Gå til innhold

Du deilige dobbeltmoral <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på foreldremøte for 11-12åringene i går, hvor det atter en gang ble poengtert fra alle foreldre at vi fortsatt har full enighet om at facebook får vente til arvingene når den magiske 13årsgrensa. Samtidig lar 3-4 av de samme foreldreparene sine unge håpefulle spille Call of duty og Grand theft auto. 

*klaske panna*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.... det kommer an på hva som en intensjonen ved Facebook-nekt? Om det bare er å følge aldersgrensen så er det litt dust, men om det er fordi barna er fr små til å kunne beskytte seg mot mobbing, ikke skjønne konsekvenser av å legge ut vågale bilder etc. så ser jeg ikke helt dobbeltmoralen.

Anonymous poster hash: 05855...adc
Skrevet

Hva har di spillene med Facebook å gjøre da?

Anonymous poster hash: 079b1...b7f

Skrevet

Tror jeg heller ville latt barna mine spille GTA enn å være på Facebook, gitt... Ikke noe å klaste seg i pannen for.

Skrevet

Ok, t-skjeversjonen: 

På facebook kan man til en viss grad ha oversikt over hva som foregår, og de færreste oppfordres der til å drepe, voldta eller torturere. Der er det 13årsgrense og den største faren er åpenbart nettmobbing (som en med god innføring i nettvett bør kunne unngå helt). 

I de nevnte (og andre spill) er det 18årsgrense. Grensen er satt der basert på grad av vold, sex, diskriminering osv. Man får feks poeng for å utføre tortur, eller for å drepe barn. I enkelte spill er poenget å utslette landsbyer, inkludert babyer. Voldtekt gir gode poengsummer og mindre kriminelle handlinger som å kjøre i fylla, kjøre for fort, knuse annen manns eiendom osv applauderes og avstedkommer poeng og/eller at man kommer videre i nivå/får goder. I tilegg kan man i de fleste onlineversjoner kommunisere via chat, som ikke lagres. 

Ja, jeg mener det er dobbeltmoral å mene at 11åringene våre er for små til å håndtere facebook, twitter eller instagram, men tillate dem å spille denne typen spill. Så jo, jeg klasker meg i panna. Mye, og ofte. 

Skrevet (endret)

Ok, t-skjeversjonen: 

På facebook kan man til en viss grad ha oversikt over hva som foregår, og de færreste oppfordres der til å drepe, voldta eller torturere. Der er det 13årsgrense og den største faren er åpenbart nettmobbing (som en med god innføring i nettvett bør kunne unngå helt). 

I de nevnte (og andre spill) er det 18årsgrense. Grensen er satt der basert på grad av vold, sex, diskriminering osv. Man får feks poeng for å utføre tortur, eller for å drepe barn. I enkelte spill er poenget å utslette landsbyer, inkludert babyer. Voldtekt gir gode poengsummer og mindre kriminelle handlinger som å kjøre i fylla, kjøre for fort, knuse annen manns eiendom osv applauderes og avstedkommer poeng og/eller at man kommer videre i nivå/får goder. I tilegg kan man i de fleste onlineversjoner kommunisere via chat, som ikke lagres. 

Ja, jeg mener det er dobbeltmoral å mene at 11åringene våre er for små til å håndtere facebook, twitter eller instagram, men tillate dem å spille denne typen spill. Så jo, jeg klasker meg i panna. Mye, og ofte. 

GTA har ingen av de tingene du beskriver. De har gjort det et poeng å IKKE ha barn i spillet i det hele tatt. Man kan heller ikke voldta noen.

Det er ingen holdepunkter for å si at dataspill skader psyken på noen måte.

Psykologer har derimot uttrykket bekymring for hvordan facebook påvirker psyken.

Teskjeversjonen: Dataspill ikke dårlig. Facebook potensielt dårlig.

