at dåke ska komma best mulig ut av da økonomisk bør pappaen ta alt utenom mødrekvoten. Verre e da ikkje. Ska du ta ut permisjon. Uansett om det e gradert eller ikkje så går du ned i inntekt. Men nei. Du kan ikkje ta full permisjon og heva lønn i mannen ditt sitt AS-firma i tillegg. Du dobbeltkommunisere litt. Vil ikkje ned i lønn fordi dåke vil opprettholde levestandarden, samtidig som dåke forberede dåke på ei tid med permisjon uten lønn for å vere lengst mulig heime med barnet. Og jo du har rett. Di fleste av oss justere nok forbruk etter inntekt. Men vi gjer det både opp og ned. Det å få barn e ein unntakstilstand som vil gå ut over økonomien samme koss ein snur på det. Det må vere ein prioritering. Dei forslaga eg kan komme med er ulovlige, så dei held eg tilbake Anonymous poster hash: 40273...d05
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #17 Skrevet 24. mai 2014 Hvis mannen din sitt firma kan gi deg full lønn og ikke bare opp til 6G er det selvfølgelig helt greit. Jeg tjener også over 6G og fikk full lønn av min arbeidsgiver så ser ikke hvorfor du ikke skal få det. Men husk at hvis du skal få det må de nok gjøre det samme for alle ansatte. Anonymous poster hash: b958c...8b4 Takk! Jeg skjønner at jeg har formulert meg litt dårlig altså :-) var veldig klart inni hodet mitt da.. He he.. Jeg tjener vel 1,5G i AS'et. Og grunnen til at dette blir så uklart for meg er at det i reglene bare står beskrevet at (en og samme) arbeidsgiver kan betale det overskytende over 6G. Når det nevnes flere arbeidsgivere i reglene står det bare om graderte foreldrepenger... og det skjønner jeg ikke - det er tatt litt lite høyde for at folk har litt komplekse arbeidssituasjoner, i alle fall når man får beskjed om å lese på nav.no når man forsøker å ringe ;-) Men du tror det er tillatt at jeg kan få utbetalt lønn fra AS'et selv om lønnen ikke overstiger 6G i den jobben? Og at jeg fra nav samtidig da kan få inntil 6G utifra lønnen hos min hovedarbeidsgiver? Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #18 Skrevet 24. mai 2014 For at dåke ska komma best mulig ut av da økonomisk bør pappaen ta alt utenom mødrekvoten. Verre e da ikkje. Ska du ta ut permisjon. Uansett om det e gradert eller ikkje så går du ned i inntekt. Men nei. Du kan ikkje ta full permisjon og heva lønn i mannen ditt sitt AS-firma i tillegg. Du dobbeltkommunisere litt. Vil ikkje ned i lønn fordi dåke vil opprettholde levestandarden, samtidig som dåke forberede dåke på ei tid med permisjon uten lønn for å vere lengst mulig heime med barnet. Og jo du har rett. Di fleste av oss justere nok forbruk etter inntekt. Men vi gjer det både opp og ned. Det å få barn e ein unntakstilstand som vil gå ut over økonomien samme koss ein snur på det. Det må vere ein prioritering. Dei forslaga eg kan komme med er ulovlige, så dei held eg tilbake Anonymous poster hash: 40273...d05 Takk for svar! Skjønner hva du mener, og er forberedt på å gå ned i levestandard (høres ut som vi har det sååå fett, men det har vi altså ikke, men helt greit). Poenget er bare at jeg gjerne vil finne ut av hva jeg har rett til/lov til å gjøre. Og da finner jeg det ganske nyttig å spørre dere her inne som har lang fartstid i gamet ;-) Jeg har ikke den sterkeste tiltroen til nav - har tidligere (riktignok noen år siden) fått etterbetalt 70.000 i foreldrepenger fordi de hadde regnet feil.. og det hadde jeg aldri fått hadde ikke jeg regnet over dette selv. Sååå... derfor vil jeg gjerne vite hva jeg driver med før jeg skal i møte med dem :-) Ha ha... bra kommentar den siste der. Helt i orden at du holder det for deg selv ;-) Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #19 Skrevet 24. mai 2014 Hei! Jeg har også to jobber, en vanlig fast ansettelse med fastlønn og en i AS'et til mannen min. Jeg sørget for at AS'et forskuddsbetaler foreldrepengene slik at jeg slipper å tape feriepenger- NAV betaler da tilbake til AS'et hver mnd. Min andre arb.giver vil ikke dette og jeg må da få utbet fra NAV. Jeg tjener også egentlig over 6G og opplevde da at NAV trekte fra summen jeg egentlig har i lønn slik at det tilsammen med utbra fra AS' et blir 6G. Ergo tror jeg nok du også vil bli "bremset" på 6G. Ps! Du bør gjøre som meg innenfor AS til mannen din- NAV betaler kun feriepenger for 16(?) uker, mens du får for hele året om du kjører forskuddsbetaling av foreldrepengene. De har egne skjema for dette på NAV som må være i orden på forhånd slik at de vet hvor pengene skal. Anonymous poster hash: 43ea9...fbd
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #20 Skrevet 24. mai 2014 Du kan kun ta ut gradert uttak fra din hovedarbeidsgiver. Du kan kun få opp til 6G samlet fra alle dine arbeidsgivere. Noen har annen tariffavtale men det er helt andre regler når det er en liten bijobb som heller ikke er over 6G. Anonymous poster hash: 5e07f...7a6
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #21 Skrevet 25. mai 2014 Du kan kun ta ut gradert uttak fra din hovedarbeidsgiver. Du kan kun få opp til 6G samlet fra alle dine arbeidsgivere. Noen har annen tariffavtale men det er helt andre regler når det er en liten bijobb som heller ikke er over 6G. Anonymous poster hash: 5e07f...7a6 Hei Ja, forstår at jeg bare kan få 6G gjennom NAV... lurer på om arbeidsgiver kan betale meg foreldrepenger utenom det jeg får fra NAV... Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #22 Skrevet 25. mai 2014 Hei! Jeg har også to jobber, en vanlig fast ansettelse med fastlønn og en i AS'et til mannen min. Jeg sørget for at AS'et forskuddsbetaler foreldrepengene slik at jeg slipper å tape feriepenger- NAV betaler da tilbake til AS'et hver mnd. Min andre arb.giver vil ikke dette og jeg må da få utbet fra NAV. Jeg tjener også egentlig over 6G og opplevde da at NAV trekte fra summen jeg egentlig har i lønn slik at det tilsammen med utbra fra AS' et blir 6G. Ergo tror jeg nok du også vil bli "bremset" på 6G. Ps! Du bør gjøre som meg innenfor AS til mannen din- NAV betaler kun feriepenger for 16(?) uker, mens du får for hele året om du kjører forskuddsbetaling av foreldrepengene. De har egne skjema for dette på NAV som må være i orden på forhånd slik at de vet hvor pengene skal. Anonymous poster hash: 43ea9...fbd Men da er det jo ikke AS'et som betaler deg - det er jo i realiteten NAV... Skjønner ikke at staten kan si "du får 6G av oss, men ingen har lov å gi deg mer penger om de har lyst". Det går da ikke utover noen i samfunnet om en arbeidsgiver i det private vil betale en ansatt foreldrepenger fra firmaet - utenom NAV altså...? Takk for tips om feriepenger :-) Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #23 Skrevet 25. mai 2014 Jeg var i flere møter med nav forut for min permisjon pga omtrent lik situasjon som deg, og dertil uoversiktlige regler. Jeg jobbet statlig i min hovedjobb med en lønn på 450000. Bijobb min var 25 % med en lønn på 250000. Slik nav gjorde det var å ta 125 % som jeg jobbet og dele det inn i hvor mange deler hver jobb sto for. Jeg fikk 6g fra nav og de betalte ut dette til arbeidsgiverne mine i forhold til andelene de hadde beregnet. Jeg fikk utbetalt fra hovedarbeidsgiver det de fikk refundert fra nav, mens bi arbeidsgiveren min betalte ut vanlig lønn og betalte derfor mellomlegget. Dette igjen gjorde at jeg tapte litt, men ikke mye. Anonymous poster hash: 61f83...5d2