(Bare så det er sagt; Jeg liker ingen av delene, men ser ikke på det som dobbeltmoral å nekte barnet facebook samtidig som man godtar dataspill)

Edit: Interessant link: http://www.digitaltrends.com/social-media/five-ways-facebook-can-be-bad-for-your-mental-health/#!PhjC4

Endret av Katteskinnet
Skrevet

Det jeg finner enda mer skremmende er at man nekter barna Facebook før de er 13 år pga nettmobbing og at de ikke vet konsekvensen av å legge ut div bilder. Men, de lar samme barna ha snap chat, instagram og skrive blogg.

Facebook kan man i ganske stor grad være inne på å kontrollere og følge med. Snap chat derimot, med App'er til å lagre bildene permanent eller å ha mulighet til å ta bilde av skjermen med samme hensikt, har man i ganske liten grad mulighet til å kontrollere. Jeg vet man får en advarsel hvis noen lagrer snappen som sendes. Men, da er det faktisk for seint. Bildet kan allerede være spredt for alle vinder uten at du som mor vet at det er tatt i første omgang.

Når det gjelder blogg så er det vel en av de plassene unge jenter blir hengt ut og sjikanert på det groveste.

I tillegg har vi movie star, cash of clans (eller hva det heter) og minecraft. Pluss mange flere spill/nettsteder/program som har chatt funksjon hvor vi som foreldre har null oversikt over hva barna våre gjør eller blir utsatt for.

Så dobbeltmoralen er virkelig tilstede hos mange foreldre 😉

Anonymous poster hash: 461e4...ff8

Skrevet

Ehhhh. Gta er da ikke farlig å spille. Her spiller 7 åringen det.

Anonymous poster hash: 1c802...f0b

Gjest @---;-
Skrevet

Har aldri spilt spillet selv. Men, er ikke det en grunn til at man setter 18 års aldersgrense på et spill?

Kanskje du kan hjelpe meg å sette meg litt mer inn i hva spillet går ut på. Jeg har forstått det slik at det som er hensikten er å øke i gradene som kriminell. Dette gjøres ved å utføre diverse kriminelle handlinger som drap, vold, ol. I tillegg så har jeg forstått det slik at kan du gjøre noen av disse handlingene mot politiet får du mer poeng og stiger dermed raskere i gradene. I tillegg har jeg lest at stort sett alle damer i spillet fremstilles som dumme blondiner. De klippene jeg har sett har i tillegg vært veldig virkelighetsnære. Hva mer går spillet ut på og hva er det som gjør det at du mener 18års grensen på dette spillet er tull?

Skrevet

Regner med det er de første spillene da?? For jeg antar at dette ikke er noe du synes en 7 åring skal kunne spille?https://www.youtube.com/watch?v=NpTqzEhL5Dg

Skrevet

Regner med det er de første spillene da?? For jeg antar at dette ikke er noe du synes en 7 åring skal kunne spille?https://www.youtube.com/watch?v=NpTqzEhL5Dg

Det er valgfritt hva man gjor. Altsaa kan GTA vaere like mildt som My Little Pony, eller voldelig som Doom.

Anonymous poster hash: 39bdd...480

Skrevet

Ok, t-skjeversjonen: 

Poeng for å drepe barn? Aldri vært borti det..

Anonymous poster hash: cd164...195

Skrevet

Det er valgfritt hva man gjor. Altsaa kan GTA vaere like mildt som My Little Pony, eller voldelig som Doom.

En syvåring er uansett alt for liten til å spille GTA, det er da ingenting å diskutere :)

Skrevet

En syvåring er uansett alt for liten til å spille GTA, det er da ingenting å diskutere :)

Nei, det er jeg enig i :)

Men jeg er enig med hun over, syns det er mindre problematisk at eldre barn spiller dataspill enn at de er paa facebook eller andre sosiale media.

Skrevet

Jeg ville aldri gjort noen av delene, men hvorfor er dataspill så mye verre enn sosiale medier?

Dataspill har eksistert i mange tiår nå, og metaanalyser viser ingen sammenheng mellom voldelige spill og voldelige tendenser i det virkelige liv.

Facebook har eksistert i ti år nå, med en popularitet som startet rundt 2007 og som har steget kraftig bare de siste årene, og allerede ser man faresignaler på at dette potensielt kan skade psyken, spesielt hos yngre. DET er skremmende.

Videospill har blitt et slags symbol for alt som er feil i samfunnet, uten at det er bevis for akkurat dette.

Skrevet

det er jo bevist at dataspill er farlig for psyken!

det er jo bevist st sosiale medier er full av status jag og mobbing!

hvorfor skal vi utsette barna våre for noe av det?

Anonymous poster hash: 39014...707

Skrevet

det er jo bevist at dataspill er farlig for psyken!

det er jo bevist st sosiale medier er full av status jag og mobbing!

hvorfor skal vi utsette barna våre for noe av det?

Det er ikke bevist at dataspill er farlig, nei. Men sosiale medier er ikke heldig nei.

Barn har uansett INGENTING foran en skjerm aa gjore!

Skrevet

Jeg ble sjokka over den GTA snutten!

Hvorfor har det spillet 18 års grense? Ingen voksne mennesker kan vel synes at det der er særlig kult?

Skrevet

Ok, t-skjeversjonen: 

Poeng for å drepe barn? Aldri vært borti det..

Men man får poeng for å drepe/lemleste/sprenge, ha sex med prostutierte osv i disse spillene... Mange som hengte seg opp i det med at barn drepes i spillet og ikke alt det andre skitet. Gubben her har spilt mange av disse spillene og det er en grunn til at det 18 års grense for å si det sånn.. Det er noe han selv har sagt. 

Skrevet

Hvorfor har det spillet 18 års grense? Ingen voksne mennesker kan vel synes at det der er særlig kult?

Her beskriver samboeren spillet: Du skal stjele biler,knivstikke folk, skyte/sprenge , kjøre over folk, banke folk til døde med balltre, lemleste, behandle prostutierte(kvinner) som søppel ect, ect. Han beskriver det som ultra voldelig... Det at man finner en å annen snutt på nettet der det ikke skjer, tilsier ikke at det ikke skjer i spillet... Det kommer jo ann på hvor mye poeng spilleren vil ha... Og selvfølgelig hvem spilleren er...

Skrevet

Her beskriver samboeren spillet: Du skal stjele biler,knivstikke folk, skyte/sprenge , kjøre over folk, banke folk til døde med balltre, lemleste, behandle prostutierte(kvinner) som søppel ect, ect. Han beskriver det som ultra voldelig... Det at man finner en å annen snutt på nettet der det ikke skjer, tilsier ikke at det ikke skjer i spillet... Det kommer jo ann på hvor mye poeng spilleren vil ha... Og selvfølgelig hvem spilleren er...

Hvorfor snakker dere om poeng? Man faar ikke poeng for en dritt! Man kan faa PENGER, altsaa at man stjeler penger, men IKKE poeng!

Skrevet

Her har 12 åringen fb konto, instagram, snapchat og flere spill med 16 årsgrense. Likevel har jeg satt en klar grense ift 18års spillene. Og etter å ha snakket med mange spillkompiser får han ikke Gta før han blir 18. Det er helt ok for meg at andre syns jeg bryter regler og har dobbeltmoral.

Anonymous poster hash: f9772...9be

Skrevet

Hvorfor snakker dere om poeng? Man faar ikke poeng for en dritt! Man kan faa PENGER, altsaa at man stjeler penger, men IKKE poeng!

Øh? Samma det vel?

Anonymous poster hash: 424b6...93d

Skrevet

Hvorfor har det spillet 18 års grense? Ingen voksne mennesker kan vel synes at det der er særlig kult? Anonymous poster hash: 39014...707

Jo, jeg er 30 og jeg elsker gta! Har spilt alle spillene. Gøy og spille online med venner å drepe hverandre <3 :D

Skrevet

Øh? Samma det vel?

Anonymous poster hash: 424b6...93d

Nei, det er det ikke. Poeng tilsier at man gjør noe riktig. Stjeling av penger er nettopp det. Stjeling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...