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #24 Skrevet 25. mai 2014 Jeg var i flere møter med nav forut for min permisjon pga omtrent lik situasjon som deg, og dertil uoversiktlige regler. Jeg jobbet statlig i min hovedjobb med en lønn på 450000. Bijobb min var 25 % med en lønn på 250000. Slik nav gjorde det var å ta 125 % som jeg jobbet og dele det inn i hvor mange deler hver jobb sto for. Jeg fikk 6g fra nav og de betalte ut dette til arbeidsgiverne mine i forhold til andelene de hadde beregnet. Jeg fikk utbetalt fra hovedarbeidsgiver det de fikk refundert fra nav, mens bi arbeidsgiveren min betalte ut vanlig lønn og betalte derfor mellomlegget. Dette igjen gjorde at jeg tapte litt, men ikke mye. Anonymous poster hash: 61f83...5d2 Tusen millioner takk! Det oppklarte en del. Merkelig at dette ikke kan stå i reglene noe sted - må da være flere som er i tilsvarende situasjon... Utifra det du skriver forstår jeg det slik at Nav da regnet ut at din hovedarbeidsgiver skulle ha 4/5 og din biarbeidsgiver 1/5 av 6G. Med dagens sats vil det si (88.370x6=) 530.220:5= 106.044x4= 424.176 til hovedarbeidsgiver og 106.044 til biarbeidsgiver. Så valgte biarbeidsgiver å dekke opp de resterende (250.00-106.044=) 143.956 slik at du fikk full lønn far denne arbeidsgiveren. Totalt sett gikk du dermed kun ned ca.25.000 i lønn det året du var i permisjon. Har jeg forstått det du skrev riktig da? Igjen - takk for svar!! :-) Anonymous poster hash: c936a...068
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #25 Skrevet 25. mai 2014 Jeg var i flere møter med nav forut for min permisjon pga omtrent lik situasjon som deg, og dertil uoversiktlige regler. Jeg jobbet statlig i min hovedjobb med en lønn på 450000. Bijobb min var 25 % med en lønn på 250000. Slik nav gjorde det var å ta 125 % som jeg jobbet og dele det inn i hvor mange deler hver jobb sto for. Jeg fikk 6g fra nav og de betalte ut dette til arbeidsgiverne mine i forhold til andelene de hadde beregnet. Jeg fikk utbetalt fra hovedarbeidsgiver det de fikk refundert fra nav, mens bi arbeidsgiveren min betalte ut vanlig lønn og betalte derfor mellomlegget. Dette igjen gjorde at jeg tapte litt, men ikke mye. Anonymous poster hash: 61f83...5d2 Tusen millioner takk! Det oppklarte en del. Merkelig at dette ikke kan stå i reglene noe sted - må da være flere som er i tilsvarende situasjon... Utifra det du skriver forstår jeg det slik at Nav da regnet ut at din hovedarbeidsgiver skulle ha 4/5 og din biarbeidsgiver 1/5 av 6G. Med dagens sats vil det si (88.370x6=) 530.220:5= 106.044x4= 424.176 til hovedarbeidsgiver og 106.044 til biarbeidsgiver. Så valgte biarbeidsgiver å dekke opp de resterende (250.00-106.044=) 143.956 slik at du fikk full lønn far denne arbeidsgiveren. Totalt sett gikk du dermed kun ned ca.25.000 i lønn det året du var i permisjon. Har jeg forstått det du skrev riktig da? Igjen - takk for svar!! :-) Anonymous poster hash: c936a...068 Nå er dette noen år siden så 6G var lavere enn hva dagens sats er så jeg gikk ned mer enn 25.000, men du har forstått korrekt (iallefall etter hvordan de praktiserte reglene for seks år siden). Anonymous poster hash: 61f83...5d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå